Bassrefleks fra sub i lukket bagasjerom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bassrefleks fra sub i lukket bagasjerom

Har en Vento med et bagasjerom som er totalt isolert fra kupeen. Her har jeg til nå hatt en lukket kasse med et rimelig heftig 12" fra Rockford. Med dette oppsettet kom det kun risting inn i kupeen og meget lite basslyd. Jeg vurderer nå ny sub og da tenker jeg på å lage et hull i armlenet der en eventuell bassrefleks fra en kasse som er montert i seteryggen skal munne ut. Vil det da virke, eller må elementet stå i samme rom som det røret munner ut i? vil isåfall en bånnpass-kasse være aktuellt??

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke mulighet for å lage "hull" til bagasjerommet med den kassen du har nå da? Jeg foretrekker veldig lukket kasse, så lenge man har stor nok forsterker (og nok strøm). Har du prøvd å legge ned setene og høre hvor mye lyd du får da? Om det er grei lyd så trenger du ikke bytte ut kassa, men bare sørge for "åpning" til bagasjerommet på noe vis. Om det da ikke er praktisk umulig uten å f.eks. ha et hull der basskassen står og således og bør ha bassrefleksporten der...

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste hadde vært en 4 ordens bandpass kasse der elementet står i en lukket kasse og spiller inn i en bassrefleks kasse som så er portet inn i kupeen :shock: Da kommer all trykk ut av porten og elementet kommer til å tåle mye juling siden det står i en lukket kasse. Vil forslå å kutte ett pent hull i hatthyllen til porten.

Bilsterospesialisten vil kunne hjelpe deg med mål og volum, du når dem på 73 94 98 50

EDIT: fant et bilde på www.bilstereo.no

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Bassrefleks fra sub i lukket bagasjerom

Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    Jeg vurderer nå ny sub og da tenker jeg på å lage et hull i armlenet der en eventuell bassrefleks fra en kasse som er montert i seteryggen skal munne ut. Vil det da virke, eller må elementet stå i samme rom som det røret munner ut i? vil isåfall en bånnpass-kasse være aktuellt??
    En bassreflekskasse er basert på at BÅDE bassrefleksåpningen og elementet spiller inn i samme rom som lytteren.

Slik du beskriver mulighetene, ville jeg definitivt si at en 4de ordens båndpasskasse er en god ide.

Sjekk denne siden for litt grunnleggende innføring om båndpasskasser:
    http://www.diysubwoofers.org/bnd/4thorder.htm
    Samme site har også denne siden om subwoofere i bil:
    http://www.diysubwoofers.org/caraudio.htm

Det er for øvrig masse kunnskap på forumet om slike avstemminger. For råd vedrørende konkrete DIY-prosjekter på dette anbefaler jeg at du poster en forespørsel i DIY-kategorien:
    http://avforum.no/forum/viewforum.php?f=35

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Du har ikke mulighet for å lage "hull" til bagasjerommet med den kassen du har nå da? Jeg foretrekker veldig lukket kasse, så lenge man har stor nok forsterker (og nok strøm). Har du prøvd å legge ned setene og høre hvor mye lyd du får da? Om det er grei lyd så trenger du ikke bytte ut kassa, men bare sørge for "åpning" til bagasjerommet på noe vis. Om det da ikke er praktisk umulig uten å f.eks. ha et hull der basskassen står og således og bør ha bassrefleksporten der...
    Dette er jeg litt kritisk til. Hvis åpningen til bagasjerommet ikke er stor nok, så vil bagasjerommet fungere som en ytre kasse rundt subben og dermed ha en egen bassavstemming som i stor grad vil kunne farge lyden. I dette scenariet bør i det minste basskassens lydgivere (ytre basselement/bassporter) spille mest mulig direkte inn i åpningen, som igjen bør være så stor som mulig og heller ikke ha noen lengde, da den i seg selv vil kunne fungere som en bassport.

Liker da bedre ideen om en fastmontert 4de ordens båndpasskasse med portene rett ut i kupeen.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Dette er jeg litt kritisk til. Hvis åpningen til bagasjerommet ikke er stor nok, så vil bagasjerommet fungere som en ytre kasse rundt subben og dermed ha en egen bassavstemming som i stor grad vil kunne farge lyden. I dette scenariet bør i det minste basskassens lydgivere (ytre basselement/bassporter) spille mest mulig direkte inn i åpningen, som igjen bør være så stor som mulig og heller ikke ha noen lengde, da den i seg selv vil kunne fungere som en bassport.

Liker da bedre ideen om en fastmontert 4de ordens båndpasskasse med portene rett ut i kupeen.
    Det er forsåvidt sant det. Tenkte bare at om det var en enklere løsning enn å bytte ut hele kassa, så burde det kanskje prøves først. Selv har jeg fjernet hattehyllen i bilen min for å få bedre lyd.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forsåvidt sant det. Tenkte bare at om det var en enklere løsning enn å bytte ut hele kassa, så burde det kanskje prøves først. Selv har jeg fjernet hattehyllen i bilen min for å få bedre lyd.
    Klart det er verdt å prøve. Et alternativ kan være en stor åpning i hattehyllen med et deksel av solid høyttalerfrontstoff. Bass farges ikke hørbart av slikt stoff. En av fordelene med hull i hattehyllen er at denne er så tynn at den neppe fungerer som noen bassport, slik en åpning gjennom en tykk, polstret seterygg kan tenkes å fungere.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Klart det er verdt å prøve. Et alternativ kan være en stor åpning i hattehyllen med et deksel av solid høyttalerfrontstoff. Bass farges ikke hørbart av slikt stoff.
    For at bagasjerommet skal være skjult har jeg en sånn som egentlig brukes til å feste i bakruten med sugekopper for å hindre sol, altså "soting" ala tynt stoff. Bare la denne der hvor hatteyllen egentlig skal være. Dermed hindres innsyn, men den har ingen påvirkning på lyden.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en paralell tråd om det samme temaet her:
    http://www.bilforumet.net/showthread...929#post581929

Som dere ser blir konklusjonen den samme. Men tenker det er mer erfaringer på dette forumet når det gjelder bygging av kassa?!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal bygge meg ny båndpass sub med nytt element, noe å anbefale på elementfronten som vil egne seg til båndpass?

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med to Seas L22RN4X/P, i 36liter i det innerste kammeret og 30liter i det ytterste, og to 3" rør på 20cm?
    Det skulle gi en avstemningsrekvens på 50hz og bass ned til 30hz.
    Med så liten bakkasse så skulle den nok få ganske høy belastbarhet.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cdrom
    Skal bygge meg ny båndpass sub med nytt element, noe å anbefale på elementfronten som vil egne seg til båndpass?
    Hva liker du best; masse bass eller god bass?
    Er litt vanskelig å anbefale noe uten å vite dette.

Generelt kan jeg si at 10"'ere spiller pent men har sjelden slaglengden til å gi masse bass. 12"'ere er en god mellomting og 15 spiller mye bass men ofte litt slapp i mellombassen.

Skal du bruke mye plass eller vil du bruke så lite som mulig?

Masse spørsmål som du må ta i betraktning før man begynner å se etter ett element.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke mye bass, men et supplemang til mitt infinity 6,5" frontsett og etterhvert Infinity 6*9 / 8" i hattehyllen. Jeg vil at basskassa skal ta så lite plass som mulig (<-40L) Det må være båndpasskasse. Har en 600w rms forsterker som skal drive den. Makspris for element 1500-1600kr. Tenker da på ett litt kraftig 10" element.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du sjekket hva ditt nåværende element måtte ha av bandpass-kasse? Kan være at det kunne passe istedenfor å kjøpe nytt.

Her er noen linker du kan bruke til åå sjekke ut elementer:
    http://www.bilradiospes.no/prodliste.php
    http://www.lydibil.no/
    http://www.bassbrothers.no/mainpage/bassbrothers.html

eller om du er villig til å importere:
    http://www.cardomain.com/shoptype/Subwoofers

Bruk nettet så finne rdu sikkert en apssende sub, selv har jeg bestemt meg for denne http://www.imagedynamicsusa.com/webs...idq10d2v2.html

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ventodriver:)

Hei
    Jeg har akkurat installert basskasse i min Vento
    Jeg valgte Cadence UDH-12-4H MK2 element med en ICE ferdig bygget kasse. Kassa er 40 liters portet kasse. Jeg har plassert denne helt inntil sete ryggen i venstre hjørne med bass elementet vendt bakover i bilen.
    Dette tar meget lite plass og det gir veldig bra lyd syntes jeg.
    Dette elementet koster 1595 hos www.iceaudio.no

Kjører dette sammen med mitt 6,5" frontsett fra Focal og en Cadence q4100 forsterker. Dette er jeg meget fornøyd med. Men jeg er jo ingen bilstereo expert.
    Men knall lyd i mine ører det tror jeg mange er enige i oxo.

Denne kassen er veldig rask og ta ut oxo hvis du trenger hele det enorme bagasje rommet i Vento`en
    bare koble av de to ledningene på terminalen på kassa og vips så er kassa bare til å løfte ut!!!

Genialt sier nå jeg.

Håper dette er til hjelp

MVH
    Morten BRatsberg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •