GPS navigasjon, hvilken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

GPS navigasjon, hvilken?

Skal en tur gjennom en håndfull europeiske land i sommer og kunne tenkt å kjøpe meg navigasjons-anlegg til bilen, da av den bærbare typen.
    Lurer bare på hvilken?
    Har vært litt borte i Garmin men kunne likt å vite om det finnes andre
    som kanskje er bedre eller mer for pengene.
    Har sett litt på dinside.no og prøvd å snuse litt.
    Har ikke noe lyst bruke mer enn 6-7tusen, gjerne mindre, men igjen er det ikke noe poeng å bruke 4k på noe som ikke er skikkelig.
    Håper noen av dere har noen gode råd.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke en brukt lomme-pc, en Bluetooth GPS og TomTom? Det burde bli den rimeligste, og mest fleksible, løsningen.

Intermediate Bidda sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    3,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Palm (PDA)med ekstra utstyr (GPS) fra Kirro, fungerer greit og er lett å flytte med fra bil til bil.

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du i tillegg vil ha mulighet for å bruke den på tur i skog og mark vil jeg anbefale Garmin GPSmap 60CS. Her har du mulighet for å legge inn kart som tilsvarer de røde du får kjøpt fra statens kartverk målestokk 1:50 000. Hvis du kun skal bruke den til bil finnes det nok løsninger som er bedre vil jeg tro.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg bruker selv mio, som en PDA med innebygget GPS-antenne. Ypperlig sak, er utrolig fornøyd. Testet også en løsning med ekstern bluetooth GPS-enhet, og det fungerte ikke tilfredsstillende etter min mening. Testet også en løsning med ledning, og det var jo helt håpløst.

Uansett, GPS er et MUST for alle heldistre halvnerder som skal ut i verden... Jeg klarer meg ikke uten, og har vel egentlig aldri klart meg uten heller!

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv DELL sin Axim X30 (link) med tomtom navigator (og kablet antenne) som jeg synes fungerer utrolig bra!
    (X50 med vga skjerm ville nok vært kjekt å ha, men koster ganske mye).
    Dell er vel blandt de billigste på pda (I allefall om du følger litt med når de kommer med kampanjer, da får du ofte veldig mye for pengene!)

En pda med innebygget gps antenne er jeg usikker på om vil virke i bilen min (peugeot 307 sw) da den har varmedempende belegg i frontruten som demper (den antennen jeg har i allefall) signalene så mye at det ikke virker med antennen nede på dashbordet... Har antennen festet ved siden av speilet hvor det er "åpninger" i dette belegget til f.eks kø-fri brikker og antenner etc...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lygren, hva var problemet med BT-enheten?

Forresten, var noen tidligere? Jeg kjørte sammen med kona og ungene (som da var veldig små) fra Texas til California i 1997 med en Magellan 4000XL, bærbar pc og Microsoft Auto Route USA (hvis det ikke het noe annet da). Vi kjørte oss aldri bort, verken i ørkenen, i LA eller midt i San Francisco, som er en av de mest rotete byene jeg har vært i. Alt er jo enveiskjørt der!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Problemet med BT-enheten er treghet mot GPS-systemet samt generell litt oppstartstid på selve BT-systemet. Mitt system var iallfall så ustabilt at jeg måtte sende det i retur. Imidlertid var dette noe OEM-greier fra en ukjent produsent, og det trenger definitivt ikke være slik på andre lignende systemer.

Jeg synes imidlertid også det er svært praktisk å ha alle komponentene samlet i samme enhet, så slipper en skru på flere ting osv, da er det liksom bare kaste seg inn i bilen og plotte inn adresser. OK, kanskje litt overkant lat der, men bilen liker jeg å bevege meg i, ikke sitte å "dille" i!... 8)

Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har bestilt denne og får den antageligvis i morgen. Gleder meg!

Hvis jeg ikke blir fornøyd med den, så benytter jeg meg av angreretten.

Skal gi et lite review av den i denne tråden om et par dager tenker jeg..

Newcomer rodrik sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med lygren og vil gjerne ha alt i samme enhet.
    Har vært vant med integrerte systemer før og synes det har vært topp, men de koster jo en formue og, i forhold til disse små kjekke løse enhetene.
    Gleder meg til review fra deg redfox, om denne funker så kan det være noe for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt TomTom med PocketPc i 2 år og er veldig fornøyd. Kartene er meget bra og 3D-navigasjonen fungerer utmerket. Har sett på et par andre løsninger og de har ikke kunnet måle seg.

Man skal f.eks. ikke undervurdere det å navigere seg rundt i kartet med en penn, eller at man kan trykke på en kontakt i adresseboken og velge "naviger til" eller "vis i kart".

Svigerfar, som også bruker TomTom har også sagt at den Medion løsningen som var nevnt her ikke heller kan måle seg. Han prøvde en slik på en langtur i tyskland hvor den gjorde feilnavigeringer, i tillegg var grensesnittet mer tungvindt samtidig som jeg tror at det ikke var mulig å bla i kartene på samme måten. Han har også prøvd en del systemer (bla.a. Garmin, Mercedes, Medion) og syntes også TomTom er den beste.

Ellers har jeg alltid brukt en BT GPS med pocketpc'en og syntes det også har vært veldig bra. Den er veldig liten og har 9-timers batteritid og ligger som regel klar til bruk i bilen. Bare å slå den på altså. Jeg syntes det er mange andre fordeler med en slik løsning:
    - Den er fleksibel, kan like bra brukes med laptop (med USB også) eller mobiltelefon.
    - Den legger ikke til ekstra vekt i pocketpc'en til vanlig bruk, når man ikke trenger gps'en.
    - Kan plasseres der den får best mottak (innenfor 10m)
    - Kan brukes på din neste pocketpc/mobil/laptop når man bytter det

Har ellers ikke hatt noen problemer mellom kommunikasjonen mellom pocketpc og gps. Men hvis jeg ble tvunget til å velge en integrert løsning så hadde jeg valgt TomTom sin integrerte uansett.

Det som også er bra med TomTom er at det er så utbredt slik at det ikke er noe problem å laste ned plugins som fotoboks-varsler eller å få nesten ubegrenset med ekstra POI's. I tillegg til fotoboks varsel nå har jeg også varsel når jeg nærmer meg statoil da jeg har sånn kaffe-avtale Syntes at det også er greit å nevne at pocketpc med TomTom også er fin å bruke til fots som turist-kart i byer. Da har man også finn nærmeste Burger King eller Zara (kjekt når kona er i nærheten).

Bruker forresten denne BT GPS'en nå og er meget fornøyd:
    Holux Bluetooth GPS Receiver GR-230E

Newcomer redfox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk Medion MDPNA 150 i dag og har prøvd den en kort tur.

Så langt er jeg veldig fornøyd med kartet. Syns det var litt tungvindt å taste inn adresser og slikt, men jeg hadde ikke peiling på hva jeg gjorde. Var rett og slett veldig ivrig etter å prøve den før jeg fikk lest noe særlig om måten å navigere på.

Jeg har tråla igjennom masse reviews på nettet, og denne er den beste jeg har funnet: http://www.pocketgpsworld.com/medion-mdpna-150.php

MDPNA 150 kjører Windows CE i bakgrunnen, men dette ser du ikke når du booter opp enheten. Hvis du leser her vil du finne en måte å modifisere enheten på slik at du kommer rett inn i OS'et: http://www.gpspassion.com/forumsen/t...TOPIC_ID=23418

Da åpner man faktisk mulighet for å vise filmer på denne artige lille dingsen også Om den klarer det aner jeg ikke, men det er en ting jeg kommer til å teste ut etterhvert. Det ligger en liste over applikasjoner på sistnevnte URL som funker på MDPNA 150.

I skrivende stund er jeg mest interessert i å øke funksjonaliteten på GPS delen. Skal prøve flere versjoner og teste de på MDPNA 150. Blant annet 2005 versjonen av Medion Navigator (Destinator blir den vel også kalt) håper i denne versjonen at det er en mulighet for å legge inn custom POI warnings (fotobokser, burgersjapper, shoppingsentre ..) slik at man får en advarsel f.eks 500 meter før registrert POI

Slik vil det se ut når MDPNA 150 er moddet:

3D mode

Hvis noen også lurer på om man får lagt inn advarsel før en fotoboks, så er svaret JA! det går ann (de hvite boksene med kamera på er fotobokser):

Det er bare å følge denne oppskriften for å få det til:
    http://www.active-soccer.co.uk/The%2...DPNA%20150.htm

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd navigasjonssystemene rundt om i dalene og (om det finnes) tettbebygde strøk i Norge da? I de ferdigbygde systemene har en muligheten til å koble navigasjonssystemet til speedometeret og rattet på bilen slik at systemet fortsatt fungerer når kontakten med GPS-satelittene faller ut. Antar dette ikke er mulig i de håndholdte systemene?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    Noen som har prøvd navigasjonssystemene rundt om i dalene og (om det finnes) tettbebygde strøk i Norge da? I de ferdigbygde systemene har en muligheten til å koble navigasjonssystemet til speedometeret og rattet på bilen slik at systemet fortsatt fungerer når kontakten med GPS-satelittene faller ut. Antar dette ikke er mulig i de håndholdte systemene?
    Så lenge du ser himmelen er det dekning, har gått i en del trange gater i byer og det har som regel gått greit. Så billveier burde går som regel veldig bra, minus tuneller da. Da kjører ivertfall TomTom på samme hastighet som når den mistet signalet langs den veien du skal kjøre. Dog virker det som om det er begrenset hvor lenge den klarer det, men i tuneller som ikke er så lange går det fint.

Fant forresten denne på Finn, en Pocketpc med innebygget GPS. TomTom følger med. Kanskje noe for dere?
    http://www.finn.no/finn/bap/object;p...2945&pos=4

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ahh, det er denne jeg snakker om... Visste ikke at det var TomTom software, men, står ingen steder at det er det... Tror den må oppgraderes, skal få sett på det ASAP!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt, jeg ville ikke kjøpt en ppc uten innebygd WLAN nå. Det må da finnes noe som har det! Hvis ikke, kommer det sikkert snart. Med alle de morsomme nettverkene rundt omkring (jeg fikk inn utallige usikrede nettverk da jeg kjørte E-18-E6 gjennom Oslo for noen uker siden!) er det jo greit å ha noe som kan utnytte det!

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den Mio'en det beste på markedet? 3500kr ny koster den - ikke værst