Forslag til rimelig bilbass som er lett å ta ut?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til rimelig bilbass som er lett å ta ut?

Jeg har et forholdsvis lavbudsjett bilanlegg med 2 10cm høyttalere i dashbord, 2 13cm i hjørnene bak baksetet (5-dørs bil, så har ikke ordentlig hattehylle), og Cdspiller med 4*19Watt RMS forsterker. Det mangler jo endel nedover i frekvensene... :wink:
    Derfor skulle jeg gjerne hatt en forholdsvis lavbudsjett sub også, som er grei å koble fra hvis jeg trenger mer bagasjeplass. CD-spilleren har line-utgang for bakre kanaler, så jeg har kommet frem til følgende alternativer.

Alt 1: Kjøpe en ferdig aktiv sub, legge opp strøm og signalkabel, plug and play...
    Alt 2: Kjøpe kasse, element, (evnt. ferdig sammensatt) og mono subforsterker.
    Alt 3: Som Alt 2, men med en 4-kanals forsterker, bruke to kanaler til bakhøyttalerne, brokoble to til sub (med lavpassfilter) og la Cd-spilleren ta seg av bare de små høyttalerne foran.

Totalt bør det ikke bli særlig over 2500. Noen som har noen eksempler til de forskjellige alternativene? Eller andre alternativer?

Jeg har handlet lite lydutstyr til bil så jeg tar gjerne imot tips om steder i Oslo-området som har bra priser, men er ikke fremmed for å kjøre til f.eks. Svinesund...

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg ville ha valgt den med 4kanaler, men kjørt frontsettet og ikke bakhøyttalerne på forsterkern. regner med at du befinner deg oftere i forsetet enn i baksetet og ikke lytter med bakhode. Når det gjelder 2500,- for det der har du satt lista veldig lavt og du skal ikke akkurat være spesielt kresen på lyden. når det gjelder stereo er det faktsik bare enkelte ting som er billigere i sverige enn her. Og det som er billig der er også veldig billig her viss du leter på de riktige plassene.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en liten aktiv Sony sub som dunker rimelig godt!

http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=209

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så veldig kresen på lyden i bilen nei, hele resten av anlegget kostet under 2000... Og enda ble det 10 prosent av verdien på bilen. Hehe.
    Skulle gjerne hatt bedre høyttalere fremme, men det er så dårlig plass der, måtte bruke originalfestene som peker på skrå nedover under dashbordet.
    Jeg så litt på den Sony-suben jeg også, da på Bilstereosenteret der den koster litt mere, men er vel prutbar. 8-tommer hadde sikkert holdt, hjelper vel i mellomtonen også.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er veldig enig i at jeg ville gått for 4 kanaler'en, med frontsystemet som første pri på lyd. Blir kjempe mye mer naturlig å høre på, og orginalhøytalerene blir veldig mye bedre bare med å få litt mer og skikkelig effekt. Ville gjort som følger:

2kanaler til frontsettet, droppa bakhøytalere, satt inn en billig sub, hvor du setter på faste banansko (slike som har spacere mellom som gjør at du ikke får kontakt mellom dem hvis de ligger løst. Forsterkeren ville jeg montert en plass i bilen hvor den kan ligge og være tilkoblet hele tiden. Når du trenger plass tar du bare å kobler av suben, hiver den ut.

sub med kasse er normalt sett billig over alt, hvis man velger ett billig merke. Mange er tøffe med plexiglass o.l.

Lykke til!!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke originalhøyttalere i, de smuldret opp når jeg tok dem ut... ;-)
    Har slike der nå: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307182&cks=PRL
    De er gjemt inne i dashbordet og peker ned mot knærne, og det er ganske åpent bak så er ikke akkurat trykkammerhøyttalere...
    Dørene er ikke beregnet å sette noe i, da må de i så fall slaktes og bygges om. Fikk såvidt plass til disse bak: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307178&cks=PRL , måtte lage nye fester siden det var beregnet for høyttalere med 3 festeskruer.
    Og det spiller egentlig høyt og greit nok, fra 100Hz eller så, og oppover...
    Plexiglass, neon osv. er lite interessant, og jeg har ikke akkurat tenkt å stille opp i EMMA eller en dbDrag-konkurranse. Hehe... Skal bare overdøve vindsus og kunne spille Leftfield uten at halve musikken mangler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, nå har jeg fått tak i forsterker. Fikk kjøpt en DLS CA40 til en tusenlapp. Den skulle holde til mitt bruk. Så må jeg bare kjøpe selve suben.

Var en tur innom Ljudia for å se hva de hadde der, de hadde nettopp fått inn to ferdibyggede Zachry-basser. En 10-tommer i båndpasskasse (A-10) og en 12-tommer i bassrefleks (A-12). Men han i butikken hadde ikke peiling på hva slags elementer det var som sto i, han visste ikke noe om hva slags effekt de trengte eller noe. Står ikke noe på web'en heller. Det er vel ikke noen som kjenner til disse?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •