Dynamo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Dynamo

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynamo

Noen som har peil på hvor mye dynamoen skal kunne lade hvis jeg har vanlig lys på bilen pluss anlegg som trekker ca 500W? Går dette helt fint med en dynamo på 50A?

Et annet spm: Hva er en kondensator?? ops: litt ny på dette feltet... :lol:

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når bilen går på tomgang med " vanlig" strømtrekk (altså ikke anlegget ditt, men lys og alt det der) så skal dynamoen lade mellom 13,8 og 14,6v. Hvor mye dynamoen din lader når du bruker anlegget ditt må du måle selv, det er det ikke no fasit på. Men 50A er ikke mye, og om det er for lite merker du når du måler spenninga når du spiller med anlegget. detter spenninga mye når feks bassen slår så leverer dynamoen for lite. Der for kan man koble inn en kondensator som tar unna de værste spennings fallene. Det vil si at den funker nesten som et batteri, bare at den lagrer seg opp og ut mye fortere enn ett batteri. Istede for at du får veldig spisse topper og daler på spenninga når bassen slår (er den som trekker mest strøm som oftest) så vil du med en kondensator få mykere og mer avrundede topper/daler.

Skjønte du hva jeg mente? :wink:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite regnestykke, P=U*I for å se hva dynamoen kan gi

dynamoen kan altså gi 12,6*50 = 630 watt ved patteri spenningen 12,6 volt eller hvis den kan klare å avgi 50 Amp i 14 volt 14*50 dvs 700 watt.

altså et sted mellom 630 og 700 watt

Med tanke på at typisk vanlige lys på bilen trekker 4*5watt parklys + 2*50watt hovedlys + div dashbord belysning tipper 15 watt er lys forbruket ca 135 watt, så kommer tenningsystem, innsprøytningsystem elbensinpumpe ol i tilegg på til sammen mellom 100-300 watt

Anslag på typisk forbruk med vanlig lys og motoren i gang et sted mellom 235-435 watt

i beste fall har du 700-235= 465 watt og i værste fall 630-425=205 watt , før elsystemet må tappe det overskytende ut av batteriet. i tilegg kommer andre typiske forbrukere som vifte i varmeapparat, varmetråder i bakvindu osv, noe som også kan trekke ganske mye.

Tror ut av dette at dynamoen blir litt liten sammen med 500watt til anlegget, men man spiller ganske kraftig dersom anlegget kontinuerlig trekker 500 watt, men det er jo selfølgelig avhengig av hvem man spørr og hvilket utstyr som er i bruk. :wink:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan vertfall skrive under på at en kondensator gjør underverker i bilanlegg.

Jeg byttet fra dårlig batteri (utgått de luxe) til nytt (helt normalt biltema) og kondensator, og det ble et helt annet trykk i bassen, pluss at lysene ikke blinket når jeg spilte :twisted:

DrE

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, man merker ofte at man får bedre bass respons med en kondensator og det er pga de kruvene jeg prøvde å forklare. forsterkern får gjevnere strøm og yter gjevnere. MEN glemte å si enting: kondensator skal du sette inn når du har gjort følgene oppgraderinger med anlegget ditt: TYKK strøm kabel (hvertfall tykk nok), like tykk jord i godt jordingspunkt, bytt alle ledninger mellom jord, batteri og dynamo til ca samme tykkelse som du har til anlegget. Dette hjelper også veldig mye, og viss du har dette sammen med kondis blir det veldig bra.

et lite tips til de som har for liten dynamo: Sjekk på biler av samme modell eller samme merke som har større motor og evt ac og ekstra utstyr som trekker mye strøm. Da passer dynamoen nesten over og man kan få den til å passe med litt mekking. feks, har man kadett gsi, vectra, calibra, kan man ta dynamo fra calibra/vectra med ac. da har man plutselig 120A dynamo som passer ca rett over.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du til med å strekke kraftige kabler fra bilbatteriet, vil jeg anbefale at du får hjelp av noen som har en del erfaring på området. Selv et 65 Ah bilbatteri kan levere ganske mange ødeleggende amper ved en kortsluttning (tipper et sted mellom 1000-1500A), så det å legge inn en kraftig og egnet smelte sikkring på pluss siden nærme batteri pluss polen er etter min mening ganske lurt.

Det bør man kanskje vurdere sammen med en heftig kondensator også selv om de ofte har egene sikkerhets kretser mot feilkobbling og kortsluttning.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, ble litt mye for meg dette, men fikk svar på spørsmålet mitt.

Noen som har en ganske rimelig og god strøm og signalkabel å anbefale til en bass på 350W, tykkelse??

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    trenger du alt, altså strøm, signal, remote, kabelsko sikrings holdere +++ så vil det lønne seg å kjøpe en pakke. Er det kun en forsterker du skal ha i bilen? du har ingen planer om no større eller bedre med framtiden, for da kan de lønne seg å legge tykkere kabler med en gang så slipper du det i framtiden. Hva slags forsterker er det forresten, det har jeg glemt å spørre om.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på en del pakker, men der er det bare 5meter kabler, og jeg lurer på om det er langt nok. Har lagt kabler til dioder bak og da var det litt lite med 5meter.

Har Cadence Q 2150, så det er ikke noe store greier. Tenkt å oppgradere hattehøytalerne etter hvert og må da skaffe meg en forsterker til. Men alt i alt kommer det ialefall ikke over 800W

Skal også få meg nye høytalere forran, men da bruker jeg vel ikke samme strømledning?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du legger en tykk kabel fra batteriet og bak, også setter du på e distrubusjonsblokk som deler strømmen til de forskjellige forsterkerne. Og forresten. du setter ikke inn nye høyttalere bak før du setter inn forran. Man står vel ikke med ryggen til scenen når man er på konsert, gjør man :wink: Altså, prioriter forran og sub først og få det til å låte bra. regner med at du kommer til å bruke mer tid i forsetet enn i baksetet, siden ikke bilen din akkurat er no chick magnet :lol:

om kabelen er lang nok eller ikke kommer veldig an på hvordan du legger den. som oftest så klarer man seg med den, hvertfall når bilen ikke er så veldig mye større, men man får pakker hvor kablene er litt lengre også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    du legger en tykk kabel fra batteriet og bak, også setter du på e distrubusjonsblokk som deler strømmen til de forskjellige forsterkerne. Og forresten. du setter ikke inn nye høyttalere bak før du setter inn forran. Man står vel ikke med ryggen til scenen når man er på konsert, gjør man :wink: Altså, prioriter forran og sub først og få det til å låte bra. regner med at du kommer til å bruke mer tid i forsetet enn i baksetet, siden ikke bilen din akkurat er no chick magnet :lol:

om kabelen er lang nok eller ikke kommer veldig an på hvordan du legger den. som oftest så klarer man seg med den, hvertfall når bilen ikke er så veldig mye større, men man får pakker hvor kablene er litt lengre også.
    Ok, men hvor tykk må kablen være? 25mm2??

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det skal funke bra det, men jo tykkere jo bedre, så om du vil overdimensjonere så går du opp en størrelse, men du er ikke nødvendig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •