Peugeot 406 sedan - 97 mod - Noen med erfaring ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer Stig@tle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Peugeot 406 sedan - 97 mod - Noen med erfaring ?

Prøver et langskudd her.. Er det noen her som har bygget god lyd i en 406?
    Lykkelig eier fom i morgen av denne doningen, som har orginalt anlegg i seg. ( kun en høyt i dør og en diskant på topp av dashbord.. )

VIL ikke ha no lyd i bakdører.. det er kun MEG dette skal låte bra for.

hadde 15 " som ungråner.. med 6x9 i hylla + 6,5 + diskant i døra i en liten renault 18 3 dørs i begynnelsen av 90 åra..

Nå jaktes det på noe som låter rent og pent... med litt bass.. liker å spille høyt.. men ikke tranze/tekno bass lizzom.. ikke DB drag..

MTP denne hattehylla i denne sedanen , hvordan lager jeg god bass ? med 2 x 8 " i hylla og bygge en tett kasse fra bagasjen og opp til hattehylla - på 2 x 11 liter.. ? og 6,5 i dør ???

eller ei kasse m en 12" i bagasjen... blir ikke det veldig mye skrangling fra bagasjelokket? og med en kasse i bagasjen - trenger jeg porter i hattehylla ?

Spilleren har kun 1 linjeutgang..er dette nok ? og hva trenger jeg da av utstyr for at dette skal funke ?

har kun et par gamle men gode forsterkere fra "råna tiden"..

Tenkte på en forsterker til sub og en forsterker til frontsett.

trenger jeg kondensator og nytt batteri ??

Takker for svar !!

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring med Peguot er at man bør trekke egen jordkabel fra batteri.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, her sitter det vel 6,5" i døra? da finnes det mye hyggelig å velge mellom
    Har du høytallere orginalt i hatthylla på denne? om du har og hvis mulig fjerner du disse og lar grillene sitteigjen på den måten slipper bassen lettere inn i bilen.
    bassporter i hatthylla er fy fy... hehe du kan bruke bare flensen for at det skal se pent ut men ikke røret, det kan lett gi deg en båndpass funksjon mellom basskassa i bagasjen og selve bagasjerommet. noe som kan være veldig uheldig om god lyd er målet.
    om du blir plaget med skranglig fra bagasjelokket er det mulig å dempe med alubutyl matter for å redusere problemet.
    om 1 linjeutgang er nok kommer litt ann på hvor høyt du vil legge lista, y-ledd vil kunne løse det, ellers så er ny spiller eller ekstern dsp/aktivt delefilter en løsning men gjerne kostbart.
    Kondensator trenger du ikke. Om du trenger nytt batteri kommer ann på hvor du legger lista og hvor stort strømtrekk du har.
    om jeg har forstått rett så trenger du frontsett, sub med kasse og kabler for å komme igang.
    Hvor mye har du tenkt å bruke på dette?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shammers
    Hei, her sitter det vel 6,5" i døra? da finnes det mye hyggelig å velge mellom
    Har du høytallere orginalt i hatthylla på denne? om du har og hvis mulig fjerner du disse og lar grillene sitteigjen på den måten slipper bassen lettere inn i bilen.
    bassporter i hatthylla er fy fy... hehe du kan bruke bare flensen for at det skal se pent ut men ikke røret, det kan lett gi deg en båndpass funksjon mellom basskassa i bagasjen og selve bagasjerommet. noe som kan være veldig uheldig om god lyd er målet.
    om du blir plaget med skranglig fra bagasjelokket er det mulig å dempe med alubutyl matter for å redusere problemet.
    om 1 linjeutgang er nok kommer litt ann på hvor høyt du vil legge lista, y-ledd vil kunne løse det, ellers så er ny spiller eller ekstern dsp/aktivt delefilter en løsning men gjerne kostbart.
    Kondensator trenger du ikke. Om du trenger nytt batteri kommer ann på hvor du legger lista og hvor stort strømtrekk du har.
    om jeg har forstått rett så trenger du frontsett, sub med kasse og kabler for å komme igang.
    Hvor mye har du tenkt å bruke på dette?
    org høyt er en diskant i dash helt opp ved frontruta og 16.5" element i døra.

Etter litt leting i gamle pappesker ble det funnet : Kaber i meterhvis ( fra installasjon på 90 tallet så - kabler trengs ikke
    Fant også et aktivt delefilter...8 spennende å finne ut om det funker fortsatt. Åpnet det og fant ingen brente kretser osv...
    2 stk forsterkere = 2x 110w og en på 1x 250w. bra watt ikke IDIOT watt..

så vi havner nå da på frontsett og sub m kasse.
    vil evnt et sett med std 6x9 i hylla bare ødelegge lydbildet? eller vil det fylle opp lyden litt?
    Tok ut 6,5 " elementet i bilen.. 6 cm dypt med en magnet på str med en 20 kroning..
    Det er 11.5 cm klaring fra feste til stålbjelken i døra.

Ønsker å bruke en 3-4 tusen på høytalere tenker jeg. Er dette reèllt?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stig@tle

Etter litt leting i gamle pappesker ble det funnet : Kaber i meterhvis ( fra installasjon på 90 tallet så - kabler trengs ikke
    Fant også et aktivt delefilter...8 spennende å finne ut om det funker fortsatt. Åpnet det og fant ingen brente kretser osv...

vil evnt et sett med std 6x9 i hylla bare ødelegge lydbildet? eller vil det fylle opp lyden litt?
    Tok ut 6,5 " elementet i bilen.. 6 cm dypt med en magnet på str med en 20 kroning..

Svaret er ja.
    Hvis målsetningen er som nevnt i #1 så bør du bruke pengene på frontsettet og sub'en. Sonder også bruktmarkedet, da kan du fort finne varer for dobbel verdi og vel så det. Da snakker vi kvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva slags forsterkere er det snakk om?
    helt umulig er det ikke, men om du ikke har noe i mot å kjøpe brukt er mulighetene enda større, er mange der ute med bytte-syke (blandt annet undertegnede) som har en del pent/lite brukt bra utstyr liggende.

Kan jo komme med noen forslag over ting Jeg vet (har testa selv) som er bra.
    Nytt:
    Audiosystem HX 165SQ komp sett koster nytt hos dynabel 2500kr.
    Peerless XXLS Alu. 12" Subwoofer koster ny hos dynabel 2115kr
    + kasse blir det litt over budsjett men...
    Det er i allefall et meget godt komp sett til prisen og om lydkvalitet står i fokus synes jeg ikke du skal gå for noe dårligere enn dette, min mening er at dette sette holder godt følge lyd messig med sett langt opp mot den dobbleprisen, altså mye for penga.
    Det samme med XXLS suben mye god bass for penga.
    Brukt:
    Jeg har en annonse ute på finn (finnkode: 27749521) nå med enda litt bedre komponenter bestående av toppserie Komp sett fra tyske audiosystem og 12" sub fra samme produsent/serie i spesialbyggd kasse dette har tilsammen en ny pris på over 12.000kr og er anonsert til 5500kr sammlet men er altids lov å komme med bud (kan hentes i oslo)

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TUSEN TAKK for alle som har svart her..

Har idag gjort et par impuls kjøp...aldri lurt.. men men...
    Håper på litt hjelp videre :
    kjøpte først - via finn.no : en stk Pioneer GM-7300M - Mono forsterker 800w 2 ohm... + 10" pioneer basser - TS-W257D2 - i en liten tett kasse på 19L.
    Lurer på om det er det rette for denne basseren.. og om det kanskje er tull med tett kasse i bagasjen i en sedan ... ??

VEL - på vei hjem fra selgeren av dette ( fikk det billig.. kansje FOR billig.. ) så stoppet jeg på Torshov bilrek.. tenkte å se hva mer de hadde.. ( selger sa at alt var kjøpt der - så da kunne jeg jo kikke...) Og ved kassa lå det en "billigkrok"... og..tror dere ikke at det lå litt snacks der...( trur eg)

Med tanke på at jeg har kun en linje utgang på kenwood`n foran - så kjøpte jeg en forsterker til... I samme serie som bass sterkeren.. Pioneer GM-6300F til 1200kr..
    Og tenker - siden denne har output rca - kan jeg vel bare plugge i et par phonokabler på Output - over til bass sterkerens "input"...
    og vips... så vil dette funke ... ??? eller?

HVIS JEG NÅ FÅR DETTE TIL Å FUNKE.... trenger jeg kun høytalere foran.. og muligens en kondensator... eller???

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TUSEN TAKK for alle som har svart her..

Har idag gjort et par impuls kjøp...aldri lurt.. men men...
    Håper på litt hjelp videre :
    kjøpte først - via finn.no : en stk Pioneer GM-7300M - Mono forsterker 800w 2 ohm... + 10" pioneer basser - TS-W257D2 - i en liten tett kasse på 19L.
    Lurer på om det er det rette for denne basseren.. og om det kanskje er tull med tett kasse i bagasjen i en sedan ... ??

VEL - på vei hjem fra selgeren av dette ( fikk det billig.. kansje FOR billig.. ) så stoppet jeg på Torshov bilrek.. tenkte å se hva mer de hadde.. ( selger sa at alt var kjøpt der - så da kunne jeg jo kikke...) Og ved kassa lå det en "billigkrok"... og..tror dere ikke at det lå litt snacks der...( trur eg)

Med tanke på at jeg har kun en linje utgang på kenwood`n foran - så kjøpte jeg en forsterker til... I samme serie som bass sterkeren.. Pioneer GM-6300F til 1200kr..
    Og tenker - siden denne har output rca - kan jeg vel bare plugge i et par phonokabler på Output - over til bass sterkerens "input"...
    og vips... så vil dette funke ... ??? eller?

HVIS JEG NÅ FÅR DETTE TIL Å FUNKE.... trenger jeg kun høytalere foran.. og muligens en kondensator... eller???
    hadde ikke du forsterkere a? he he. tja, har ikke erfaring med den suben selv., men går vel ikke akkurat for.å være kjempe bra, tett kasse pleier ikke å være veldig feil i bil da. er ikke veldig kritisk til kassevolum når man jobber med lukket, så det er en ganske enkel måte å få bassen til å spille musikk. men om den kassa kansje er i minste laget vet jeg ikke men synes den hørtes liten ut. forsterkerene er sikkert helt ok. og du vil få lyd om du kobler slik du har tenkt., men jeg ville nok ha brukt y ledd i stede uten at jeg kan begrunne det. kondensator det treger du ikke, det er mye bedre å oppgradere batteri i stede om du vil gjøre noe på strøm siden og helst legg opp minus direkte fra batteri og ikke fra et punkt i karosseri. det er bedre og mer effektivt enn kondensator. ellers så er det hx165sq sette absolutt verdt å tenke på som frontsett. eller bedre brukt ;-)

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel - time will show lydmessig.. har kun 1700 igjen til frontsett.. og skal montere alt imorgen.. (lørdag) mååå finne et bra frontsett imorgen...

anyone???

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fikk tak i et audio system HX 165 SQ sett til en ok pris...
    Har en følelse om at de låter FETT..
    de sklei rett inn i dørene på 406`n.. fett.. Strekking av kabler til hele skiten starter i morgen.
    gruer meg - da dette er noe jeg takler dårlig.. stinker på trekking/skjuling av kabler..
    Phono og høytaler ledninger på en side og strøm jord remote på andre sia.. Riktig ?
    Og !!! Subben er klæss ny - kom i lukket org eske.
    Hva gjør jeg..bør den spilles på meger lavt volum i starten - eller hvordan skal den spilles inn?

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phono og høytaler ledninger på en side og strøm jord remote på andre sia.. Riktig

Hva gjør jeg..bør den spilles på meger lavt volum i starten - eller hvordan skal den spilles inn?
    Om phono og strøm skal på hver sin side eller ikke, har ikke så mye å si - så lenge signalkablen er skjermet.

Spille inn sub? Kjør på fra første Hz.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med fin fint frontsett
    Normalt sett kan du gi ganke mye gass med suben fra første stund, men det skader ikke å la den få muligheten til å myke seg opp litt i starten, spider og oppheng er ganske stivt når det er nytt, du merker at det blir mykere ved at den spiller dypere og høyere. Og du må gjerne spille høyt, men kansje ikke bånn spiker de første dagene, men det viktigste er at du ikke skrur gain på forsterkeren for høyt så den klipper men det vet du sikkert...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er d no "mal" på hvor tjukk strøm kabelen bør være fra batt til stærkern?

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er d no "mal" på hvor tjukk strøm kabelen bør være fra batt til stærkern?
    Ja, hvis det er spenningsfall du tenker på. Strømkabler skal, etter tommelfingerregel, ikke være lenger enn 5meter.

Hvis kablene er veldig tynne(ser noen bruker 10mm^2) så er vel 5meter i drøyeste laget.. Ved strømtrekk så kan man nok vente spenningsfall ved bruk av tynne kabler, og særlig over lengre strekk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fornøyd med lyden?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke fått hjelp... - JA innrømmer at jeg har 10 tommeltotter.. så delene finnes.. installeringa mangler.. har sted å stå.. men mangler folk...

Anyone som har jææævlig lyst til å hjelpe, i lørenskog området??

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen??

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sjekket hva det vil koste å få jobben gjort av "proffer"?

feks http://www.strommen-bilradio.no/verkstedet.php

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta å ring han Ketil hos Audio-Art i Oslo Han er fliiiiink, 2-3 ganger europamester i soundquality

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

oppdatering

Da har jeg kjørt rundt i et par uker med lyd i bilen...
    og.. ikke helt som forventet..
    Bassen kommer ikke helt frem føler jeg.. og frontsettet tåler ikke så veldig høyt volum.. utrolig mye mellomtone og diskant i dette settet.. skrudd ned på -7 på både mellomtone og diskant - så nå er d ok.

brukte phono out på ene forsterker til bass forsterkeren.

har justert og justert... men bassen er svak.. der jeg sitter.. speller som f.. når jeg stikker huet inn i bagasjen - så her er det nok snakk om "problem med tett bagasjerom syndrom".. usikker på hva jeg bør gjøre - bytte ut element og kasse til en 12" med portet kasse??

og - y ledd istedet for preout på ene forsterker?? ( noen med link til y-ledd? )

frontsettet er jeg derimot usikker på.. kansje den største skuffelsen.. det låter flatt og skjærende. med testmusikk og dunk dunk låter d klart og høyt - men med vanlig musikk - rock - osv - låter det fryktelig søpplete og ukontrollert..

Bahh.. kjipt..
    Tips fra folket ???

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •