Bilstereo med golyd, trenger annbefalninger! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Hold deg unna Alpine Type X, disse tåler veldig lite juling! Litt dumt å legge så mye i frontsett, også tåler det nesten ikke å spille :P

Høres ut som at du har vært på Torshov og fått demo? Siden du testet Pioneer mot Alpine, hvorfor ikke høre på A/D/S settet til 749kr? Det spiller faktisk bedre etter min mening. Alpine(GS og S(?)) spiller kunstig, og Pioneer settene(heter EC og TC?) spiller ullent, eller gromsete om du vil.

Hvis du skal ha Alpine spiller så er vel 9887 et godt valg, og som ugn nevner så kan jo 701-boksen kobles til Den kan gjøre vidundrer - om man kan knotte riktig

Selv hadde jeg godt for P88RS uten tvil, hvis du får tak i! Vet at torshov på lierskogen har 2stk på lager, om man kan bestille fra de da
    Nope, har mange kompisser som er bilstereo frelst, å di tester ut forskjellig hele tia. Så det er slike demoer det har blitt. Jeg er jo egentlig klar over att Type X tåler lite og det gjør forsåvidt flere modeller fra Alpine også, men så skal det også sies att om du forer disse med nokk strømm, så vil du kunne pushe den grensa høyt nokk. Alpine Type R eller X er di jeg syntest spiller bra.

Men så igjenn, så faller jeg tilbake på Focal, som jeg vet tåler heftig med juling, spiller høyt og faktisk ganske så pent..

P88RS skal vell ikke være så alt for vannskelig å få tak i igrunn ^^
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mitt spede lille forslag:

Ikke se deg blind på watt.. Kjøp deg gode forsterkere, BRA spiller, lettdrevne subber, et bra frontsett, et par batteri som er like (bytt ut det orginale, blir ikke bedre enn svakeste ledd osv), kjør på med overdimensjonerte srømkabler(bytt ut de underdimensjonerte som sitter i bilen fra før), godt jordingspungt, fest alt skikkelig, og bruk litt penger på demping. Da har du kømme langt...

Jeg ville ha brukt penger på:
    Alpine IVA-D310, sinnsykt drivverk i forhold til hva du får disse spillerene til brukt.
    PXA-H701, er nødvendig for du har ikke all veden med justeringsmuligeter på 310'en alene. Men sammen er de en killer kombo. spilleren kan styre PXA'en uten noe mere mikk. (er du heldig rundt en 3k for spiller og 2k for prosessoren)
    Mosconi forsterkere har jeg ingen erfaring med men vil tro de er temmelig bra, jeg liker godt Genesis (både serie3 og profile), de har jo konka men finner litt brukt nå og da.
    Frontsett er det mye å velge i, ScanSpeak har div interessant, Morel har jeg alltid hatt lyst til og prøve, Focal, mye å velge i.
    På sub sida ville jeg valgt noe lettdrevent, og bygd ei helt død lukka kasse.
    Batteri kommer til å koste rundt 3k stykket, og her ville jeg ha kjøpt nye.

Ei kjapp liste:
    Spiller & Prosessor: Alpine IVA-D310, PXA-H701
    Forsterkere: 2x Mosconi Gladen AS100.4 eventuelt 200.4
    Frontsett: Focal 165KRX3
    Sub: 2x Seas Lotus 10" el.lignende
    Batterier: Northstar/Apollo eller Odyssey/Stinger
    Kabler: Så grove strømkabler du orker. Skjerma signal/høyttelerkabel, optisk mellom spiller og prosessor.

+Skikkelige byggematerialer, like batterier, demping og innfestninger av subbkasse, midbasser, mellomtoner. Litt vesentlig er også plassernig å vinkling, spesielt da av diskant/mellomtone.

Vil tro det kommer på rundt en 30k hvis du er heldig, uten kabler, demping og byggematerialer.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er skeptisk til 2x10" jeg har ikke lyst å miste lydtrykket å den feite dype bassen uans om det skal spille pent. Har tidligere opplevd att 10" i lukket kasse spiller hardt å tørt å overhode ikke dypt på noe slags vis. 2x12" i portet kasse høres egentlig bedre ut for min del mtkp hva jeg er ute etter av bass.

Resten av opsettet ser veldig bra ut det, å jeg har tenkt å legge dempematteriale i alle dører, tak å bagasjerom. Takker for tips
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer egentlig helt ann på kasse og justeringer...

Har gode erfaringer med 2x10'' av lotus i litt større lukka kassen enn anbefalt, spilte ovebevisende langt ned i frekvensregisteret, uten att det låt upressist på noen måte.
    De spilte djupere enn 2x12'' Alpine Type R, som jeg har prøvd i både lukka og porta.

Og jeg er en som elsker djupbass.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Ground zero spiller helt vannvittig bra, musikalsk, tight, dypt, å brutalt når det trengs. Plutoniumen kan bli litt volsom, så derfor jeg vurderer 2x12 også.
    2x12" er nok mer voldsomt enn en 15"

Nå nermer det seg bilkjøp å jeg skal innvistere i anlegg. Trenger tips å råd om hva jeg bør kjøpe. Dette skal spille pent, rått, kontrolert med mye futt om jeg skulle ønske å vrenge opp på maks.

Her er noen merker jeg har sett på.
    Ground Zero Nuclear 12" x2, Plutonium 15(ikke spl versj)
    JLaudio w7 13"
    Men gi meg heller 3 gode grunner til å IKKE gå for GZ Plutonium

Du vet jo at det ikke er noen vei utenom GZ skal man ha BASS! :twisted:

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Men gi meg heller 3 gode grunner til å IKKE gå for GZ Plutonium

Du vet jo at det ikke er noen vei utenom GZ skal man ha BASS! :twisted:
    1. Digital Designs er like bra, om ikke bedre. Koster mindre.
    2. Digital Designs har verdensrekorden i dB fra ETT enkelt element, 18" som gjorde 181dB. GZ annonserte at sin 18" klarte 120dB, eh....er ikke det noe man kan klare med en 10"?
    3. GZ har ofte høy Fs, prøv et element med lav Fs og se hva det har å si på musikkgjengivelsen.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om dette skal bli noen krangletråd, så ber jeg Admin slette den. Var ikke det jeg var ute etter når jeg laget denne tråden.

Anyways.. kjapt spm om kassebygging.

Dette er ett eksempel:
    Om jeg kjøper ett ellement som skal ha 40l portet kasse, må jeg da regne inn ellementets magnet samt bassporten? Eller skal kassa være 40l før jeg setter inn ellementet? dvs att kassen får mindre volum når ellementet å porten er montert. Eller skal kassen ha 40l luft når alt er montert.

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, har mange kompisser som er bilstereo frelst, å di tester ut forskjellig hele tia. Så det er slike demoer det har blitt. Jeg er jo egentlig klar over att Type X tåler lite og det gjør forsåvidt flere modeller fra Alpine også, men så skal det også sies att om du forer disse med nokk strømm, så vil du kunne pushe den grensa høyt nokk. Alpine Type R eller X er di jeg syntest spiller bra.

Men så igjenn, så faller jeg tilbake på Focal, som jeg vet tåler heftig med juling, spiller høyt og faktisk ganske så pent..

P88RS skal vell ikke være så alt for vannskelig å få tak i igrunn ^^
    Har generasjon 1 alpine X frontsett i dørene på bilen min, og syns det spiller flott. Juling tåler de også. X 12 subben derimot ble jeg veldig skuffet over. Regner med dere snakker en nyere generasjon x frontsett. Synd alpine ikke leverer som før :/

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Digital Designs er like bra, om ikke bedre. Koster mindre.
    2. Digital Designs har verdensrekorden i dB fra ETT enkelt element, 18" som gjorde 181dB. GZ annonserte at sin 18" klarte 120dB, eh....er ikke det noe man kan klare med en 10"?
    3. GZ har ofte høy Fs, prøv et element med lav Fs og se hva det har å si på musikkgjengivelsen.
    1: Har hørt to stk DD 1515 i en passat stasjonsvogn, og snakk om entone-bass! Nå vet ikke jeg om den kassen var bygd i fylla eller noe men jeg ble ihvertfall ikke imponert. :?

2: Haha, tror du har til gode å høre en av plutonium modellene til GZ! Jeg prøvde å måle DB på en GZPW 15 XQ med Radioshack måleren min i en kompis sin bil, og som alle vet så måler ikke RS'en over 127 DB, og det toppet vi ved 15/40 eller noe i volum. Så at GZ ikke kan spille høyt tror jeg du må lenger ut på landet med

3: At GZ har litt høy FS gjør jo egentlig ikke noe, de fleste bilcoupeer gir såpass med naturlig gain i de lavere frekvenser at det fint går an å tune en kasse mellom 30-40hz.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ett eksempel:
    Om jeg kjøper ett ellement som skal ha 40l portet kasse, må jeg da regne inn ellementets magnet samt bassporten? Eller skal kassa være 40l før jeg setter inn ellementet? dvs att kassen får mindre volum når ellementet å porten er montert. Eller skal kassen ha 40l luft når alt er montert.
    Da skal du legge til det volumet som elementet og porten tar opp, samt hvor mye demping kassen skal ha.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Da skal du legge til det volumet som elementet og porten tar opp, samt hvor mye demping kassen skal ha.
    +1 8-)

Told you so svein

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1 8-)

Told you so svein
    Hehe.. Ja, man kan jo aldrig være for sikker heller

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer noe på BS fronten Svein?

Har btw lånt GZPW15XQ'en til han Kim no, er ikke det samme i en vectra sedan som i calibraen og proben hans. Men den spiller endel høyere enn Alpine type-R 12 tommeren min uansett om forsterkeren min er aaaaalt for svak! Er som å sette påhengsmotor på hurtigruta dette her! Men kult likevel

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Næh, har leita å leita etter en vettig passat. Men entn raillkjørt, kvitt interiør eller for høg kmstand så må jo finne en bil først.
    Lånt? Hadde ikkje dåkker gjort en deal der? Snakka m han kim idag ^^
    Hørte snakk i en wv corrado? Har du kjøpt? Kobla 12" fra rockford i ny audien tell kjærringa, m 200 fence audio watt, det spælte utruli nokk ganske bra o.O

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjer noe på BS fronten Svein?

Har btw lånt GZPW15XQ'en til han Kim no, er ikke det samme i en vectra sedan som i calibraen og proben hans. Men den spiller endel høyere enn Alpine type-R 12 tommeren min uansett om forsterkeren min er aaaaalt for svak! Er som å sette påhengsmotor på hurtigruta dette her! Men kult likevel
    Samme kasse i hver bil? Er kassen riktig tunet i forhold til elementet?

Kasser må finjusteres til bilens kupeen, eller så kan du miste en god del lyd.

Er ikke rart det spiller forskjellig fra bil til bil.

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kassa er tunet riktig i forhold til Ellement...

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i forhold til de forskjellige bilene den er blitt brukt i? Om du flytter samme kasse fra bil til bil så er det ikke akkurat rart du får veldig annerledes respons.

Kasser må tilpasses bilen, ikke bare elementet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt om Morel? Morel er high end elementer for bil... Ta en prat med Pål på bilradiosenteret på Hønefoss.

I en bil sitter man så nære elementene, så man trenger noe med vanvittig spredning, og diskanten med ekstremt lav delefrekvens.

Norske Patos har brukt Morel i sine høyttalere i flere år.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du dele lavt er det ikke lurt å bruke diskant, men heller fulltone. Deler du diskant for lav vil du oppleve at du får en veldig tynn og krass lyd.

Men ja, morel er good, liker diskantene og subelementene. Midbass og mellomtone hadde jeg valgt noe annet.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Næh, har leita å leita etter en vettig passat. Men entn raillkjørt, kvitt interiør eller for høg kmstand så må jo finne en bil først.
    Lånt? Hadde ikkje dåkker gjort en deal der? Snakka m han kim idag ^^
    Hørte snakk i en wv corrado? Har du kjøpt? Kobla 12" fra rockford i ny audien tell kjærringa, m 200 fence audio watt, det spælte utruli nokk ganske bra o.O
    Passat er jo ungdomsbil idag... Må jo ha deg Audi vettu!

Nja, deal og deal... Har ikke økonomi til å kjøpe anlegg nå som jeg har Corrado G60 prosjekt på gang, satser på å få bilen best mulig teknisk strøken først. Så vi byttelåner bare 8)

Samme kasse i hver bil? Er kassen riktig tunet i forhold til elementet?

Kasser må finjusteres til bilens kupeen, eller så kan du miste en god del lyd.

Er ikke rart det spiller forskjellig fra bil til bil.
    Kassen er bygd etter spesifikasjoner fra GZ. Og jeg har aldri hørt noe snakk om å bygge kasse etter hvilken bil man har? En ting er ihvertfall sikkert, folk hører meg sikkert 2 km før de ser meg! :twisted:

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •