Bassrefleks prosjekt til Bil

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bassrefleks prosjekt til Bil

Jeg har i dag to stk Bravox EDX12D4 i lukket kasse i bilen min. Kassen er på ca 60 liter (To elementer). Jeg kjører til daglig en Volkswagen Caravelle og disse er vriene å fylle med lyd så derfor trenger jeg hjelp. Jeg vet at dersom man putter greiene i en åpen kasse vil man få ekstremt mye mer Bang For Buck enn dersom dem er i lukket. Ettersom jeg har stor bil så er plass ingen hindring!

EDX12D4 er SQ varianten av SPL elementet EDX12D2. Det har dobbelt så høy motstand, litt lavere FS og er en del mer tungdrevent. Er det mulig å regne ut hvor mye mer SPL/Følsomhet man får ved å velge en større, portet kasse?

TS Parametre:

EDX 12D4
    Z (Ohms)
    4 + 4
    Re (Ohms)
    1,8 ohms (bobinas ligadas em paralelo) ?? Paralellkobling ??
    Levc @ 1kHz (mH)
    1,92
    Krm (m Ohms)
    8,30
    Kxm (mH)
    77,97
    Erm
    0,815
    Exm
    0,628
    Sd (m2)
    0,0552
    Bl (T*m)
    15,8
    Vas (l )
    42
    Mms ( g )
    290
    Fo (Hz)
    30
    Qms
    15,0
    Qes
    0,39
    Qts
    0,38
    Xmax (mm)
    25
    SPL (dB @ 1W/m)
    86,5

Skal bli dratt av en 150A klasse D monoblokk som blir matet med 14,8v

Noen tanker fra min side, Jeg vil gjerne ha bra respons ned til 30hz ca... Lyden blir aldri god fra subwooferne i denne bilen (ikke så bra respons fra 70-140hz som fra 40-70), så da kan jeg like gjerne lage noe litt mer heftig hva SPL angår.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er 30 L i hvert kammer eller 60 liter på hele kassa( uten kammer) ?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne tråden!

Jeg har nå funnet ut hva jeg har tenkt til å gjøre og er nysjerrig på om dere har noen artige synspunkter.

Jeg skal kjøpe denne basskassa fra BsBildeler, deretter skal jeg kutte hull til bassrefleksporter og tune den til 28hz ca. Den ender da opp med ca 54l til hvert element

Graf:
    Bassrefleks prosjekt til Bil-kurver-jpg

Rød kurve er for sånn den er nå og Grønn er for slik det blir forhåpentligvis

Noen tanker?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Noen tanker fra min side, Jeg vil gjerne ha bra respons ned til 30hz ca... Lyden blir aldri god fra subwooferne i denne bilen (ikke så bra respons fra 70-140hz som fra 40-70), så da kan jeg like gjerne lage noe litt mer heftig hva SPL angår.
    Etter å ha tenkt og prøvd ut litt viser det seg at det ikke er bilen som nødvendigvis så teit akustikk. Fant fort ut at dersom jeg setter delefrekvensen høyere mister jeg masse SPL i de dypere frekvenser pga. Lukkede kasser ruller mye tidligere av. Dersom jeg har delefrekvensen høyt så jeg får fin midbass så forsvinner dypbass og motsatt. Dvs. fra 50HZ og nedover. Derfor fungerer det vel i grunn mye bedre med portet kasse som spiller relativt linerært ned til ca 30hz?. Denne vil jo kunne spille -3db der en lukket kasse spiller -11db så regner med det blir ekstrem forbedring av dypbass!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •