Seas L26ROY

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Seas L26ROY

Newcomer Snekkerstuen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seas L26ROY

Har kjøpt bil nr2 som skal brukes til å pendle med... Skal skifte jobb8)
    Det meste av karosseri er dempet med betylen plater, holder for tiden på å dempe med skummatter i dører/vegger luker gulv osv,,, (det er forresten en Seat Ibiza)
    Det jeg søker er i grunnen litt hjelp/erfaring ang subwoofer
    Har kjøpt en Seas L26ROY som skal brukes, har forsøkt meg litt frem
    Tildligere har jeg hatt mange biler med mer enn nok bass så det er ikke helt hva jeg går for mer..

Grunnen for at jeg valgte dette elementet er enkel og grei, dette har jeg hatt lyst på lenge- og det skulle fungere bra i lukket kasse i bil hvor rånefaktoren ikke lenger spiller noen rolle...

Jeg har laget ny hattehylle og fått plassert 10tommeren der i en lukket kasse på 30liter, det låter i grunnen helt ok - men det mangler mye i mine ører :-)
    Plasseringen i hattehyllen er gjennomtenkt, får raskt litt følelse av brumling og bråk fremfor behag av å ha en kasse i bagasjerommet.. Mange kan sikkert diskutere den:-)
    Har noen bygget go lyd i bil med bruk av dette elementet ?
    Eventuelt noen som har et godt tips ?

Har det noe for seg å lage en kasse med slave? (den må da peke nedover, eventuelt lage ny hattehylle)
    Har kludret litt med WinISD noen år men finner lite om berekning av passivelement ??

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slenger inn noen bilder i håp om litt mer gang her..
    Vedlegg 82266
    Vedlegg 82267

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hva betyr det at det låter OK men mangler mye da?
    LROY i 30L lukket gir "tørr" og frekvenslinjær bass og er nok antagelig ikke hva du er vant med i bilen i fra før.
    "Vanligvis" har man bass i bilen som øker betraktelig nedover i frekvens og derfor også overdøver noe av den lavfrekvente støyen i bil.

Følsomheten er vel heller ikke enorm, så det setter litt krav til forsterkeren også.

Faseproblemer kan være en ødeleggende faktor; har du mulighet for tidskompensering? Har du eq?
    Er lyden bedre andre steder i bilen?
    Hva om du åpner dør/vindu/bakluke?
    Forsøkt å la elementet spille bakover?

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, ser nå jeg uttrykket meg veldig dårlig..
    Men hva jeg savner er vel egentlig litt mere i de nederste hz..
    Jeg trenger på ingen måte mer bass, men at den skal kunne fylle ut litt lengre ned, selv om det sikkert ikke er så lett med en trykkammer konstruksjon i hattehyllen kontra en bassreflekskasse i bagasjerommet..
    Men ønsker å beholde den der, har på en eller annen måte blitt overbevist om at dette må være løsningen . . .
    Jeg kan spille meget høyt uten at de rister og vibrerer i hele bilen utvendig, det er faktisk veldig lite vibrasjoner utvendig..
    Av utstyr har jeg til nå:
    Kenwood cd-spiller KDCBT61U (kan ikke fatte at de ikke greide reparere min gode gamle Pioneer DEH-9300R)
    Macrom M2S.61 Front
    Alpine SPG-17CS Bak
    Macrom M1A1500D
    Og en eldgammel Jensen 4kanaler som skal kastes når jeg kjøper en ny
    (har siklet litt på Mosconi GLADEN ONE 120.4, eventuelt denne Mosconi GLADEN ONE 60.6)

Tidskompansering finnes vel i spilleren, jeg kan manuelt sette avstander fra lyttevinkel til de forskjellige høttalerene..
    Det virker, men jeg føler selve "stereo dybden" forsvinner litt når det er aktivt men bruker det ja..

Faseproblemer har du helt korrekt i, det er noe dritt.. (har slitt mye med det i hjemmekinoen..)
    I bilen virker det som frontsettet ikke spiller helt i samme verden, jeg har prøvt litt forskjellig med demping inne i døren (vurderer å støpe med glassfiber for å få egne tette kasser til disse)
    Frontsettet er nok ikke det beste man får for 1500kr nå til dags, mulig det byttes ut med tiden..

Lyden er ikke bedre andre steder i bilen, uten at jeg har prøvt å justere meg inn fra lytteposisjon bak... (der sitter jeg sjelden når jeg kjører:-)

Åpner jeg vindu eller dør er lyden nesten identisk, man kan vel merke at vinklingen til frontsett blir litt annerledes men selve bassen er lik vil jeg påstå
    Åpner man bakluke forsvinner det mye lyd ut, og står man bak og lytter må jeg si meg imponert over hva alpinene klarer til den prisen.. LROYn følger pent etter den også

Jeg har en portet kasse som jeg hadde i bagasjerommet, det fungerte delvis ok, men en del ulyder av vibrasjoner og langt fra så rafinert om jeg kan kalle det for det??

Foran har jeg mulighet for 6 1/2" og 4" kombinert , og har sett litt på Tang Band komponentsett. W6-1139, W4-1337 (finnes hos dynabel, fikk ikke til å linke)
    Har noen kjennskap til dette ?
    Er jeg på gyngende grunn med enda mere faseproblemer her?
    Eventuelt et 3veis sett hadde vært flott i front.. men de finnes det antagelig ikke mange av

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •