Hjelp med oppsett av anlegg Mercedes c200 w202 2000 modell

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med oppsett av anlegg Mercedes c200 w202 2000 modell

Har begynt planlegging av oppgradering av anlegg.

Har fåreløbig funnet ut:
    Skal bruke 25 mm mdf plate som er behandlet så den tåler fukt/vann til å lage nytt golv i bagasjerommet trekkes med filt (ifra hvor?)

Har fått hjelp av en ifra torshov, som anbefalte følgende +- små forandringer:

Spiller: pioneer DEH-x8500DAB 2399
    Høytalere (kompsett) dør foran: Pioneer TS-A172Cl1200 / Pioneer TS-A171C1i 1300
    Høytalere (coax) dør bak: Pioneer TS-A1323l 799 / Pioneer TS-A1313i 899
    Forsterker til disse: pioneer gm-d8604 1600

Subwoofer: 2x12 ts-w310d4: 1000 pr stk
    bassworxkasse 212 slot port 1849
    3900 kr "pakkepris sammensatt"
    Kassa: 86L (44 nede, 40 høy, 85 bredde) Går akuratt inn -> ca 4 cm plass opp før jeg bytter gulv
    Forsterker til subwoofer: GM-D8601 Pioneer 2500 kr

Kondensator: 699 (1f eller 0,6f?)
    Gelebatteri: 1990kr (Fåes kjøpt på torshov, er gult, fant ikke navnet i farta...)

Støydemping: 6x 160kr
    Kabler: sk4201 1395 kr
    400 kr - noe andre kabler
    signalkabel 400 kr

Rammer: 169x4 for at høytalerene skal passe

Link til noe av det over:
    Bassworx GPH212BK for 2 x 12'' subwoofere - Bilradiospesialisten - Basskasser=

Pioneer: Sammenlikne produkter DEH-X8500DAB

Pioneer: Compare products GM-D8604, GM-D8601

Pioneer: Compare products TS-A172CI, TS-A1323I, TS-W310D4

Stinger - SK4201 Strømkitt 1/0 ga 4000 Serien, - Audiocom AS
    Kondensator 1 farad - Torshov bilrekvisita

tar GJERNE imot råd og tips!

Vil dette spille godt sammen?
    Er forsterkerene passelige?
    Hvor nødvendig er Støydemping? Holder det å legge en bak alle høytalerene, eller må jeg ta hele bagasjerommet?
    Har to "bassere" i hattehylla som jeg bare skal ta ut, kan jeg bare bruke dette som hull inn til bilen, eller bør det utvides?
    Er det veldig vanskelig å få på plass diskanthøytalerene?

Takker på forhånd til alle tips, første anlegget jeg skal sette opp, så prøver å være litt grundig med å sjekke ut ting, så jeg slipper å gjøre for mye nybegynnertabber! =)

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det en stund siden jeg holdt på med bilstereo, og har ikke vært borti komponentene du ramser opp her.
    Men back in the day hvertfall, så sleit jeg med å finne noe annet enn Focal som jeg syns låt bra i bil.
    "Fast oppskrift" ble etterhvert Focal frontsett, ett eller annet baksett med litt kapasitet, kombinert med en JL-Audio sub i lukket kasse.

Fikk man dette på en relativt oppegående forsterker (som i mine øyne er en av de viktigste komponentene i en bilstereo), så skulle det godt gjøres å finne noe i samme prisklasse som spilte bedre.

Igjen, dette er MIN mening, og mange er sikkert helt uenig

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Nå er det en stund siden jeg holdt på med bilstereo, og har ikke vært borti komponentene du ramser opp her.
    Men back in the day hvertfall, så sleit jeg med å finne noe annet enn Focal som jeg syns låt bra i bil.
    "Fast oppskrift" ble etterhvert Focal frontsett, ett eller annet baksett med litt kapasitet, kombinert med en JL-Audio sub i lukket kasse.

Fikk man dette på en relativt oppegående forsterker (som i mine øyne er en av de viktigste komponentene i en bilstereo), så skulle det godt gjøres å finne noe i samme prisklasse som spilte bedre.

Igjen, dette er MIN mening, og mange er sikkert helt uenig
    Focal = Kvalitet har jeg forstått, men er ikke veldig audiofil, så tenker mer på at jeg slipper skurring, og kan spille høyt...

Det som hadde vært så greit var om jeg kunne hatt alt i Pioneer/ADS/Alpine, for da kunne jeg fått kjøpt alt på Torshov tror jeg, tror ikke de fører Focal, og de er så umulige med å si noe om NOE annet enn det de selger der. Men er det riktig størrelse på forsterkere i forhold til høytalere o.l? Vil bare kjøpe sånn at alt passer, og jeg får full ytelse av det jeg handler. Har du noe greie på støydemping, og hvor nødvendig det er?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du nevner ADS her en plass. Subbene og høyttalerne deres er greie, men når det kommer til ADS' forsterkere, så må du være VELDIG forsiktig. Det må til utrolig nøye og bra jording har torshov selv fortalt meg.

Over til handlelista di, så ser den bra ut. Er ikke stor fanatiker av deres nye produkter, men back in the day, så var Pioneer sine subber utrolig bra. Ikke mange som kunne hamle opp med Pioneer den gang. Selv er jeg veldig fornøyd med mine gamle JBL GTI 12". Hadde tidligere en basspakke bilradiospesialisten selger. Subbene het 2402BR, og var bestykket med 2x12" knallbra elementer som ingen kunne hamle opp med til samme pris. Legger ved link til basspakken jeg hadde for en stund tilbake: JBL GT5/6 PowerPack - Bilradiospesialisten - BILSTEREOPAKKER

Jeg har bare god erfaring med pakken jeg linka til iallefall. Lykke til!

PS! selv hadde jeg denne pakken i en Mercedes 190E.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tannoygutten96
    Ser du nevner ADS her en plass. Subbene og høyttalerne deres er greie, men når det kommer til ADS' forsterkere, så må du være VELDIG forsiktig. Det må til utrolig nøye og bra jording har torshov selv fortalt meg.

Over til handlelista di, så ser den bra ut. Er ikke stor fanatiker av deres nye produkter, men back in the day, så var Pioneer sine subber utrolig bra. Ikke mange som kunne hamle opp med Pioneer den gang. Selv er jeg veldig fornøyd med mine gamle JBL GTI 12". Hadde tidligere en basspakke bilradiospesialisten selger. Subbene het 2402BR, og var bestykket med 2x12" knallbra elementer som ingen kunne hamle opp med til samme pris. Legger ved link til basspakken jeg hadde for en stund tilbake: JBL GT5/6 PowerPack - Bilradiospesialisten - BILSTEREOPAKKER

Jeg har bare god erfaring med pakken jeg linka til iallefall. Lykke til!

PS! selv hadde jeg denne pakken i en Mercedes 190E.
    Får ikke den kassa inn i bilen ;P

Men sånn reint teknisk så er lista mi bra? Tenkte så jeg ikke taper mye penger på å kjøpe for store forsterkere eller selvfølgelig absolutt ikke kjøpe for små!

Og om du har noe greie på lyddemping så er det kanskje det som er viktigst for meg å forstå, for jeg er jo helt blåst på det området...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gran94
    Får ikke den kassa inn i bilen ;P

Men sånn reint teknisk så er lista mi bra? Tenkte så jeg ikke taper mye penger på å kjøpe for store forsterkere eller selvfølgelig absolutt ikke kjøpe for små!

Og om du har noe greie på lyddemping så er det kanskje det som er viktigst for meg å forstå, for jeg er jo helt blåst på det området...
    Utstyrslista di ser meget bra ut Støydemping vet jeg lite om, ettersom jeg ikke har brukt det selv enda. Du har sikkert forhørt deg med folka på torshov ang. forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tannoygutten96
    Utstyrslista di ser meget bra ut Støydemping vet jeg lite om, ettersom jeg ikke har brukt det selv enda. Du har sikkert forhørt deg med folka på torshov ang. forsterker?
    Forhørt meg på Torshov, med fetteren min, og prøvd å sett litt på nett...

Vet bare at det er enkelte som er høyt utdannet innenfor områder som gjør at dette blir mye lettere å forstå, så tenkte kanskje noen enten hadde erfaring med noe av alt dette, eller var utdanna, så de kunne svare bare ved å se på verdier =)

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite tips. Kjøp head-unit (CD spiller) her i norge og bestill resten (Høyttalere, forsterkere og slikt) fra USA (Car Audio Stereo - Car Subwoofers - Car Amplifiers and Speakers). Da får du ekstremt kraftige saker for en slikk og ingenting. Deretter kan du bestille kabler fra bilstereosenteret.no. De fører 53mm kabler for kun 100kr metern og er dermed billigst i Norge på feite kabler.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Et lite tips. Kjøp head-unit (CD spiller) her i norge og bestill resten (Høyttalere, forsterkere og slikt) fra USA (Car Audio Stereo - Car Subwoofers - Car Amplifiers and Speakers). Da får du ekstremt kraftige saker for en slikk og ingenting. Deretter kan du bestille kabler fra bilstereosenteret.no. De fører 53mm kabler for kun 100kr metern og er dermed billigst i Norge på feite kabler.
    Det hørtes jo veldig lurt ut, men er det ikke litt skummelt i og med at det kan bli dyrt å få det inn i landet? =P

Og er første anlegget jeg skal bygge, så har ikke greie på sånt, så har egentlig bare satt meg et strengt budsjett på 20 000 totalt for hele anlegger inkludert med alt av kabler og alt av rammer osv...

Har du noe god ide om hva som bør puttes i mercedesen? =)

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får +25% på kjøpssum+frakt.
    Og det kan ta noen dager å få det gjennom tollen.

Kort forklart, kjøper du en komponent til 1000kroner, frakta kommer på 250spenn, så er regnestykket 1250spenn x 1,25, som er kr 1562,-.

Så må det bare regnes på om aktuelle komponenter ender opp som billigere til slutt, men det er som regel en del å spare uansett.

Sonic Electronix er en bra sjappe, trygge kjøp, og til tider meget gode tilbud.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 stk Pioneer CD Spiller: 174 $
    1 stk Hifonics ZRX 600.4 (4x75w 4ohm 60A sikringsstørrelse): 99$
    1 sett Focal 165 A1 (6,5" Komp sett): 160$
    1 sett Focal 165 CA1 (6,5" coaxial): 100$
    1 stk Hifonics ZRX 3000.1 (1x750w 4ohm, 1.1500w 2ohm, 1x3000w 1ohm anbefaler sikringsstørrelse på 250A eller mer): 265$
    2 stk RE Audio SXX12D2 (1kwrms, 88db/1w og FS på 30hz): 460$
    1260$ eksl frakt og moms.

Denne pakka bør komme på rundt 10000kr i Norge, kanskje noe over.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 stk Pioneer CD Spiller: 174 $
    1 stk Hifonics ZRX 600.4 (4x75w 4ohm 60A sikringsstørrelse): 99$
    1 sett Focal 165 A1 (6,5" Komp sett): 160$
    1 sett Focal 165 CA1 (6,5" coaxial): 100$
    1 stk Hifonics ZRX 3000.1 (1x750w 4ohm, 1.1500w 2ohm, 1x3000w 1ohm anbefaler sikringsstørrelse på 250A eller mer): 265$
    2 stk RE Audio SXX12D2 (1kwrms, 88db/1w og FS på 30hz): 460$
    1260$ eksl frakt og moms.

Denne pakka bør komme på rundt 10000kr i Norge, kanskje noe over.
    Kan love at denne pakka knuser den pakka du kikka på som utgangspunkt på de viktigste punktene, spesielt bass og SPL I tillegg er den mye billigere!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan love at denne pakka knuser den pakka du kikka på som utgangspunkt på de viktigste punktene, spesielt bass og SPL I tillegg er den mye billigere!
    Men om jeg bestiller f.eks noe alla det du skrev her, blir jeg nødt til å ha ekstra batteri og kondensator regner jeg meg, men må jeg også oppgradere dynamoen, eller vil det holde?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enkelt spørsmål?

Hva er det som avgjør hvor "høy" lyden er? Er det effekt RMS (Nominell effekt)?

Betyr det at disse: Polk Audio DXi6500 - Bilradiospesialisten - Komponent høyttalere= Spiller veldig høyt?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om jeg bestiller f.eks noe alla det du skrev her, blir jeg nødt til å ha ekstra batteri og kondensator regner jeg meg, men må jeg også oppgradere dynamoen, eller vil det holde?
    Det er alltid lurt med ekstra batteri eller å bytte ut det orginale med et som klarer å gi mer spisseffekt (evne til å gi masse effekt fort), men kondensator er helt unødvendig. Du får aldri mer strøm av å slenge på en eller flere kondensatorer... Bare tenk litt på dette: Et bilbatteri har mange tusen ganger mer energi lagret enn noen vanlig kondensator kan lagre. En annen ting er at dersom du tømmer kondensatoren for strøm (Noe som skjer hele tiden ved fullt pådrag) så får du spenningsfall (Dvs. Mindre strøm til forsterkeren) frem til den er ladet opp igjen. Det du derimot kan bruke pengene du sparer på er en egen dynamo til bassforsterkeren. Gjerne en som leverer 200+ ampere ved 16-18v. Disse er dog ikke så lett å få tak i og koster en del, men jeg vet at bilstereosenteret kan levere noe ala. dette. I tillegg så krever dynamoer laget for billyd en del mer motoreffekt enn normale dynamoer og kan i flere tilfeller kreve flere titalls hestekrefter ved maks lading (Kun når det er behov for mer strøm).

Dersom du hadde hatt to dynamoer så kunne du hatt en sprek dynamo og ett sprekt batteri kun for bass forsterkeren noe som funker kjempebra.

Litt lesestoff for søndagskvelder: Car Audio Capasitors - Why they don't work

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som avgjør hvor "høy" lyden er? Er det effekt RMS (Nominell effekt)?

Betyr det at disse: Polk Audio DXi6500 - Bilradiospesialisten - Komponent høyttalere= Spiller veldig høyt?
    Lydtrykket kommer til å bli avgjort av flere faktorer. Følsomhet og utforming av kabinen i bilen er de to viktigste faktorene, men effekt er også viktig. Dersom du skal få en pekepinn på hvor høyt noe kan spille må du regne ut forholdet mellom følsomheten på elementene og hvor mye effekt du har til rådighet.

I dette tilfellet har komponentsettet 92db/1w 1m noe som vil si at det spiller 92db høyt med 1 watt målt 1 meter unna en høyttaler (I dette tilfellet en bass/mid og en diskant).

Det du gjør er å sette opp en oversikt over forholdet mellom desibel og watt. Dersom du dobler antall watt inn i en høyttaler så stiger lydnivået med 3 desibel (En dobling i akustisk energi).

92db = 1w
    95db = 2w
    98db = 4w
    101db = 8w
    104db = 16w
    107db = 32w
    111db = 64w
    114db = 128w
    117db = 256w
    Osv. (husk at dette er anekoisk, dvs. uten "lytterom". Antall desibel pr. Watt kan i praksis øke dramatisk i diverse rom og kupeer.

Basselementer har generelt lavere følsomhet pga. Tyngre membran og det er derfor viktig å ha så stor forsterker som mulig til basselementene. Det kan dog bli overkill dersom man har en 2kw forsterker på et basselement som tåler 500w, men de fleste elementer tåler en god del mer enn hva som står oppført som RMS verdi.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydtrykket kommer til å bli avgjort av flere faktorer. Følsomhet og utforming av kabinen i bilen er de to viktigste faktorene, men effekt er også viktig. Dersom du skal få en pekepinn på hvor høyt noe kan spille må du regne ut forholdet mellom følsomheten på elementene og hvor mye effekt du har til rådighet.

I dette tilfellet har komponentsettet 92db/1w 1m noe som vil si at det spiller 92db høyt med 1 watt målt 1 meter unna en høyttaler (I dette tilfellet en bass/mid og en diskant).

Det du gjør er å sette opp en oversikt over forholdet mellom desibel og watt. Dersom du dobler antall watt inn i en høyttaler så stiger lydnivået med 3 desibel (En dobling i akustisk energi).

92db = 1w
    95db = 2w
    98db = 4w
    101db = 8w
    104db = 16w
    107db = 32w
    111db = 64w
    114db = 128w
    117db = 256w
    Osv. (husk at dette er anekoisk, dvs. uten "lytterom". Antall desibel pr. Watt kan i praksis øke dramatisk i diverse rom og kupeer.

Basselementer har generelt lavere følsomhet pga. Tyngre membran og det er derfor viktig å ha så stor forsterker som mulig til basselementene. Det kan dog bli overkill dersom man har en 2kw forsterker på et basselement som tåler 500w, men de fleste elementer tåler en god del mer enn hva som står oppført som RMS verdi.
    Dvs er høy følsomhet og høy rms en god kombinasjon? vil det si at den høytaleren kunne spille ca 113-114 db?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dvs er høy følsomhet og høy rms en god kombinasjon? vil det si at den høytaleren kunne spille ca 113-114 db?
    Sannsynligvis kan den spille høyere pga. Roomgain (Det ekstra volumet som oppstår når man plasserer en høyttaler i et rom, tenk en høyttaler satt i et hjørne spiller mye høyere enn en som står midt på en åker).

En bakdel er dog at høy følsomhet + høy effekttålighet gjør at man har høyere FS samt mulig forringelse av lydkvalitet(Avhengig av kvalitet). Derfor er basselementer mer tungdrevne enn mid/tweetere. Basselementer har gjerne lavere FS som gjør at de får mindre følsomhet pga. Tyngde på membranen i tillegg til konstruksjonen av opphenget. Hadde de ikke hatt lav FS så hadde de ikke vært basselementer.

Man kan som regel si at dersom man velger 3 forskjellige 12" basselementer så vil det som er mest lettdrevent være i stand til å levere mengder med midbass, men ikke noe dypbass.
    Det som er mellomst i følsomhet vil være en slags kompromiss som går relativt dypt i bassen, men ikke med så høy følsomhet.
    Det som har lavest følsomhet har gjerne også lavest FS, noe som gjør at det spiller mye dypere enn de andre elementene, men på bekostning av følsomhet noe som resulterer i at man må ha en mye kraftigere forsterker.

12" #1 92db/1wm FS 55
    12" #2 88db/1wm FS 35
    12" #3 84db/1wm FS 20

En ting som er verdt å merke seg er at jo større element du har desto mer følsomhet får du i tillegg til lavere FS. Større er nesten alltid bedre og jeg ville heller gått for et godt 15" element enn to middelmådige 12" elementer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis kan den spille høyere pga. Roomgain (Det ekstra volumet som oppstår når man plasserer en høyttaler i et rom, tenk en høyttaler satt i et hjørne spiller mye høyere enn en som står midt på en åker).

En bakdel er dog at høy følsomhet + høy effekttålighet gjør at man har høyere FS samt mulig forringelse av lydkvalitet(Avhengig av kvalitet). Derfor er basselementer mer tungdrevne enn mid/tweetere. Basselementer har gjerne lavere FS som gjør at de får mindre følsomhet pga. Tyngde på membranen i tillegg til konstruksjonen av opphenget. Hadde de ikke hatt lav FS så hadde de ikke vært basselementer.

Man kan som regel si at dersom man velger 3 forskjellige 12" basselementer så vil det som er mest lettdrevent være i stand til å levere mengder med midbass, men ikke noe dypbass.
    Det som er mellomst i følsomhet vil være en slags kompromiss som går relativt dypt i bassen, men ikke med så høy følsomhet.
    Det som har lavest følsomhet har gjerne også lavest FS, noe som gjør at det spiller mye dypere enn de andre elementene, men på bekostning av følsomhet noe som resulterer i at man må ha en mye kraftigere forsterker.

12" #1 92db/1wm FS 55
    12" #2 88db/1wm FS 35
    12" #3 84db/1wm FS 20

En ting som er verdt å merke seg er at jo større element du har desto mer følsomhet får du i tillegg til lavere FS. Større er nesten alltid bedre og jeg ville heller gått for et godt 15" element enn to middelmådige 12" elementer.
    Du har ikke tilfeldigvis en god regel på hvordan du velger forsterker til subwoofer og til høytaler også? Ser du på "juksewatt" eller RMS watt?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har ikke tilfeldigvis en god regel på hvordan du velger forsterker til subwoofer og til høytaler også? Ser du på "juksewatt" eller RMS watt?
    I bilstereo ser man gjerne på 2 ting. Den første er hvor stor sikring det er på produktet og den andre er om forsterkeren er oppført som klasse AB eller klasse D.

Det at en forsterker er klasse D gjør den mye mer effektiv ift. Hvor mye av strømmen som går inn i en forsterker som kommer ut igjen til høyttalerne. En bilstereo klasse AB forsterker har gjerne mellom 50 og 65% effektivitet, mens en klasse D forsterker nesten alltid er mellom 75% og 90%.

Her kommer en enkel utregning som man kan bruke i de fleste tilfeller angående strømtrekk og uteffekt.

Klasse AB 100Ampere sikring:
    ~12,6v * ~100A * ~0,60 (effektivitet) = 756w Peak (Dersom forsterkeren trekker 100A, noe den ikke skal gjøre dersom det ikke er noe galt).

Klasse D 100Ampere sikring:
    ~12,6v * ~100A * ~0,80 (effektivitet) = 1008w peak (Dersom forsterkeren trekker 100A, noe den ikke skal gjøre dersom det ikke er noe galt).

De kraftigste forsterne har gjerne ingen sikringer koblet til, men det er ofte oppgitt anbefalt sikringsstørrelse på internett eller i manual... Den forsterkeren jeg linket til (Monoblokka) klarer ca 3kw uteffekt på det meste, Men da må du ha en enorm sikring koblet til.

12,6v * 300A * 0,80 = 3000w

Får å få så mye effekt som mulig med utstyret man har er det viktig å minimere spenningsfall fra batteri til forsterker. Derfor er det teit å ha en kondensator i bilen, for denne kommer uansett til å senke spenningen noe ved tomgang (lavt volum) og den kommer til å senke spenningen drastisk ved utlading (Maks pådrag).

Det lureste du kan gjøre for å opprettholde spenningen generelt og ved påpdrag er å ha feite kabler fra - batteri til jord (karosseri) fra motorblokka til jord og fra dynamoen til + batteri. Biltema tilbyr relativt korte 60mm kabler til en billig penge som er utmerket til dette formålet!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •