Bilstereo hjelp! :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Magnus55 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bilstereo hjelp! :)

Hei! Jeg er nybegynner i dette faget. Har holdt på med Hifi i mange år, og nå som jeg er 17, og bil-alderen nærmer seg, så kommer tankene på bilstereo.

Det jeg vil med denne tråden er å finne ut litt hva slags merker som dere anbefaler. Hvordan ting gjøres. Hva som trengs, osv osv.

Har ingen bil ennå, så hva slags bil det er snakk om, vet jeg ennå ikke. Men ser for meg noe liknende Golf og Focus.
    Det jeg er ute etter er god lyd, men muligheten for skikkelig lydtrykk også.

Hvilke merker og modeller burde jeg se nærmere på. Har ikke noe budsjett på dette ennå, men ser for meg og bruke mellom 5 og 10.000kr på dette. (Kjøper gjerne brukt). Hva er å anbefale av subber, mellomtonediskanter osv. Er det nødvendig å bytte ut forsterkeren som er i bilen som standar i de fleste tilfeller?

Hvordan kobler jeg opp sub-amp i bilen dersom det er cd-spiller/forsterker bygd inn i bilen?

Mat meg med info! Vil så gjerne lære dette!

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan gjerne svare på noen av spørsmålene iallefall

For det første så er det lurt å prioritere lyd foran i bilen ettersom du ikke pleier å sitte i baksetet å høre på musikk i din egen bil. Dvs, la vær å kjøpe noen dårlige 6x9'r og bruk heller pengene på et ålreit frontsett. Det er kjempefint å kunne bruke orginale høyttalerplasseringer da det er det som synes minst, samt det høres bra ut. Når det kommer til forsterkere så lønner det seg IKKE å kjøpe disse fra Norge... I denne prisklassen er det lurt å holde seg borte fra "anerkjente" merker som Kicker, Rockford Fosgate osv. Da disse er ekstremt overpriset IMO. Du burde vurdere å bestille forsterkere til frontsettet og bassen via USA. Om du bestiller derfra sparer du over 50% av pengene dine når det gjelder forsterkere. En side du kan titte på er Car Audio Stereo - Car Subwoofers - Car Amplifiers and Speakers. Jeg har selv handlet derfra og er meget fornøyd med priser og levering.

Prioriteringslisten på forsterkere bør være som følger (Iallefall i mitt hode):
    Frontsett:

1. Sikringsstørrelse (30A holder til over 2x100w, noe som bør være tilstrekkelig for et frontsett).

2. Muligheter for justering av delefilter.

Subwoofer:

1. Sikringsstørrelse er Alfa og Omega på en subwoofer forsterker og det er på strømstyrken pr. krone at merker som Kicker og RF virkelig henger bak. Glem watt når du ser på specs, sjekk heller sikringsstørrelse. På en typisk klasse D forsterker vil 100A tilsvare ca 1000w rms ved 12-14v.

2. Forsterkerklasse. Klasse D er å foretrekke da man får mer effekt ut av den strømmen som bilen har til rådighet. En klasse AB forsterker mister ganske store deler av effekten via temperatur (Klasse D: 80-95% effektivitet, Klasse AB: 50-70% effektivitet.

3. Muligheter for justering av delefilter (Det er delefilter på stort sett alle subforsterkere).

Når det gjelder selve subwooferen så anbefaler jeg deg å prøve å finne noe brukt. Dersom et element ikke er i stykker så er det i orden og da pleier det som regel å gå helt fint å handle brukt (Iallefall om man kan se sakene i egen person før man betaler). Det blir noe slitasje på basselementer som har blitt kjørt hardt med for små/store forsterkere, men det pleier ikke være noe problem. Dersom du heller har lyst til å kjøpe nytt så bør du importere det fra feks. Ovennevnte side.

Når du skal prioritere type bassoppsett så har man i hovedsak to valg. De fleste rimelige elementer har høy følsomhet, men tåler relativt lite effekt. De dyrere elementene er mer tungdrevne, men tåler mer effekt. Dersom du har plass kan det derfor være greit å gå for flere rimelige elementer ift. Et dyrt da man kan spille høyere med mindre forsterker. Har man en liten forsterker (Si 60A noe som er veldig vanlig blant Norges ungdom) så vil man ikke få noe særlig lyd i et dyrt element.

CD spiller som er integrert med bilen fra fabrikk er som oftest ikke "kompitable" med eksterne forsterkere og bør derfor byttes ut. Men det i hodet så bør du prøve å finne noe med utganger for to forsterkere + sub. Da har du overskudd til å supplere med forsterker til bakhøyttalere dersom behovet melder seg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte å nevne det, men hvordan kabler du trenger avhenger av forsterkerstørrelse, så det kjøper du etter behov. Ettersom du bor på Nøtterøy så anbefaler jeg å kjøpe kabler på Kvikk Auto (Aka Bilstereosenteret) i Tønsberg. Der får du billige kabler (53mm 100kr pr. Meter).

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg holder selv på å styrer med et komplett bilstereo-sett i min ny innkjøpte Mercedes. Har holdt på siden torsdag å få den i god stand, og bilstereo er seff første prioritering. Bilradiospes.no har et komplett og godt JBL sett, med 6x9", 6.5" 2x12" med forsterker og kabler, som er meget bra. Er i hvertfall meget fornøyd med mitt. Jeg er selv 16 og vet hvordan dette er. Hvis du kjøper brukt, så studer opphenget på subbene nøye, hvis du ser det morker litt, eller er noen små sprekker så styr unna. Jeg har selv begått den feilen, og angrer sterkt. Jeg sier ikke at du må kjøpe nytt, men da vet du i hvertfall hvordan det er brukt og innspilt. Det er ikke så vanskelig å koble til, men det som er vanskelig ( tar tid ) er å trekke kabler fra batteri til forsterker... Det er linje utganger på Cd-spillerne og du kan enkelt koble signal fra den til forsterkeren, bare en phono-kabel det. Som han over meg har skrevet, så har han ordnet steg for steg til deg. Jeg sender deg link til det jeg har :

JBL GT5/6 PowerPack 2 - Bilradiospesialisten - BILSTEREOPAKKER
    Hoved-enhet har jeg en eldre JVC spiller som er meget bra, men er ikke i salg lenger. Det er bare 1 linje utgang så jeg bruker bare forsterker til subbene inntil videre.
    Lykke til, blir morro å se om du legger ut noen bilder av prosjektet.

Mvh
    ntd12tannoy.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Hei. Jeg holder selv på å styrer med et komplett bilstereo-sett i min ny innkjøpte Mercedes. Har holdt på siden torsdag å få den i god stand, og bilstereo er seff første prioritering. Bilradiospes.no har et komplett og godt JBL sett, med 6x9", 6.5" 2x12" med forsterker og kabler, som er meget bra. Er i hvertfall meget fornøyd med mitt. Jeg er selv 16 og vet hvordan dette er. Hvis du kjøper brukt, så studer opphenget på subbene nøye, hvis du ser det morker litt, eller er noen små sprekker så styr unna. Jeg har selv begått den feilen, og angrer sterkt. Jeg sier ikke at du må kjøpe nytt, men da vet du i hvertfall hvordan det er brukt og innspilt. Det er ikke så vanskelig å koble til, men det som er vanskelig ( tar tid ) er å trekke kabler fra batteri til forsterker... Det er linje utganger på Cd-spillerne og du kan enkelt koble signal fra den til forsterkeren, bare en phono-kabel det. Som han over meg har skrevet, så har han ordnet steg for steg til deg. Jeg sender deg link til det jeg har :

JBL GT5/6 PowerPack 2 - Bilradiospesialisten - BILSTEREOPAKKER
    Hoved-enhet har jeg en eldre JVC spiller som er meget bra, men er ikke i salg lenger. Det er bare 1 linje utgang så jeg bruker bare forsterker til subbene inntil videre.
    Lykke til, blir morro å se om du legger ut noen bilder av prosjektet.

Mvh
    ntd12tannoy.
    Dersom du har den subforsterkeren i bruk så anbefaler jeg deg sterkt å bytte den ut med noe kraftigere. Du hadde nok blitt positivt overrasket

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Dersom du har den subforsterkeren i bruk så anbefaler jeg deg sterkt å bytte den ut med noe kraftigere. Du hadde nok blitt positivt overrasket

Hørte min far snakket om det. Han er jo helt rå når det gjelder bilstereo bygging osv... Hva hadde du anbefalt?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ntd12tannoy
    Hørte min far snakket om det. Han er jo helt rå når det gjelder bilstereo bygging osv... Hva hadde du anbefalt?
    Noe med så stor sikring som budsjettet tillater. Gjerne 100A+ Da blir det jo også fort viktig med nye kabler hehe :P Det er ikke så lett å skjule en 53mm kabel

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har de mye merke tilpasset utstyr og forsterkerene dems er veldig bra synes jeg. Har hatt dynaBel BF4501 i mange år nå, knall god til subwoofer

BILSTEREO- Forsterkere (Produktliste) [dynaBel AS]
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk den forsterkeren og en JBL 12" subwoofer stående her om det noe du er interessert i?
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer vegardxf sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du kjøper en dynabel BF4501 og en slik kasse med 2x12 som ntd12tannoy har så har du veldig mye bass for noen få kroner om du skal kjøpe i norge. dynabel har ogso en god 4-kanals forsterker til 2000,- som er solid, av frontsett er de jo ett HAAV av valg. vanskelig og gi noen bestemte anbefalinger, men jeg har vært fornøyd med alpine, ground zero, focal, soundstream blant andre, kommer jo ann på hva slags lyd du er ute etter. Focal er vel de beste tipset jeg kan gi, de fleste blir fornøyd med de, men alpine spiller høyere og jeg har hatt de artigere med de
    LG 70UH700. KenKreisel x5. Velodyne EQ-Max12. Denon 3311. ATI AT1807. Rega Planar 3. PS4. HTPC. Sony BDP-S3700.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke kjøp subforsterker i Norge! Bestiller du Power Acoustic D1-6000D fra siden det er linket til kommer det på under 3000kr inkludert frakt og toll, mens den koster 13000kr på bilstereo.no! Se det folkens! En forsterker med 250A strømforsyning til under 3000kr! Blås i disse norske sidene! Det er sinnsykt dyrt!

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for flotte innspill som virkelig har hjulpet!

Men det blir sagt her at de fleste forsterkerne som er i bilen fra før ikke er brukanes pga de mangler forsterker uttak. Hvordan skal det da gjøres om bilen ikke har standar størrelse på forsterkern. Altså sånne innbygde i resten. Er mest av dette på de nyere bilene dessverre.. Hvordan skal dette gjøres da?

BoGGis, du bor jo ikke så langt unna. Når den tid kommer at jeg får kjøpt med bil (ca 1 års tid til), kunne du hjulpet meg litt med å koble, finne løsninger på å skjule kabler osv? Jeg er HELT blank på hvordan man skal evt gjøre det

Men som et eksempel da:
    Hvis jeg går for disse Bilstereosenteret.no som sidehøyttaler, hvilke andre produkter ville dere anbefalt da? Subwoofer element, forsterker, og forsterker til sidehøyttalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    1,337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnus55
    Takker for flotte innspill som virkelig har hjulpet!

Men det blir sagt her at de fleste forsterkerne som er i bilen fra før ikke er brukanes pga de mangler forsterker uttak. Hvordan skal det da gjøres om bilen ikke har standar størrelse på forsterkern. Altså sånne innbygde i resten. Er mest av dette på de nyere bilene dessverre.. Hvordan skal dette gjøres da?

BoGGis, du bor jo ikke så langt unna. Når den tid kommer at jeg får kjøpt med bil (ca 1 års tid til), kunne du hjulpet meg litt med å koble, finne løsninger på å skjule kabler osv? Jeg er HELT blank på hvordan man skal evt gjøre det

Men som et eksempel da:
    Hvis jeg går for disse Bilstereosenteret.no som sidehøyttaler, hvilke andre produkter ville dere anbefalt da? Subwoofer element, forsterker, og forsterker til sidehøyttalerne.
    Jeg vet at det går an å dele opp ett eller annet på en hoved-enhet, men hva vet jeg ikke. Hva er du ute etter? Fin lyd, Skarp lyd, Fin trøkk, Masse trøkk, eller kun dypbass?

Hvis du vil ha fin lyd så er jo Focal fine saker, subbene deres er også gode, men anbefales å kanskje skjekke ut forsterkere i utlandet som han litt lengre opp skrev. Det er ikke noe problem med å finne det du er ute etter, du må egentlig bare teste selv, og høre om dette er noe for deg. Jeg hørte min far sine JBL subber, har både GTI og GT5, hørte hannes enkle GT5 1204br, og dette var det jeg var ute etter, og kjøpte da komplette pakken som jeg linket til. Hvis du er ute etter god lyd, med kvalitet så hadde jeg nok valgt Focal, men JBL passer fint til alt etter min mening. Som sagt, hva er du ute etter? Fin lyd, eller kun trøkk?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spar penger til Rockford Fosgate
    Har en monoblokk og en 12" T2 power! sub på 25 kg
    En forsterker til sub og en til 6x9 eller frontsett så er du i boks
    Se om du finner JBL decade, gode gamle 6x9èr.
    Har dei i bmwèn og har ikke hørt høyttalere med bedre lyd i enda!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min monoblokk til 2300kr gruser Rockford forsterkere i Norge mellom 6 og 8 tusen spenn... Enough Said.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en liten 8" aktiv Pioneer bil-sub stående her. Mangler kabler, og har ikke bil som sagt. Men verker veldig på å prøve den..

Hadde denne funket? http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=161919403
    Går det da an å koble den til med en vanlig stikkontakt? (Innendørs altså)

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så lenge den ikke trekker mer enn 115 watt så skal det gå greit.

Mvh Faller

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte sub og forsterker i går brukt for 1000kr!! 15" Digital Design og en audison forsterker, det er MYE lyd for penga!! Kan på det varmeste anbefale DD, har hørt mange forskjellige DD elementer. De har en 8" som koster rundt 2500 inkl kasse, som spiller noe hinnsides! Sykeste 8" jeg har hørt Kjøp helst brukt(mest for penga), og vis du skal kjøpe fra Norge vil jeg skjekket dynabel.no sine sider, mye bra og billig der. Broren min har den BF4501 som han bruker på en kicker L7 12", spiller som bare det.

Ang. det med orginal cd-spiller og koble til forsterker så går det. En kammerat av meg har gjort det i en BMW. Han måtte koble til en prossesor, men han må styre lyden med fjernkontroll.. Er ikke helt sikker på hvorfor.

Er selv 17 år

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 7ens
    Kjøpte sub og forsterker i går brukt for 1000kr!! 15" Digital Design og en audison forsterker, det er MYE lyd for penga!! Kan på det varmeste anbefale DD, har hørt mange forskjellige DD elementer. De har en 8" som koster rundt 2500 inkl kasse, som spiller noe hinnsides! Sykeste 8" jeg har hørt Kjøp helst brukt(mest for penga), og vis du skal kjøpe fra Norge vil jeg skjekket dynabel.no sine sider, mye bra og billig der. Broren min har den BF4501 som han bruker på en kicker L7 12", spiller som bare det.

Ang. det med orginal cd-spiller og koble til forsterker så går det. En kammerat av meg har gjort det i en BMW. Han måtte koble til en prossesor, men han må styre lyden med fjernkontroll.. Er ikke helt sikker på hvorfor.

Er selv 17 år
    Hmm? Var det ikke du som kjøpte et par CV Ve-8 av meg for en stund tilbake?

Har hørt om disse DD subbene. Men vet ikke hvordan de er kontra andre merker, og hvordan de spiller. Om det bare er trøkk, eller noe mer riktig lydmessig osv.

Du sier han kameraten din hadde klart det? Hvordan kom han til bak?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital Design's er bra subwoofere, men de er relativt dyre. Derfor er det viktig å passe på at man leser nok om elementene før man kjøper, spesielt om man kjøper brukt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •