komplett lydsystem til bilen...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer JBL25 sin avatar
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

komplett lydsystem til bilen...

Hei!

Skulle hatt noen tips til noen lydsystem som spiller utrolig bra.
    da mener jeg at det skal spille høyt, samtidig som det er klare toner og skikkelig klang i det... det skal selvfølgelig basse bra, men ikke riste, det skal slå!
    vil at det skal spille som high preformance anlegga til volvo, bare 100 ganger bedre.

ingen spesiell prisklasse....

Takker på forhånd!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til bilstereo verden

Jeg har veldig god erfaring med Rockford Fosgate de kan spille så høyt at øra blør og så klart så som man bare kan, men det utgjør at du legger litt asfalt matter rundt om i bilen og da gjelder det å finne de billigste mattene da asfalt matter er asfalt matter jeg selv har en Rockford Fosgate Power T1500BD monoblok i til og drive to stk Rockford Fosgate Power T1D412 elementer og har dekt nesten hele bilen med silent coat 4mm asfaltmatter to lag i ytterst i dørene og et lag på blekket også to lag i taket et lag på gulvet det spiller kanon og bilen er ganske stille når man kjører uten lyd å så å isolere er bare en fordel

legger ved et par linker som jeg har handlet fra
    Rockford Fosgate T1500Bd
    Rockford Fosgate Power T1500-1BDCP - Bilradiospesialisten - Mono forsterker
    Rockford Fosgate T1D412
    Rockford Fosgate T1D412 - Bilradiospesialisten - 12" Subwoofer
    Silent coat Bulk pack
    Bilstereosenteret.no

Medlem siden
    May 2012
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for det, og takk for svar!

ja du mener at du får en helt annen lydopplevelse bare ved å legge inn noen dempematter?
    hvor legger du dem hen da? mest dørpaneler og gulv, eller inni dashbord å hele pakka?

og ser link til til forsterker å sub...
    men for å få den lyden jeg vil ha må jeg ha noen skikkelige høyttalere i dørene og rundt... gjerne komponent sett.. Forsterker kommer jeg til å velge kicker, veldig god erfaring med det merke... høyttalere er jeg mer usikker på... focal, jbl, alpine?

noen kommentarer på ALPINE F1 Status SPX-Z15M 2-way High-End speakers??

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye demping av bilen har å si tester du enkelt ved å gjøre følgende:

Sett deg i bilen og skru på stereoen uten å starte bilen. Sett på et volum du syens er passe, og lytt til lydkvalitet, bassgjengivelse og detaljnivå.

Start så bilen, kjør av gårde til en landevei/motorvei hvor du kan kjøre i f.eks 80km/t, UTEN Å RØRE VOLUMKONTROLLEN.

Sammenlign så lydkvalitet, bassgjengivelse og detaljnivå med hvordan det låt når bilen stod stille.

Da får du et inntrykk av hvor mye støy (motordur, dekkstøy, vindstøy) en bil i fart tilfører lydbildet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheKing
    Velkommen til bilstereo verden

Jeg har veldig god erfaring med Rockford Fosgate de kan spille så høyt at øra blør og så klart så som man bare kan, men det utgjør at du legger litt asfalt matter rundt om i bilen og da gjelder det å finne de billigste mattene da asfalt matter er asfalt matter jeg selv har en Rockford Fosgate Power T1500BD monoblok i til og drive to stk Rockford Fosgate Power T1D412 elementer og har dekt nesten hele bilen med silent coat 4mm asfaltmatter to lag i ytterst i dørene og et lag på blekket også to lag i taket et lag på gulvet det spiller kanon og bilen er ganske stille når man kjører uten lyd å så å isolere er bare en fordel

legger ved et par linker som jeg har handlet fra
    Rockford Fosgate T1500Bd
    Rockford Fosgate Power T1500-1BDCP - Bilradiospesialisten - Mono forsterker
    Rockford Fosgate T1D412
    Rockford Fosgate T1D412 - Bilradiospesialisten - 12" Subwoofer
    Silent coat Bulk pack
    Bilstereosenteret.no
    Støtter definitivt det med demping,spesielt av dører der man ofte monterer frontsettet. Hvis man ikke legger minst et lag inni døra (limer det på døras yttervegg) så vil det riste å skramle ganske mye. Minuset er at asfaltmatter veier en del,så det kan slite litt ekstra på dørhengslene,men kommer an på bilen. Husker at i min gamle Mondeo så veide dørene 8 kilo mere etter at jeg monterte 2 lag med matter....
    Ellers når det gjelder merker så er det utrolig mye bra. Velger man i øverste prisklasse så blir det ofte bra nesten uansett,men klart Focal,Kicker,JL Audio,RF er kjente merker som gir mye for pengene. Ellers er jo DynaBel sine produkter verd å sjekke ut. dynaBel Competition Team - Europamestere i bilstereo!! - dynaBel AS
    Kunne vært interessant å høre åssen BIL dette skal inn i? Vet ikke om du har montert mye bilstereo før,men det er utrolig viktig med godt grunnarbeid,det gjelder demping,kabling,plassering av utstyret så det får både luft og er skrudd godt fast og ikke minst JORDING av forsterker(e). Kansje det viktigste punktet for ikke å få støy! Kan lettere komme med tips om du har noen bilder av bilen og åssen du ser for deg oppsettet,plassering osv :-) Legger for moro skyld ved et bilde av litt av det jeg har i min GUBBEBIL ,Subaru Forester,ikke så fantastisk pent,men det er ute av synet (stort sett da) og låter bra. Reservehjul er foresten noe "dritt" he he . Gadd ikke bruke så mye tid på byggingen denne gang som i Mondeoen min foor en del år siden....

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av edguy
    -

Og så er det i grunn greit å bruke mer enn 5mm2 strømkabler på eksterne forsterkere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Og så er det i grunn greit å bruke mer enn 5mm2 strømkabler på eksterne forsterkere.
    Nettopp! Håper du ikke mener at JEG bare hadde 5 mm for det er det ikke :-) Hovedkabelen er vel 16mm og fordelerkablene er 8mm......Uansett så holder det i massevis til det jeg bruker Men klart,skal du gjøre det helprofft så finnes det formler for å regne ut hvor tykke kabler man skal bruke ved et gitt strømforbruk! I de fleste tilfeller så holder det å velge tykt nok for å si det sånn

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp! Håper du ikke mener at JEG bare hadde 5 mm for det er det ikke :-) Hovedkabelen er vel 16mm og fordelerkablene er 8mm......Uansett så holder det i massevis til det jeg bruker Men klart,skal du gjøre det helprofft så finnes det formler for å regne ut hvor tykke kabler man skal bruke ved et gitt strømforbruk! I de fleste tilfeller så holder det å velge tykt nok for å si det sånn
    Jo, jeg mente deg. 5mm var et tall jeg brukte for å illustrere poenget. 16 mm2 er også veeldig snaut om det så var til kun en forsterker man kan forvente noe fra. Selv om man gjør det hel eller semiproft er det like viktig å gjøre det bra nok syns nå iallefall jeg.
    Og høytalerkabelen du har ut fra RFen (til sub?) følger iallefall ikke filosofien om at det holder å velge tykt nok.. ;-)

Ryddig oppsett det skal du få, men jeg tror ikke du utnytter potensialet i det..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    strøm er viktig! jeg hadde før et biltema sett med 8mm2 (billigste de har) og etter råd fra min lokale forhandler så gikk jeg over til stinger kabler 4Gauge (ca 25mm2) så ble bassen strammere og mer fyldig, så riktig kabel valg er viktig! for mange billig kabler består som regel av alukjerne og et syltynt lag med kobber på utsiden, så kjenn på tyngden på kablen før du kjøper! eller kjøp kjente merker som stinger, rf, osv... også er det lurt å ha en kondensator, mange sier et ekstra batteri bak hjelper, men batteri klarer ikke reagere like raskt som en kondensator når bassen slår til.

så vil jeg anbefale deg å oppgradere "The Big Three"
    Car Audio 101 - The Big 3 Upgrade Tutorial - YouTube
    Altså bytte ut eller legge til en kabel fra dynamo til batteri
    Bytte eller legge til en kabel fra chassie til batteri
    Bytte eller legge til en kabel fra motorblokk til batteri

dette for det orginale strømnette ikke er beregnet for bilstereo og da blir det mindre spenning til forsterkerne bak. Og du vil tømme batterie fortere.
    jeg har lagt 50mm2 mellom alt, det er kansje litt overdrevent men har store planer om utvidelse så smalt til med det største med en gang.

og det med demping det er forskjell som natt og dag! du blir kvitt risting, og uønskede lyder + du får bedre frekvens kontroll og strammere bass tar litt tid, men er verdt det!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Jo, jeg mente deg. 5mm var et tall jeg brukte for å illustrere poenget. 16 mm2 er også veeldig snaut om det så var til kun en forsterker man kan forvente noe fra. Selv om man gjør det hel eller semiproft er det like viktig å gjøre det bra nok syns nå iallefall jeg.
    Og høytalerkabelen du har ut fra RFen (til sub?) følger iallefall ikke filosofien om at det holder å velge tykt nok.. ;-)

Ryddig oppsett det skal du få, men jeg tror ikke du utnytter potensialet i det..
    He he neida du kan ha rett i at det er mye mer å hente,men jeg skrev jo at jeg ikke gadd legge så mye arbeid i det denne gang. Forester er ingen ideell bil å bygge i heller så tykkelse på hovedkabel ble som det ble grunnet mange ting. Uansett så spiller det faktisk utrolig bra. Frontsettet kosta 3500 på tilbud og er ikke noe dritt. Forøvrig så brukte jeg på det tidspunktet bildene ble tatt (2009) SONYEN til bassen. En helt rå monoforsterker. Men den tok desverre kvelden så nå sitter det en RF forsterker til sub. Subben er også byttet ut med en Kicker XPL12 som er ganske mye råere enn den Punchen som er på bildene. Hadde opprinnelig en kasse med 2 Kicker i,men som den fiskeentusiasten jeg er så må jeg ha plass til fiskeutstyret også. Forøvrig så er selvsagt subkabelen byttet til en tykkere enn den hvite som du ser på bildene! En skikkelig STINGER. Er mange år siden bilstereo var det viktigste å få plass til he he. Har blitt 38 år....hrm hrm ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde denne pakken: JBL GT5/6 PowerPack - Bilradiospesialisten - BILSTEREOPAKKER

Den pakken var jeg lenge fornøyd med. Virkelig bra til prisen. Kan ikke sammenlignes med Premium Sound til Volvo, men synes selv at JBL-pakken her spiller lett fra deres system. Er selv erfart med Premium Sound til Volvo, da fattern hadde XC-70 med PS. Veldig bra, tror ikke du vil angre på denne pakken.

Medlem siden
    May 2012
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker nok en gang for svar alle sammen!

Hybris: ja det er jo selvfølgelig en god måte å gjøre det på...
    for risting i bilen når du skal spille høyt å klart er IKKE fint..
    anbefale tykkelse på dempe matter? evt merke?

Edguy: det veier såpass ja... jeg må tenke litt vekt også, men finnes ikke dempematter som veier litt mindre da? og trenger jeg 3 lag?
    Det skal du få vite vettu, (Audi S4 b5 avant 1999mod) jo har kobla endel annlegg så veit basics... men når det kommer til den klangen og lydnivået jeg er ute etter, ja det spør jeg ekspertene her inne ja tykke ledninger er et must... har vært veldig fornøyd med sound quest ledninger. erfaringer???

TheKing: Strøm er viktig ja, men er kondensator ett must?
    har ikke brukt det så mye... hjelper det mye på lyden?
    høres veldig bra ut! tips til rimlige matter som ikke veier så veldig mye?

ntd12tannoy: men er premium lyden til volvo jeg er ute etter, bare enda mere klang og lyd... og da er ikke den pakken den rette...
    men takk for svar!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondensator er vel ikke et must for å komme i gang, men hvis du vil ha alt ut av bassern din så må du ha det, mener jeg da. Men hvis du har muligheten til å låne en gang å prøve så tror jeg du setter det inn.

Disse mattene er de billigste mattene jeg har kommet over de er 2mm så veier ingen ting heller. Jeg har selv tre lag av disse i dørene mine.
    Bilstereosenteret.no

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheKing
    Kondensator er vel ikke et must for å komme i gang, men hvis du vil ha alt ut av bassern din så må du ha det, mener jeg da. Men hvis du har muligheten til å låne en gang å prøve så tror jeg du setter det inn.

Disse mattene er de billigste mattene jeg har kommet over de er 2mm så veier ingen ting heller. Jeg har selv tre lag av disse i dørene mine.
    Bilstereosenteret.no
    Det finnes flere typer asfalt eller dempematter. Jeg har bare brukt de med lim på baksiden,men av de så får man forskjellige størrelser og tykkelser. Jo tykkere de er jo stivere er de vanligvis,men ser det finnes noen mykere også, så det kan være nødvendig å varme de opp med en hårføner når man monterer. Varmepistol kan også brukes,men kan fort bli FOR varmt da.
    Disse kan f.eks brukes Smeltefolie, bitumen 4 stk. - Biltema eller de som Kongen linket til
    Du bør i hvertfall ha 1 lag i dørene hvis du skal ha et kraftig frontsett der. Hele døra er best,men det er bedre å legge i deler av døra enn ingenting. Helst bak basselementet i hvertfall. Når det gjelder kondensatorbatteri så vil det hjelpe til med å gi ekstra trøkk i bassen når du skal spille høyt siden en "kondis" kan gi strøm mye raskere enn det bilbatteriet kan. Det er viktig å tenke på at f.eks om vinteren så har man kansje på varmetråder i vinduer,speiler,varmeapparat og AC,hovedlys,setevarmer osv osv og alt dette trekker mye strøm fra batteriet og når man i tillegg skal ha litt fet lyd i bilen så vil dette kunne gå ut over basstrykket fordi det ikke finnes nok strømreserver igjen til bassen.Men det kommer an på batteriet du har og dy namoen. Det er jo haugevis av små saker man kan forbedre i en bil for å få bedre lyd og det kommer egentlig bare an på hvor mye tid,arbeid og penger du vil legge i det. Men det viktigste ,etter min mening vel og merke, er demping av dører og eventuelt bagasjerom. Det koster dessuten lite i forhold til forbedringen og ikke er det vanskelig heller :-) Lykke til i hvertfall. Hadde vært kult å se noe bilder fra arbeidet underveis hvis du kommer i gang!

Medlem siden
    May 2012
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TheKing: nei men skal ikke komme i gang, skal ha alt jeg trenger for å få så fin og god lyd som mulig!
    ingenprisklasse... er bare ute etter det som blir best

edguy: De med lim på baksiden er vel noe av det bedre? hørt og sett at limet på sprayboks må man legge mange lag for å få det til å sitte... stemmer dette ofte med boks lim?

men et lag, mener du da med 2mm eller tykkere?
    ja det er sant, vinteren trekker jo utrolig mye strøm...
    åssen er det og sette i et batteri som har skikkelig amp power?
    vil dette hjelpe mye, eller holder det med et vanlig batteri+ kondensator? skal ha skikkelig trøkk, så krever jo sikkert endel..
    kommer til å legge mye tid og endel penger i det... så bare kom med tips

Skal legge ut bilder osv jeg, når jeg skal begynne med lyden, men tar en liten stund enda, da jeg holder på å tune motoren så den maler akkurat som jeg vil

Er dette noe å bruke? 10mm : White PE Insulation Mat Acoustic Dampening Heat Sound Deadener Sound Proof | eBay

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen. Ja et lag med 2 mm kan være nok,men jeg har brukt 4mm tidligere. Kommer nok an på kvaliteten på mattene. De jeg kjøpte nå va de billige på biltema på 2mm. Satser på å få de på plass i dørene til våren. Får se åssen det er å komme til. Litt er bedre enn ingenting...
    Kjenner dezverre ikke så mye til de spraygreiene....

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velger man i øverste prisklasse så blir det ofte bra nesten uansett,men klart Focal,Kicker,JL Audio,RF er kjente merker som gir mye for pengene. Ellers er jo DynaBel sine produkter verd å sjekke ut. dynaBel Competition Team - Europamestere i bilstereo!! - dynaBel AS
    Nå er min erfaring at man får ekstremt lite for pengene med spesielt Kicker og Rockford Fosgate...

Dersom man vil ha mye for pengene, bestill forsterkere og elementer fra en amerikansk nettside, feks. Car Audio Stereo - Car Subwoofers - Car Amplifiers and Speakers.

Denne siden har jeg handlet forsterker fra og det var relativt kort leveringstid og ekstremt billig. En forsterker som koster 7000kr i Norge var fremme hos meg her i landet for 2300kr ink toll og moms.

Medlem siden
    May 2012
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edguy: takker å bukker for gode å hjelpene svar!

boGGis: ja det har jeg også erfart.... i hvert fall med kicker.. har ikke brukt rockford så mye...
    ja ser at du kan få det for godt å vel halve prisen fra statene.. men da tenker jeg litt garanti osv... er disse greie på den måten? lager ikke problemer hvis det er noe feil med det som er bestilt?

Takker for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Nå er min erfaring at man får ekstremt lite for pengene med spesielt Kicker og Rockford Fosgate...

Dersom man vil ha mye for pengene, bestill forsterkere og elementer fra en amerikansk nettside, feks. Car Audio Stereo - Car Subwoofers - Car Amplifiers and Speakers.

Denne siden har jeg handlet forsterker fra og det var relativt kort leveringstid og ekstremt billig. En forsterker som koster 7000kr i Norge var fremme hos meg her i landet for 2300kr ink toll og moms.
    Ofte så er det andre ting enn bare prisen som betyr noe. Ikke alltid at det som er billig i utgangspunktet blir billigst til slutt. Som JBL er inne på så er det mange av oss som vil ha gode garantier og slikt. Dessuten så hjelper det ikke alltid om det er god garanti heller hvis man må selv må sende utstyret tilbake rundt halve jorda og vente i evigheter på nytt eller erstatningsprodukter. Det er oftest lettere å stikke innom "sjappa på hjørnet". Da kan man dessuten få tatt herligheten i øyesyn før man kjøper....men for all del,man kan gjøre gode kjøp også,men bare nevner at det er viktig å sette alle faktorer opp mot hverandre. Men klart,skal man handle MYE så kan det fort være mer å spare da å hvis det er under halv pris av norge så kan man jo bare kjøpe nytt produkt dersom det første ryker he he! Så ut som en bra side forresten ,BoGGis :-)

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JBL25
    boGGis: ja det har jeg også erfart.... i hvert fall med kicker.. har ikke brukt rockford så mye...
    ja ser at du kan få det for godt å vel halve prisen fra statene.. men da tenker jeg litt garanti osv... er disse greie på den måten? lager ikke problemer hvis det er noe feil med det som er bestilt?

Takker for svar!
    For å si det slik som dette, denne forsterkeren her kommer på rett under eller rundt 3000kr Sonic Electronix. Denne koster 13000kr i Norge og når man kutter 10000kr av prisen, så blåser jeg i garantien Det er liksom så billig at garanti ikke er verdt å vurdere.

Denne forsterkeren er nok ikke fult så sprek som de oppgitte 3,5kw rms dersom du har under 16v inn i forsterker, men en kjapp utregning med vanlig ladespenning:

14,7v*~250ampere=3675w*0,8(varmetap)~3000w! Finn en forsterker i Norge som klarer 3kw rms for 3000kr

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •