Russebilanlegg (nybegynner)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Russebilanlegg (nybegynner)

Hei, Jeg lurte bare på hvor mye må jeg ut med, og hva vil lønne seg for å få et anlegg som spiller VELDIG høyt? Har god økonomi, og skal eventuelt flytte det over i en mercedes 190 E etter russetiden. Eller om jeg kan kjøpe et anlegg som går ann å ha i stua senere? Jeg er litt fan av Cerwin Vega, men går det ann å ha cls eller xls 215 + HFA 21 i en bil egentlig? + forsterkere og sånt selvfølgelig... gidder bare ikke kjøpe noe jeg ikke skal beholde etterpå... Råd? =)

Intermediate CareBear sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gran94
    Hei, Jeg lurte bare på hvor mye må jeg ut med, og hva vil lønne seg for å få et anlegg som spiller VELDIG høyt? Har god økonomi, og skal eventuelt flytte det over i en mercedes 190 E etter russetiden. Eller om jeg kan kjøpe et anlegg som går ann å ha i stua senere? Jeg er litt fan av Cerwin Vega, men går det ann å ha cls eller xls 215 + HFA 21 i en bil egentlig? + forsterkere og sånt selvfølgelig... gidder bare ikke kjøpe noe jeg ikke skal beholde etterpå... Råd? =)
    Skal du spille for de som sitter i bilen, eller alle andre? Hvis du skal spille for mange, bør du se på PA-komponenter: PA-system - Wikipedia

Jeg har begrenset kompetasen på både Hi-fi og PA, men har vært med å satt opp PA-anlegg i baren vår og det kan spille ganske bra :-) ... men det tar masse plass, for å si det sånn. Bør nok ha en russeBUSS til et bra PA.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rockford Fosgate T1D412 - Bilradiospesialisten - 12" Subwoofer
    +
    Rockford Fosgate Power T2500-1BDcp - Bilradiospesialisten - Mono forsterker
    +
    Rockford Fosgate Prime R150-2 - Bilradiospesialisten - 2-kanals forsterker
    +
    JBL T696 Special Edition - Bilradiospesialisten - 6x9" høyttalere

Dette burde tilfredsstille de fleste . JBL'ene er legendariske med tanke på å gjengi brutal lyd, samtidig som det spiller bra.

Rockford har kanskje tapt seg litt etter 90tallet, men lydkvaliteten er uhyrelig bra . Husk å bygge kassa i bassreflex, og etter RF sine tegninger . Da får du SPL og SQL som overgår det meste. Med gitt forsterker blir det bare hinnsides inni bilen deres .

2 kanaleren kan gjerne byttes i noe kraftigere. Men tror nok den RF'en holder ..

RF lager veldig gode forsterkere, det som er viktig er at dere har strøm nok ifra dynamo/batteri, samt bra nok kabling!

Lykke til .

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CareBear
    Skal du spille for de som sitter i bilen, eller alle andre? Hvis du skal spille for mange, bør du se på PA-komponenter: PA-system - Wikipedia

Jeg har begrenset kompetasen på både Hi-fi og PA, men har vært med å satt opp PA-anlegg i baren vår og det kan spille ganske bra :-) ... men det tar masse plass, for å si det sånn. Bør nok ha en russeBUSS til et bra PA.

Men, om du tar f.eks en mercedes 308 (bare ca størrelse på bilen) Hva vil du da anbefale? Hadde vært greit å kunne spilt for andre... Må vel kanskje ha agregat?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Rockford Fosgate T1D412 - Bilradiospesialisten - 12" Subwoofer
    +
    Rockford Fosgate Power T2500-1BDcp - Bilradiospesialisten - Mono forsterker
    +
    Rockford Fosgate Prime R150-2 - Bilradiospesialisten - 2-kanals forsterker
    +
    JBL T696 Special Edition - Bilradiospesialisten - 6x9" høyttalere

Dette burde tilfredsstille de fleste . JBL'ene er legendariske med tanke på å gjengi brutal lyd, samtidig som det spiller bra.

Rockford har kanskje tapt seg litt etter 90tallet, men lydkvaliteten er uhyrelig bra . Husk å bygge kassa i bassreflex, og etter RF sine tegninger . Da får du SPL og SQL som overgår det meste. Med gitt forsterker blir det bare hinnsides inni bilen deres .

2 kanaleren kan gjerne byttes i noe kraftigere. Men tror nok den RF'en holder ..

RF lager veldig gode forsterkere, det som er viktig er at dere har strøm nok ifra dynamo/batteri, samt bra nok kabling!

Lykke til .

Ca hvor mye blir dette alt i alt da? Og ca hvor høyt får jeg spilt med dette? Høres dette bra om man åpner dørene og spiller for flere?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje litt drøyt?

Er det kanskje totalt unødvendig å begynne å se på noe i denne klassen?

TS-W5102SPL Competition Class SPL Subwoofer for professional use - Pioneer Høyttalere og subwoofere

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er selv ganske stor fan av JBL, da jeg har det både i bilen og på rommet. Jeg har GT6 pakken, og fornøyd er jeg! Den pakker spiller høyt, og klarer seg lenge i strekk før det dør. Er i hvert fall sånn jeg har forstått det. Men så er jeg jo ikke så opphengt i å spille høyt heller, da. Ground Zero virker det som hadde vært noe for deg. De subbene spiller utrolig høyt, og har masse bass. Men det krever sitt av forsterker... Jeg er i hvert fall godt fornøyd med JBL-pakken min. Jeg har selv Mercedes 190. ;-) Og forsterker kjøper du fra Statene. Men hør med Boggis på forumet, har har peiling på hva som sitter best sammen. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gran94
    Er det kanskje totalt unødvendig å begynne å se på noe i denne klassen?

TS-W5102SPL Competition Class SPL Subwoofer for professional use - Pioneer Høyttalere og subwoofere

Dette er jo en av de største, om ikke det er den største Pioneer subben. Den vil nok spille utrolig høyt og med masse dunk. :-)

Newcomer 0kriz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha lyd i russetiden så ville jeg annbefalt PA horn subber med noen effektive topper. Min erfaring i bil er at strøm er alltid et problem og det koster balle og drive bilsubber nokk til og spille for fle flere personer. Mens bilsubber ofte har en sensitivitet på ca 95db/1w1m i en portet kasse, så kan et horn ha en sensitivitet på 105db/1w1m.

Hvis du vil bruke det til innebruk senere så er kanskje hornsubber litt stort. da kan jeg annbefale noen effektive 15" pa elementer. Selv driver jeg og forbereder meg til utleie i russetiden, og jeg skal leie ut 12" topper med 2x15" subb med pd1550 elementer. Max spl på 135db/1m og programeffekt på 130db/1m. Med lukkede dører så blir nokk lyden MYE høyere en det.

For og få litt forståelse på db tallene kan du ta en titt her
    Decibel (Loudness) Comparison Chart

X db/1w1m = x desibel ved 1watt og på 1 meters avstand hvis du lurer på det.
    Det er også -6db per dobling av avstand.
    130db/1m
    124db/2m
    118db/4m
    112db/8m
    106db/16m osv.

Kanskje litt for sent svar ser jeg nå

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine