Hertz HX 250D opsett basskasse og tuning.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hertz HX 250D opsett basskasse og tuning.

Hei.

Har kjøpt meg en Hertz hx 250 10" 450watt rms subwoofer til min vw passat stasjonsvogn og har noen spørsmål.

var innom planethifi her om dagen der jeg kjøpte subwooferen og pratet med de angående subwooferkasse, de anbefalte 25-30 liter med bassrefleksrør på 3" og 25cm lengde pga elementet spilte bedre da i deres formening en det produsenten selv oppga "20 liter kasse"

Det som er problemet er at jeg nå har en kasse som elementet står i og jeg tenkte at den var på 30 liter, men etter at jeg puttet informasjon om kassen "lengde,bredde osv" i box builder 2.0 som man finner på google, så er kassen min på 40.3 liter og den har ikke bassrefleksrør men en slot port.

vil en basskasse på 30 liter være bedre for subben?
    hvordan påvirker en for stor kasse elementet?
    og bør jeg ha slot port eller bassrefleksrør?

for nå så kjenner jeg bassen ganske bra i 45-50hz området, men under der så lager subben en slags blafrelyd...da de på planethifi mente at 30 liter og 3" 25cm bassrør skulle tune kassen til 32hz...

det jeg tenkte var og kappe av 8cm i lengde av subben og sette på ny mdf frontplate og lage til hull til 3" 25cm bassrefleksrør, og hull til elementet, høres det bra ut?

er ganske ferskt på dette og kan ikke ha noe monsterkasse eller anlegg i bilen da jeg og damen blir foreldre på november, så vil bare ha det lille ekstra!

Legger ved bilde av subben i den kassen den står i nå som jeg tenkte og modifisere, og print screen av mål og liter på kassen som den er nå!

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil sikkert trenge så mye som mulig av bagasjeromsplassen etterhvert, så jeg ville forsøkt med en lukket kasse med skrå bakvegg på 20-25 liter, og da unngår du portstøy...

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Du vil sikkert trenge så mye som mulig av bagasjeromsplassen etterhvert, så jeg ville forsøkt med en lukket kasse med skrå bakvegg på 20-25 liter, og da unngår du portstøy...
    ja, jeg har vurdert dette jeg også.
    men vil ikke trykket forsvinne da?
    ser på arket på oppsett på sub at har jeg kasse på 15 liter så går den ikke djupere en 50hz ifølge produsent...

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Bump"

noen andre der ute med synspunkt?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det trykker greit nok i lukket kasse (har ikke testet HX250, men ES300 og Focal PS30), men jeg er mer SQ orientert og vil ha bass noenlunde balansert mot frontsettet. Og en må typisk tilføre mer effekt for å få det til å spille like høyt/dypt som portet kasse, så ikke løsningen hvis en vil spille høyest mulig (men for min del spiller det mer enn høyt nok i lukket).

Har lest flere steder at de anbefaler litt større kasse enn det Hertz anbefaler, og da typisk 20-25L for å få det til å gå litt dypere og gi mer trykk (så et sted de anbefalte 30 liter for enda mer dybde, men da ble det visst noe mer upresis bass)

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, takker for svar.

Da skal jeg kappe av 11 cm i lengde på basskassen og sette på ny 22mdf frontplate og frese ut hull til kun subwooferen så skal jeg teste hvordan den blir

Regnet ut med box builder at volumet blir da ca 24 liter, så får jeg se hvordan lukket kasse er

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får gi en tilbakemelding om hvordan det blir

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Diablito
    Du får gi en tilbakemelding om hvordan det blir
    Hei.

Ble jeg kjøpte en lukket kasse hos torshovbil på 25 liter til 699kr, kassen fungerte den, men hvor ble det av bassen?
    Føltes ut som alt forsvant,så dette ble ikke noe gøy.

Så det jeg gjorde netopp var og kjøpe 3" bassrør hos bilradiospesialisten og borret hull på kassen og monterte det med baffel innvendigt og utvendigt og limte fast delene, satte så inn i elementet og skrudde på tenningen.

Lydtrykket er der nå, men problemet er at det høres helt for jævligt ut,er som noen slår med trommer inne i bilen når jeg kjører halv styrke og oppover, ifølge produsent så er kassen helt feil,da denne har skrå bakvegg, så vet ikke hva jeg skal gjøre nå, den kassen jeg kjøpte er ubrukeligt, så må vel bygge kasse selv, eller har noen av dere der ute innspill og komme med så hadde det vært kjempekjekt!

kasse og volum ifølge produsent er: 29cm dybde,28cm høyde og 28cm bredde, bassrør på 66mm,25cm lengde, da blir dette 38hz tuning og 20.1 liter, hva tror dere experter der ute?

Newcomer BoEx sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*