Lavere lyd nå enn det var før

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lavere lyd nå enn det var før

Hei,

Som overskriften tilsier så har effekten i bilstereoen min blitt lavere enn den var før. Jeg har en forsterker som driver både bakhøytalere og sub. Jeg kunne spille høyt før, men nå er det veldig lite effekt. Både bakhøyttalere og sub fungerer "fint". Lyden som kommer ut er ren og fin bare lavere enn den var før. Hva har skjedd?

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fuzzboxx
    Hei,

Som overskriften tilsier så har effekten i bilstereoen min blitt lavere enn den var før. Jeg har en forsterker som driver både bakhøytalere og sub. Jeg kunne spille høyt før, men nå er det veldig lite effekt. Både bakhøyttalere og sub fungerer "fint". Lyden som kommer ut er ren og fin bare lavere enn den var før. Hva har skjedd?
    Du har vel ikke tilfeldighvis volumkontroll på forsterkern a?

Sjekket at signalkabler sitter godt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Du har vel ikke tilfeldighvis volumkontroll på forsterkern a?

Sjekket at signalkabler sitter godt?
    Eneste jeg har for å styre volum på forsterkeren er gainknoten. Sjekket alle signalkabler for et par dager siden. Er det mulig at forsterkeren får for lite strøm? Vil en forsterker spille lavare om man f.eks. har for tynn strøm eller jordledning?

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste jeg har for å styre volum på forsterkeren er gainknoten. Sjekket alle signalkabler for et par dager siden. Er det mulig at forsterkeren får for lite strøm? Vil en forsterker spille lavare om man f.eks. har for tynn strøm eller jordledning?
    Du har brukt samme batteri hele tiden?

Om forsterker vil spille lavere om den har for tynn strømkabel kan jeg ikke tenke meg, har aldri hørt om det hvertfall.

Har du tatt dette ut fra bilen før du oppdaget dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har brukt samme batteri hele tiden?

Om forsterker vil spille lavere om den har for tynn strømkabel kan jeg ikke tenke meg, har aldri hørt om det hvertfall.

Har du tatt dette ut fra bilen før du oppdaget dette?
    Nei det er det som er så rart. Lyd fra sub er nesten borte, samme for trykket i bakhøyttalerne. Og alt dette har skjedd uten at jeg har rørt noe. Som jeg sa tidligere så har jeg gått over alle signalkabler, og synest også det skulle være merkelig om det var for tynn strømkabel da dette oppsettet fungerte helt utmerket før.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Instillinger på spilleren da? Fade mot front, Mute eller ATT som det også heter, reduserer jo volumet med x antall dB.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Instillinger på spilleren da? Fade mot front, Mute eller ATT som det også heter, reduserer jo volumet med x antall dB.
    Nei det er ikke årsak heller. Har hatt dette problemet i noen måneder nå. Har ikke giddet å ta meg tid til å fikse det da det har vært vinter her fram til nylig(tromsøværing) og jeg ikke har garasje å skru i. Har prøvd alle mulige slags justeringer og har kommet fram til at det må være et eller annet "hardware" problem. Som jeg nevnte i en tidligere post så har jeg vært inne på tanken om at strømledning er for tynn, men har aldri hørt om noe sånt tidligere. I mitt hode så skal en forsterker enten fungere eller ikke fungere. Min forsterker fungere "litt". Ingen forvrengning av lyden eller andre "ulyder" heller. Kan jo være at det er noe galt med forsterkeren? Har desverre ingen annen forsterker som jeg kan montere for å teste dette.. :S

Jeg selvfølgelig svært takknemlig for at dere tar dere tid til å svare meg.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det er ikke årsak heller. Har hatt dette problemet i noen måneder nå. Har ikke giddet å ta meg tid til å fikse det da det har vært vinter her fram til nylig(tromsøværing) og jeg ikke har garasje å skru i. Har prøvd alle mulige slags justeringer og har kommet fram til at det må være et eller annet "hardware" problem. Som jeg nevnte i en tidligere post så har jeg vært inne på tanken om at strømledning er for tynn, men har aldri hørt om noe sånt tidligere. I mitt hode så skal en forsterker enten fungere eller ikke fungere. Min forsterker fungere "litt". Ingen forvrengning av lyden eller andre "ulyder" heller. Kan jo være at det er noe galt med forsterkeren? Har desverre ingen annen forsterker som jeg kan montere for å teste dette.. :S

Jeg selvfølgelig svært takknemlig for at dere tar dere tid til å svare meg.
    Jeg vet ikke helt om kulda har noe å si? om strømfornyninga blir veldig kald og dette skjer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke helt om kulda har noe å si? om strømfornyninga blir veldig kald og dette skjer?
    Det kan jo være en mulighet. Har ikke hatt det problemet på andre forsterkere jeg har hatt da. Våren har jo kommet til Tromsø. Vi har hatt et par dager nå med 10(!) varmegrader, men likevel samme problem..:P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målt spenning på forsterker når den er i bruk?

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor høyt har du egentlig spilt? Jeg tenker på ørene....

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mål spenningen på batteriet, om den får for lite strøm vill den ikke yte det samme. Noen forsterkere klarer å levere x antall watt mere med mere voltstyrke.

Hadde samme problemet i audien til fruen, og da byttet vi både batteri og børster på dynamo. Husk også det att bilen ikke vil lade batteriet 100% på vinteren siden det er kaldt ute, du kan prøve å lade batteriet å se om det blir bedre. Om man vedlikeholdslader ett batteri så vil det faktisk vare mye lengere.

Men, vil ikke si med 100% sikkerhet att noe av dette vil hjelpe i ditt tilfelle da det kan være andre årsaker også. Sier dette kun pågrunn av att det var det som skjedde med oss. Å sjekke batteriets voltstyrke med bilen av og på er ingen problem.

Sjekk også att jordingsledningen sitter skikkelig fast, KAN være att det har eiret eller rustet mellom jord og karroseri å dette vil føre til dårlig jord og att forsterkeren ikke får det den trenger.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være en mulighet. Har ikke hatt det problemet på andre forsterkere jeg har hatt da. Våren har jo kommet til Tromsø. Vi har hatt et par dager nå med 10(!) varmegrader, men likevel samme problem..:P
    Haha, vår å vår.. eg vil no heller kalle det før vinter
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Hvor høyt har du egentlig spilt? Jeg tenker på ørene....
    Hehe ikke så høyt!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Mål spenningen på batteriet, om den får for lite strøm vill den ikke yte det samme. Noen forsterkere klarer å levere x antall watt mere med mere voltstyrke.

Hadde samme problemet i audien til fruen, og da byttet vi både batteri og børster på dynamo. Husk også det att bilen ikke vil lade batteriet 100% på vinteren siden det er kaldt ute, du kan prøve å lade batteriet å se om det blir bedre. Om man vedlikeholdslader ett batteri så vil det faktisk vare mye lengere.

Men, vil ikke si med 100% sikkerhet att noe av dette vil hjelpe i ditt tilfelle da det kan være andre årsaker også. Sier dette kun pågrunn av att det var det som skjedde med oss. Å sjekke batteriets voltstyrke med bilen av og på er ingen problem.

Sjekk også att jordingsledningen sitter skikkelig fast, KAN være att det har eiret eller rustet mellom jord og karroseri å dette vil føre til dårlig jord og att forsterkeren ikke får det den trenger.
    Det kan være du er inne på noe. Jeg har stort sett kjørt korte turer om vinteren. Har riktignok også kjørt et par lange turer (20-30 mil ish). På den tiden mener jeg at kupeen skulle ha blitt god og varm + at batteriet skulle ha ladet seg godt opp. Har likevel hatt samme problem.

MEN i går skjedde det noe rart! Jeg og en kompis hadde tenkt å komme til bunns i problemet. Først skulle vi spille et par låter slik at han kunne høre hvor dårlig det egentlig sto til. og DA funket det! Uten at vi hadde gjort noe som helst!

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være du er inne på noe. Jeg har stort sett kjørt korte turer om vinteren. Har riktignok også kjørt et par lange turer (20-30 mil ish). På den tiden mener jeg at kupeen skulle ha blitt god og varm + at batteriet skulle ha ladet seg godt opp. Har likevel hatt samme problem.

MEN i går skjedde det noe rart! Jeg og en kompis hadde tenkt å komme til bunns i problemet. Først skulle vi spille et par låter slik at han kunne høre hvor dårlig det egentlig sto til. og DA funket det! Uten at vi hadde gjort noe som helst!
    Det virker jo litt rart ja, men det kan også høres ut som om att det kan være dårlig kontakt en plass. Du kan jo prøve å bytte signalkabelen, eller åpne forsterkeren å bare titte litt på signalveien om det kan være noe løst eller noe slikt med mindre du enda har garanti på den. Sjekk over jord og strøm også, sjekk inni sikringsboksen etter eir og dritt.

Mye start og stopp i tromsø, er selv der mange ganger i året å jeg gruer meg hver gang fruen skal på shopping

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Det virker jo litt rart ja, men det kan også høres ut som om att det kan være dårlig kontakt en plass. Du kan jo prøve å bytte signalkabelen, eller åpne forsterkeren å bare titte litt på signalveien om det kan være noe løst eller noe slikt med mindre du enda har garanti på den. Sjekk over jord og strøm også, sjekk inni sikringsboksen etter eir og dritt.

Mye start og stopp i tromsø, er selv der mange ganger i året å jeg gruer meg hver gang fruen skal på shopping
    hehe sant det Jeg gikk over det meste i går, men glemte å sjekke jordingen av en eller annen grunn.

Takk for all hjelp folkens. Problemet er borte(!)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •