Ford Focus MKII 2005, lydprosjektet er ferdig - masse bilder. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 240
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Demping i dører m.m ?

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det ut på det store internettet og finne et bra frontsett. Sjekket alle merkers hjemmesider som jeg kom over: Focal Infinity, JBL, MB Quart, Morel, Polk Audio osv.

Det ble ganske fort klart at det ville bli få aktuelle kandidater å velge mellom. Bassen passet hos alle - men diskantene var for store, som regel alt for store. I tillegg var det tynt med dokumentasjon med mål hos de fleste.

Etter å ha nesten gitt opp - så fant jeg heldigvis en som hadde oppgitte mål som passet og som jeg leste bra erfaringer om.

Nemlig Infinity Kappa Perfect 6.1:

Hurra

Noen tørre tall om frontsettet:

Mounting Depth, Woofer: 70mm
    Frequency Response: 75Hz - 23kHz, +-3dB
    Power Handling: 100W rms, 400W Peak
    Nominal Impedance: 4 Ohm
    Sensitivity: 90dB
    Crossover Frequency: 3,5kHz, 24dB/Oct.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Demping i dører m.m ?
    Åja, vent og se
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pakke!! :-D

Måle litt på de nye Infinity diskantene:

Det ser veldig bra ut ut dette:

Med litt gummilist rundt seg passer de som hånd i handske:

I tillegg la jeg på en del smeltelim på baksiden for å sikre at det satt skikkelig fast.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det bassenes tur, de er i hvertall solide bygget og har en kraftig magnet. Noe helt annet enn originalet:

FoMoCo - styr unna dette høytalermerket

Litt prøving mot det innvendige plastdekslet:

Passer veldig bra. Plastrammen jeg mottok bygget en del mindre enn originalhøytalerene. Jeg må derfor bygge opp høytaleren noen mm for å komme i samme høyde som originalt.

En mdf ring i passende høyde blir fint.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så var det tid for montering. De originale sytrådsledningene var ikke bra nok. Det ble lagt 2x1,5mm2 ledninger, både fra diskant og bass frem til cd-spilleren.

Ble ganske bra, plastringene er flere mm tykke og stabile, ble brukbart solid.

Det var litt plunder å legge ledningene fra døren og over til fremre stolpe. Hadde først tenkt å benytte eksisterende gummislange hvor ledningene fra før går. Men alle ledningene avsluttes i en kontakt. Velgte heller å benytte et par eksisterende blindlokk og tetningsmasse til å legge ledningene.

Plasseringen av delefiltrene ble problematisk. Heldigvis fikk de plass ved cd-spilleren. Det finnes ikke mange kubikkcentimetere med ledig plass i dashen på nyere biler. Er ikke som i gamle dager

Delefiltrene er justerbare, er derfor greit at de er tilgjenglige. Valgte å dempe diskanten maks til å starte med, endrer dette etterhvert som bassene løsner.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin tråd, Spock. Informativ og ryddig

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha

Etter monteringen ser dørene slik ut:

Og dashen slik:

Veldig ryddig, meget fornøyd med utseendet. Lyden da - hvordan ble det?

Fantastisk er ganske dekkende! Veldig, veldig mye bedre enn originalhøytalerene, absolutt alt er bedre, dynamikk, detaljer, lydbilde, trykk osv osv. Overraskende nok kan man spille brukbart høyt og rent med kun den innebygde forsterkeren i Pioneeren. Jeg koblet ut høytalerene i bakdørene slik at frontsettet får all den dyrebare effekten for seg selv. Skikkelig hakeslipp med andre ord

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut ihvertfall! Bra du er fornøyd med lyden å
    Min tråd

Intermediate spade sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut dette Tom

Angående din erfaring ved å bytte CD-spiller har jeg samme erfaring som deg. Det var uten tvil det som gjorde det største utslaget på lydkvaliteten i bilen min.

Men nå som du er så godt i gang har jeg et forslag om oppgraderingslysten fremdeles er tilstede. Kjøp en CD-spiller med 3-veis aktiv deling og tidskorreksjon og del diskant, mellomtone og sub aktivt 8)

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Henta noen småting i dag.

Ekstremt spent på om de går i 16,5cm hullene

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige kommentarer - fra alle

Sitat Opprinnelig postet av spade
    Ser veldig bra ut dette Tom

Angående din erfaring ved å bytte CD-spiller har jeg samme erfaring som deg. Det var uten tvil det som gjorde det største utslaget på lydkvaliteten i bilen min.

Men nå som du er så godt i gang har jeg et forslag om oppgraderingslysten fremdeles er tilstede. Kjøp en CD-spiller med 3-veis aktiv deling og tidskorreksjon og del diskant, mellomtone og sub aktivt 8)
    Ja - å bytte cd-spiller var en veldig stor oppgradering, men å bytte til Infinity Kappa frontsettet var faktisk enda større forbedring i lyd.

Når det gjelder forslaget om cd-spiller med 3-veis aktiv deling, auto romkorr og auto eq - vel den som venter får se

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Henta noen småting i dag.

Ekstremt spent på om de går i 16,5cm hullene
    Det står jo Ø165mm på esken da :-D

Håper det låter bra, du får fortelle hvordan det blir.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noen Proson høyttalere jeg kjøpte fra Netthandelen for mange år siden.
    Det er nok fulltone. Er det noe jeg kan prøve meg med i iX35'en i dørene, tror du? Eller må jeg ha separat diskant og delefilter osv?

Tror det er disse
    Proson Bilhögtalare 4-tum

Snyggt och mycket prisvärt 3-vägs bilelement.

Storlek: 4-tum (100 mm)
    Effekt (max): 100 Watt
    Impedans: 4 Ohm

Monteringsmått
    Djup: 48 mm
    Monteringsdiameter: 90 mm

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Jeg har noen Proson høyttalere jeg kjøpte fra Netthandelen for mange år siden.
    Det er nok fulltone. Er det noe jeg kan prøve meg med i iX35'en i dørene, tror du? Eller må jeg ha separat diskant og delefilter osv?

Tror det er disse
    Proson Bilhögtalare 4-tum

Snyggt och mycket prisvärt 3-vägs bilelement.

Storlek: 4-tum (100 mm)
    Effekt (max): 100 Watt
    Impedans: 4 Ohm

Monteringsmått
    Djup: 48 mm
    Monteringsdiameter: 90 mm
    Det er best med delefilter og separat bass og diskant. Samtidig vill jeg nok montert noe bedre enn Proson hvis jeg først demonterte dørene. Men hvis det står samme type/størrelse høytaler i dørene i dag så kan du jo teste å skifte ut?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Det er best med delefilter og separat bass og diskant. Samtidig vill jeg nok montert noe bedre enn Proson hvis jeg først demonterte dørene.
    Point taken, men det Focal settet til "bare" 20 frognertiere er litt mere enn jeg hadde tenkt meg. Nok om det - tråden er din og vi venter spent på fortsettelsen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble det et mye rimeligere sett her da :-D Er greit å ikke ta den helt ut.

Uansett så fikk jeg blod på tann av denne hakeslipp lydopplevelsen. Jeg ble rett og slett dødsinteressert i bilstereo Samtidig hadde jeg erfart at Focusen er overraskende lettskrudd, det gir inspirasjon til å fortsette jakten på bedre lyd med videre tiltak i bilen.

Etterhvert merket jeg at faderinstillingen stadig ble flyttet fremover. JBLene i hatthylla spiller veldig rent og høyt og med mengder med "brystkassebass"

Men det er noe helt annet enn kremlyden frontsettet leverer - selv med en brøkdel av effekten. Onde planer for å bli kvitt JBLene blir smidd :twisted: Forskjellige løsninger blir vurdert: bygge sub i hjulbrønnen, montere et frontsett til i bakdørene, felle inn en sub i hatthylla, bygge subkasse i sidene i bagasjerommet, subkasse i bagasjerommet osv....

Bagasjerommet blir brukt, også med setene lagt ned - ikke lett dette.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget falt til slut på en løs basskasse løsning i bagasjerommet, bare å fjerne hvis bagasjeromsplassen trengs. Så var det antall element, hvilken kasseløsning, hvor stor kasse, kjøpe ferdig eller bygge selv?

Fremfor alt - hva slags sub?? En stund var en 18" fra Digital Designs i en åpen kasse som fylte hele bagasjerommet et aktuelt valg. Det må jo høres artig ut? :-D

Fant ut at Infinity hadde noen vellydende, ganske rimelige subwoofere, nemlig Infinity Kappa 120.9W:

Jeg var så fornøyd med frontsettet, så etter å ha lest en god del gode reviews av disse ble valget lett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pakke!! :-D

Eller mer korrekt, to pakker i en stor eske:

2 stk Infinity Kappa 120.9W 12" herlige subwoofere :-D Har tro på disse!

Noen tørre tall:

Diameter: 12"
    Følsomhet: 91dB
    Power handling: 350W (1400W Peak)
    Frequency Response: 23 - 400Hz
    Nominal Impedance: 2 eller 4 Ohm, velges via bryter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble valgt en lukket kasse - mest Hifi etter det jeg har lest. Infinity anbefaler et kassevolum på 1 kubikkfot eller 28,32 liter per element.

Kassen vil bli plassert i bagasjerommet med elementene bakover og baksiden mot stolryggene. Finner en ferdig bygget kasse som ser ut til å ha riktig vinkel mot stolryggene og korrekt volum.

Pakke igjen:

Som bildet over viser, består ikke kassen av 2 separate kammer, som bildet viste der jeg bestilte kassen. Jeg har jo tenkt å mate elementene i stereo med hver sin Magnat forsterker. Føler ikke at det da blir optimalt at de jobber i samme kammer.

Monteringen av elementene var grei, passet perfekt:

Synes kassen ble veldig fin :-D

Side 2 av 12 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •