Bygge inn (mindre) høyttaler i stort høyttalerhull

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge inn (mindre) høyttaler i stort høyttalerhull

Heisann,

Er det noen som har råd til hvordan jeg på en god måte bygger en (mindre) høyttaler inn i et digert høyttalerhull?

Jeg har en veteranbil, hvor det satt noen halvgamle, sprengte 8" basselementer i dørsidene. En eller annen vandal har skåret ut relativt grovkantede hull til disse i dørstålet. (Se bilde)

Jeg skal ha inn 5 1/4" tommere, fordi dette passer bak de originale dørtrekkene. Ser for meg å bruke en form for plate som jeg lager et mindre hull i. Materialet bør være så tynt, og så stivt som mulig. Hadde håpet å unngå å sveise inn nytt stål.

Tar gjerne imot tips ift. valg av høyttalerelementer også. Skal ha noe bra

mvh,

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo bruke en relativt tynn mdf plate. Bruk en bit som er noen cm større enn hullet å borr igjennom. Rekker å feste den lille delen i 4 skruer. Så er det jo bare å skjære ut til 5 1/4". Hva slags pris har du tenkt deg til ht elementer?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel plass til en litt tykkere plate på innsiden av stålet?
    Lag en ring av MDF, mal den så den ikke trekker fuktighet, ha på godt med tectyl mellom stål og MDF for å unngå rust, bor 4-6 hull i stålet og skru fast med treskruer.

Et alternativ er selvfølgelig å feste en stålplate med popnagler men det blir ikke så stivt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode tips!
    var inne på MDF selv, men bekymret for fukt. Maling er selvfølgelig løsningen.
    Jeg kan dele plata i to, og feste den mot innsiden ved å skru gjennom stålet.
    Hvor tykk bør MDFen være? Holder f.eks. 12mm?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.. budsjett ht elementer.. Kommer jeg langt med 1500 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja 12 mm rekker. Mal hele med biten å skru den fast. Kan jo prøve å dempe døren også. Ja for 1500 kr så får du et helt ok frontsystem. Du får jo mange bra merker for den prisen. Hvorfor ikke 6,5"? Dem får jo plass i døra jbl, alpine, rockford fosgate, pioneer... Finnes nok å velge mellom. Skal du ha forsterker også? Eller hadde du tenkt deg å kjøre detta rett på stereon?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på så ruta ikke kræsjer med høyttaleren, når den er nede

Bransjeaktør Joakim Skovlund sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Har ikke vi snakket om denne bilen før tro?
    Ser veldig ut som en 911.. DEt er jo ikke noe issue med vinduet, siden denne har "luftevindu".

Altså.. Dette er ikke så vrient, bruk en aluminiumsplate på 2mm tykkelse og kapp ut hullet med en helt vanlig stikksag med metallblad. Bruk litt 5-56 eller wd40 til å smøre med mens du kapper, eller isopropanol om du finner det.
    Lim så platen fast med sikaflex og bruk popnagler med litt store hoder til å fiksere platen. Ferdig...

MDF er noe sjit å ha i en dør. Uansett maling eller ikke så vil mdf svelle etter en tid og det ønsker du ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, det er en 911. Men har ikke diskutert dette med noen før

Godt forslag med alu. Takker.

Sitat Opprinnelig postet av Joakim Skovlund
    Hmm.. Har ikke vi snakket om denne bilen før tro?
    Ser veldig ut som en 911.. DEt er jo ikke noe issue med vinduet, siden denne har "luftevindu".

Altså.. Dette er ikke så vrient, bruk en aluminiumsplate på 2mm tykkelse og kapp ut hullet med en helt vanlig stikksag med metallblad. Bruk litt 5-56 eller wd40 til å smøre med mens du kapper, eller isopropanol om du finner det.
    Lim så platen fast med sikaflex og bruk popnagler med litt store hoder til å fiksere platen. Ferdig...

MDF er noe sjit å ha i en dør. Uansett maling eller ikke så vil mdf svelle etter en tid og det ønsker du ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av civic667
    Ja 12 mm rekker. Mal hele med biten å skru den fast. Kan jo prøve å dempe døren også. Ja for 1500 kr så får du et helt ok frontsystem. Du får jo mange bra merker for den prisen. Hvorfor ikke 6,5"? Dem får jo plass i døra jbl, alpine, rockford fosgate, pioneer... Finnes nok å velge mellom. Skal du ha forsterker også? Eller hadde du tenkt deg å kjøre detta rett på stereon?

Må være 5.25 da dette passer med dørtrekkene. Ingen forsterker, kjører rett fra stereoen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paatatt
    Må være 5.25 da dette passer med dørtrekkene. Ingen forsterker, kjører rett fra stereoen.

Har hatt noen dls reference 5.25" i gamle golfen min. Var faktiskt utrolig bra lyd for pengene. De kosta vel 1500 kr om jeg ikke husker feil. Har også hatt en del høytalere fra Mb Quart. Det er gode høytalere som spiller skikkelig høyt å rent. Men jeg har bodd 10 år i Sverige så er ganske usikker på hvor man kjøper disse høytalerne i Norge. Men det finnes jo også andre merker som er bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Noen som har en bra kilde for alu-plater?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •