Bygging av kasse til 8" sub til bil. Noen som har peil?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer sidenone sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av kasse til 8" sub til bil. Noen som har peil?

Kjøpte en 8" sub og puttet denne midlertidig i hattehylla mi. Ønsker nå å få litt mer ut av elementet og vil plassere det i en kasse. Har imidlertid ikke så mye peil på konstruksjon av den slags. Er ikke noe hi-end element, så ønsker ikke å pøse uendlig med penger inn i prosjektet. Men akkurat passe for at lyden skal bli grei.

Hvilket materiale burde jeg bruke? Er kryssfinér greit? Brukte dette til hattehylle, og det virket stivt og fint. Og så er det litt tykkelse på det.

Er det noe vits å bruke noe å dempe med? Hva kan brukes som dempemateriale?

Hva slags ledning burde jeg bruke fra elementet til høyttaler terminalen?

Er det behov for bassrefleks port på en slik kasse? Hva er forskjellen med/uten?

Og kanskje viktigst av alt, hvor stor burde kassen være? Går det bra med en mindre kasse? Hva har størrelsen å si på lyden? Mindre kasse betyr vel kanskje strammere bass!? Kanskje det til og med er noen som har mål til meg!? Hehe

Blir kjempe glad for eventuelle inspill. Eventuelt andre ting jeg burde tenke på når jeg skal bygge. På forhånd takk...

Magnus

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for det første så er det vel kanksje en ide og si hva slags element det er :wink: Det følger som oftest med en lapp som siter hvor stor kassa skal være eller så finner du det som oftest på sidene til produsenten. kryssfiner kan man godt bruke eller så er mdf et godt egna matriale. viss du bygger bassrefleks så blir elementet noe mer lett å drive og det vil spille høyere, men en porta kasse vil spille strammere og "penere". hva som vil funke best er vanskelig å vite siden vi ikke vet hvilket element det er.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er et biltema element. kjøpte den "beste" 8" de hadde. kosta rundt 400kr. altså, som sagt, så er det ikke akkurat hi-end, men jeg tror det skal duge bra i en kasse.

du sier at en kasse med bassrefleks vil bli lettere å drive og vil spille høyere, men en "porta" kasse vil spille strammere. du mener at en helt tett kasse vil spille penere og strammere?

stemmer at det fulgte med en lapp med kassemål, men den er nok forlengst borte kan jo kanskje høre med biltema om jeg kan få en kopi av de!?

mener det er denne jeg har.... speks:
    200 Watt. Med 8" basselement (850 g magnet). Nom. effekt 100 W, frekvensomfang 38-6.000 Hz, imp. 4 W, 86 dB/1 W/ 1 . Demp.faktor 0,34, Vas 36,75 lit, res.frekv. 38 Hz. Innbyggingsdybde 105 mm. Mont.hull Ø 185 mm.

Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    obs liten skrive feil der. lukka kasse spiller jo så klart strammere. hør med biltema om dem har no forslag til kasse. vanskelig å simulere noe med så få parametre.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei. var det som virket mest logisk ja. at en lukket kasse vil virke strammere i bassen. jeg merker nå som jeg har den i hattehyllen, så er det kun de dypeste tonene. altså mangler en del i øvre bassen. og så vrenger den seg utrolig lett, men det er vel rett og slett fordi det er for mye luft å flytte rundt på ikke sant? en 8" element spiller nok best i en liten kasse. skal ta å høre med biltema når de åpner igjen etter påsken jeg da.

er det forresten viktig å tenke på dempemateriale? eller kanskje ikke dette så nøye i en slik liten kasse med biltema element?

Intermediate epifant sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorvidt elementet passer i lukket eller portet kasse avhenger endel av T/S-parametrene. Så GENERELT går det an å si at lukket kasse har en mer naturlig gjengivelse enn en portet kasse. En lukket kasse vil som regel også passe langt bedre med bilkupeens forsterkning av lave frekvenser.

At elementet vrenger skyldes nok for mye luft ja, ved open-air montering får man som regel altfor lite "fjæring" fra luften bak elementet.

Gjør som Andreas sier og hør med Biltema, de bør kunne hjelpe deg. Om ikke betjeningen i butikken kan (kassadamer kan generelt lite om bilstereo :wink: ) så er det bare å sende en mail til dem.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei... takker så mye for hjelpen. Regner nok med at jeg går for en lukket kasse da ja. Setter mest sannsynelig i gang med bygging i morgen og kan så sette inn noen bilder her av resultatetet Hehe. Blir spennende...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok litt lengre tid enn planlagt å komme i gang gitt. Hehe. Har i hvertfall kjøpt meg kryssfinér, filt og høyttaler terminal, så nå er jeg klar.

Biltema klarte seff ikke å skaffe meg kassemål, men de sa at kassen burde være rundt 20 liter stor. 22-23 liter ca. Så da er det bare å begynne å regne

Lurer nå på en ting... hvordan form burde kassen ha!? Har hørt at det lønner seg med noen skrå vegger. Har derfor tenkt å ha en rett og en skrå vegg, men på hvilken side burde jeg plassere elementet? Den skrå, eller den rette siden? Den skrå siden kommer til å stå inn mot seteryggen i baksetet. Lønner det seg kanskje å ha to skrå vegger? Hva er forresten fordelen med å skrå veggene?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant etter å ha ryddet litt arket som fulgte med elementet. Der står det foreslått 13 liter for lukket kasse. Er ikke dette veldig lite? Står 23 liter for ventilert kasse.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    13liter lukket kasse til 8" er helt greit det i bil. har sett mange litt dyrere elementer der det er anbefalt 8-10liter....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •