Anlegg til bilen min, tips?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 58
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anlegg til bilen min, tips?!

Hei, hei. Er helt ny på detta, akkurat kjøpt meg en Mercedes 190E. 85 mod.

Jeg har lyst på skikkelig lyd i bilen, noe som jeg faktisk kan vise fram, nå som det nærmer seg sommern!

Har tenkt at jeg kan starte med det mest grunleggende, så bygge på etterhvert. Men jeg vet ikke hva jeg burde starte med, og hva jeg burde skaffe av høytalere, spiller, forsterker, sub osv. Det er der dere kommer inn. Dere har sikkert mange gode ideer. Jeg er åpen for alle forslag. Men jeg må kunne bygge på etterhvert, siden penger kommer etterhvert, har ca 4000,- å starte med. Er det vanskelig å sette inn ett bra anlegg i den bilen? Må jeg lage hull i hatte hylla bak? dørene? Det sitter to originale høytalere, oppå dashbordet. :roll:

Har fått en forsterker av naboen min:
    Fultron TidalWave Mosfet Amplifier
    260W Max Power

No tess?

Fikk også 9 høytalere, men tror de har liggi lenge, er vel mest bassere, har ikke peiling på hvordan type, eller noen ting. Kan prøve å få lagt ut bilder.

Håper jeg har satt inn denna tråden på riktig sted.

Mvh

Magnus B. Furøy

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begynne med å skaffe deg en god spiller, panasonic, alpine eller pioneer feks. (tenker du i multimedia baner se etter en god dvd spiller) Så kjøper du det et par gode høyttalere som passer i orginalhulla (som er 4"), viss du ikke vil starte på den med engang og og bygge i dørene, men det er lurt å vite hva man driver med. Viss du skal bygge i dørene må du støpe i glassfiber og mdf, og det er mange måter å gjøre det på. Neste skritt er å kjøpe deg en god forsterker til frontsettet og skrittet etter det blir sub og forserker. Kan være lurt å ta det litt i etapper viss ikke penga strømmer inn, men gjør du ting ordentlig 1. gang så går alt så mye enklere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men forsterkern jeg har fått da? Kan den brukes til noe?

Fultron TidalWave Mosfet Amplifier
    260W Max Power

Jeg har akkurat fått jobb på elkjøp, så passer meg egentil utrolig bra. De har vel en del gode spillere? Kanskje ikke så mye høytalere til biler :cry:

Vi får se, sier ifra etterhvert som ting skjer.. 8)

Mvh
    Magnus BF

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den forsterker har jeg aldri hørt om, så det blir vanskelig å si. du kan jo begynne med å finne ut hvor stor sikring som sitter på den. da finner du ihvertfall ut om den leverer no effekt. den er nok ikke på mer enn 2x50w rms tenker jeg.

Ja, du kan jo utnytte det. Panasonic har fått inn noen griselekre spillere nå som er veldig bra. De kan jeg anbefale deg. Men så var det det andre du trengte da, der er det ikke så mye du kan kjøpe gjennom elkjøp (viss du ikke smisker litt med sjefen da og får han til å kjøpe fra andre levrandører) hvilken el-kjøp er det du skal jobbe hos forresten?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikringa er på 20A, så du har nok rett, er ikke svære greiene, men tenkte kanskje det passa til basserne bak eller no?

Tror bassene jeg har, er 8", er ikke sikker på effekten, men er av merket SEAS.

Elkjøp i Kobbervikdalen, rett uttafor Drammen, retning Larvik.[/img]

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er jo bare en måte å finne ut det på da, det er å prøve. det kommer sikkert lyd ut av dem, men jeg veit ikke hvor tung drevne de seasene er. da har du i hvertfall en start, så får du bytte ut ting etterhvert. Selv husker jeg ikke hvor mange ganger jeg har bytta anlegg i bilen min, det er noen ganger..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, rett i det.. Skal prøve dem.. Bare få fiksa bilen først. Står på verksted nå, noe i registerhuset røyk for 2 uker sia..! No dritt, er ikke sikker på hva som har skjedd enda heller så.. Vi får vente å se...
    :wink:
    Mvh
    MBF

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4000 er vel akkurat nok til å gjøre skikkelig forarbeid, er det ikke?

Legg skikkelige strømkabler og gjør alt riktig helt fra dynamoen, gjennom batteriet og bakover, få skikkelig sikringsholder og jording i motorrommet. Så trekker du strømkabler bakover på ene sida ut mot døra. Så legger du strømkabler klar i bagasjerommet og lager et skikkelig jordingspunkt her også. Har du råd kan du koble en 0.5F kondensator her også, slik at strømmen ikke er begrensende faktor når resten kommer.

Så kan du strekke høyttalerkabler fremover på midten av bilen og fordele ut dit du skal ha høyttalere, alt etter hvor mange. Signalkabel kan du strekke fra midtkonsollen og bak til der du skal ha forsterker.

For 4000 burde utgangspunktet når du neste gang får penger være perfekt til å fortsette prosjektet. Jeg har gjort dette en gang i en Golf. Her begynte jeg akkurat slik jeg beskriver. Tok ut setene og mattene og la kabler på så bra vis som jeg klarte. Ingen tvil om at jeg var glad for at jeg gjorde dette skikkelig når oppgraderingene kom!

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg å starte med en skikkelig spiller!!! det vil du nyte godt av videre i bygget ditt. Vil anbefale å bruke 3-5000 da får du en skikkelig spiller..sony og pioneer er bra spillere...vet ikke hvor mye du skal bruke men...gå videre med et godt frontanlegg..der kommer du langt med 1000-2000kr... angående SEAS elementer så har jeg hørt at dette er av god kvalitet..tror merket er norsk..ikke sikker men...selges hos www.dynabel.no som har et meget godt rykte!

Lykke til med byggingen!!! :P

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man skal bygge hus så begynner man med planlegging, så grunnmur. Burde ikke logikken være overførbar til bilen også?

Jeg mener fortsatt temmelig hardt og brutalt at det beste er å satse på å gjøre godt forarbeid med kabler og komponenter i strømleveransen.

DrE

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Når man skal bygge hus så begynner man med planlegging, så grunnmur. Burde ikke logikken være overførbar til bilen også?

Jeg mener fortsatt temmelig hardt og brutalt at det beste er å satse på å gjøre godt forarbeid med kabler og komponenter i strømleveransen.

DrE
    jo så klart. Man må jo se på hvor mye man har tenkt til å legge totalt i hele anlegget og hva man vil oppnå. Er ideen og få bedre lyd enn det som er orginalt så er det billigere enn om man har feks planer for å være med i emma. Men alt henger sammen. har man et par høyttalere til 4000,- så hjelper det ikke om spillern koster 5000,- når forsterkern bare koster 1000,-. og dette man man stokke om i det uendelige. Alt må stå i forhold til hverandre.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    Alt må stå i forhold til hverandre.
    and I quote:

Jeg har lyst på skikkelig lyd i bilen, noe som jeg faktisk kan vise fram, nå som det nærmer seg sommern! Very Happy

Har tenkt at jeg kan starte med det mest grunleggende, så bygge på etterhvert.
    ergo, mitt råd er skikkelig grunnarbeid. For 4000 får man et skikkelig bra utgangspunkt. Jeg sier heller ikke at man MÅ bruke hele 4000. Det kan vel så godt hende det holder med 2000. For 4000 får man en skikkelig kondensator også i tillegg til signalkabler og strømkabler man trenger.

DrE

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Sitat Opprinnelig postet av AndreasLie
    Alt må stå i forhold til hverandre.
    and I quote:

Jeg har lyst på skikkelig lyd i bilen, noe som jeg faktisk kan vise fram, nå som det nærmer seg sommern! Very Happy

Har tenkt at jeg kan starte med det mest grunleggende, så bygge på etterhvert.
    ergo, mitt råd er skikkelig grunnarbeid. For 4000 får man et skikkelig bra utgangspunkt. Jeg sier heller ikke at man MÅ bruke hele 4000. Det kan vel så godt hende det holder med 2000. For 4000 får man en skikkelig kondensator også i tillegg til signalkabler og strømkabler man trenger.

DrE
    ja jeg er enig i det, men det er fortsatt forskjell på å bruke 50 000 og 20 000. Begge deler kan se bra ut og låte bra, men det er fortsatt en forskjell. Jeg ville ikke bare gjort godt grunnarbeid med kabler, men også lagt en del penger i selve bilen som feks lyd demping. lagt feks ordentlige dempematter i bagasjen, dører og koffertlokk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt, har jeg ca 4000 å starte med. Men planlegger å bruke rundt 15-20 tusen på anlegget tilsammen, men det kommer etterhvert, de fleste har ikke råd til å kaste seg inn å kjøpe alt med en gang!

Jeg ender nok opp med denne spillern:
    http://www.bilradiospesialisten.no/p...jer.php?id=924

Den får jeg kanskje litt avslag på, så da blir det en god pris.

Eller:

http://www.bilradiospesialisten.no/p...er.php?id=1312

http://www.bilradiospesialisten.no/p...jer.php?id=681

eller:

http://www.bilradiospesialisten.no/p...jer.php?id=545

Virker ikke det greit? Høytalere får jeg ikke gjennom elkjøp, så det er håp for stjerna mi.. :lol:

Dere må gjerne komme med forslag til spillere, høytalere, kondensatorer og forsterkere.. er åpen for alt.

Mvh
    MagnusBF

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men dette høres jo riktig bra ut!!! men går det ikke større enn 4" foran i bilen din da??? du trenger mer midbass for å få fylde i lyden forfra...evt. lage til kickpanel med en 6" på hver side på et vis...videre skal du vel begynne å dra inn forsterkere og sub og nå kommer denne kabeldiskusjonen inn i bildet...men det er helt riktig!!! kablene er ofte en flaskehals i lydkvaliteten.. en tommelfingerregel jeg har lært sier ca 10-20% an anleggets totalverdi i kabler(høytt. og signalk.) når du endelig kommer til forsterkere og subwofere er det et KJEMPEutvalg i flere prisklasser!!! God fornøyelse!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4" skal sitte oppå dashbordet, hvor org. høytalerne sitter. Skal skjære hull i dørene etterhvert, sette inn noen 6 eller 8" der? Så sette inn noen i dørene bak, men kommer nok ikke til å sette no i hattehylla, pga mye jobb med å skjære i metallet til bilen. Så kommer vel sub etterhvert.. tenker jeg.. Gla for at jeg har fått jobb på elkjøp, får mange gode tips!

Mvh
    MBF

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det lønner seg ikke å bare skjære hull i døra, men bygge til en kasse slik at du får mer optimal vinkling på elementene

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva foreslår du da? Hvor store høytalere, kasser (Liter) osv?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor store du vil ha, er jo litt opp til deg, men for å få litt dydbe så er det mange gode 6,5" sett ute på markedet. Antall liter må tilpasses den spesifike høyttalern, så det kan jeg ikke svare på. alt fra 5-6L til hele døra.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen gode tips da, til kasser osv?? Til bra frontsett, fordel hvis høytalerne er fra Pioneer, da jeg får det til innkjøpspris....??

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •