Ford Focus MKII 2005, lydprosjektet er ferdig - masse bilder.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 240
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ford Focus MKII 2005, lydprosjektet er ferdig - masse bilder.

Lager en tråd om stereoinstallasjonen i bilen min. Har egentlig ikke hatt noen planer om hvordan det skulle bli. Avgjørelser og innkjøp har blitt tatt underveis etterhvert som jeg har lest meg opp på ting og erfaringene jeg har gjort.

Hovedsaken har vært å få bedre lyd.

Kjøpte en Ford Focus MKII 2005 modell våren 2011.

I bilen sto den originale Ford 6000 cd-spilleren. Er vel noe slikt som 2x10W rms og uten særlig muligheter om man vil bruke noe annet enn radio og cd.

I fordørene er det diskanter plassert oppe ved speilet og basser nederst på døren. I bakdørene er det også basser, men ikke diskanter.

Det er også en fjernkontroll til stereoen plassert på rattstammen.

Dette er utgangspunktet - og det låter ikke særlig bra
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Dette er utgangspunktet - og det låter ikke særlig bra
    Joda, om du ikke hadde kjipet med en "Trend" utgave, men funnet deg en "Ghia" - så hadde du fått Sony anlegg

Men neida - jeg vet hvor du går og ser frem til en reprise av oppgraderingen

ps! så du fant altså fjernbetjeningen.......... hehe

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Joda, om du ikke hadde kjipet med en "Trend" utgave, men funnet deg en "Ghia" - så hadde du fått Sony anlegg

Men neida - jeg vet hvor du går og ser frem til en reprise av oppgraderingen

ps! så du fant altså fjernbetjeningen.......... hehe
    Hehe, ja men nå må du ikke røpe noe da - hvis nå en stakkar skulle forville seg inn i tråden og lese litt.

Første eier av bilen hadde ikke valgt noen oppgradering av anlegget. Gjerrig som han var

Jeg har ikke hørt den oppgraderte versjonen med Sony spiller og bedre høytalere - men jeg tror vi i løpet av denne "reisen" vil passere dette i lydkvalitet. Det var kanskje et understatement.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I close my mouth with seven seals

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker

Ble så skuffet over anlegget at jeg samme dag som jeg kjøpte bilen bestilte en plastramme slik at det går an å montere en "ordentlig" spiller:

Passet på å få med demonteringsverktøy og overgangsplugg. Slik at det blir plugg'n'play - slik vi liker det!

Dette kom fort i posten og da ble det seende slik ut:

Veldig greit å installere. Fungerte perfekt - unntatt at fjernkontrollen nå ikke fungerer. Spilleren er en Pioneer DEH-4100SD, kostet mellom en tusing og to for et par år siden.

Av alle lydoppgraderingene så er dette en av de som imponerte mest. Jeg vet ikke om det er at spilleren har en mye bedre dac - eller har mye større effekt - antageligvis en kombinasjon. Spilleren er oppgitt til 4x55W - men gir nok ikke mer enn halvparten i rms watt, men det er allikevel mange ganger mer effekt enn originalspilleren. I tillegg til mye bedre lydkvalitet er det flott at jeg nå kan ha musikken på et minnekort.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det nå låt bedre var jeg ikke fornøyd - jeg hadde før Focusen en Fiat Punto med Pioneer spilleren som matet en effektforsterker som matet 2 JBL 6x9". Savnet trykket fra dette anlegget. Siden Fiaten ble skrotet hadde jeg demontert anlegget.

Det ble først montert en kabelinstallasjonspakke fra Biltema, 16mm2:

Så ble det montert 2 stk JBL T696 Special Edition og en Magnat RX22 forsterker:

Det har nok ikke så mye med Hifi, dynamikk og lydkvalitet å gjøre - men det trykker bra og får rockefoten i gang

Etterhvert får jeg tak i en Magnat RX22 forsterker til og brokobler en til hver av høytalerene i hatthylla. JBL'ene er glade i effekt og nå trives de veldig godt med 1x250W rms (4 Ohm) hver.

Det er ikke lagt noe som helst energi i installasjonen, stressete hverdag med liten tid. Bare gjort enklest mulig og kun tanke på funksjon og ikke utseende:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut til å bli et trivelig opplegg dette

Men du har ikke forsterket hattehylla? Jeg hadde et par Jensen 6x9" i min gode gamle Golf, og der ség hattehylla sammen på midten etter hvert.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jeg tenke meg spiller litt bedre en orginal oppsettet.
    Mange minner fra "stereo i bil" tiden min kommer krypende når jeg ser bildene.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for kommentarer

Hatthylla er ganske stiv så det har gått bra, selv om JBLene har en ganske kraftig og tung magnet.

Jeg er jo ikke noen ungdom lenger og har hatt bil i noen år - og slik har jeg bestandig hatt mine anlegg. Et par bra 6x9" i hatthylla, gjerne matet med forsterker og noe enkelt foran for å "fylle opp". Er faktisk så vant med lyden bakfra i bil at jeg synes det blir rart med lyd fra et bra frontsett

Det låter som regel bra nok til den type musikk jeg spiller i bilen - gjerne rock i forskjellig tappning - alt fra Country - typisk Steve Earle, til Metal - typisk Judas Priest.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik var anlegget over vinteren - frem til våren 2012. En del av årsaken til at det ble videre oppgradering av anlegget, er et par erfaringer jeg gjorde med bilen i løpet av det første året jeg eide den.

Tar med et bilde:

Det er den blå som er min.

Den ene årsaken er støy - det er veldig mye hjulstøy i kupeen. Tror det er den verste bilen jeg "hørt" - den forrige bilen jeg hadde var en 1998 Fiat Punto (som vel er selve definisjonen på en blikkboks) - og den var mye stillere. På sommerdekk går det greit, men det er direkte plagsomt med piggdekk.

Også var det døren på førersiden - den gikk ikke an å åpne hvis det ble kaldere enn et par kuldegrader.

Jeg fant ganske fort ut at det kunne være lurt å ta med en oppgradering av høytalerene i fordørene, mens jeg samtidig smurte opp låsemekanismen og dempet dørene.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har eit slik Kit og enkel spiller hva med og gå for en din2 (2-din) spiller?
    Alpine CDE-W233R - Bilradiospesialisten - 2-DIN CD-radio

ville jo sett mykje betre ut hos deg

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brusveen
    Ser du har eit slik Kit og enkel spiller hva med og gå for en din2 (2-din) spiller?
    Alpine CDE-W233R - Bilradiospesialisten - 2-DIN CD-radio

ville jo sett mykje betre ut hos deg
    Det er nok en flott spiller.

En 2-din løsning har vært vurdert, det ble bare ikke slik. Følg med

Selv synes jeg den nye løsningen ser veldig bra ut. Mye bedre enn den gamle spilleren med overdimensjonerte knapper og kjedelig lys. Ikke dumt å ha en liten åpning å plassere ting og tang i?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte litt tid i vinter på å surfe på nett etter informasjon om andre som hadde oppgradert høytalere i fordørene på Focus MKII. Det var veldig lite informasjon å finne. Kom frem til at jeg selv måtte demontere dørene for å finne hva slags størrelse det er plass til.

I løpet av vinteren hadde det skjedd en endring - nå skulle det plutselig gjøres ordentlig. Tidligere har jeg kjøpt utstyr først og "fått" det til å passe - samme f*** hvordan det ble seende ut

Nå skulle jeg plutselig sjekke på forhånd hva det var plass til og være sikker på å ikke drite meg ut. Samtidig skulle det også se strøkent ut. Ikke noe egenprodusert Reodor Felgen opplegg på dashen eller i dørene. Egentlig skal det ikke synes høytalermessig at det er oppgradert i det hele tatt.

Men første trinn var altså å skaffe et bra frontsett til fordørene. Jeg ville helst ha et lettdrevent sett bestående av diskant og bass, helst med et justerbart delefilter. Det var kravene. Tanken var å drive frontsettet med den innebygde forsterkeren i Pioneeren - og fortsatt ha JBL 6x9" drevet av Magnatene i hatthyllen.

Penger var ikke et tema og det ble vurdert noen skikkelig bra sett, blant annet disse to:

Focal Utopia BE

Dette JBL settet var det på håret at jeg ikke bestilte:

JBL 660GTI

Men jeg hadde ikke fått demontert dør enda og målt hva det var plass til.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det demontering for å sjekke ut størrelsen på elementene:

Først diskanten, greit å demontere hele greia:

Plukker ut selve diskanten og måler den:

Et diskant element på ca 30x40mm vil passe fint.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det bassen, demonterte plastrekket:

Bassen er en 6,5" sak som er poppet fast

I tillegg er plastringen en del av høytaleren og kan ikke brukes sammen med en ny høytaler.

Plast ringen bygger mellom 50 og 60 mm - skulle vel være greit å få tak i.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tak i et par passende plastringer:

Demonterte de fastpoppede høytalerne:

Måle for å sjekke hvor dype høytalere det er plass til, med plastringene på plass, her hadde jeg senket ned ruten for å måle under de trangeste forhold.

Ganske god plass her - minst 100mm

Da har jeg alle målene jeg trenger - på tide å finne et passende frontsett!

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ser veldig bra ut! Godt gjennomført
    Min tråd

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Dette ser veldig bra ut! Godt gjennomført
    Takk skal du ha :-D

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Herlig tråd med mange flotte bilder og DiY fremgangsmåte man nesten kan kopiere.

De Focal sakene - hva koster de - har du link til noen som selger dem?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Herlig tråd med mange flotte bilder og DiY fremgangsmåte man nesten kan kopiere.

De Focal sakene - hva koster de - har du link til noen som selger dem?
    Hyggelig at det blir satt pris på

Focal settet koster ca 20k.

Kan for eksempel kjøpes her:

FOCAL UTOPIA Be N. 6 - Bilradiospesialisten - Komponent høyttalere

Foreslår at du monterer et slikt sett i nybilen

Side 1 av 12 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •