Mitt første bilstereo

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Intermediate Magnus55 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mitt første bilstereo

18-årsdagen nærmer seg, og det samme gjør bilkjøp. Har lenge vært bestemt på modellen; en Golf 4.

Har ikke mye erfaring med bilstereo, og ønsker litt hjelp. Tenkte i første omgang å tenke subelementer og subforsterker. Hva burde jeg velge hvis jeg vil ha mye trøkk for rundt 3-4 lapper for element og omtrent det samme til forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne forsterkeren : www.megabillig.no MEGABILLIG AS og denne subben www.megabillig.no MEGABILLIG AS

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pjuskegutt
    Hva med denne forsterkeren : www.megabillig.no MEGABILLIG AS og denne subben www.megabillig.no MEGABILLIG AS
    Hmm, ser jo lovende ut det.

Har sett litt på disse også
    Power Acoustik D1-6000D (D16000D) 6000W Monoblock Demon Car Amp
    Ground Zero GZUW 12SQ 2x2 ohm - testvinner - Bass Brothers AS

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus55
    Dette ser ut som greie valg, har selv hatt en Power Acoustik forsterker som er svakere enn den du har der (bestilt fra samme sted)... Dette var koblet til 2stk Bravox EDX12D4 (86,5db/w) elementer i portet kasse og koblet til 1ohm. Det spilte så du kjente det blåste bak ørene og dette var med en VW transporter hvor kassen sto ved bakdøra

Jeg tror alikevel du bør vurdere andre elementer enn de du har funnet da jeg tror du får dette billigere og bedre fra Sonic electronix De tingene du bør sjekke ut er FS (rundt 30 gjerne lavere), Sensitivity (2.83v/1m, 1w/1m osv, bør være så høy som mulig og iallefall over 86db) og RMS effekt. Husk at denne forsterkeren kan gi ut godt over 2kw ved 1 ohm som igjen gjør at man må ha litt heftige elementer

En annen ting du må tenke på er strømkabler. Du bør også vite at batteriet og dynamoen i din bil mest sannsynlig ikke klarer å holde følge med forsterkeren, men noen enkle steg kan følges for å gjøre arbeidet litt lettere
    Du bør ha 50mm strømkabler samt jord + 50mm jordkabel fra batteri til jord og 50mm fra dynamo til batteri

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Dette ser ut som greie valg, har selv hatt en Power Acoustik forsterker som er svakere enn den du har der (bestilt fra samme sted)... Dette var koblet til 2stk Bravox EDX12D4 (86,5db/w) elementer i portet kasse og koblet til 1ohm. Det spilte så du kjente det blåste bak ørene og dette var med en VW transporter hvor kassen sto ved bakdøra

Jeg tror alikevel du bør vurdere andre elementer enn de du har funnet da jeg tror du får dette billigere og bedre fra Sonic electronix De tingene du bør sjekke ut er FS (rundt 30 gjerne lavere), Sensitivity (2.83v/1m, 1w/1m osv, bør være så høy som mulig og iallefall over 86db) og RMS effekt. Husk at denne forsterkeren kan gi ut godt over 2kw ved 1 ohm som igjen gjør at man må ha litt heftige elementer

En annen ting du må tenke på er strømkabler. Du bør også vite at batteriet og dynamoen i din bil mest sannsynlig ikke klarer å holde følge med forsterkeren, men noen enkle steg kan følges for å gjøre arbeidet litt lettere
    Du bør ha 50mm strømkabler samt jord + 50mm jordkabel fra batteri til jord og 50mm fra dynamo til batteri
    Vet jeg må legge opp litt feite kabler Men kom med link til et par elementer jeg burde gå for. Vet ikke hva folk har av erfaring, om 2 12"ere eller 1x15" f.eks vil låte best. Ønsker et massivt trykk, men ikke helt på jorde lydkvalitet av den grunn.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oy, fikk litt vann i munn av denne:
    Gjennomført bilstereo - FINN Torget

Men pga penger så er planen å kjøpe ett og ett komponent av gangen.

Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jbl p1222 subwoofer!
    Jeg hadde meget god erfaring med en slik da jeg hadde bil, jeg avløste bilalarmer og ødela låsen i bagarsjerommet med den, jeg kunne også kjenne at det blåste ut vinduet forran i bilen da jeg spilte musikk samt fremviskerene ristet. 97db/1w mener jeg og huske den hadde.
    Nå har jeg lite erfaring med og bygge god lyd i bilen men jeg var meget fornøyd med lydkvaliteten og.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I mine øyne så er dette noe av det grelleste man kan gjøre med en bil :P Haha Men smaken er som baken. Ellers synes jeg at dette er en pakke som ikke innfrir prismessig... Du kan få mye bedre enn dette for 15 tusen for å si det slik. I tillegg slipper du den heslige kassen

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    18-årsdagen nærmer seg, og det samme gjør bilkjøp. Har lenge vært bestemt på modellen; en Golf 4.

Har ikke mye erfaring med bilstereo, og ønsker litt hjelp. Tenkte i første omgang å tenke subelementer og subforsterker. Hva burde jeg velge hvis jeg vil ha mye trøkk for rundt 3-4 lapper for element og omtrent det samme til forsterker?
    Hei!

Golf 4 er biler det er lett å få god lyd i. Men å bruke originale høyttalere i dørene (drevet av spilleren) og å bare kjøpe sub og forsterker utenom kan bli så-som-så resultater av. Altså du får masse bass og trykk, men resten klarer ikke å holde følge i det hele tatt.

Skal du oppgradere resten senere? Ellers ville jeg kanskje fordelt budsjettet litt annerledes, slik at et bra frontsett og en forsterker til disse hadde fått plass i budsjettet.

Har nylig bygget "budsjettbygge" i en kompis sin Golf 4. Omtrent alt er kjøpt nytt, men på tilbud slik at budsjettet rekker litt lenger.

Oppsettet er der slik:
    Pioneer DEH-80PRS spiller med tidskomp, 3-veis aktiv deling og ordentlig EQ (4000kr) - 2495 på tilbud hos Dynabel.
    Dynabel 0756 6-kanals forsterker (til å drive frontsett aktivt, altså en forsterkerkanal til hvert element, samt brokoblet til sub) (3495kr) 1995 på tilbud hos Dynabel.
    Focal 165V30 6,5" komponentsett (2995) 2700 inkl frakt fra judysbilstereo.no
    Digital Designs 508 8" sub (1395) 700kr brukt (eneste brukte i anlegget)
    Kabelkit ca 500kr
    Byggematerialer til kasse og diverse ca 500kr

Kom totalt sett på ca 8900kr, men det er da alt sammen fra ny spiller til ferdigbygget kasse. Grunnen til den lille subben er at ingen plass skulle stjeles fra bagasjerommet, samt at dette er en 4-motion, noe som gjør at hjulbrønnen er veldig grunn i forhold til vanlig golf pga 4-hjulstrekk systemet som ligger under hjulbrønnen.

Men om du har tenkt å oppgradere frontsett ved en senere anledning, så er jo budsjettet litt romsligere til en større sub og subforsterker

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haakon O
    Hei!

Golf 4 er biler det er lett å få god lyd i. Men å bruke originale høyttalere i dørene (drevet av spilleren) og å bare kjøpe sub og forsterker utenom kan bli så-som-så resultater av. Altså du får masse bass og trykk, men resten klarer ikke å holde følge i det hele tatt.

Skal du oppgradere resten senere? Ellers ville jeg kanskje fordelt budsjettet litt annerledes, slik at et bra frontsett og en forsterker til disse hadde fått plass i budsjettet.

Har nylig bygget "budsjettbygge" i en kompis sin Golf 4. Omtrent alt er kjøpt nytt, men på tilbud slik at budsjettet rekker litt lenger.

Oppsettet er der slik:
    Pioneer DEH-80PRS spiller med tidskomp, 3-veis aktiv deling og ordentlig EQ (4000kr) - 2495 på tilbud hos Dynabel.
    Dynabel 0756 6-kanals forsterker (til å drive frontsett aktivt, altså en forsterkerkanal til hvert element, samt brokoblet til sub) (3495kr) 1995 på tilbud hos Dynabel.
    Focal 165V30 6,5" komponentsett (2995) 2700 inkl frakt fra judysbilstereo.no
    Digital Designs 508 8" sub (1395) 700kr brukt (eneste brukte i anlegget)
    Kabelkit ca 500kr
    Byggematerialer til kasse og diverse ca 500kr

Kom totalt sett på ca 8900kr, men det er da alt sammen fra ny spiller til ferdigbygget kasse. Grunnen til den lille subben er at ingen plass skulle stjeles fra bagasjerommet, samt at dette er en 4-motion, noe som gjør at hjulbrønnen er veldig grunn i forhold til vanlig golf pga 4-hjulstrekk systemet som ligger under hjulbrønnen.

Men om du har tenkt å oppgradere frontsett ved en senere anledning, så er jo budsjettet litt romsligere til en større sub og subforsterker
    Frontsettet skal oppgraderes det også, men i første omgang så er det sub, og det er dette budsjettet jeg har sett meg ut til akkurat dette. Spiller og frontsett vet jeg ikke ennå hva jeg har og vil bruke på, men det får vi se når den dagen kommer

Bare en enkelt 8"er syns jeg blir litt for lite. Tenkte på minst en enkelt 12", helst 2, eller en 15"er. Ute etter noe som kan yte mye trøkk når det skulle ønskes. Noe tips da? Hvis du går ut ifra at budsjettet bare er til sub og subforsterker.

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil rett og slett anbefale Digital Designs subber, jeg har hørt både den billigste 8 tommeren (1395kr) og den dyreste 18 tommeren (til over 50000kr for kun elementet med de custom valgene som var tatt på akkurat det), og mye innimellom, både i 10, 12 og 15" utgaver i ulike serier, og har alltid blitt ordentlig imponert.

Ser du holder til i Nøtterøy? En av de regjerende europamesterene i bilstereo (sq/lydkvaliltet) har butikk i Tønsberg, og der kan du få demo både av europamesterbilen (med den dyre 18 tommeren), og "morobilen" som er min gamle VW Lupo som nå har 2stk Digital Designs 18", og 2stk 18" slavebasser, den spiller visst noe helt vilt Jeg har selv hatt 1x18" i den, og bare det trøkket noe helt ekstremt.

Lupoen er i daglig bruk, den andre står vel parkert i butikken, så begge er klare for demo. Greiest å høre (og kjenne på kroppen) selv, enn å ta ordet til folk på nettet, ikke sant?

Men for å gi noen konkrete forslag til ditt budsjett (basert på egne erfaringer), så er denne forsterkeren knall, mye krefter til en fin pris dreamtm.no - SPL Dynamics 13 1-Ch D amplifier. 3200watts 0,5ohm. Denne har jeg hatt selv på en 18" i lupoen. Lillebroren er også fin, mye effekt i den også dreamtm.no - SPL Dynamics 13 1-Ch D amplifier. 1500watts 1 ohm

Og denne subben, 15" Digital design i 2500 serien, omtrent midt på treet av seriene deres: Digital Designs DD2515c 15" Subwoofer, Dual 2,0 ohm, Standar (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Har faktisk hørt akkurat denne i en Golf 4, og den trøkket ordentlig i fra seg!

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil rett og slett anbefale Digital Designs subber, jeg har hørt både den billigste 8 tommeren (1395kr) og den dyreste 18 tommeren (til over 50000kr for kun elementet med de custom valgene som var tatt på akkurat det), og mye innimellom, både i 10, 12 og 15" utgaver i ulike serier, og har alltid blitt ordentlig imponert.

Ser du holder til i Nøtterøy? En av de regjerende europamesterene i bilstereo (sq/lydkvaliltet) har butikk i Tønsberg, og der kan du få demo både av europamesterbilen (med den dyre 18 tommeren), og "morobilen" som er min gamle VW Lupo som nå har 2stk Digital Designs 18", og 2stk 18" slavebasser, den spiller visst noe helt vilt Jeg har selv hatt 1x18" i den, og bare det trøkket noe helt ekstremt.

Lupoen er i daglig bruk, den andre står vel parkert i butikken, så begge er klare for demo. Greiest å høre (og kjenne på kroppen) selv, enn å ta ordet til folk på nettet, ikke sant?

Men for å gi noen konkrete forslag til ditt budsjett (basert på egne erfaringer), så er denne forsterkeren knall, mye krefter til en fin pris dreamtm.no - SPL Dynamics 13 1-Ch D amplifier. 3200watts 0,5ohm. Denne har jeg hatt selv på en 18" i lupoen. Lillebroren er også fin, mye effekt i den også dreamtm.no - SPL Dynamics 13 1-Ch D amplifier. 1500watts 1 ohm

Og denne subben, 15" Digital design i 2500 serien, omtrent midt på treet av seriene deres: Digital Designs DD2515c 15" Subwoofer, Dual 2,0 ohm, Standar (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Fikk min spl dynamics 3500d i posten for noen dager siden selv, å den virker iaf solid bygget. Til prisen så er det sikkert knallbra, skal brukes på 2x Alpine type-R 12" i mitt tilfelle.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skal se om jeg får tatt en tur innom den shappa De andre nevnte komponentene ser jo også veldig lovende ut!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Megabillig.com er vel ikke lenger i drift, bare til info.
    Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret
    MEGABILLIG AS med organisasjonsnummer 990 362 726 ble slettet 07.07.2009

Brønnøysundregistrene - Nøkkelopplysninger fra Enhetsregisteret

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er bil kjøpt, ble tro det eller ei, IKKE en Golf 4 :P Valget endte på en 2004 mod Audi A3. Og nå må den utrustes med litt moro

Har vel bestemt meg for Digital Designs DD2515c 15" Subwoofer, Dual 2,0 ohm, Standar (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Subforsterker blir vel en av de overnevnte her i tråden

Mellomtoner og diskanter blir nok Focal

Men det første jeg skal gjøre er å kjøpe forsterker! Og der er jeg ganske blank.
    Ønsker å spille av fra enten minnepenn eller iPod/iPhone. Er det noe å anbefale!?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockford Fosgate Stage 2 - Singel 12'' subwoofer i kabinett - Bilradiospesialisten - Subwoofer i kabinett

med

Rockford Fosgate Punch® P700-1BD - Bilradiospesialisten - Mono forsterker

Spiller helt SYKT til hvordan det ser ut! ble helt imponert da jeg fikk høre lyden i dette, og det var bare 2 dager siden, det var brennytt og ikke innspilt. lurer på hvordan det blir spillende når det er innspillt :wink:

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

så jo helt syk ut ja

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vært yngre og hatt A3 jeg også. Hadde 2x12" JBL GTI i min og det var dritkult helt til fronruta rista løs og det regnet inn i bilen.
    Hadde jeg hatt din bil og ditt budsjett ville jeg kjøpt en 12" som spiller bra i lukket kasse (liten plass i bagasjen), en så grom som mulig 4 kanals forsterker, Focalfronsettet og en dugende spiller.
    Det får du lett om du kjøper litt brukt, og får såå mye mer glede av anlegget enn av alt for mye bass akkompagnert av generell ræva lyd..

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Vært yngre og hatt A3 jeg også. Hadde 2x12" JBL GTI i min og det var dritkult helt til fronruta rista løs og det regnet inn i bilen.
    Hadde jeg hatt din bil og ditt budsjett ville jeg kjøpt en 12" som spiller bra i lukket kasse (liten plass i bagasjen), en så grom som mulig 4 kanals forsterker, Focalfronsettet og en dugende spiller.
    Det får du lett om du kjøper litt brukt, og får såå mye mer glede av anlegget enn av alt for mye bass akkompagnert av generell ræva lyd..
    Heller 2x12" enn 1x15"? Eller tenker du på bare 1x12"? Vil ha trøkk i massevis, men samtidig ha en fast og god bass. Har vært temmelig innstilt på 15" DD element, men ingen ting er kjøpt inn enda, så fortsatt mulighet til å veilede valget mitt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 ord. JBL eller Rockford! <3