Passat 3BG 2004 STV SQ

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Passat 3BG 2004 STV SQ

Da er tiden kommet for å få litt bedre lyd i familiebilen. Jeg står på en måte ved et veiskille utstyrsmessig. Jeg vet hva jeg helst vil, men den veien er endel tyngre enn den enkleste. La meg skissere:

Utstyr som uansett blir brukt.
    -Pioneer DEH-4200SD
    -Dynabel BF0756 (6-kanals)
    -miniDSP aktivt delefilter (til alt 1)

Alternativ 1.

Dette er det jeg helst vil. Ja, det er "Skovlund-inspirert".

Tang Band W3-1878 nedfelt i dash. (the tricky bit...)
    Tang Band W6-1139 i dørene foran. Mid-bass
    Tang Band W6-1139 i dørene bak. "Sub"

Dørene skal dempes etter beste evne. Jeg vet at det ikke blir jordskjelv av dette, men jeg har ikke lyst å ha kasse bak i familiebilen. Hjulbrønnen er fredet også.

Alternativ 2:

Audio-System X-ION 200 komponentsett for Passat
    Tang Band W6-1139 i dørene bak. "Sub"

Eneste som holder meg igjen ang alternativ 1 er jobben med dashen. Dette er ikke noe jeg begynner på uten hjelp hvertfall.

Alle tanker og inspirerende kommentarer mottas med takk.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går du for alternativ 1 er jeg ganske sikker på at du ikke vil trenge TB 6'5" som sub i dørene bak

Og de lager faktisk litt "jordskjelv" Ganske sykt til å være 6'5"

Det at du vil ha fulltoner på dashen er helt supert, gir veldig flott lydbilde!

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil jo gjerne det, men aner at jobben kan bli vanskelig.

Har skaffa meg 2stk W6-1139 allerede. Hvor de blir brukt kommer litt an på hvilket alternativ jeg går for. Om jeg går for alternativ 1, så er det godt mulig jeg ser an behovet for noe i bakdørene.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en guide som både inspirerer og gjør meg nervøs.

Guide: Bygge om dashbord for plassering av høyttalere

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som aner hvordan det ser ut nedi dashen der jeg har merket av, og tilsvarende på førersiden? Er det hulrom, eller møter jeg på mye rart nedi der?

Passat 3BG 2004 STV SQ-passat-jpg

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger spent med på denne Har akkurat samme bil...

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he. Kan ikke du teste først, så kan jeg gjøre det etterpå?

Edit: regner med at MANGE har denne bilen og kunne tenkt seg å gjøre noe. Noe mer "kjedelig" bilvalg kunne vi vel ikke gjort, men er kjempefornøyd med bilen. Vår er sølv i tillegg. Da får du det knapt mindre spesielt.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting jeg lurer litt på er å sjekke pris på dash fra en opphugger. Da har jeg ikke så dårlig tid til å få det pent. Og skulle det bli rævva, så har jeg originalen liggende. Men jeg lurer fremdeles på om det er litt hulrom "å rutte med" der jeg ringa rundt på bildet og på samme sted på førersiden....?

Lurer også på hvor vanskelig det er å legge ny vinyl. Spesielt over kanten på speedometerhuset.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først og fremst møter du på ventilasjonskanaler som sitter på undersiden av dashbordpaden fra defrosteren i midten til de små runde ute på sidene.
    Og lengst frem møter du en avstiverbjelke. På høyre side er det vel trangt mellom klima anlegget og airbag antar jeg. På venstre side er vel opphøyningen til instrumentene den største utfordringen antagelig.

Det første du bør gjøre er å ta ut dashbordet og sjekke for muligheter, om DET skremmer deg bør du glemme hele ideen. Du vil finne både airbager, elektronikk og masse ledninger

Passat 3BG 2004 STV SQ-vw-dash-jpg

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Noen som aner hvordan det ser ut nedi dashen der jeg har merket av, og tilsvarende på førersiden? Er det hulrom, eller møter jeg på mye rart nedi der?

Passat 3BG 2004 STV SQ-passat-jpg
    Du klarer å få sett litt av hvor mye plass du har under dash bordet med å ta av A-stolpe dekslet og dekslet som er på siden av dash bordet. Har montert endel 3 g 4" ned i dash bordet slik du ønsker. Ligger det en luftekanal i veien kan den "tilpasses" litt ved hjelp av en varmlufts pistol og bare klemme kanalen litt inn. I dash bordet kan du legge litt dempeull for å bremse elementet og gi det litt bedre arbeids forhold.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ukjente "skremmer" meg litt ja norcad, men jeg tror det er overkommelig. Men jeg tror at det kan være fornuftig å kjøpe et ekstra dashbord og jobbe med det istedet for å sette familiebilen ute av spill i x antall dager. Nå er det ikke sikkert at toppen av en dash gir meg noe innblikk i hvilken dybde jeg har å rutte med, men jeg trenger "kun" 6,5-8,1cm dybde (lurer litt på 4" istedet) så det burde gå an. Kan jo bygge opp litt også og plaste/pusse rundt før jeg legger vinyl.

Du tenker Acousto-Q eller lignende BEF?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ukjente "skremmer" meg litt ja norcad, men jeg tror det er overkommelig. Men jeg tror at det kan være fornuftig å kjøpe et ekstra dashbord og jobbe med det istedet for å sette familiebilen ute av spill i x antall dager. Nå er det ikke sikkert at toppen av en dash gir meg noe innblikk i hvilken dybde jeg har å rutte med, men jeg trenger "kun" 6,5-8,1cm dybde (lurer litt på 4" istedet) så det burde gå an. Kan jo bygge opp litt også og plaste/pusse rundt før jeg legger vinyl.
    Det er litt jobb å ta ut dash bordet i bilen. Den enkleste måten er å skjære ut til elementene mens det står på plass i bilen. å så montere elementet rett inn, med et gitter over. Ellers så kan du ta det ut og bearbeide det utenfor bilen, det du må passe på da er at du får det montert inn med det du monterer på dash bordet, er ikke alltid like lett Eller så kan du montere 3" inn i A-stolpene slik jeg gjorde i min Beetle.

Du tenker Acousto-Q eller lignende BEF?
    Ja

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får tenke litt på det, men alternativet med å bygge de inn i A-stolpene virker litt forlokkende må jeg si. Sjekket tråden din, og det så jo meget pent ut. Regner med at du "grov-tilpasset" i bilen og tok finpuss og trekking av Alcantara utenfor? Hva må eventuelt fjernes for å komme til a-stolpe dekselet? (har ikke bilen her akkurat nå så jeg får sjekket)

Hva bør jeg tenke på ang vinkling av dette elementet?

Passat 3BG 2004 STV SQ-ta0310-2-jpg

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bli veldig overasket om du finner 8 cm plass under dashbordet der du ønsker det! Men jeg VET ikke.
    Som BEF nevner kan du ta av dekslene i hver ende for å se inn der, eller så kan du ta av rattet og ta ut instrumentene samt hanskerommet så ser du enda bedre.

Det hjelper jo ikke med et ekstra dashbord om du ikke har plass, eller ikke "tør" å ta ut det gamle. Det er en del skrujobb og det blir seende skremmende kaotisk ut i bilen, men med tunga rett i munnen og litt kjenskap til airbager etc så er det ikke noe hokus pokus.

Jeg monterte 4" mellomtoner slik i min Octavia for noen år siden og det gikk med et nødskrik. I min Superb gadd jeg ikke prøve.......................

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil med 100% sikkerhet si at det elementet får du ikke inn uten masse jobb. Der det ikke er bæring under dashbordet er det luftekanaler og andre duppdietter. Det krever endel jobb for å få det til. Du vil nok å slite med å få det pent med de i A-stolpene, men alt går. Når det gjelder vinkel i A-stolpene har man brukt som tommel finger regel at de skal ha en vinkel slik at dem treffer hverandre midt mellom for setene i skulder høyde.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner selvsagt at jeg ikke kan kjøpe en annen dash og lage til den uten å se om det er plass. Tror jeg heller prøver meg på gamlebilen før jeg slakter dashen i Passaten.

Jeg heller mer og mer i retning av noe alla BEF sin løsning.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Vil med 100% sikkerhet si at det elementet får du ikke inn uten masse jobb. Der det ikke er bæring under dashbordet er det luftekanaler og andre duppdietter. Det krever endel jobb for å få det til. Du vil nok å slite med å få det pent med de i A-stolpene, men alt går. Når det gjelder vinkel i A-stolpene har man brukt som tommel finger regel at de skal ha en vinkel slik at dem treffer hverandre midt mellom for setene i skulder høyde.
    Jeg innser at jeg nok uansett ikke får det like pent som du, så jeg går sannsynligvis for en versjon som ikke er like omfattende.

Fint med en tommelfinger-regel.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det valg av dempemateriale. Jeg gikk for STP Gold og SPL04.

Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har forslag til plassering av forsterker? Må stå minst mulig i veien for barnevogn og oppakning.

Skulle hatt et teppe som matchet teppet bak i Passaten også. Ser det som sannsynlig at den blir bygget inn på et vis.

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde samme bil som deg.
    Tok den enkle varianten.
    Kjøpte 6.5" komponentsett fra focal slik at jeg fikk det likt i alle fire dørene.
    4x70w H/K forsterker som ble skrudd fast på høyre seterygg bak. Der er det stål plater inne og festet med karosseri skruer, og teppet på veggen gjør at ingen ting er synlig hvis du vil demontere en dag.
    Alle kabler er trekkt skjult og brukt orginale rør der dette var mulig.
    Dette ga et utrolig løft i lyd og føler ikke jeg trengte mer av noe som helst. Slapp jobben med å skjære ut/tilpasse noe som helst)

Enkel løsning, men kanskje litt utenom det du hadde tenkt..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •