Bytte stereo i en Porsche 911 (luftkjølt)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte stereo i en Porsche 911 (luftkjølt)

Jeg har en klassisk Porsche 911 (993). Den har mange attributter, men når det kommer til lyd, så er det to som er viktig; Høyt lydnivå fra motoren :-D og liten plass til HiFi . Alle høytalerene, 6" + tweeter i fordørene, og noen verdiløse 4x6" i hattehyllen, er ødelagte. De lyder som de er sprengt eller morknet opp. Det må sies at det IKKE er HiFi som er viktigst i denne bilen. Jeg er bare ute etter en god lyd innenfor rammebetingelsene, og helst innenfor 10-15 lapper.

Jeg tenkte å bytte hovedenhet til en DAB+ / Handsfree modell, og vurderer Alpine CDE-136BT. Jeg regner også må å innstallere iPhoneholder fra www.brodit.se, så langt er det greit. Jeg har standard plass til disse.

Så begynner utfordringene;

- Jeg må fire på basskravene, men ikke ta de bort fullstendig. Er det mulig å få noe brukbar bass innenfor eksisterende rammer, eventuelt hvilke høyttalere kan anbefales?

- Bak har jeg, så vidt jeg kan se, tre muligheter. Bygge om hattehyllen, og legge inn et godt basselement, sette inn et par standardhøyttalere som passer, eller fjerne de helt. Jeg tar gjerne imot innspill her.

- Er 4x50w nok til å overdøve motorbrøl, eller bør jeg investere i en kraftforsterker. Denne må i såfall være svært liten av størrelse. Har dere ideer eller tips her?

Til slutt, har dere noen tips til noen i Oslo/Østlandsområdet, som har erfaring med Porsche 911. Jeg møter mange med store ord, og liten erfaring ute i butikkene. Bug Boys (Fredrikstad) Fort Knox (Drammen) og Autodesign (Horten) er på radaren.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en gang en Seat Leon hvor tidligere eier hadde montert litt påkostede 6" coaxialelementer i dørene. Alt dette drevet kun av hovedenheten ga meg den peneste og tighteste lyden jeg har hatt i en bil til nå. Mener å huske det var noe diskanter i a-stolpen også.

Har hørt flere snakke godt om Seas Lotus serien til bil, det er vist noe av det bedre man får.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville tatt kontakt med Joakim Skovlund på Autodesign AS, han er ekstremt dyktig og ville kunne gi deg akkurat hva du ønsker til en meget fornuftig pris.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åh.
    Leste utfra trådtittelen at du ville bytte en Porche 911 mot stereo jeg (eller motsatt)

6" frontsett i dørene gir gode muligheter, 4x6" kan du glemme.
    Kan du få plass til 6x9" (eller 7x10") i hattehyllen så finnes det gode kandidater som sparker godt, selv om de ikke spiller kjellerdypt.

I en sånn bil så ønsker man jo et visst "bråk" fra motoren, og da trenger man power i anlegget for å overdøve. Det finnes jo godt utvalg i "digitale" forsterkere til bil i dag, som krever langt mindre plass og kjøling enn standard "analoge" klasse A/B forsterkere. Hver også obs på at det eksisterer endel 2 ohms høyttalere som får spilleren til å knele raskt, uansett hvor mange lekewatt den er oppgitt til

Hvis du ikke MÅ ha den dypeste bassen så tror jeg nok målet og budsjettet burde kunne holde.

Hvilke merker og modeller du bør satse på overlater jeg til andre å krangle om.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg ville tatt kontakt med Joakim Skovlund på Autodesign AS, han er ekstremt dyktig og ville kunne gi deg akkurat hva du ønsker til en meget fornuftig pris.
    +1

Han kan gi deg tips til hva du burde kjøpe og ev. installere det for deg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Imponerende mange svar på en flott lørdag i fellesferien.

Takk for alle bidrag, så langt. Jeg skal i allefall ta kontakt med anbefalte navn.

Når det gjelder å bytte Porschen i stereo, så er jeg ikke sikker på om det hadde vært en god deal for flere av dette forumets medlemmer :-D

Ellers er jeg fortsatt mottagelig for tips i saken.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torjac
    Takk for alle bidrag, så langt. Jeg skal i allefall ta kontakt med anbefalte navn.

Når det gjelder å bytte Porschen i stereo, så er jeg ikke sikker på om det hadde vært en god deal for flere av dette forumets medlemmer :-D

Ellers er jeg fortsatt mottagelig for tips i saken.
    Er nok ingen som kan gi deg bedre svar en akkurat Joakim Skovlund. Han ekstremt med kunnskap og tester utrolig mye for å kunne veilede best mulig.

Når det er sagt har jeg selv god erfaring med SEAS sine produkter som er allerede nevnt her i tråden. Uansett hvilke produkter du velger er installasjonen av de det som betyr mest. Mange tror de kan kjøpe dyrt utstyr og det vil spille bra, men er installasjonen som avgjør hvor bra det spiller.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke er medlem allerede, så anbefales Porsche-klubben, der kan du sikkert få tips fra andre som har laget lydinstallasjoner i disse bilene.
    Forumet er lukket, kun for medlemmer.

Porsche Club Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selvsagt medlem av PCN. Spørsmålet er stilt, men responen var mye bedre her Jeg har ikke inntrykk av at musikk i Porschen er nevneverdig prioritert i miljøet.

Newcomer Okv sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Det Sorte Fastland/Ålesund
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nok mere fokus på motorlyd enn stereo.

Det bråker gjerne en del også inne i disse bilene, så det kreves jo en del lyd bare for å øverdøve motoren. De kriteriene du har satt virker fornuftige, slik sett.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torjac
    Jeg er selvsagt medlem av PCN. Spørsmålet er stilt, men responen var mye bedre her Jeg har ikke inntrykk av at musikk i Porschen er nevneverdig prioritert i miljøet.
    Bruk heller pengene på kjøretreff på din nærmeste bane

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •