Rart, lyden i bilen er bedre med åpne dører.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rart, lyden i bilen er bedre med åpne dører.

Joda, du leste riktig. Jeg vet ikke hvor mange som er borti dette fenomenet, men jeg har ihvertfall en Chrysler Stratus 1996 LE med original høyttalere og Pioneer headunit. Høyttalerne i bilen må jeg først og fremst si høres fantastiske ut, og bruk for en egen subwoofer virker overflødig.
    Når frontdørene i bilen er lukket er lyden god, men når jeg åpner frontdørene blir bassen og det generelle lydbildet utrolig mye bedre. Og da mener jeg som i at man skulle trodd det var en stor subwoofer i bilen.
    Mitt spørsmål til dere er, hva forårsaker dette, og vet noen her hva jeg kan gjøre for å beholde den dype bassen og klare mellomtonen selv med dørene lukket?

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er mer bass med dørene åpne, så høres det ut som ene høyttaleren er i feil fase, dvs at + og - er byttet om på ene høyttaleren...

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik er det i alle biler jeg har prøvd iallefall.. At det blir mer bass når man åpner f.eks førerdøren

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle høyttalerne er koblet til med ferdige kontakter fra fabrikken, plugger du ikke kan snu på vel og merke. Har plukket ut begge fornthøyttalerne for å bytte de. Så da står jeg igjen med bakhøyttalerne, skal hogge løs med et mulitmeter imorgen og se om det er koblet feil.

Så da er vi med to scenario.

1: Sett at høyttalerne er riktig koblet, hva kan det isåfall være da?

2: Sett at de står i feil fase, vil lyden bli permanent om jeg korrigerer fasen ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lolas
    Slik er det i alle biler jeg har prøvd iallefall.. At det blir mer bass når man åpner f.eks førerdøren
    Dette er eneste bilen jeg har lagt merke til at det befinner seg i, men kan det gjerne ha med volumet i selve bilen å gjøre gjerne, eller kan det være at lyden reflekteres på en helt annen måte når frontdørene er åpne?

Hadde vært meget interessant å finne ut hvordan man isåfall reflekterer lyden slik at den skulle blitt som om dørene var åpne. Det er fascinerende da.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sjekket på €€ BILSTEREOFORUMET €€ - Powered by vBulletin hvis fasen er riktig...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble plaget av dette i en Mercedes 190 jeg hadde. Utrolig nok, da høyttalerne var i dashbordet. Endte med at jeg bytta plugger å høyttalere. Ble ikke en høyere lyd da. Bytta også hovedenheten. Vet at på enkelte Pioneer spillere så blir lyden høyere da vindu og dør er åpen iallefall.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo null snøring på bil lyd, men vil jo påstå at det og åpne dør(ene) forandrer det akustiske rommet på en meget merkbar måte.

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,105
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor stort element har du?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanligvis så betyr bedre lyd / mer bass med dører åpne at subkasser er for store eller avstemt for lavt. I ditt tilfelle er det litt merkelig.

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nettopp!
    Her har vi nok et bevis på den gamle, men akk så detroniserte sannhet, om at det er farlig å overdrive. I gamle dager visste man at det kunne skade å f. ex. lese "inni seg". Tankene og billederne som dannet seg ville samle seg i det finfysiske metavevet som danner forbindelsen mellem vår fysiske og åndelige konsistusjon og forårsake disharmoni.

Således kunne hallusinasjoner og skadelige vrangforestillinger, uten noget faktisk ophav, lett forlede en stakkar ut i en veritabel hængemyr av illusjoner og skyggespill.

Når luften er full av musikk, er der ikke plass til mer. Så enkelt er det! Akkurat som den mentale konstitusjon, den må ha æter å svømme i, dette femte element som vitenskapen ikke makter å forklare.

Nuvel, bare mine to cent.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Svaret er vel at det blir mere Åpen lyd da... eller ? :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg har nettopp kommet inn i dette greiene her, kan litt, men vet ikke betegnelsen på høyttalernes dimensjon. Kall de ovale og du treffer godt. Men at det er ikke er mer plass til lyd i bilen og at den får flykte og ikke kanselerer seg selv, høres det ut som en mulig forklaring på det ? Kommer nok ikke til å skru så mye på lydanlegget i bilen neste tiden siden hele forstillingen har gått til *******. Men dette faktum gjør meg fremdeles nysjerrig.

Skal lese på den linken og setter pris på all tilbkemelding, og takk for linken, skal lese meg mer inn på dette. I mellomtiden, la de vise tankene deres springe!

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høsten er en farlig tid for oss bipolare, det er sant.

Men siden lyd(bølger) kan forklares som 'luft i bevegelse', er det ikke så enkelt da? At rommet (kupeen) mettes (fylles) med signaler (bølger)?

-untitled-2-jpg

Active Lolas sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av th3-1nonly
    Hmm, jeg har nettopp kommet inn i dette greiene her, kan litt, men vet ikke betegnelsen på høyttalernes dimensjon. Kall de ovale og du treffer godt. Men at det er ikke er mer plass til lyd i bilen og at den får flykte og ikke kanselerer seg selv, høres det ut som en mulig forklaring på det ? Kommer nok ikke til å skru så mye på lydanlegget i bilen neste tiden siden hele forstillingen har gått til *******. Men dette faktum gjør meg fremdeles nysjerrig.

Skal lese på den linken og setter pris på all tilbkemelding, og takk for linken, skal lese meg mer inn på dette. I mellomtiden, la de vise tankene deres springe!
    6x9 er størrelsen på de

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zeezar
    Høsten er en farlig tid for oss bipolare, det er sant.

Men siden lyd(bølger) kan forklares som 'luft i bevegelse', er det ikke så enkelt da? At rommet (kupeen) mettes (fylles) med signaler (bølger)?

-untitled-2-jpg
    Stående trykkbølger i bil er vanlig da bass flytter mer luft enn det som slipper ut ventilene bak.
    Ved å åpne vindu eller dør får bassen flyttet ut mere luft.
    Dette er vanlig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •