Kondensator i bil???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kondensator i bil???

Hvordan kobler man kondensatoren til en forsterker i bilen? Noen som vet dette?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For best effekt så bør den kobles ca 30cm fra forsterkeren. Du kobler plusspolen fra batteriet gjennom + på kondensatoren.

Lag deg et skikkelig godt jordingspunkt rett ved kondensatoren. Koble fra jordingspunktet gjennom - polen på kondensatoren og til -/GRD på forsterkeren.

Da du kjøpte kondensatoren burde det fulgt med en motstand. Denne skal kobles mellom pluss og minus på kondensatoren mens du kobler pluss kablene. Når kondensatoren har stått en stund med plusskabelen tilkoblet (og motstanden mellom + og -) skal du ta av motstanden og sette på minuskablene.

Dette er slik jeg gjorde det, og som er vanligst. Noen insisterer på at det skal være en fordeler (Y-kobling) før kondensatoren på plusspolen, slik at det går en ledning direkte fra batteriets plusspol gjennom fordeleren til forsterkerens pluss pol, og i tillegg en ledning fra fordeleren gjennom kondensatorens pluss pol og til forsterkerens plusspol. Dette har jeg ikke prøvd, og vet ikke hva som egentlig skal bli bedre...

DrE

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    For best effekt så bør den kobles ca 30cm fra forsterkeren. Du kobler plusspolen fra batteriet gjennom + på kondensatoren.
    Bør vel være max 30 cm, men gjør vel ingenting om det er kortere...

Ellers er det som han sier, fra batteri til + på kondensator, og fra + på kondensator til + på forsterkeren. - både fra forsterker og kondensator tar du til et godt jordpunkt i nærheten (ikke - fra forsterker til - på kondensator også derfra til jordpunktet).

Motstanden er for å unngå "sjokk-opplading" av kondensatoren, slik at den "fylles" sakte... Bør brukes! og ikke ta rett på motstanden, da den kan bli litt varm... Bruk hansker eller noe lignende.

Brukes en fordeler slik som beskrevet, så forsvinner vel fort hele poenget med å bruke en kondensator...

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet nå ikke helt med den motstanden. Vet ikke hvor mange ganger jeg har gått tom for batteri og den har blitt sjokkladdet når jeg slår i automatsikringen etter starthjelp. (har den største monster kondensatoren)

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jo mulig dette er noe som henger igjen fra "gammelt" av og at nye kondensatorer klarer seg uten? Men fulgte med den jeg kjøpte for et par år siden i allefall... Usikker på hva som kan skje ved sjokkladninger... Kanskje noe redusert levetid for dingsen?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tja...

Jeg vil anbefale motstanden (eller ei lyspære). Har selv fått starthjelp og da smalt det som bare juling i bagasjerommet. Kondisen var kjøpt brukt, men hadde fungert helt fint flere mnd før det smalt.

"0,5F monster cap" RIP

Poenget med kondensator forsvinner IKKE med fordeler! Forsterkeren trekker strøm der det er strøm. Dersom batteriet ikke klarer å levere så trekker den fra kondensatoren.

DrE

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også anbefale å bytte batteri. JEg bruker selv Optima batteri for maksimal ytelse.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Vil også anbefale å bytte batteri. JEg bruker selv Optima batteri for maksimal ytelse.
    Ingen er bedre på klattladig, ekstreme posisjoner (opp ned, 90 grader...) og generell stabilitet enn optima! (vel det er det sikkert, men de har jeg ikke hørt om)

DrE

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Det var en kamerat av meg som fikk kondensatoren, det var ikke med bruksanvisning og slikt så det var derfor jeg spurte. ikke var det med motstand heller. Har nå koblet opp og det ser ut til å fungere.

(Ikke vet jeg om det ble bedre men )

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Takk for svar.

Det var en kamerat av meg som fikk kondensatoren, det var ikke med bruksanvisning og slikt så det var derfor jeg spurte. ikke var det med motstand heller. Har nå koblet opp og det ser ut til å fungere.

(Ikke vet jeg om det ble bedre men )
    jeg merket "uendelig" mere punch i bassen på mitt anlegg hvertfall. Det var muligesn en smule underdimensjonert hva angår ladespenning og batterikvalitet, men det funket som gull etter kondismontering.

*mimrer tilbake til prodigy på doble 10" boston pro i golfen*

DrE

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor viktig er det med styringselektronikk til kondelsatoren?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Hvor viktig er det med styringselektronikk til kondelsatoren?
    Styringselektronikk? Den kobles bare i paralellt med batteriet nært forsterker. Trenger ingen styring.

Newcomer HrOlsrud sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maxima baterier er det samme som Optima.
    Kjøpes på furuseth.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HrOlsrud
    Maxima baterier er det samme som Optima.
    Er du sikker på dette? Trudde det var 2 forskjellige merker eg.. :roll:

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Hvor viktig er det med styringselektronikk til kondelsatoren?
    Det finnes kondensatorer med spenningsmåler, denne er omtrent kun for show. Ellers har du vel også noe elektronikk som forhindrer at utlading av bilbatteriet når bilen er slått av, men det har jeg aldri hørt er noe reelt problem da motstanden er veldig liten. Om man parkerer bilen i flere uker uten å kjøre, kan man heller koble ut kondensatoren for sikker hets skyld.

Anbefaler en automatsikring ved batteriet (kjekt for å koble av strømmen!), samt sikringer ved forsterkeren, for eksempel mellom kondensator og forsterker (da med strøm fra batteriet kun koblet til kondensator).

Ellers er motstand (f.eks. en vanlig billampe-pære) greit for å lade opp kondensatoren(e), ellers kan man risikere gnister og det som værre er og at kondensatoren eller bilens elektronikk ryker. Men når kondensatoren er ladet opp og kobles fra uten å lades ut, vil ikke behovet for motstand være der ved innkobling (med mindre det har gått laaang tid).

Ellers kan man si at flere små kondiser (f.eks. 3 stk 0,5F) er bedre enn en stor da de små er raskere og paralellkobling gir mindre motstand. Kondensator kan også bidra til bedre start på vinterdager og skåning av bilens elektronikk da den bidrar til jevnere spenning.

Plasser kondensator(er) så nærme som mulig forsterkeren.
    Laderegulering, dynamo og batteri er opgradringer som gir mer strøm. Husk tykke kabler (og ikke unødig lange), og oppgrader gjerne kablene i motorrommet fra dynamo og chassi til batteri!

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet lite tips på kondensator fronten er å bruke den som like retter etter dynamoen. Den vil IKKE ha noen effekt på forsterker ytelse, men den vil jevne ut så godt som alle ripler fra likerettingen i dynamoen. Kan sees på som et 1.ordens delefilter med ekstemt lav delefrekevens. HUsk at den da må kobles inn på pluss og ut fra minus (sjekk med leverandør først).

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, mange nye svar her gitt. Takker for mange fine tips. Nå tror jeg kondensatoren til han kameraten min er ødelagt eller noe da, for det blir absolutt ingen forandring om han bruker den eller ikke. :roll:

Og ja vi har koblett rett. :wink:

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Oj, mange nye svar her gitt. Takker for mange fine tips. Nå tror jeg kondensatoren til han kameraten min er ødelagt eller noe da, for det blir absolutt ingen forandring om han bruker den eller ikke. :roll:

Og ja vi har koblett rett. :wink:
    Kan være den tok kvelden om dere SJOKK ladet den uten motstand. Da kan de miste evnen til å holde på strøm.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonus
    Kan være den tok kvelden om dere SJOKK ladet den uten motstand. Da kan de miste evnen til å holde på strøm.
    Er godt mulig det ja, mulig han kjøper seg en ny en da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •