Ber på mine knær om hjelp med bilstereo!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ber på mine knær om hjelp med bilstereo!

Hei!

Jeg driver å setter opp ett bilanlegg i min.. Jeg har kjøpt veldig mye av utstyret jeg har fått tak i brukt, men jeg har bare kjøpt av folk jeg kjenner godt som jeg stoler på når det kommer til bilanlegg.

Anlegget jeg bruker nå består av:

Alpine CDE-120R - Spiller
    Kondensator 1F
    Vibe Slick a1 - Forsterker til høytalere
    JBL GTO-6528 - Fronthøytalere
    Rockford Fosgate 5,25 - hattehyllehøytalere
    2x usCARVOR 2.800w - Planen er å bytte ut disse ettersom de rett og slett er dritt. Fikk de gratis... driver en sub hver
    2x Emphaser EX12T-G5 - Subwoofere

Sånn som det står nå, kjører jeg bare forsterkeren til én sub fordi når jeg kobler til begge, vil subwooferene begynne å skurre og midttone og diskant spiller nesten ikke i det hele tatt. Dermed lurer jeg på om noen vet hva som gjør at det blir sånn?

Det er ikke jeg som har koblet, men de som har sett på det (mest på Kvikk i Tønsberg) sier alt er rett koblet.

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er eg ikkje noko bil expert men det første eg tenke på når eg las det var at annlegget ikkje får nok strøm.

eit anna tips eg kommer med er og eventuelt få tak i ein litt kraftigere kicker 1 stk som kjører begge subene isteden for 2 tror det hadde kurert problemet dit garantert

foreksempel en kicker zx 4 kanals

Newcomer Chris_ sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som du har strømproblemer ja. Hvor stor strømkabel har du fra batteri?

Du har fått tak på greit utstyr som er forholdsvis krevende. Spesielt disse subbene dine er jo monstre i forhold til hva du kan levere med usCARVORampene dine. Dette er bare møl som du kan bytte ut med en gang. Du bør også legge opp så stor strømkabel som mulig gjennom hele systemet. Også bytte ut i motorrom mellom batteri/jord/dynamo

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass på og ha skikkelig jording også. En liten skrue et sted er ikke godt nok. Fest f.eks til bolten som holder setene eller sikkerhetsbeltet. Kan godt tenkes du må pusse vekk litt lakk slik at den treffer rent metall.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også presisere att nå til dags så er det absolutt best og koble jord rett fra batteriet Men om man ikke kan gjøre dette så er det selvfølgelig det som Revox sier som gjelder

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Chris_]Vil også presisere
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar!!

Brusveen: Ja, jeg tenkte også at det ville lønne seg å bytte til en god forsterker, men jeg prøvde en Alpine 2000w monoblokk med 4x25a sikringer, men det hjalp ingenting når jeg drev begge høyttalerene. Nå skal det sies at jeg ikke fikk koblet det lenger ned en 8 ohm, så det kan være det også... Men det skal ikke ha noe noe virkning på 4-kanaleren jeg har på høytalerene inne i bilen, vel?

Chris_: Jeg bruker 35mm kabel fra batteriet, og hvertfall dynamoen er splitter ny. Batteriet må jeg bytte ut snart, ja...

Revox: Det er neste prosjekt! Nå drar jeg til Hemsedal for helgen, men jeg får satse på å få det til etter helgen,

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det viste seg at jeg fikk tid til å skaffe bedre jording i dag!
    Jeg brukte jo kondensatoren som jordingspunkt, noe jeg har hørt i ettertid at ikke er optimalt. Dermed løsnet jeg alt fra kondensatoren, slik at kondensatoren har ett jordingspunkt for seg selv. (Setebolt som Revox tidligere anbefalte)

Deretter festet jeg jordingene til alle forsterkerene til forskjellige setebolter etter å ha pusset bort lakken godt, til ingen nytte. Det skurrer fortsatt like mye fra subbene og alt annet leverer like dårlig lyd.

Kan det være dårlig strømtilførsel? Nå skal det være bra nok jording, og det er ikke noe galt med signal...... Kan batteriet eventuelt være altfor dårlig for å drive alt dette? Jeg er helt blank :???:

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chris_: Jeg bruker 35mm kabel fra batteriet, og hvertfall dynamoen er splitter ny. Batteriet må jeg bytte ut snart, ja...
    Jeg mente ikke att du skal bytte ut alt dette, men kablene mellom batteri/dynamo/jord i motorrom(Bytte til 50mm). Til nød legge opp ekstra sett kabel sammen med de som er der fra før Dette for att det ikke skal være noen flaskehals noe sted.

Med det utstyret du har vil du nok få ett ganske stort strømtrekk tror jeg. Derfor synes jeg du skulle byttet ut 35mm med 50mm for å være sikker på det samme. Og du skulle dratt opp en 50mm jordkabel fra batteri også. Grunnen til dette er egentlig såre enkel, og det er att gamle biler ofte kom med hele karosserier mens nye biler ofte er sveiset sammen av flere deler.(Tar bare en sjans her siden jeg ikke vet hvilken bil du har) Så bruker du bare fordelingsblokker bak. Om du får i orden dette så tør jeg påstå att du kan kaste kondensatoren. De usCARVORampene dine tør jeg nesten garantere ikke er kraftig nok til å dra de subbene der litt en gang. Tror du står litt i fare for å ødelegge subbene dine til slutt :roll:

At resten gir så dårlig lyd kan være att det får for lite strøm men det kan jo også være innstillinger på spiller/forsterker bare. Litt vanskelig å si da jeg ikke helt vet hva du mener med att det gir dårlig lyd :wink:

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kast kondisen. Kondensatorer er ekstremt oppskrytt og i beste fall utgjør de ingen forskjell på hvor mye kapasitet man har i korte øyblikk. I værste fall fører de til at du får spenningsfall og dermed mindre strøm til forsterkerne...

En ting til, kjøp deg en kraftig monoblokk fra en amerikansk nettside. Jeg har tidligere bestilt fra Car Audio Stereo - Car Subwoofers - Car Amplifiers and Speakers. Veldig grei handel med ekstrem pris. Forsterkere koster typisk godt under halvparten av hva de koster i Norge. Dette er inkludert toll og avgifter samt frakt. 50mm ledning er kjekt å ha, siden du bor i tønsberg området så har kvikk auto 50mm kabler til 100kr metern. Deretter så er det bare å gasse på. Med 50mm kabel kan du klare deg fint med opptil 150A strømtrekk. Kjører selv en VW Caravelle med 50mm kabel, 150A monoblokk. Ved maks strømtrekk har jeg over 14,5V inn på forsterkeren med 50mm kabel. Da er subwooferen i tillegg koblet til 1 ohm. Tidligere med mindre kabel hadde jeg ca 11,5v til 12v ved maks trekk med en mye mindre forsterker og basser koblet i 2 ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja! Da misforsto, jeg! Men planen har uansett vært å bytte batteriet ettersom jeg mener det er det samme som stod i bilen da pappa kjøpte den i 2000. Bilen er en -98 Peugeot 406 sedan.

Jeg får vel vente på neste lønning å kjøpe en haug med 50mm, da! Også ta ny forsterker på neste der igjen.... usCARVORampene spiller på 2x500w hver i 4ohm, så er ikke akkurat full utnyttelse av elementene, nei...

Vil det ha mye å si om jeg kutter ut kondensatoren eller ikke? Føler det virker litt skummelt mtp batteriet etc

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt seint ute med "kondis"-spørsmålet der, ja :-D

Er for eksempel denne til å anbefale BoGGis?
    Power Acoustik D1-6000DB (D16000DB) 6000W Monoblock Demon Car Amp

Dette var jo en fin prisklasse.. Blir det ikke i underkant av 3000? Med moms og frakt, eller har jeg regnet heeelt feil vei?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    usCARVORampene spiller på 2x500w hver i 4ohm
    Dette kan jeg garantere deg ikke er ett reelt tall. Vil tippe att de heller er noe slikt som 2x50W :-?
    Du kan jo ta ett søk på usCARVOR og lese litt om dem. Tror det er en grunn til att du fikk dem gratis :-P

Ellers kan jeg jo tipse om Bilstereoforumet. Bra bruktbørs og mye god hjelp å finne der også

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det kan veldig godt være mulig at de gjør! Men specsa jeg sjekka til akkurat disse tilsier max 2x500 i 4 ohm. Men jeg tviler veldig på at de spiller i det, ja.....

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sendt deg en pm

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maratomnr50
    Litt seint ute med "kondis"-spørsmålet der, ja :-D

Er for eksempel denne til å anbefale BoGGis?
    Power Acoustik D1-6000DB (D16000DB) 6000W Monoblock Demon Car Amp

Dette var jo en fin prisklasse.. Blir det ikke i underkant av 3000? Med moms og frakt, eller har jeg regnet heeelt feil vei?
    Den kommer nok på litt under 3000 ferdig importert ja det er en god pris da denne koster 13000kr i norge!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Update

Da var problemet løst. Har lært at det lønner seg å gjøre ting selv fra bunnen av, ettersom han som hjalp meg hadde satt pluss og minus feil inni basskassen sånn at elementene spilte mot hverandre.

Men jeg tenker på å bytte fronthøyttalere til et komponentsett... Noen som vet om det er mye trøbbel å sette inn i orginal-hullene til en 406? Og hvordan sett burde jeg kjøpe til en rimelig pris? Hullene i dørene er 6,5"

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har komplett JBL sett i min bil. Og er meget fornøyd. Blir ikke noe bytting enda for å si det sånn.

Mine 6.5" er disse : JBL GT6-6 - Bilradiospesialisten - Fulltone-høyttalere

Jeg bygget en kasse til de, og testet de hjemme. Trøkte godt i den kassen i hvertfall, men har ikke fått testet de i bilen min enda, da det er vanskelig og montere de i den. Jeg kan trygt anbefale disse i hvertfall.

Foresten, noen som vet hvordan jeg skal montere mine 6.5"ere i min bil? Bilen er en Mercedes 190 fra 1990.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte på komponentsett med midttone og diskant fra hverandre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JBL GTO-6528 - Bilradiospesialisten - Fulltone-høyttalere

Har disse installert nå. Spiller som juling, men ønsker å prøve med diskantene i dashbordet..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •