Kopling av strøm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
  1. #1
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Kopling av strøm

    Hei
    Skal montere et anlegg i en MB w 123. (russebil)
    I bilen skal det stå to Punch HE 12" subber og et frontsett.
    En Planet Audio Apacolypse på 2x500w brokoblet skal drive subbene.
    En Dynabel på 2x200w skal drive frontsette.

    Spørsmålet er hvordan vi skal legge opp strømmen til disse to forsterkerne. Hvor mange sikringer vi må ha og sånt.
    Planet Audio forsterkeren skal ha 100Amp sikring. (fulgte med)Slik jeg forstod det av bruksanvisningen skal denne sikringen stå nære forsterkeren.(?)

    Noen som kan gi en enkel beskrivelse av hvordan vi skal gjøre dette. Størrelse på sikringer, To strømlednigner bakover? osv.

  2. #2
    Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    dette er det du skal gjøre:

    trekk en tykk strømledning (dess tykkere jo bedre, hvertfall 21mm2) fra + polen på batteriet og bak til der forstkererne skal ligge. Så nært batteriet som mulig setter du en sikring som er større enn sikringene på begge forsterkerne tilsammen.

    så kjøper du deg en deleblokk. så kobler du + ledningen fra batteriet på inngangen på deleblokka og så en ledning fra blokka til hver av forsterkerne.

    så finner du deg et godt jordingpunkt og strekker en ledning fra dette punktet til - på hver av forsterkerne.

    det enkleste du kan gjøre er feks å kjøpe en pakke som feks http://www.soundpressure.no/upload/v...oduct=OPTIKIT0
    da får du med alt du trenger av strøm, signal, sikringer, deleblokker kabelsko og høyttalerledning du trenger.

    noe mer du lurer på så er det bare å spørre

  3. #3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for svar.
    Vi(russebil) har alt av ledninger, må bare skaffe en slik fordelingsblokk.

    Den sikringa framme ved batteriet blir fryktelig stor da!?, noe sånt som 160a, trodde ikke det fantes jeg.

    Men etterhvert som vi har sett litt på bilen er det kanskje ikke noe vits i å ha så store sikringer, fordi bilen uansett ikke kan levere nok strøm, Dynamoen er på noe sånt som 55a. Det hjelper sikkert litt med f.eks et batteri bak i bilen i tillegg og en kondensator, men det beste hadde sikkert vært en større dynamo, men det er vel fryktelig dyrt.

  4. #4
    Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et veldig lurt tips som jeg pleier å gjøre når jeg bygger i russebiler:
    Stikk på troshov eller lignenede bilbutikk og kjøp feks 2 campingvogn batterier, sånne litt store 12v batterier på ca 110Ah eller mer. Så legger du tykk kabel bakover og setter på stor nok sikring (altså like stor som de samlede sikringene på forsterkeren) etter sikringa setter du på en hovedstrømsbryter. Det får du også på troshov og lignende (Clas ohlson for den saks skyld) Det er en stor bryter med en rød plast nøkkel på. så kobler du + ledniga til + på første batteri, så til + på det siste batteriet og så til forsterkerne. så fra jord til - på 1. batteri, så til - på neste batteri og så til forsterkerne. Det som er supert med dette er at når du kjører så vrir du nøkkelen på, da lades batteriene. når du står stille og spiller så vrir du nøkkelen av. da tappes ikke batteriet forran og dere får ikke startproblemer. to slike batterier holdt nesten hele helga på lillehammer med anlegg som trakk 250A 8) Når dere kommer hjem om kvelden slenger dere bare på en batterilader, så er det bare å pumpe musikk for full guffe dagen etterpå også

    viss du ikke setter på stor nok sikring vil den bare gå hele tia

  5. #5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja det blir nok noe sånt som blir svaret. Det blir vel bare tull å begynne å gjøre noe me dynamoen. Vi får teste litt før russetida, fikk tak i bilen for et par dager siden, så det blir vel litt arbeid fremover nå.

  6. #6
    Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    lykke til ihvertfall

  7. #7
    Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Opplegg av strøm til bilstereo

    Hei tenkte jeg skulle komme med en liten avklaring om strøm til bilstereo.

    NASCA som er/var interesseorganisasjon for bilstereo entusiaster og som arrangerte konkurranser har laget rettningslinjer for beregning av sikringer/kabler.

    De forsterkerne du har listet opp har en total effekt på 1400W (jeg antar i 4Ohm) Beregnet maks strømstyrke er da 1400w*((50% virkningsgrad) delt på matespenning på 13 V gir maks strømstyrke på 215A.

    Sikring dimensjonerers utfra kabeltykkelse/lengde og ikke apparatforbruk. Det er viktig at sikringen går før kabelen smelter......

    Sikringen skal plasseres maks 45cm fra batteriet.

    Tabellen i regelboka til NASCA stopper på 150 A. Tror det er vanskelig å finne sikringer på 215A.

    Jeg forseslår at du trekker 1 kabel til hver forsterker.

    500W forsterkeren trekker 150A noe som tilsier 33kvmm kabel (maks 4 meter). Sikring (150A) monteres 45 cm fra batteriet. Andre ende termineres i forsterker eller i termeneringsblokk.

    200W forsterkeren trekker 60A noe som tilsier 21kvmm kabel (maks 4 meter). Sikring monteres 45 cm fra batteriet. Andre ende termineres i forsterker eller i termeneringsblokk.

    Hilsen Nobleman
    NASCA dommer og 4X Norsk mester i bilstereo :P

  8. #8
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er det ikke litt rart at det er med 100a sikring med forsterkeren da(planet audio)?. Og i bruksanvisningen står det at det skal være en sikring ved batteriet og en ved forsterkeren. Skjønner ikke helt vitsen med det.

    Vi har begynt å tenke litt på å bruke bare den store forsterkeren til å drive alt. siden vi uansett ikke får utnyttet potensialet til begge to samtidig.

  9. #9
    Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av 6006
    Er det ikke litt rart at det er med 100a sikring med forsterkeren da(planet audio)?. Og i bruksanvisningen står det at det skal være en sikring ved batteriet og en ved forsterkeren. Skjønner ikke helt vitsen med det.
    Sikringen i forsterkeren er der for å beskytte forsterken slik at den ikke skal bli ødelagt ved for store strømmer.

    Sikringen på kabelen er for å unngå brann i bilen ved en kortslutning. Hvis det skjer en kortslutning ved f.eks. brudd i isolasjonen på kabelen med kontakt mot bilens chassis så vil bare sikringen gå. Kortslutning på en kabel uten sikring eller på den delen mellom sikringen og batteriet har ingen strømbegrensning noe som kan/vil føre til brann.
    Sikringen på kabelen skal derfor være så nærme som mulig batteriet.

  10. #10
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen som har peiling på dynamo i biler her da?
    Den skulle vi gjort no med s iden den ikke levere på lang nær nok strøm.
    En mulighet for å dempe kravet til strøm hadde jo vært å brukt bare en forsterker. Men da måttå vi kjørt en kanal på hver sub, altså bare 125w på hver sub, og det blir jo litt lite.

    Noen som har gode forslag til løsning for høytalere inne i bilen da.
    Har tenkt litt på feks et kit-system eller coaxial bak i hatthylla og bare et 4" framme i dasjbordet. Dette med kit bak høres kanskje litt rart ut, men det er rett å slett ikke plass foran i bilen. Eneste det er plass til der er 4" pluss en løs diskant.

  11. #11
    Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    viss du skal gjøre det seriøst, for å si det sånn, så bygger du noen nye kartlommer forran med hull til feks 6,5" og monterer diskanten på dasjen. dette blir jo en del arbeid da..

    når det gjelder dynamo, så sjekker du opp med feks en hogger eller et mb verksted om det finnes noen utgaver av dem bilen med større motor og feks ac eller lignende. de har som oftest større dynamoer og de kan passe over på den motoren du har. et firma som driver med dynamoer kan også lett finne ut dette.

  12. #12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vet at det er det beste å ha et kit system fram, men nå er det slik at det blir baki det blir mest behov for lyd, og det er mye enkelere å bygge baki. Tror vi bare plasserer et 3.5# element på dashbordet i orginal uttak.

  13. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du er flink til å "mekke", eventuelt kjenner noen som er det, er det jo en mulighet å rett og slett montere 2 dynamoer på motoren i bilen. Hvis du foreksempel får tak i dynamoen fra en amerikansk van eller en lastebil komplett med likeretter, regulator osv. og denne russebilen har en motor med litt "pulver" i (for eksempel hvis det er en amerikaner med V-åtter) burde dette med to dynamoer være fullt mulig. Det ville jo antagelig også øke verdien på bilen, iallefall hvis den selges videre som russebil.

  14. #14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja det blir så vi går fo to dynamoer hvis vi finner ut at det er plass. Koster bare 400,- for dynamo hos hugger så det blir ganske billig.

    Eneste som gjenstår når det gjelder anlegget nå er om vi skal ha lukket eller portet kasse. Selv synest jeg lukket er beste og enklest å få til, men man kan vel spille litt høyere med portet.

    Er heller ikke helt sikre på om vi skal trekke en eller to strømkabler bakover.

  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Re: Opplegg av strøm til bilstereo

    Sitat Opprinnelig postet av Nobleman
    Hei tenkte jeg skulle komme med en liten avklaring om strøm til bilstereo.

    NASCA som er/var interesseorganisasjon for bilstereo entusiaster og som arrangerte konkurranser har laget rettningslinjer for beregning av sikringer/kabler.

    De forsterkerne du har listet opp har en total effekt på 1400W (jeg antar i 4Ohm) Beregnet maks strømstyrke er da 1400w*((50% virkningsgrad) delt på matespenning på 13 V gir maks strømstyrke på 215A.

    Sikring dimensjonerers utfra kabeltykkelse/lengde og ikke apparatforbruk. Det er viktig at sikringen går før kabelen smelter......

    Sikringen skal plasseres maks 45cm fra batteriet.

    Tabellen i regelboka til NASCA stopper på 150 A. Tror det er vanskelig å finne sikringer på 215A.

    Jeg forseslår at du trekker 1 kabel til hver forsterker.

    500W forsterkeren trekker 150A noe som tilsier 33kvmm kabel (maks 4 meter). Sikring (150A) monteres 45 cm fra batteriet. Andre ende termineres i forsterker eller i termeneringsblokk.

    200W forsterkeren trekker 60A noe som tilsier 21kvmm kabel (maks 4 meter). Sikring monteres 45 cm fra batteriet. Andre ende termineres i forsterker eller i termeneringsblokk.

    Hilsen Nobleman
    NASCA dommer og 4X Norsk mester i bilstereo :P
    Du som er dommer og 4x mester i bilstereo ...
    Du mener en planet audio yter reelle 500watt og trenger en sikring på 150A ? Dynabel forsterkeren yter heller ikke 2x200 watt. Det er få komponenter i bilstereo som faktisk yter hva de skal.
    De som gjør det koster skjorta.
    En spiller leverer ikke 4x50 ,men noe sånt som 4x7-15 watt. den forsterkeren trenger sikkert bare en sikring på rundt 100 , visst det er for stor sikring ryker den jo ikke når den skal ,da går det gale.
    Den planet audioen er femkanaler sant? har vert borti en slik før, kamerat hadde den , brukte den til 2 sett høytallere og en sub (ikke kravstor sub) det fungerte helt greit, ikke noe sånn sensasjonelt , når han brukte to subber (uvisst hvordan han koblet de) fungerte det heller dårlig.

    Kobler du med en tykk kabel og bakover , splitter den bak fungerer det nok helt bra. sikringstørrelse ca 100 ? bedre med for liten en for stor,sprenger den når dere spiller høyt er det jo bare kjøpe en litt større neste gang. har dere for stor slår den seg ikke ut og da går det utover forsterkere og kan begynne brenne i bilen ved kortslutning som ofte skjer under kobling.

  16. #16
    Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Re: Opplegg av strøm til bilstereo

    Sitat Opprinnelig postet av ErikRJ
    Sitat Opprinnelig postet av Nobleman
    Hei tenkte jeg skulle komme med en liten avklaring om strøm til bilstereo.

    NASCA som er/var interesseorganisasjon for bilstereo entusiaster og som arrangerte konkurranser har laget rettningslinjer for beregning av sikringer/kabler.

    De forsterkerne du har listet opp har en total effekt på 1400W (jeg antar i 4Ohm) Beregnet maks strømstyrke er da 1400w*((50% virkningsgrad) delt på matespenning på 13 V gir maks strømstyrke på 215A.

    Sikring dimensjonerers utfra kabeltykkelse/lengde og ikke apparatforbruk. Det er viktig at sikringen går før kabelen smelter......

    Sikringen skal plasseres maks 45cm fra batteriet.

    Tabellen i regelboka til NASCA stopper på 150 A. Tror det er vanskelig å finne sikringer på 215A.

    Jeg forseslår at du trekker 1 kabel til hver forsterker.

    500W forsterkeren trekker 150A noe som tilsier 33kvmm kabel (maks 4 meter). Sikring (150A) monteres 45 cm fra batteriet. Andre ende termineres i forsterker eller i termeneringsblokk.

    200W forsterkeren trekker 60A noe som tilsier 21kvmm kabel (maks 4 meter). Sikring monteres 45 cm fra batteriet. Andre ende termineres i forsterker eller i termeneringsblokk.

    Hilsen Nobleman
    NASCA dommer og 4X Norsk mester i bilstereo :P
    Du som er dommer og 4x mester i bilstereo ...
    Du mener en planet audio yter reelle 500watt og trenger en sikring på 150A ? Dynabel forsterkeren yter heller ikke 2x200 watt. Det er få komponenter i bilstereo som faktisk yter hva de skal.
    De som gjør det koster skjorta.
    En spiller leverer ikke 4x50 ,men noe sånt som 4x7-15 watt. den forsterkeren trenger sikkert bare en sikring på rundt 100 , visst det er for stor sikring ryker den jo ikke når den skal ,da går det gale.
    Den planet audioen er femkanaler sant? har vert borti en slik før, kamerat hadde den , brukte den til 2 sett høytallere og en sub (ikke kravstor sub) det fungerte helt greit, ikke noe sånn sensasjonelt , når han brukte to subber (uvisst hvordan han koblet de) fungerte det heller dårlig.

    Kobler du med en tykk kabel og bakover , splitter den bak fungerer det nok helt bra. sikringstørrelse ca 100 ? bedre med for liten en for stor,sprenger den når dere spiller høyt er det jo bare kjøpe en litt større neste gang. har dere for stor slår den seg ikke ut og da går det utover forsterkere og kan begynne brenne i bilen ved kortslutning som ofte skjer under kobling.
    Erik,

    Jeg kjenner ingen av de refererte forsterkerne. Jeg forutsetter at disse er eksterne forsterkere og ikke integrert i headuniter. Det jeg kommenterte var de retningslinjer NASCA brukte for å beregne kvadrat og sikringer i et bilstereoanlegg. Dette er gode retningslinjer for å forhindre skader på bil og anlegg. Hvis effekten for de reffererte forsterkere ikke er korrekte vil heller ikke beregningene bli riktige.

    Jeg har sett mange tester av annerkjente merker hvor de yter mer enn det som er oppgitt. Grunnen er at de fleste eksterne forsterkere har oppgitt effekt ved 11,6 V. Normal spenning for biler når dynamoen lader er mer en 14.0V. Som eksempel kan nevnes Alpine sine forsterkere hvor effekten ved 14.0V er mer en 50% høyere en det som er oppgitt (ved 11.6V).

    Mange tror at sikringer skal dimensjoneres i forhold til forsterkerene. Det er helt feil!!!
    Det som er viktig å få poengtert er kraftbehovet bestemmer kabeltykkelsen ved en gitt kabellengde. Sikringen som må plasseres nært batteriet skal dernest dimensjoneres i forhold til kabeltykkelse/lengde. Det er derfor knekkende likegyldig hvor stor forsterkeren er fordi sikringen skal gå før kabelen blir skadet og kortslutter.

    Jeg vet ikke om cirka engineeringen din vil virke, jeg hadde ikke tatt sjansen!!

    Prøv heller å finne frem til det reele effektforbruket og kabel lengder. Da kan man lett finne ut kabeltykkelser og sikringsstørrelser! :roll: :roll:

  17. #17
    Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    her er jeg litt uenig med deg. de fleste bil forsterkere måles ved 13,6v og 14,4v. Jeg har aldri vært borti en måling på under 12v. Greit nok at du skal dimensjonere sikringa etter kabeltykkelse og lengde, men jeg vil nå heller si at du skal dimensjonere kabel tykkelse i forhold til hvor mye forsterkern(e) trekker i forhold til lengde. Viss du ser at en forsterker har 100A sikring så kan denne trekke max 1440w ved gjevn spenning på 14,4v. Da må du måle hvor lang kabel du trenger og legge tykk nok kabel i forhold til dette strøm trekket. En kabel på 5m må da være tykkere enn om kabelen var 1m. Og viss du har en forsterker som trekker 100A kan du ikke ha en sikring ved batteriet på 50A, da vil den gå med engang. da må du ha en som ihvertfall er like stor viss du vil at forsterkern skal spille helt ut.

    Når det gjelder juksing med watt så er det mange merker som er gode på dette, planet audio, boss og pioneer er veldig gode på dette feks. Det er enkelt å sjekke, gang antal ampere på sikringene på forsterkern med 14,4 og du vil si max hva den kan trekker kontinuelig. viss det er en ab forsterker er den max 60% effektiv som oftes, er den klasse d så kan den være opptil 80% effektiv. Viss det da lyser 2000w på et veldig fin klistremerke og det sitter en 20A sikring på den, så har du blitt rund lurt.

  18. #18
    Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Strøm og sikringer

    Det er lov å være uenig.

    Det jeg prøvde å forklare var at det kabeltykkelsen og lengden som bestemmer hvor stor sikringen skal være. Dette fordi sikringen skal gå før kabelen smelter Derfor skal også sikringen være plassert nærmest mulig batteriet slik at ved en kortslutning unngår man at hele kabelen brenner opp. Du må selvsagt sørge for at kabel med tilhørende sikring er tilstrekkelig for den enheten den skal drive.

    Et eksempel:
    Du har en forsterker 4* 50 W forsterker. Maks strømstyrke for denne blir da (200W*2/13V)=30A Hvis lengden på kabelen er 3m tilsier dette en kabeltykkelse på 8mm2. (ref NASCA tabeller)
    Kabelen i seg selv tåler 50 A (ref NASCA tabeller) ved lengder inntil 3 m, Med andre ord kan man her benytte en 50 A sikring for å beskytte kabelen, mens forsterkeren har en innebygd sikring på 30A.

    Hadde man valgt å benytte en 16mm2 kabel kunne man ha brukt 60 A sikring.

    Og for å ha sagt man kan selvsagt bruke mindre sikring om man ønsker dette. Ved en kortsltning i mellom kabel og gods vil uansett en sikring på 30, 50 eller 60 A smelte. :?

  19. #19
    Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    da er vi mer enige

  20. #20
    Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jaja d skal ikke være lett ... MEN å ha sikringen nærme batteriet er vel soleklart .. Og det skal mye til for at en sikring ryker visst du har bra batterikappasitet + bra med kondisser(og ingen feil forøvrig), bedre med en som er så liten som mulig eller en som er for stor pga visst du til eks har en bitteliten jordingsfeil og har "kjempesikring" så kan det faktisk "slite" unødig på div komponenter spes lytter i amp osv ...

    Ps ! Kondisser anbefales på det varmeste og et tørrbatteri,kondissene monteres så nærme amp så mulig,husk å lade opp med motstand (følger som regel med)

    Hilsen Ulven 1X norsk mester i tyngste klasse :lol: :lol:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •