Hjelp til Bygging av basskasse etc. :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til Bygging av basskasse etc. :)

Heisann, jeg har 2 stk Cadence WB124 element og en 2 kanals cadence zrs 3002 forsterker og lurte på om noen kunne funnet ut for meg hvor stor kasse desse elementene trenger, om det funker best med lukket/bassreflekskasse og evt. mål av de forskjellige delene og evt. portene kassa trenger? takk

Element:
    Audio Savings | NEW CADENCE WB12-4 COMPETITION 12" 1400w CAR AUDIO SUBWOOFER SUB WILD BEAST!

Forsterker:
    https://www.woofersetc.com/p-6031-zr...amplifier.aspx

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ideal Sealed Maximum Box Volume cubic feet 3.5
    Ideal Sealed Minimum Box Volume cubic feet 2.5
    Ideal Vented/Ported Maximum Box Volume cubic feet N/A
    Ideal Vented/Ported Minimum Box Volume cubic feet N/A

Vet ikke jeg, men ser ut til at de anbefaler lukket konstruksjon:
    Recommended Enclosure Type Sealed

Mellom 70,79 - 99.1 liter i lukket kasse anbefaler de.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det, men har lest på forskjellige plasser att de skal fungere best i portede kasser..

Tekniske data på Cadence wild beast sub?

han duden her har visst hørt med ice-audio, og de anbefalte portet.. så...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det kommer jo også litt ann på hva du vil oppnå med disse.

Med bassport vil du sikkert greie å få mer basstrykk. Lukkede kasser er litt anderledes, og har mer lineær frekvenskurve (har jeg lest) - Du trenger mer kraft for å spille like høyt, blant annet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kunne regnet ut for meg hvor mange liter en portet kasse til desse elementene trenger og hvor mange/store porter? vil helst att det skal spille høyest mulig
    Skal inn i en mitsubishi galant 98-mod sedan

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville gått for portet, alltid når jeg har hatt portet så har ting blitt best

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mest lyst å lage en portet kasse også men vet ikke hvor mange liter som skal til, om den burde være delt på midten så det på en måte blir 2 kasser, hvor mange/store porter, og om den burde være skrået eller ikke ser for meg att det er en fordel å ha den skrået, da går jeg kassen lengre inn og får mer bagasjeplass... har sett mye diskusjon om elementer vendt mot/fra seterygg pg ser ikke ut som folk blir enige noen som har ett fasitsvar?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I sedan er det som regel best å la elementet peke mot seteryggen. Men er det stålplate mellom kupe og bagasjerom bør det tas hull på den foran elementene evnt om man har skiluke som kan stå åpen. Ofte er det da greit å ikke la fronten på kassen følge seteryggen men bygge den som en terning, så man får "litt luft" mellom kasse og seterygg. I kombikupe med løs hattehylle derimot er det som regel best å la elementene peke bakover. (Ingen regel uten unntak).

Dette elementet er vanskelig å få til i portet kasse, personlig hadde jeg uten tvil bygget lukket kasse på 30-40L pr element. (Eller helt ned mot 20L fyllt med dempevatt, om man ønsker mest mulig bagasjeplass)

Skal du bygge portet så treffer du på det klassiske problemet med at liten kasse ikke får plass til lange (og store) rør, rør med mindre diameter får blåselyder og kortere rør gir høyere avstemming som betyr at den ruller av bratt nedover i bassen og tåler mindre effekt i de laveste frekvensene. Har man tid og lyst kan man få det til, men jeg tør ikke komme med oppskriften når jeg ikke har testet elementet selv.

Et forsøk kan være 50L og rør Ø100mm Lengde 250-300mm.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn som bilen er nå er det stålplate mellom kupeen og bagasjerommet, men det kan jo fort ordnes med vinkelsliper Har helst lyst å få så mye trykk ut av kassen som mulig, men om lukket kasse blir best så bør jeg vell kanskje gå etter det? har planer om å kjøpe en helix Darkblue 1000.2 forsterker da jeg tror elementene trenger litt mer futt enn cadence forsterkeren gir

Men den bassrefleks kassa som du sa jeg kunne prøve meg på, mente du da 50l på hele kassa med begge elementene eller 50l pr element? og 1 eller 2 rør?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •