Søke etter fasefeil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Søke etter fasefeil

Jeg lurer på om det er en enkel måte å måle en fasefeil via et multimeter?

Jeg mistenkte at den ene dørhøyttaleren i bilen var koblet feil og lurte på om jeg kanskje ville få en en minus verdi fra multimeteret om + og - var byttet om ved å måle på terminalene til elementet mens det spiller.

Jeg forsøkte dette og fikk en minusverdi på volt. Byttet over + og - og fikk en positiv verdi. Men er dette riktig tenkt?

Ja det ble en endring i lydbildet i bilen men fremdeles er det noe som ikke høres riktig ut. Så må isåfall gå over resten av elementene å sjekke også.
    Eller er jeg på bærtur med søkemetoden?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det skal være vekselstrøm på høyttaler terminalene, så det vil nok ikke fungere å bruke et multimeter og sjekke polaritet og fase ut i fra det slik du beskriver (hvis jeg tolker deg rett). Du vil kanskje få ut en verdi ved måling, men den vil ikke si noe om fase.
    Du kunne kanskje brukt multimeteret stillt inn på vekselstrøm og målt på + terminalen på både ventre og høyre høytaler samtidig, mens du spiller av et mono 50Hz sinus signal. da ville du kunne målt en vekselspenning mellom disse hvis de er i motfase, og 0V når de er i fase. (nb, det er to forskjellige forserkere man måler mellom, så det er ikke sikker det det vil fungere hels slik)

Burde være lettere å høre seg frem til om høytalerene er i fase med å lytte på musikk der man har et lydbilde der noe skal være plassert på midten. Motfase vil man ikke få noen tydelig midt plassering... Spiller du av en mono sinus tone burde lydvolumet bli tydelig mye kraftigere nå de er i fase enn når de er i motfase....

Har du lett tilgang til forsterker terminalene bak på forsterker og kan se høytaler elementet, kan du kobble av kabelen, bruke et lommelykt batteri og sjekke hvilken vei elementet beveger seg når du setter + på + og - på - ...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Lignende tråder

1. Svar: 25
    Siste melding: 05-12-2009, 19:51
  2. Svar: 6
    Siste melding: 02-19-2009, 17:30
  3. Søke etter tv-kanaler i Media Portal?
    By Knekyen in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 09-16-2007, 12:50
  4. Søke etter utstyr?
    By Nybegynner in forum minHjemmekino og minHiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 09-13-2005, 12:20
  5. Å søke etter satelittssignal (viasat) ....
    By V2003 in forum Satellitt
    Svar: 5
    Siste melding: 01-05-2004, 11:59

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •