Mere strøm i bilen til Rockford Fosgate T2D412?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mere strøm i bilen til Rockford Fosgate T2D412?

Lurer på hvordan jeg får mere strøm i bilen?

Har 2 stk. Rockford Fosgate T2D412 Med 2 stk. JBL GT14001 Forsterkere.

Jeg vet jeg bør ha et gele batteri, kondensator har jeg også, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg får mere strøm?

Jeg må jo ha to batteri, men hvordan er disse koblet opp?
    Er det batteriet jeg har bak i bilen koblet på det foran som blir ladet av dynamoen eller hva? Har ikke helt forstått dette med to batterier:P

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Liten innledning:

I bilen så er det dynamo som står for generering av strøm. Det vil si, du kan ha så mange batterier du vil, men du får ikke mer strøm uten dynamo(fordi batteriene utlades). Heldigvis har alle biler dynamo, men i forskjellig størrelser(A). Det som skal til for å utnytte dynamo, og sørge for at batterier blir ladet, er da strømnettet som ladestrømmen går gjennom. Ladestrømmen skal gjennom chassis. Alle kabler som er "relatert" til dynamo, det vil si mellom batteri, dynamo, chassis og motorblokk, bør derfor være av kraftig kaliber for å gjøre spenningstapet minst mulig. Spenningsfall er noe man typisk merker når det er stort trekk. Det vil si man kan måle god spenning ved tomgang på motor, og elektriske komponenter på i bilen, men ved store trekk fra anlegg(f.eks ved fult volum) så kan spenning falle voldsomt.

Legg nye(behold gjerne de gamle) kabler i motorrom. Det vil si 50mm2 fra minuspol på batteri--->chassis. Chassis--->motorblokk. Plusspol på batteri--->starter/dynamo.

Så legger du strømkabel fra batteri(plusspol) foran til batteri bak(plusspol). Det skal være sikring i begge ender, som passer str. på kabel, innen 40cm.

Jord til batteri bak fester du i tykt metall. Gjerne beltefeste eller setefeste.

Se til at dynamo er i orden, og at du har god ladestrøm. Om du trenger ny ladningsregulator koster dette 100-150kr på Torshov.

Nå er ikke jeg sikker på kunnskapsnivået ditt ang. bilstereo, men om det er noe ala nybegynner så ville jeg latt kondensatoren ligge. Du har antaglig ikke bruk for den, og du kommer sikker bare til å klø deg fælt i hodet når du skal koble den til

Som sagt så jordes batteri i chassis, men forsterkere jorder du direkte på batteri. Da går kun ladestrøm i chassis. Trekk gjerne en ledning fra jord til spiller bak til batteri, og jord der. Da unngår du forskjellig spenningspotensiale, og unngår eventuelle feil som kan oppstå i anlegget. Slik som dynamostøy/turbostøy, brente jordingsbaner m.m.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk

Tusen takk, nå skjønnte jeg det også

Joda, har holdt på en del med koblinger og slikt, og anlegg veldig lenge!
    Kondensator har jeg også tatt i bruk, men jeg skjønnte ikke helt dette med mere strøm får det har aldri vært et problem så hvordan dette skulle kobles og få nok strømm til å bli ladet skjønnte jeg ikke, trodde det var for liten dynamo:P

Men takk skal du ha, dette gjorde det veldig mye enklere!

Skal legge ut bilder når prosjektet er ferdig

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rockford Fosgate T2D412
    Lurer på hvordan jeg får mere strøm i bilen?

Har 2 stk. Rockford Fosgate T2D412 Med 2 stk. JBL GT14001 Forsterkere.

Jeg vet jeg bør ha et gele batteri, kondensator har jeg også, men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg får mere strøm?

Jeg må jo ha to batteri, men hvordan er disse koblet opp?
    Er det batteriet jeg har bak i bilen koblet på det foran som blir ladet av dynamoen eller hva? Har ikke helt forstått dette med to batterier:P
    Hvilken bil har du dette anlegget i??

Jeg har en av samme subwooferen på to Rockford Fosgate power forsterkere, og de spiller noe voldsomt
    Har en Bmw 318tds stasjonsvogn så trykker greit

Intermediate Duppi dupp sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du vil ha enda mer ut av dette så bytt dynamo til ca 200amp og et par ekstra gode gelebatterier, yellowtop/redtop, optima, stinger osv, da begynner det å funke GODT.

og så tykke kabler det er plass til inn på forsterker, gjerne 50mm2

EN annen ting som er lik så viktig for å få skikkelig trykk i bilen er demping av karroseriet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •