Hjelp! Jeg er ny i denne kategorien!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate Magnus55 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp! Jeg er ny i denne kategorien!

Har mye erfaring med Hifi og hjemmekino, men når det kommer til billyd er jeg blank. Er ennå bare 16 år, men drømmen om bilstereo vokser for vær dag jeg er ute og øvelseskjører
    Er interessert i å høre litt om hvilke merker dere anbefaler. Lydtrykk er veldig viktig, men det skal gå ann å høre på uten at det måtte være så fryktelig høyt til tider. Så lydkvaliteten er litt prioritert den også.
    Hva slags pris burde man legge seg på for å få noe som spiller virkelig høyt, og rimelig pent?
    (Linke nettsteder med bra utvalg settes stor pris på! )

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne pakken en god start? JBL GT5/GTO Basspakke - Bilradiospesialisten - BILSTEREOPAKKER

Ikke den råeste pakka man får. Men er den brukbar?

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Definer brukbar :P

Hvis noen skal komme med råd, så må du oppgi hvilken bil det skal inn i.

Når du beskrev i første post hvordan lyd du ville ha, så beskrev du egentlig et funksjonelt anlegg, altså som spiller musikk. For at du skal ha noe som spiller musikk, så skal det litt mer til enn å kjøpe noe av bra(eller kjent) merke og bare kaste det inn i bilen.

Ville anbefalt dynabel.no/judysbilstereo.no/bilstereosenteret.no/bruktbørsen på bilstereoforumet.no

- Ikke kjøpe JBL/RF/Pioneer/MDS osv, blir ikke bra lyd bare fordi det er kjent merke.

Hvis du har tight budsjett, så er det jo bare å ta en tur innom Torshov, der får du ADS til halvparten av hva Pioneer koster, og det låter bedre.

ONTOPIC:

Du vil ha bra lyd, da må du regne med å modifisere. Diskant og mellomtone skal i speilhus-høyde. Hjelper ikke å ha mellomtone nede i døra, da får du demping på sikkert -10dB, som du kjenner til fra HiFi, så er det ikke noe særlig å ha bass og diskant ved 0dB og hele mellomtone ved -10dB, det skjønner vi.

Midbass derimot kan sitte i døra, en dempet dør, slik at vi får minst mulig vibrasjoner, og mest mulig trykk. Men da snakker vi dedikert midbass, altså som tar fra 60ish Hz og nedover(kanskje helt fra 100Hz, men dette bør mellomtone klare fint).

Sub kan fint sitte bak i bilen, men burde ikke spille så veldig mye over 50Hz. Kommer veldig ann på installasjonen, men hos meg så blir den delt ved 31.5Hz.

Forsterkere - ikke heng deg opp i watt. Watt har ingen ting å si, så å si. Ved å spille "prate-høyt" så bruker du kanskje 2-3 watt. 100W på en forsterker er MER enn nok for en diskant for at den spiller så øra blør.

Kabler - bare å legge så stort du har plass til, mange legger 50kvm enten de trenger det eller ikke. Det er veldig lurt å oppgradere alle kabler i motorrom. batteri - chassis, chassis - motorblokk, dynamo - batteri. Ellers kommer det til å blinke i lysene dine. Er dynamo som står for strømproduksjon i bilen, og levering. batteri bare lagrer, og leverer når dynamo ikke klarer mer/ikke går rundt.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    500
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ingen bil ennå, den kommer når jeg nærmer meg 18. Så plassmessig aner jeg ingen ting. Men utgangspunktet er å lære seg litt om merker. Hvordan jeg stiller på crossover osv er vell noe man gjør på selve sub ampen? Eller i avspilleren? Vet veldig godt at ting skal låte like høyt, men det skal kunne spille høyt, med massiv bass uten at det skal låte forvrengt og ubehagelig. Altså, største fokuset er trøkket (glad i å imponere kompiser.. Men skal ikke låte billig PA kvalitet. Hva slags pris må jeg opp i? Hva slags komponenter trenger jeg? Amp, sub, kabler, avspiller. Jeg er temmelig blank på hva som kan bruker i bilen fra før av til å begynne med. Så jeg slipper å ta alle kostnadene med en gang. Trøkket med sub osv først, så senere det som må til får å få det til å låte rent. Mid/diskant osv.

Og hva er en kondensator eller hva denne tingen kalles?

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker trenger du ikke bry deg stort om, annet enn at mainstream ofte koster mer enn det smaker.

Hvor man justerer anlegget, kommer ann på om du har aktive eller passive komponenter(altså delefilteret), noen har alt dette på spiller, noen har noe av dette på spiller, mens andre må gjøre alt på forsterker.

"Vet veldig godt at ting skal låte like høyt, men det skal kunne spille høyt, med massiv bass uten at det skal låte forvrengt og ubehagelig. Altså, største fokuset er trøkket (glad i å imponere kompiser.. Men skal ikke låte billig PA kvalitet. "

Igjen så beskriver du egentlig bare et funksjonellt anlegg, altså sånn det skal være. Da er det bare å legge fokus på montering og justere riktig. Massiv bass uten forvregning burde ikke være så vanskelig, da bass har det vanskelig for å forvrenges og øre er lite følsom for forvregning nede i det frekvensområdet. Det viktigeste ang. trykk fra bass, er ikke hvilket basselement du velger, men at du har power nok, og at kassen er tilpasset elementet. Plassering av kassen er også alfa&omega. Mange har for seg at midbass er bass, men skal du ha "trykk" så må du legge litt i midbass-monteringen. Altså tett dør som er skikkelig avstivet.

Og hva er en kondensator eller hva denne tingen kalles?
    - Tviler på at du får bruk for kondensator med det første.

Du vil trenge strømkabler, signalkabler, høyttalerkabler, spiller, amp, sub, kasse + div koblingsmateriale som kabelsko, polsko osv.

Hva slags pris må jeg opp i?
    - Sikker 7 000kr eller noe rundt der.

Skal du ha mer lyd, så trenger du midbass, mellomtone, diskant, forsterker(e), mer signalkabel, mer høyttalerkabel, mer strømkabel, kanskje litt dempemateriale om du er ute etter ordentlig trykk fra midbass.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •