Kopling av strøm - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate AndreasLie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,063
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:

Mye til for å ødlegge en sikring?? nei, det skal det ikke. en sikring på feks 50A har en rating (som det heter på norsk) på ca 150%, det vil si at den tåler 150% mer en kort, kort stund. går det plutselig 100A i feks 5 sek gjennom sikringa så skal den ryke. Har du feks forsterker som trekker 100A så er det veldig dumt med en sikring på 60, for den vil ryke hver gang du drar på litt og forsterkern skal yte max. Det blir akkurat som en flaske hals, eller plombe på moped for den saks skyld, den hindrer ting i å gå så bra som den kan gå. Dessuten skal ikke sikringa ved batteriet beskytte annet enn kablen. Så lenge du har stor nok kabel så vil den ikke gå varm og når ledningen først kortslutter vil sikringen gå som oftest uansett.

nå må ikke du komme å ødlegge her når vi endelig har blitt enige

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hakke sagt en dritt jeg :shock: (hehe)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel nå er alt kjøpt inn og til en viss grad montert, men ennå ikke prøvd.

Ser det var noe diskusjon om hvilke forsterkere det var. Planet Audio Apocalypse, 4 kanaler på 4x125w rms i 4 ohm - brokblet ca 2x500w rms i 4 ohm. Ny pris kr 12000,- , fikk den betydelig billigere på bilradiospesialisten på salg. (utgående mod.)

Dynabel forsterkeren er en 4 kanaler på ca 4x60w rms i 4ohm- brokblet ca 2x200w.

Slik blir det vi gjør det/har gjort det:
    Alt går direkte fra batteriet uten fordelingsblokker.

100A RF automatsikring ved batteriet - 35mm2 RF strømkabel - 1f kondensator - 100A anl sikring - Planet Audio forsterker.

60A glassikring - 16mm2 strømkabel - Dynabel forsterker.

Vi var på tanken om å sette inn to dynamoer i bilen, men har nå lagt dette på is og skal heller skifte ut den som sitter der. (55a) Får se hva vi finner til en grei pris, men det blir vel noe fra 100a å oppover vil jeg tro.

Newcomer Nobleman sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sikringer og kabler

Hvis du forteller hvilke kabel lengder da har brukt kan jeg sjekke om du har valgt riktige sikringer!

Hvis du monterer en sikring mellom kondensator og forsterker vil ikke kondensatoren virke. Jeg antar du har montert denne for å få mer trøkk i bassen. Kondensatoren må stå så nærme forsterkeren som overhode mulig uten sikring eller andre komponenter som kan hindre rask respons.

Husk at kondisen må lades opp før den kobles til.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aller forsterkere har vel en sikring?, forskjellen er vel bare at på denne forsterkeren skal sikringen være utenfor. Står i manualen at det skal være en sikring nær forsterkeren. Og det fulgte med en sikring.

Ledningen er ca 6m, men kan ikke se at dette med " rett sikring" skal ha så my å si for oss, siden forsterkeren SKAL ha en 100a, sikring og da ville det vært meningsløst at den ved batteriet var noe annet en 100A. Hadde selvsagt ikke had noe å si om den var litt større.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Strøm og sikringer

Sitat Opprinnelig postet av Nobleman
    Et eksempel:
    Du har en forsterker 4* 50 W forsterker. Maks strømstyrke for denne blir da (200W*2/13V)=30A Hvis lengden på kabelen er 3m tilsier dette en kabeltykkelse på 8mm2. (ref NASCA tabeller)
    Kabelen i seg selv tåler 50 A (ref NASCA tabeller) ved lengder inntil 3 m, Med andre ord kan man her benytte en 50 A sikring for å beskytte kabelen, mens forsterkeren har en innebygd sikring på 30A.
    Hvor finner man slike tabeller med ampere/lengde/dimensjon for kabler?
    Prøvde å finne noe om NASCA på nettet, men det var mest swingersklubber og peruvianske indianere... ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Strøm og sikringer

Sitat Opprinnelig postet av asdfteam
    Sitat Opprinnelig postet av Nobleman
    Et eksempel:
    Du har en forsterker 4* 50 W forsterker. Maks strømstyrke for denne blir da (200W*2/13V)=30A Hvis lengden på kabelen er 3m tilsier dette en kabeltykkelse på 8mm2. (ref NASCA tabeller)
    Kabelen i seg selv tåler 50 A (ref NASCA tabeller) ved lengder inntil 3 m, Med andre ord kan man her benytte en 50 A sikring for å beskytte kabelen, mens forsterkeren har en innebygd sikring på 30A.
    Hvor finner man slike tabeller med ampere/lengde/dimensjon for kabler?
    Prøvde å finne noe om NASCA på nettet, men det var mest swingersklubber og peruvianske indianere... ;-)

Den står i de regelbøkene jeg har frem til 1999. Jeg vet ikke hva de har idag. Send meg en PM så kan jeg scanne tabellen og sende den til deg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant en OK tabell. http://www.the12volt.com/info/recwirsz.asp
    Det er i AWG og fot, men da kunne jeg bruke denne tabellen: http://www.simetric.co.uk/siwire_elect.htm.
    Det var forresten endel nyttig der på the12volt.com.

Jeg kjøpte strømkabel på Biltema (16mm2), har ikke bestemt hva jeg skal koble til enda, men blir lettere å impulskjøpe forsterker/sub osv. når jeg har strøm og lydkabel klar. Hehe... Men jeg ser jo en ting nå. Strømkablene fra plusspolen på batteriet er jo tykkere enn minuskabelen. Er det vits i å jorde i bagasjerommet med tykkere kabel enn den som går tilbake på batteriet? Eller bør jordingskabelen på batteriet også byttes ut?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jordkabel

Noen mener det er best å bruke kortest mulig jordledning av samme kvadrat som strømkabelen og skru den fast til karroseriet.

Hvis du har mange jordpunkt (til de forskjellige komponentene i anlegget) kan du få jodsløyfer. (støy) Det kan derfor være naturlig å lage deg et jordpunkt eller benytte bilbatteriets jordpunkt.

Husk å slipe rent ned til rent metall der du kobler til jordledning.

Slip også rent under der jordledningen til bilens batteriet er festet. Denne har ofte dårlig kontakt noe som gir støy på anlegget.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •