Basskasse - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46

Tråd: Basskasse

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av larsi2358
    Nå har jeg jo bare de gamle 6,5" fra 99 i bilen, så har vurdert å oppgradere de å, etter hvert,og da blir det nok en egen forsterker for de å. Men jeg får kobla subben til den radioen, ikke sant?

Det går fint an å koble subbene på radioen, men hvis du bruker kun radioen som forsterker til de så blir det for tungt til radio'n. Hvis du f.eks deler opp signalet fra et par høyttaler-utganger og bruker de som sub-utgang, så skal nok det går fint an. Min far har gjort det samme på lastebilen da det ikke var sub-out på volvo'radioen. Jeg vet ikke hvordan man gjør det, men det skal uansett gå bra.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Det går fint an å koble subbene på radioen, men hvis du bruker kun radioen som forsterker til de så blir det for tungt til radio'n. Hvis du f.eks deler opp signalet fra et par høyttaler-utganger og bruker de som sub-utgang, så skal nok det går fint an. Min far har gjort det samme på lastebilen da det ikke var sub-out på volvo'radioen. Jeg vet ikke hvordan man gjør det, men det skal uansett gå bra.
    Dette bør ikke gjøres under noen omstendigheter. Det kan medføre bla. Ødelagt CD spiller, Forsterker og i verste fall brann. Aldri koble høyttalerkabler til en RCA eller XLR kontakt bare så det er sagt. Jeg kan ikke så mye om dette, men er sikkert noen andre her som er flinkere og kan utdype dette. TS bør heller kjøpe seg en Høynivå til Lavnivå converter. Disse er relativt billige

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whoops, kan hende jeg misforsto. Man kan fint koble til et sub element på en cd spiller uten at noe går i stykker, men lyden blir både ekstremt lav og drit ettersom at man gjerne trenger noen hundre watt for å få noe særlig liv i et bil element. En annen ting er at man bør i alle tilfeller bruke delefilter, noe 95 av alle eksterne forsterkere har innebygget

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, la oss få ordnet opp i noen ting:
    Jeg har en gammel opel spiller, som ikke har RCA så jeg får ikke kobla til sub på den (?) Så derfor vurderer jeg pioner spilleren, siden den har RCA ut
    Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å koble subben på radioen, jeg har en egen frosterker til den.
    Jeg beholder de gamle høytalerne i bilen for nå, og opgraderer de senere, når jeg har litt mere penger.
    Hva trenger jeg høyniva til lavnivå konverter til?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og nå ser jeg en post jeg posta på feil forum xD

Ser nå at det står subwooferutgang: nei, så da er vel den utelukka, hvis jeg ikke får brukt den tl det jeg kjøper den for xD å få kobla til basskassa. Noen rimelige spillere jeg får kobla til subb på da?
    eller nå ser jeg at det står:
    1x RCA pre-utganger - Skulle du trenge mer kraft til anlegget ditt, kan du bruke RCA pre-utgangen for og styrke bilanlegget ditt med et sluttrinn.
    Vil det bare si at den ikke klarer å kjøre subben selv, men at du må ha eget sluttrinn? for det var jo logisk i fra før :P

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan fint bruke linjeutgangen til å koble subforsterkeren på Det jeg tenkte var at du kunne bruke en høynivå til lavnivå converter som siste utvei. Da kan du bruke en CD spiller uten linjeutgang.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger jeg høy/lav konverterer, for å koble sub til den spilern fra elkjøp? :S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den spillern fra elkjøp har ett sett med linjeutgang (RCA), den kobler du til sub-forsterkern med phono-kabler. Du trenger ingen høy/lav konverter.

Vist du senere skal oppgradere høyttalerne, gjerne med en egen effektforsterker til de, mangler du flere linje utganger (RCA).

Det går ann å bruke f.eks. et Y-ledd på phono-kabelen for å splitte signalet i 2. Slik at du får signal til begge forsterkerne. Dette er ikke helt optimalt, signalet kan bli litt svakt for 2 forsterkere, og du vil ikke kunne hente ut det fulle potensialet i forsterkerne/høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zaibz
    Den spillern fra elkjøp har ett sett med linjeutgang (RCA), den kobler du til sub-forsterkern med phono-kabler. Du trenger ingen høy/lav konverter.

Vist du senere skal oppgradere høyttalerne, gjerne med en egen effektforsterker til de, mangler du flere linje utganger (RCA).

Det går ann å bruke f.eks. et Y-ledd på phono-kabelen for å splitte signalet i 2. Slik at du får signal til begge forsterkerne. Dette er ikke helt optimalt, signalet kan bli litt svakt for 2 forsterkere, og du vil ikke kunne hente ut det fulle potensialet i forsterkerne/høyttalerne.
    Det var det jeg håpte på
    Så hvis jeg skal ha 2 nye høytalere i dørene om en stund, Så kan jeg ikke koble en effektforsterker på de, uten å ha enda en rca? det går ikke an å koble de til med vanlige høytaler kabler? den forsterkern jeg har her nå er jo en 6 kanals, så da kan jeg i så fall koble til den? (den er nok et utbyttingsobjekt etter en stund den å) siden jeg ikke tror den er av de beste. Vampire va-99820 heter den, ser at det står 6x80W (4ohm) og 6x160W (2 ohm) går det an å få alle 6 kanalene til å kjøre på en sub? subben er jo på 800W RMS

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ikke å koble alle 6 kanalene til subben, mulig forsterkeren har brokoblingsmodus på et par av kanalene. Jeg har ikke kjentskap til den forsterkeren.

Du vil ikke kunne få mer effekt til subben en 160w i 2ohm (forutsatt at spolen på subben er 2ohm) Men jeg mistenker forsterkeren i å operere med litt skrytewatt. Men den er sikkert helt kurant til å drive noen høyttalere i front.

Til subben vil jeg anbefale en monoblokk ala dette: dynaBel BF4501 - 1x450-1200 Watt RMS Bilforsterker (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

800w rms i 2ohm

er det to stk av denne subben du har? Dynabel DY9242 12" Subwoofer 2x4 ohm, pris pr. stk (Produktdetaljer) [dynaBel AS]

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst det er de subbene du har, så har de 500w rms (kontinuerlig)

Det er dobbeltspolede subber (Det er spolene du kobler høyttalerkabelen i), med hver spole på 4ohm.

Paralellkobler du spolene på hver sub får du en impendanse (ohm) på 2ohm pr sub.

Du har da 2 valg: Seriekobling av subbene ( + mot -) eller paralell (+ mot +)

Ved paralellkobling av subbene vil du få en endelig impendanse på 1ohm.
    Seriekobling = 4ohm

Den monoblokken jeg linket til leverer 1200w rms i 1ohm, noe som er tilnermet perfekt for to 500w subber (tilsammen 1000w rms) Det er mye bedre med litt for mye effekt en litt for lite.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Visst du oppgraderer høyttalerne, og bruker forsterker på de (anbefalt) så kan du som sagt bruke et Y-ledd å splitte signalet fra spilleren. Å bruke høyttalerutgangene fra spilleren igjennom en høy/lav konverter er siste utvei for å få signal til forsterkeren. Det kan hende det fungerer bedre enn å splitte RCA signalet, visst RCA signalet er for svakt til å forsyne begge forsterkerne.

Det mest optimale er en spiller med flere linje utganger.

Jeg vet du har et budsjett, og slike prosjekt kan fort bli dyrt. Sjekk gjerne bruktmarkedet for forsterkere og spiller. Det kan fort lønne seg å sjekke opp eventuelle merker du kommer over, da det finnes mye varierende kvalitet.

Det ble mye tekst, men jeg håper jeg har klart å klare opp i noen punkter.
    Er det noe mere du lurer på, ikke heft med å spørre. Så skal jeg svare etter beste evne :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for all hjelp!
    Skal sjekke nr.et på subbene i morra, men mener det er 800W.

bimmers.no • Se emne - Vampire Forsterker til bil. 6x1600W
    her er det en som selger samme forsterkeren, der står det litt info :P Redd detta blri dyrt ja :P

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    istedet for å kjøpe en budsjettspiller med begrenset antall rca utganger og dermed litt mekk å få til overganger og så videre, hva med denne?

Alpine PXE-H650 med målemikrofon - Supertilbud! Veil: 5990,- - Bass Brothers AS

Den koster mindre enn en medium spiller. Jeg vet du linket til en spiller til 300 kr, men uten å ha prøvd denne alipinen, tror jeg den vil gi bedre lyd enn en spiller til 300 kr.
    Du kan koble til både rca og høysignal til denne enheten.

Du må da ha sluttrinn til alle kanaler, men om du søker på brukten og finner en 4, 5 eller 6 kanals til 1000-1500 tror jeg du kommer langt.

Edit: Kjøper du en tokanals effektforsterker til frontene får du det enda billigere, og vil sosm sagt gjøre mer for lyden enn en billig spiller. Kankjse, om du bruker 3-4K på spiller vil det låte bedre. Men med denne alpinen har du jo flere rca/muligheter og filtre enn en spiller til 3-4K.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    Hei,
    istedet for å kjøpe en budsjettspiller med begrenset antall rca utganger og dermed litt mekk å få til overganger og så videre, hva med denne?

Alpine PXE-H650 med målemikrofon - Supertilbud! Veil: 5990,- - Bass Brothers AS

Den koster mindre enn en medium spiller. Jeg vet du linket til en spiller til 300 kr, men uten å ha prøvd denne alipinen, tror jeg den vil gi bedre lyd enn en spiller til 300 kr.
    Du kan koble til både rca og høysignal til denne enheten.

Du må da ha sluttrinn til alle kanaler, men om du søker på brukten og finner en 4, 5 eller 6 kanals til 1000-1500 tror jeg du kommer langt.

Edit: Kjøper du en tokanals effektforsterker til frontene får du det enda billigere, og vil sosm sagt gjøre mer for lyden enn en billig spiller. Kankjse, om du bruker 3-4K på spiller vil det låte bedre. Men med denne alpinen har du jo flere rca/muligheter og filtre enn en spiller til 3-4K.
    Det blir dyrt da :S har jo allerede måtte kjøpe nye dekk, og må snart ha den så service, så den sluker penger :P den forsterkern jeg fikk me der en 6'kanals, men vurderer å spørre om jeg kan betale mindre, og slippe å få med den forsterkern, også har mer penger å bruke på en monoblokk, hva tror du om det?

Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sparer på å ikke måtte kjøpe ny spiller, samt får flere funksjoner enn på spilleren du tenker kjøpe, og når du allerede har en deal på 6 kanaler er det hvajeg ville gjort.
    Men- jeg tenker forbedring av lyden i alle kanaler. Høres jo ikke utsom det låter så bra fra før?

Mulig jeg har misforstått, men det har jo blitt nevnt fronter og spiller, og da ville jeg enten gått for den løsningen eller best mulig spiller.

Men om du bare skal ha en sub, ja kjøp mono.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rocke-Rolf
    Du sparer på å ikke måtte kjøpe ny spiller, samt får flere funksjoner enn på spilleren du tenker kjøpe, og når du allerede har en deal på 6 kanaler er det hvajeg ville gjort.
    Men- jeg tenker forbedring av lyden i alle kanaler. Høres jo ikke utsom det låter så bra fra før?

Mulig jeg har misforstått, men det har jo blitt nevnt fronter og spiller, og da ville jeg enten gått for den løsningen eller best mulig spiller.

Men om du bare skal ha en sub, ja kjøp mono.
    Jeg har en avtale på dobbel 12" og den 6 kanals forsterkeren. Det jeg har tenkt å kjøpe nå er basskasse, senere når jeg har mere penger skal jeg vurdere om jeg skal oppgradere frontanlegget, er ikke sikkert det blir noe av i det hele tatt.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsi2358
    Jeg har en avtale på dobbel 12" og den 6 kanals forsterkeren. Det jeg har tenkt å kjøpe nå er basskasse, senere når jeg har mere penger skal jeg vurdere om jeg skal oppgradere frontanlegget, er ikke sikkert det blir noe av i det hele tatt.
    Du trenger ikke STORE opgraderingen for å få det til å spille bedre enn originalt i de fleste tilfeller når det gjelder litt eldre biler. Kjøpte en gang i tiden ett komponentsett fra Edge til 700kr for å erstatte frontene i en Mazda 626. Å det funket fjell med en god bass i bagasjen Kanskje LITT kvass på ekstreme volum, men di var bare koblet til spilleren den gang. Med en litt større forsterker ble det bedre! Uans om det ikke var noe referansestereo så spilte det godt nokk.

Også, å invistere i en skikkelig spiller i første omgang er ingenting du kommer til å tape på om du har tenkt å beholde den videre til en annen bil. Eller om du skal bygge større stereo etterhvert. Det koster deg mere å kjøpe noe billig nå, for å så kjøpe noe bedre senere. Alpine har meget gode å prisvennlige spillere, 2+ linjeutganger er greit å ha igrunn. Det kan også lønne seg å kjøpe brukt!
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal helst få strekt kablene i dag, men sliter litt med det enkleste måten å få strømledningen baki, og hvordan tar jeg ut lista under døra for å få tatt ledningene der?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fått ut lista, check