Boschmann dobbel 10", hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Boschmann dobbel 10", hjelp!

Hei.
    Fant to 10" sub elementer hjemme, tror de må være ganske gamle fordi di har logge på et garasjeloft som ikke har værti bruk på mange år.
    Tenkte jeg kunne bruke de i bilen min, men trenger litt hjelp av kasse og forsterkervalg.
    Høyttalerne er Boschmann 10" 450W, 8ohm.
    Vil helst ha en lukket dobbelkasse, men har ikke så mye peiling på bilsterio så tar gjerne i mot råd.
    Forsterker er det vel bare å bruke en to kanaler?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Læst
    Ingen som har noen tips?
    Hei!
    Jeg hadde selv et par 6.5 elementer fra Boschmann i bilen min før jeg byttet de ut. Utorlig god lyd til å være så billig.

Du vil ha lukket kasse ser jeg - etter min mening er portet kasser best. Da får du mer bass. Men det blir vanskelig å finne kasse etter rett liter osv... For dette er vel bare løskomponenter vil jeg tro. Bassworx er helt greit.

Det går helt fint med en to-kanalsforsterker. Men det aller beste er jo å bestille fra statene, der finner du tonnevis med forsterkere som er billig og bra. Boggis på forumet har masse peiling på dette med bilstereo. Hør litt med han også. :-)
    Jeg har JBL og kan godt anbefale det, legger ut noen linker jeg.

JBL GTO752 - Bilradiospesialisten - 2-kanals forsterker
    JBL GTO1004 - Bilradiospesialisten - 4-kanals forsterker
    Infinity Kappa Four - Bilradiospesialisten - 4-kanals forsterker

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann! hyggelig å bli nevnt i tråden, men jeg anser ikke meg selv som noen spesielt dyktig fyr angående dette emnet.

Dersom jeg hadde vært deg TS. Så hadde jeg prøvd å finne en lukket kasse på mellom 20 og 25 liter pr element dersom du ikke vet eller har tilgang til TS parametrene på høyttalerelementene dine

Som ntd12tannoy skriver så er det mye å tjene på å ha en åpen kasse, men da er det mange forhold som må ligge tilrette ellers blir det som oftest ikke så godt resultat.

Når det gjelder forsterker så lønner det seg som ntd12tannoy skrev å bestille en fra USA. Jeg har selv gjort dette og det fungerer knirkefritt og er ekstremt billig (les. Mye per krone). Det du gjør er feks å gå inn på denne siden Car Audio Stereo - Car Subwoofers - Car Amplifiers and Speakers for så å velge deg ut den monoblokk forsterkeren med den største sikringen du kan få for budsjettet ditt. Da kan du slappe av og vite at du fikk mest mulig effekt i forhold til budsjettet.

En annen lur ting er å konsekvent gå for merker som ikke er så kjente i denne prisklassen. Hva effekt angår så er det mye mer for penga i å gå for et merke som feks. Power Acoustik, Lanzar, Boss og Hifonics enn ved å gå for Kicker, Rockford Fosgate og andre "kjente" merker. Da får du gjerne en toppmodell for samme prisen som en inngangs model fra de kjente merkene og når det gjelder kraft så merkes det godt!

Dersom du kan legge ut budsjettet så kan jeg finne et rimelig forslag på en kraftig forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, tenkte jeg skulle bygge kassen selv, kan godt bygge portet om det er best. Trenger bare noen tips til konstruksjon av kassen. Det enkleste er vel å bygge en dobbelkasse?

Budsjett til forsterkeren: 3000-3500

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er busjett for forsterker til sub så kommer du langt. Veldig langt. Dersom du ikke har TS parametrene så bør du droppe å bygge portet kasse. Da blir det IKKE så bra. Kjøp eller bygg en lukket kasse på mellom 20 og 25l pr element, det stemmer bra ift. De fleste 10" element til bil Trenger du forsterker til frontsett og slikt også eller er det bare til basseren du trenger forsterker?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger kun forsterker til bass elementene

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut disse to!

Power Acoustik D1-6000D (Koster 13000kr i Norge!)
    250A sikring

Hifonics - ZRX3000 1D
    Uten sikring (Bare putte på det du trenger med andre ord)

Hifonics kan vel beskrives som et mer "seriøst" merke og begge leverer ca samme effekt i 1 ohm. Dersom du ikke har mulighet til å koble i 1 ohm så får du mye mer futt med Power Acoustik forsterkeren. Begge forsterkerne kommer på rundt 2500kr ferdig på postkontoret ditt. EKSTREMT billig! Begge forsterkerne er også klasse D konstruksjoner noe som medfører høy energieffektivitet. Bakdelen er at begge forsterkerne gjerne vil ha store strømkabler og for å få noe av potensialet ut av dem så bør du egentlig ha minst 50mm strøm og jordkabel og disse er relativt dyre. Du får de dog billig på Bilstereosenteret for 100kr meteren. Folk vil gjerne anbefale 1x50mm kabel pr. 1500w... Teoretisk skal en 50mm kabel holde greit. Bare passe på å ha en tålelig stor sikring foran ved batteriet. 300A holder helt supert for begge forsterkerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at dette er monoblokk, det går vel fint å koble til begge høyttalerne ?
    Blir vel å gå for den siste du nevnte..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •