Bruke to av tre elementer??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bruke to av tre elementer??

For et par-tre biler siden kjøpte jeg et treveis Hertz-sett (Energy, et av de eldre med oransje elementer, samme som her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...nkode=92943921) som jeg aldri fikk montert. I bilen jeg har nå (2006 XC70) så har jeg lyst til å bytte ut originalhøyttalerne, men ikke gjøre noe med utseendet. Siden diskant og midbass (6,5") av settet jeg allerede har passer så lurte jeg på hvordan dette vil arte seg, og om jeg kan bruke det medfølgende delefilteret på noen måte. Har tenkt å ha sub i bagasjen, så jeg tenkte mellomtonefrekvensene til midbassen. Vil dette funke i det hele tatt? Elementmessig blir det jo som flere andre toveis sett, er bare usikker på om delingen blir riktig... Noen som har ideer?

Intermediate Halvor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av addey Vis post
    For et par-tre biler siden kjøpte jeg et treveis Hertz-sett (Energy, et av de eldre med oransje elementer, samme som her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...nkode=92943921) som jeg aldri fikk montert. I bilen jeg har nå (2006 XC70) så har jeg lyst til å bytte ut originalhøyttalerne, men ikke gjøre noe med utseendet. Siden diskant og midbass (6,5") av settet jeg allerede har passer så lurte jeg på hvordan dette vil arte seg, og om jeg kan bruke det medfølgende delefilteret på noen måte. Har tenkt å ha sub i bagasjen, så jeg tenkte mellomtonefrekvensene til midbassen. Vil dette funke i det hele tatt? Elementmessig blir det jo som flere andre toveis sett, er bare usikker på om delingen blir riktig... Noen som har ideer?
    Dette er ikke "plug & play", du kan ikke uten videre bruke to elementer på ett delefilter beregnet for 3 veis/3 elementer.
    Men hvis bass 6,5" og mellomtone har ca samme impedans kan delefilter enkelt (med loddebolt) bygges om til 2 veis, du
    fjerner da alle komponenter til Lavpass delen (originalt beregnet for 6,5"), i tillegg må du fjerne komponenter i Høypassfilteret til mellomtone.
    Da sitter du igjen med Lavpasfilter som kobles til 6,5" og umodifisert Høypassfilter med demping til diskant.
    Resultatet kan helt sikkert bli OK lyd, men ganske sikkert ikke så bra mellomtone som den originale 3 veis konfigurasjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for input. Har lest meg opp litt på delefiltre nå, og ser at det ikke er så enkelt som jeg først trodde. Er vel kanskje enklere å selge dette settet og kjøpe et toveis i stedet

Lignende tråder

1. XTZ 99 W12 elementer i bil
    By JKJK in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 08-04-2010, 17:22
  2. B&W elementer
    By kyrjens in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 03-05-2008, 00:42
  3. Hva slags elementer skal jeg bruke
    By Protector in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 9
    Siste melding: 11-12-2006, 14:38
  4. SUB elementer..!!!
    By Bing in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 6
    Siste melding: 09-18-2006, 09:43
  5. Elementer i sub
    By oddk in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 7
    Siste melding: 07-18-2004, 12:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg