KONDENSATOR ..eller ikke ??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
  1. #21
    Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det kommer jo helt ann på hvor stort strømtrekket er. Hvis strømtrekket er veeeeldig stort, så trenger du en veeeeldig stor kondensator. Da blir det ikke bare dyrt, men en stor kondensator virker mot sin hensikt. Det er fordi en kondensator blir tregere jo større den er.

  2. #22
    Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Det kommer jo helt ann på hvor stort strømtrekket er. Hvis strømtrekket er veeeeldig stort, så trenger du en veeeeldig stor kondensator. Da blir det ikke bare dyrt, men en stor kondensator virker mot sin hensikt. Det er fordi en kondensator blir tregere jo større den er.
    Joda, men 1F er bedre enn ingenting, det er jo det som er poenget, og det blir billigst mulig.
    F.eks 3 stk 0.3F er jo bedre, leverer raskere strøm,men igjen det blir nok dyrere.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

  3. #23
    Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synes nå heller å bruke pengene på noen kabelstumper for å oppgradere i motorrommet er money well spent.

  4. #24
    Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    kjøpe et skikkelig bilstereobatteri er i mine øyne absolutt beste løsningen,
    bare husk at man aldri må koble det sammen med original batteriet da forskjellig hvile spenning vil gjøre at batteriene lader vær andre ut med tiden.

    har selv kjøpe et stiger batteri og er kjempe fornøyd med det!
    har ikke vurdert noe kondensator siden.

  5. #25
    Newcomer Stig@tle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    VEL... Stinger batteriet ligger på postkontoret.. hentes om få timer...
    Problemet med resten er...Resten.. ikke hatt tid (eller kunnskap) til å gjøre retsen... altså trekking av kabler...bytte kabler i motorrom.. ...

    Jævlig surt.. anlegget står bare der..

    im a noob..

  6. #26
    Newcomer Stig@tle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Hjelp ønskes...

    Ok - Kryper til korset og spør her inne = Noen som har lyst ( mot betaling selvfølgelig) å få igang dette systemet ??
    Altså :
    Bytte kabler i motorrom (altså - dynamo,start, batteri - jord..)
    Trekke alt av kabler ( fra batteri bak til forsterkere..frem til høyt i dører )

    Mangler strøm/jord kabler.. Høytkabler/signal kabler har jeg.

    oslo- lørenskog - lillestrøm - fetsund området...

    PLEASE..

    ta kontakt og name your price

  7. #27
    Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    jeg bort i toten området, så et stykke å kjøre.
    men ikke umulig at jeg kan ta på mei jobben mot noe kroner.

    Du får kontakte mei om du er interessert

  8. #28
    Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En kondensator vil gi deg de siste 5% med distinkt/hardt trøkk dersom du har oversized forsterkeri med et puslete 75amp blybatteri, men det er knapt nok hørbart.

    En kondensator er et passivt komponent, og kan ikke tilføre mer energi over tid (over 0.2-0,5sek, normalt sett).

    Et skikkelig batteri, evt. et ekstra batteri montert bak sammen med forsterkere vil gi deg ekstremt mye mer, uten at det koster stort mer.

    Kondensator - ~5% ekstra til ~1000,-

    Skikkelig batteri - 50-100% ekstra til ~2000,-


    Tallene er hentet mer eller mindre ut fra løse luften, men det er ingen tvil om at et batteri gir deg minst 10 ganger så bra resultat som en kondensator.

    Jeg har selv montert 2stk RF 10001d på 2stk RF Power 12" i en Bora 1.6i. Resulatet var forfærdelig, og det låt mye bedre med kun én 1001d. MYE hardere og presis bass. Med begge koblet til var det kun grøt og støy.
    En stinger hybrid-kondensator på 4 eller 5 farad ble testet, og vi kunne rett og slett ikke høre forskjell. Bortkastede penger.

    Batteri, så dynamo, så kondensator om du virkelig skal tyne de siste få, dog uhørbare prosentene.

  9. #29
    Newcomer Stig@tle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har nå iallefall kjøpt meg Stinger spv44 som anbefalt til mitt lille anlegg.
    og dette skal dermed bli mitt eneste batteri i bilen... må si jeg er skeptisk.. bittelite det batteriet der... men ved å si dette, bekrefter jeg vel hvor lite jeg kan om strøm..

    Altså
    Org batteri ut av bilen..
    bytte kabler i motorrommet - som anbefalt.
    trekke alt av kabler til bagasjen...
    montere mine 2 forsterkere i bagasje..
    (1 forsterker er montert på kassa m 10". )
    montere høyt foran i dører..

    og så få detta til å låte nogenlunde..

    Er fryktelig spent på om denne 10" i tett liten kasse gir det jeg ønsker..

  10. #30
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Dynamo og motor!

    Kondensator får litt pepper her ser jeg, og er ikke enig med det som blir sagt her. Hadde selv et relativt stort anlegg for noen år siden som besto av 1 Rf 20001bd (oppgitt til 2500W rms) 1 Rf 8xx (husker ikke helt hva den het ca 850 w rms firekanaler) 2 frontsett alpine X 16cm 1 alpine X 12' (hadde R 15' En stund også, men den tok fyr :O )

    Kjørte dette KUN med 1 batteri, og det ble blinking i lysene bare jeg slo på stereoen. Kjøpte meg da en stinger kondensator på 1 F, og blinkingen ble borte.

    Dette sto da i en dieselbil, og de har som regel mye større batteri og dynamo en bensinbiler, noe som hadde mye og si på dette oppsettet.

    I en annen bil jeg hadde ( 1.4 polo) Måtte jeg ty til ekstra batteri, og da skippet jeg kondensatoren. Batteriet må da levere MYE ampere fort, og da valgte jeg meg ett optima (gele) batteri med mye startampere.

    Dynamoen er på en måte strømforsyninga til hele anlegget, og uten nok strøm derifra kommer man ingen vei.. Husk også på at motoren må klare å drive dynamoen også..

  11. #31
    Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Stig@tle
    Har nå iallefall kjøpt meg Stinger spv44 som anbefalt til mitt lille anlegg.
    og dette skal dermed bli mitt eneste batteri i bilen... må si jeg er skeptisk.. bittelite det batteriet der... men ved å si dette, bekrefter jeg vel hvor lite jeg kan om strøm..

    Altså
    Org batteri ut av bilen..
    bytte kabler i motorrommet - som anbefalt.
    trekke alt av kabler til bagasjen...
    montere mine 2 forsterkere i bagasje..
    (1 forsterker er montert på kassa m 10". )
    montere høyt foran i dører..

    og så få detta til å låte nogenlunde..

    Er fryktelig spent på om denne 10" i tett liten kasse gir det jeg ønsker..
    Ikke la deg lure av størrelsen på batteriet. Det leverer, godt. En jeg kjenner spilte 141dB med et "mopedbatteri"(det minste, rød farge) fra stinger, så stinger har mye strøm å gi det altså 141dB krever VELDIG mye mer enn et "vanlig" anlegg

  12. #32
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Ikke la deg lure av størrelsen på batteriet. Det leverer, godt. En jeg kjenner spilte 141dB med et "mopedbatteri"(det minste, rød farge) fra stinger, så stinger har mye strøm å gi det altså 141dB krever VELDIG mye mer enn et "vanlig" anlegg
    Du trenger ikke noe enormt stort anlegg for å spille 141 db heller da.. kommer helt an på hvilken frekvens du tester med, og hvilken bil, type anlegg osv.. Amperetimer og startampere er det som teller for et bilbatteri i stereosammenheng

  13. #33
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Forman313
    En kondensator vil gi deg de siste 5% med distinkt/hardt trøkk dersom du har oversized forsterkeri med et puslete 75amp blybatteri, men det er knapt nok hørbart.

    En kondensator er et passivt komponent, og kan ikke tilføre mer energi over tid (over 0.2-0,5sek, normalt sett).

    Et skikkelig batteri, evt. et ekstra batteri montert bak sammen med forsterkere vil gi deg ekstremt mye mer, uten at det koster stort mer.

    Kondensator - ~5% ekstra til ~1000,-

    Skikkelig batteri - 50-100% ekstra til ~2000,-


    Tallene er hentet mer eller mindre ut fra løse luften, men det er ingen tvil om at et batteri gir deg minst 10 ganger så bra resultat som en kondensator.

    Jeg har selv montert 2stk RF 10001d på 2stk RF Power 12" i en Bora 1.6i. Resulatet var forfærdelig, og det låt mye bedre med kun én 1001d. MYE hardere og presis bass. Med begge koblet til var det kun grøt og støy.
    En stinger hybrid-kondensator på 4 eller 5 farad ble testet, og vi kunne rett og slett ikke høre forskjell. Bortkastede penger.

    Batteri, så dynamo, så kondensator om du virkelig skal tyne de siste få, dog uhørbare prosentene.

    Forsto jeg deg rett? du kjørte en forsterker per spole ja? Du har garantert fått en fase feil utfra symptomene du nevner her. Med en enkel spllit på signalkablene, og fase 0* på begge forsterkerene skulle det bare blitt bedre. Gain er og ett problem her da begge forsterkerene må spille eksakt like høyt. spiller den ene en anelse høyere en den andre vil du høre vreng lyd.

    Og, kondensator er hovedsaklig ment får å spare batteri og dynamo ved å skjære vekk de verste spennigsfallene. (Ved "slå" bass)

    Tråstarter: La dynamoen og motorrommet være til å begynne med. Du skal ha et høvelig ekstremt anlegg før du trenger å rote nedi der. Hvis du opplever dynamostøy kan du prøve å bytte jording på batteriet, men stort sett skyldes det dårlig jord ifra forsterkeren (jordingspunkt i bagasjerom stort sett)

  14. #34
    Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Hvis man har en dårlig dynamo, og dårlige/tynne kabler i motorrom, så er ikke svaret å forskyve "problemet" videre med en kondensator. For det er det du gjør, forskyver problemet.

    Kan noen av dere fortelle meg hvordan en kondensator hjelper om man har for lite strøm? Lager en kondensator strøm? Er det en liten strømfabrikk eller noe?
    Jeg anbefaler ikke at man forskyver et problem. Jeg mener heller ikke defekt lading når jeg sier røten. Bare at ladingen er tilstrekkelig i henhold til bilens spesifikasjoner, men ikke adekvat nok til å i tillegg takle kortslutningsnære bassrytmer.

    Kondensator mellomlagrer strøm og tillater raskere lagring/utladning-syklus enn bare det originale batteriet alene. Ekstra batteri vil såklart være aller best. Men kondensator hjelper en del hvis man velger å beholde bilen original, uten at dashbordbelysningen skal blinke som et spansk diskotek på nyttårsaften. Det er min objektive erfaring.

  15. #35
    Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Blæh!
    Du trenger ikke noe enormt stort anlegg for å spille 141 db heller da.. kommer helt an på hvilken frekvens du tester med, og hvilken bil, type anlegg osv.. Amperetimer og startampere er det som teller for et bilbatteri i stereosammenheng
    Var etter dB-dragracing sine regler, og var de som målte. Frekvens noe rundt 40Hz, i en bil med veldig lav tuning(dårlig for dB), enkel kasse med enkel 15". Forsterker var 2x200W

    Var merkverdig mange som ikke klarte 135dB engang, så det du sier om at det ikke er stort å spille 141dB setter jeg tvil ved.

  16. #36
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Var etter dB-dragracing sine regler, og var de som målte. Frekvens noe rundt 40Hz, i en bil med veldig lav tuning(dårlig for dB), enkel kasse med enkel 15". Forsterker var 2x200W

    Var merkverdig mange som ikke klarte 135dB engang, så det du sier om at det ikke er stort å spille 141dB setter jeg tvil ved.
    en enkel 15' og en forsterker på 2x 200w beviser vel det... spilte 141 db selv med 2 12' arizona eagle s12 element, som sto i en enorm kasse med bassport.. (for lavest mulig frekvenser) koblet sammen med ei monoblokk fra rf på ca 1000w. Hele surlamitten kosta vel rundt 6-7000.... Er vel ikke noe ekstremt ved det i mine øyne.. Og ja, var på db drag med skikkelig utstyr og med arransjørens test plate

  17. #37
    Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Blæh!
    Forsto jeg deg rett? du kjørte en forsterker per spole ja? Du har garantert fått en fase feil utfra symptomene du nevner her. Med en enkel spllit på signalkablene, og fase 0* på begge forsterkerene skulle det bare blitt bedre. Gain er og ett problem her da begge forsterkerene må spille eksakt like høyt. spiller den ene en anelse høyere en den andre vil du høre vreng lyd.

    Og, kondensator er hovedsaklig ment får å spare batteri og dynamo ved å skjære vekk de verste spennigsfallene. (Ved "slå" bass)

    Tråstarter: La dynamoen og motorrommet være til å begynne med. Du skal ha et høvelig ekstremt anlegg før du trenger å rote nedi der. Hvis du opplever dynamostøy kan du prøve å bytte jording på batteriet, men stort sett skyldes det dårlig jord ifra forsterkeren (jordingspunkt i bagasjerom stort sett)
    Nei, du forsto meg ikke rett

    De største 12" i Power serien er dobbeltspolet, og siden det var 2stk 12" ble spolene paralellkoblet. (2x4ohm spoler per element, som gir 2ohm).
    Det var med andre ord én 10001d per element.

    Dette resulterte i et strømtrekk som ved peak overgikk det et usselt 55A blybatteri klarte å levere. Spenningsfall med påfølgende slapp og grøtete bass.

    Med dagens klasse D forsterkere skal du ikke legge mange lapper på bordet før et orginalt blybatteri gir tapt i basslagene. Blybatterier er ikke egnet for korte men store strømtrekk. Så jeg sier meg uenig i at man skal la alt i motorrommet være.
    Å bytte batteri tar 10min, og man får MYE igjen for det med nogenlunde OK forsterkeri.

    Når man betaler 15-2000k for et par bassere og et par forsterkere, så det er dumt å ikke følge opp med et batteri til 2000,-.

    Fet lyd/bass får man ved å følge 3 regler ... strøm, strøm og strøm

  18. #38
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Forman313
    Nei, du forsto meg ikke rett

    De største 12" i Power serien er dobbeltspolet, og siden det var 2stk 12" ble spolene paralellkoblet. (2x4ohm spoler per element, som gir 2ohm).
    Det var med andre ord én 10001d per element.

    Dette resulterte i et strømtrekk som ved peak overgikk det et usselt 55A blybatteri klarte å levere. Spenningsfall med påfølgende slapp og grøtete bass.

    Med dagens klasse D forsterkere skal du ikke legge mange lapper på bordet før et orginalt blybatteri gir tapt i basslagene. Blybatterier er ikke egnet for korte men store strømtrekk. Så jeg sier meg uenig i at man skal la alt i motorrommet være.
    Å bytte batteri tar 10min, og man får MYE igjen for det med nogenlunde OK forsterkeri.

    Når man betaler 15-2000k for et par bassere og et par forsterkere, så det er dumt å ikke følge opp med et batteri til 2000,-.

    Fet lyd/bass får man ved å følge 3 regler ... strøm, strøm og strøm

    Det blir noe annet ja. Er bare å bytte batteri da ja. 55 ah batteri blir for lite, og et gelebatteri med høy startahmpere er å foretrekke. Det jeg mente med å la motorrommet være er å la kablene være. Du skal ha ett ganske ekstremt forbruk for at ikke kablene i motorrommet holder.

  19. #39
    Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Blæh!
    Du skal ha ett ganske ekstremt forbruk for at ikke kablene i motorrommet holder.
    Har en ganske annen erfaring med en god del biler, så er ikke noe engangstilfelle den erfaringen min.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •