Bilstereo Golf 3. Trenger litt hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Cruze sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bilstereo Golf 3. Trenger litt hjelp!

Bilen er da en VW Golf GL 1993-modell.

Planene mine er å heve golvet i bagasjerommet og legge forsterkerne under golvet i tillaget rom, og sub over golvet.
    Montere frontsett; Focal K2 Power tror jeg det het (5.25") med Audison forsterker (disse skal jeg kjøpe brukt)
    Demping?

Dette vil jeg ha hjelp til:
    * Hvordan skal jeg få festet "golvet" og platene under ?
    * Hvordan lager jeg til høyttalerrom i døren fremme? (mest framgangsmåte)
    * Plassering av diskant? Har lyst å ha den ved speilhuset, hvordan fungerer dette? og hvordan modifisere speilhuset til å ha plass til diskant, men samtidig få luftgjennomstrøm der?
    * Er plaget med støy i bilen. Det bråker så fælt utenfra, er demping av bilen det jeg burde tenke på da?

Har ikke mye penger å bruke på dette, så det løsninger må være billige!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er MYE støy utenfra. Hvordan skal jeg få vekk dette? Dempe golv og panser ? Evt. torpedovegg?

Judys bilstereo har tilbud på StP Butyl Gold Bulk til 999,-
    2 slike og kanskje noe skum for akustikk?
    Eller er en pakke nok?

Fra før har jeg:
    Kenwood KDC-6051U (spiller)
    Cadence XBP121 Xenith 1x12 (subwoofer)
    Cadence Xa300.1 Xenith (monoforsterker til sub)
    Focal K2 Power (130KR?) komp.sett (skal inn fremme, plassering?)
    Audison forsterker til komp.sett.

Er det verdt å bruke noen tusenlapper på demping? Regner med å ha bilen i 2-4 år til. Men jeg synes at det er så mye støy når jeg kjører og fra motor...

BEF, Norcad, Rizzla... Dere ser ut til å ha god peiling, hva mener dere?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump ...

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Har du Golf 3 er det lett å få bra lyd.
    Fått det i de jeg har bygd i, har hatt 9 stk men ikke bygd skikkelig i mer enn 2/3.
    Men må gjøre ting litt annerledes synes jeg.
    Du får dørpaneler originalt som har plass til 6,5", prøv å få tak i sånne. Så setter du 4,25" el hva det er i dash.. må modifisere litt og så monterer du diskant stående på dash mot deg, evt i speilhus.
    Demper dører foran, evt bakdører om du har 5 dørs. Og bakluke og rundt i bagasjerom.
    Kan sette i et komponent sett baki dører, evt side om du føler du trenger det. Og basser med nok strøm osv er det ikke noe problem å bygge baki.

Og så for å svare på noe:
    Bygger du riktig trenger du ikke feste det baki, bare mål opp riktig.
    Kjøp dørpanel som har plass.
    Speilhus har vel ikke så mye luftgjennomstrømming? Monter diskanter på dash.
    Pga det er en G3 vil den ikke være helt stille, men sjekk om det er hull fra motor og inn i kupeen, er noen plugger som kan være tatt ut osv. Evt demp dører og under i bagasjen og bakluke så blir det bedre lyd.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt 2 pakker StP Gold, får de i neste veke engang.

Hvordan skal jeg rense karosseriet? Må det være tørt eller kan jeg legge på dempematter noen minutter etter jeg har vasket?
    Tok vekk litt av interiøret bak for å se hvordan det så ut under, det var et par rustflekker der... Det var ikke store og så bare ut som litt overflaterust, skrubbe/slipe vekk?
    Pluss at jeg har endel rust ved hjulbuer ute, dette er vel nesten dumt å ikke ta før demping`?

Skal dempe hele bilen og tenkte å begynne med demontering imorgen, og siden det er første gang jeg gjør noe slikt trenger jeg tips, mange tips!

5,25 blir satt inn i døren fremme, trenger jeg å lage/støpe en slags lukket kasse?
    Diskant skal bli plassert i dash, skal ta ut de originale 4"(?) som er der og sette inn diskant + vinkle den litt. Lage tett/lukket kasse her og?
    Tips til plassering av delefilter? inni døren?

Er det noe annet jeg bør hugse på/ta til omsyn om når jeg skal dempe bilen og plassere høyttalere?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les post ovenfor og svar, takk

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du ødelegger lydbildet ditt om du bytter ut 4" med 1" diskant.

Skaff deg noen fulltoner som går nedi dashen, også kjører du ren midbass i dørene. Det går 6'5" i dørene.

Kjempefint at du demper dørene, er bare å legge dempematter med en gang det er rent der. STP sitter skikkelig godt.

Noen store maskinbolter skal vel til for å feste plater baki, eller sveise fast noen vinkler som du kan skru det fast i.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Du ødelegger lydbildet ditt om du bytter ut 4" med 1" diskant.

Skaff deg noen fulltoner som går nedi dashen, også kjører du ren midbass i dørene. Det går 6'5" i dørene.

Kjempefint at du demper dørene, er bare å legge dempematter med en gang det er rent der. STP sitter skikkelig godt.

Noen store maskinbolter skal vel til for å feste plater baki, eller sveise fast noen vinkler som du kan skru det fast i.

Ødelegger lydbildet? Ifølge det jeg har hørt vil et komp.sett spille bedre enn en fulltone? Det er godt mulig jeg kjøper mer senere men nå har jeg det Focal K2 komp.settet som jeg skal bruke! Pluss at der er original 4" som ikke er noe særlig... Så jeg lurte på hvor beste plassering var? Enkleste er der 4" står nå og vinkle den? 6.5 går ikke i dørene, der er det bare plast, uten noe annet, så her tenkte jeg å reise på skrapen og finne noe fra en annen golf/passat, evt. passat ?

I bagasjerom trur jeg at jeg skal få til. Tenkte å bygge en slags 2-delt ramme, slik at jeg kan ta ut alt der bak ved senere høve...
    Altså lage to firkanter f.eks. av stendere kuttet opp i passe størrelse og en kryssfiner/annen tynn treplate i bunn. Disse 2 skal ligge i bunn, slik at dette ligger noenlunde fast, men og slik at det er mulighet å ta dette ut, og på den kryssfinerplaten/annen tynn plate skal forsterke festes (med en liten trebit under skruer om kjøling er under. Over disse 2 platene skal sjølve golvet i bagasjerommet være, tenkte også å ha denne 2 delt.
    Er dette en god løsning?

Tips til hva jeg kan vaske bilen med før jeg legger dempemattene? Og jeg regner med det bør være tørt før jeg legger dempemattene der?
    Ja, jeg vil tru de ikke skulle være nødvendig å vaske inni dør og tak?
    I bagasjerom er jeg nødt til å vaske, for der var det ikke rent..

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du ødelegger for lydbildet om du setter en diskant på dashen, som gjerne ikke deles under 3.5kHz, i stede for en 4" fulltone du kan dele ved 150Hz.

Nei, du trenger ikke å vinkle. La de ligge flatt på dashen.

I døren så er det plast ja, men om du tar vekk trekket så kan du lime fast 6'5" ring av MDF, med støtter, slik at du får en solid konstruksjon i døren, og i den dybden du trenger.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    I døren så er det plast ja, men om du tar vekk trekket så kan du lime fast 6'5" ring av MDF, med støtter, slik at du får en solid konstruksjon i døren, og i den dybden du trenger.
    Hva? Trekket? Tenker du på hele plastlommen? Dørpanelet mitt er tilsvarende dette, bare i blått

Såå?

Intermediate borabora sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    527
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cruze
    Hva? Trekket? Tenker du på hele plastlommen? Dørpanelet mitt er tilsvarende dette, bare i blått

Såå?

Hvorfor stikker du ikke på en bilopphugger og kjøper dørtrekk som er tilpasset 6,5"?

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er planen, men de stenger 15 min etter jeg er ferdig å jobbe om dagene, og de tar min å kjøre dit -.-

Men har tatt meg fri en time tidligere for å reise dit imorgen

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at 6.5 er standard str i dør, men skal ha i et 5.25
    Så blir vel et 6.5 dørtrekk pluss ringer av et eller annet slag for å få 5,25 til å passe ?

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dårlig deal å montere midbass i plastikkpaneler, det rister og introduserer mye mekanisk støy.

Ja, man tar av trekket, eller dørpanelet om du vil, også limer man fast MDF på blekket, da dette er mye stivere.

Så kan man bruke litt glassfiber for å lage et trekk som passer den nye høyttaler-monteringen.

Skal du ha det(komp.sett) i et originalt dørtrekk så må du kjøpe adapter. Bilstereosenteret.no har sikkert mye av det du trenger.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    feilpost