Nybil jakt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Nybil jakt

Intermediate Speedfight2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybil jakt

Jeg er i startgropa på å kjøpe meg ny bil. Jeg ser at enkelte bilmerker har innebygde harddisker som man kan legge inn musikk på, noe som egentlig passer meg perfekt. Jeg har tenkt å rippe min CD-samling til WAV format for best mulig kvalitet, men jeg synes 30GB som de fleste leverandører har er ekstremt lite i 2014. Allerede i 2009 hadde Mitsubishi 30GB, men det virker som det stagnerer der. Nå er det Volkswagen Tiguan jeg ser på, som også har 30GB HDD. Er det noen som vet om den hardisken er utskiftbar, slik at man kan sette inn en TB disk eventuelt. Jeg har nylig omrippet min cd-samling til 192kb mp3 og den mappa er allerede på 36GB så dere skjønner at det ikke blir plass. Nå vet jeg ikke om Tiguan har USB inngang, men i spesifikasjonene har den AUX inngang, noe som mest sansynligvis betyr en minijackinngang. Om bilen har USB inngang så kan jeg kjøpe en TB USB disk, men da er jo spørsmålet om anlegget i bilen støtter WAV format. Men tilbake til spørsmålet, er det mulig å bytte den originale disken til en større, og er det noen der ute som har nybil med USB inngang som kan bekrefte pom bilanlegget støtter WAV avspilling?

Active Karmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2 Vis post
    Jeg er i startgropa på å kjøpe meg ny bil. Jeg ser at enkelte bilmerker har innebygde harddisker som man kan legge inn musikk på, noe som egentlig passer meg perfekt. Jeg har tenkt å rippe min CD-samling til WAV format for best mulig kvalitet, men jeg synes 30GB som de fleste leverandører har er ekstremt lite i 2014. Allerede i 2009 hadde Mitsubishi 30GB, men det virker som det stagnerer der. Nå er det Volkswagen Tiguan jeg ser på, som også har 30GB HDD. Er det noen som vet om den hardisken er utskiftbar, slik at man kan sette inn en TB disk eventuelt. Jeg har nylig omrippet min cd-samling til 192kb mp3 og den mappa er allerede på 36GB så dere skjønner at det ikke blir plass. Nå vet jeg ikke om Tiguan har USB inngang, men i spesifikasjonene har den AUX inngang, noe som mest sansynligvis betyr en minijackinngang. Om bilen har USB inngang så kan jeg kjøpe en TB USB disk, men da er jo spørsmålet om anlegget i bilen støtter WAV format. Men tilbake til spørsmålet, er det mulig å bytte den originale disken til en større, og er det noen der ute som har nybil med USB inngang som kan bekrefte pom bilanlegget støtter WAV avspilling?
    Hei
    Harddisken er ikke utskiftbar, (RNS 510) WAV takler den heller ikke, sist jeg prøvde. Eneste muligheten er å gå via en ipod/iphone og MDI eller blåtann. Har bilen MDI, så kan du bruke eksterne disker, men da KAN du få problemer med 2.5" disker. Den MDI`en gir ikke nok strøm til at disken vil starte , dette har jeg selv testet. Jeg har 1.8" Samsung 120gb disk i min bil. Disse diskene er gått ut av produksjon. MDI er egentlig laget for USB minnestick, Iphone/ipod docking og Jack. Du kjøper separate kabler som brukes i MDI`en til dette.

Det er noen år siden jeg prøvde 2.5" disker, kan være disse har endret seg litt, men det vet jeg ikke. Men MDI`en er lik, fra den kom i ca.2008 og fram til i dag (Passat, Tiguan,touran)

Mvh
    JanE.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Bilen har jo SD kort inngang også,men det er ikke sikkert den støtter WAV derifra heller? Man får jo store USB minnestick og SD kort, så det er jo en mulighet å prøve det også?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    https://www.komplett.no/seagate-expa...top-3tb/753199 hva med denne da? kanskje denne vil fungere med wav via usb?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Originalstereo i bil er vel ganske labre saker, selv premium valgt utstyr, tapsfri ripping er nok bortkastet. Middels mp3 skulle holde bra - et SD kort eller to fikser biffen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Speedfight2 Vis post
    Takker for svar. Bilen har jo SD kort inngang også,men det er ikke sikkert den støtter WAV derifra heller? Man får jo store USB minnestick og SD kort, så det er jo en mulighet å prøve det også?
    WAV filene fungerer kun fra Ipod/phone for da bruker du den som spiller ikke bilens integrerte spiller. Så støtte fra minnekort eller USB disk går ikke. Den HDD du linker til trenger ekstra strømforsyning, den er vell også 3.5" i størrelse. Ser flere slike portable hdd på 1 og 2TB har kabler som henter strøm fra to USB innganger..

Du må nok bare kjøpe deg et minnekort å kjøre på med MP3. Eller en : https://www.apple.com/no/ipodclassic/ , da kan du spille WAV filer. Da får du også opp spillelister i bilen osv.

Originale stereo labre saker er vell både og, det er ikke noe High End, men 100 ganger bedre en det var for noen år siden + at du har systemer som snakker sammen i forhold til diagnose, varmeapparat vising, kjørecomputer osv.(nå snakker jeg for VAG)

Lykke til med valg

Mvh JanE

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er uansett vanskelig å kalle det bra - selv det beste anlegget du får valgt til en "normal" bil, blir fullstendig parkert lydmessig, av et anlegg kjøpt får noen få tusenlapper hos en bilstereosjappe. Tror faktisk det skal slite med å holde følge lydmessig i forhold til medium stæsj handlet på Biltema. Er tragisk at de gjør det vanskelig å oppgradere lyden - med integrering av ventilasjon osv.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock Vis post
    Er uansett vanskelig å kalle det bra - selv det beste anlegget du får valgt til en "normal" bil, blir fullstendig parkert lydmessig, av et anlegg kjøpt får noen få tusenlapper hos en bilstereosjappe. Tror faktisk det skal slite med å holde følge lydmessig i forhold til medium stæsj handlet på Biltema. Er tragisk at de gjør det vanskelig å oppgradere lyden - med integrering av ventilasjon osv.
    Ja, enig i det. Men bedre en før er det. Det er heller ikke noe problem å oppgradere til andre spiller i mange modeller. Nå kjenner ikke jeg til så mange andre biler en VAG siden jeg har jobbet med dette siste 14 åra, men vet at mange biler kan det bli vanskelig/umulig å bytte spiller enkelt.
    Pioneer har spillere som blir så godt som 100% integrert med resten av det originale utstyret, finnes også adaptere til høyttalere i dørene osv. Før var det mer vanlig at det første som røyk ut var anlegge. Selv om det er litt mer pes i dag en før, så er det langt fra umulig. Men er du ute etter god nok lyd i bilen, så er ikke det Originale i bilen så aller verst til og fra jobb.
    Når det er sagt,så går det lenge mellom hver gang jeg hører god lyd i en bil.

Nå er det lenge siden jeg har hørt medium stæsj fra biltema Men tror et Bang&Olufsen anlegg i eks. Audi A4 er bedre Å det er en "normal" bil.

Mvh JanE.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    937
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke store plassen på iPhone da, har en 32Gb selv, så det blir minimalt med WAV filer på den Men det finnes små SSD-disker på TB nivå, så da er det vel bare å rippe om samlinga til 320kb eller variabel bitrate, så er man i boks.. I disse nybil&data tider, er det vel sikkert bare et spørsmål før man kan oppdatere bilens programvare til å støtte WAV... Men jeg skal ta med WAV inspillt materiell på SD og USB å ta en tur på bilforhandlerne av de bilmerkene jeg er interessert i, så får jeg sjekket.. Takk for hjelp iallefall.

Lignende tråder

1. På TV jakt
    By Knut Inge in forum TV-apparater
    Svar: 5
    Siste melding: 12-21-2009, 13:00
  2. Hjelp til kjøp av nybil - Part 2
    By Tiger in forum Generell chitchat
    Svar: 7
    Siste melding: 11-10-2009, 13:50
  3. Svar: 16
    Siste melding: 08-16-2009, 19:17
  4. PC-jakt