Spl Dynamic XTR?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer JohnArild sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spl Dynamic XTR?

Jeg har bestemt meg for å oppgradere anlegget i bilen min og lurte på om noen på dette forumet har noen gode tips til en subwoofer?
    Jeg har kjøpt meg en Rockford R1200-1D forsterker og lurte på å dra en SPL XTR-300D4 da det ser ut som mye for pengene. Fra før har jeg en Peerless Resolution 10" som jeg tekte å bruke som innesub. Jeg kommer til å bruke lukket kasse for å begrense plassforbruket og jeg vurderer om 10" eller 12" er best.

Det jeg søker er tips om et godt subwoofer element til under 2000,- som kan drives med en ganske kraftig forsterker. Fronthøyttalerne blir nok DLS Reference. Jeg er ikke ute etter å plage naboene mest mulig, men jeg ønsker å føle bassen.

Newcomer JohnArild sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Siden ingen svarte så tok jeg sjansen og kjøpte en XTR 300-D2S og en lukket 30l kasse (SB-1230). Det viste seg at elementet ikke passet i hullet på kassen uten å utvide det, noe jeg syntes var veldig dårlig da begge er laget av SPL Dynamics. DreamTM svarte med at de ikke brydde seg da jeg måtte forvente å lage kasse selv til slike "proffe" subber
    Ja dette er proffe subwoofere så du må nok regne med å bygge deg en kasse uansett for maksimal utnyttelse. Men ta en stikksag og kutt opp noe større hull og det passer.

Anbefaler normalt ikke ferdig kasser til de store elementene da kassene må tåle enorm belasting spesiellt om man kobler på store forsterkere, men mange har ikke tilgang på plater etc og velger denne lette løsningen.
    Da kassen er laget i 22mm MDF så vet jeg ikke hvorfor jeg trenger noe kraftigere. Jeg tok en fil og utvidet hullet.

Selve elementet var ganske massivt og veldig imponerende, nesten synd det blir skjult inni en kasse baki bagasjerommet. Conen var limt på litt feil i forhold til skruehullene, dette har ikke noe betydning for lyden, men det minner om slurvete arbeid under produksjonen. For å dra subben så koblet jeg til R1200 forsterkeren nevnt over i 1ohm konfigurasjon.

Jeg kan ikke si så mye om lydkvaliteten enda da jeg ikke har spilt inn subben, har lite erfaring med andre subber og bilen er ikke tilstrekkelig dempet så den skrangler litt. Det eneste jeg kan si er at på lavere volumer så er den like bra som den gamle Peerlessen. På høyt volum så henger ikke resten av anlegget med så eneste måten å teste ut høyt volum er å skru opp volumet på subben høyere enn resten og en subwoofer alene høres ikke veldig fint ut, men du verden så mye trykk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •