Kun frontsett i bilen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kun frontsett i bilen?

Har ved et par anledninger lest på nettet at man er en "n00b lolz!!11" om man ikke klarer å få et bilanlegg til å spille bra kun med frontsett.

Skal jeg være ærlig har jeg faktisk aldri tenkt på at jeg kun kan ha frontsett i et "seriøst" oppsett. Har jo hørt det i et par biler, og det har hørtes helt grusomt ut. De som sitter i baksetet hører jo bare bass. Men kanskje eierne av disse bilene er noen av "n00bza" det er snakk om?

Kan noen fortelle meg hva greia er? Forresten noen som har bare frontsett i sin bil her, og fortsatt har god lyd i hele bilen?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontsett i mine øyne er for mellomtone og diskant. Nothing else. Sub'en tar seg av resten.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var uklar, beklager det. Sub skal selvfølgelig også være med.

Tenkte mest på det med å kutte ut hattehylla.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av javisst
    Jeg var uklar, beklager det. Sub skal selvfølgelig også være med.

Tenkte mest på det med å kutte ut hattehylla.
    Har man ingen i baksetet kan man nok fint kutte ut hattehylla ja.

Jeg har derimot høyttalere der også. Det løfter dynamikken og lydbildet betraktelig og de som til tider sitter bak kan også høre noe annet enn bare bass.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, var nøyaktig det jeg og mente, men enkelte holder hardt på at man er en amatør om man ikke klarer å montere frontsettet slik at det spiller for hele bilen.

I min bok er det jo så enkelt som at om man sitter i baksetet, sitter man nærme subben og den vil som regel overdøve frontsettet. For den som sitter fremme blir det jo ok, men for de som sitter bak blir det ikke noe særlig. Men hey, kan jo bare være at jeg suger til å montere anlegg..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min bok er det jo så enkelt som at om man sitter i baksetet, sitter man nærme subben og den vil som regel overdøve frontsettet. For den som sitter fremme blir det jo ok, men for de som sitter bak blir det ikke noe særlig.
    Slik er det i min bok også. En kan jo prøve å inngå et kompromiss mellom framsete og baksete, men det er jo lovpålagt at sjåføren skal ha den beste lyden 8)

Egentlig er det subben og dens evne til å spille jevnt i hele bilen som er problemet. Et frontsett bør kunne spille ok i hele bilen om det plasseres riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo forskjell på om frontsettet høres i hele bilen, eller om det spiller like godt i hele bilen.

Hva er forresten riktig plassering for et frontsett?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man ønsker å få lyden til baksetet er det vel naturlig å plassere høyttalerne slik at lyden strømmer dit uten så mange hinder.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hinder som.. hmm.. sjåføren og setene?

Nei, takke meg til høyttalere i alle dører, hattehylle OG dash! hehe..

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Frontsett i mine øyne er for mellomtone og diskant. Nothing else. Sub'en tar seg av resten.
    Hvor er disse høyttalerne plassert? Diskant og mellomtone, disse spiller jo relativt høye frekvenser, og sub tar resten? Sub er jo normalt sett plassert i bagasjen, virker som at du har lyst på et ganske rart lydbilde.

trådstarter: Hvem er det som sier at man skal klare alt med frontsett? Det har aldri jeg lest før hvertfall, og jeg er ganske aktiv på bilstereofronten.

Hvorfor er dere så opptatt av at det skal være lyd bak? Hvorfor er et anlegg dårlig om det ikke er lyd i baksetet? Det er jo i førersete godlyden skal være.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja her var det mye tull å lese! :-D
    For baksetet har man et par coaxer e.l. som man skrur på KUN når noen sutrekopper sitter på. Eller benytter de uten diskant i veldig små doser for "rear fill-in" ellers.
    Det er lyden i sjåførsetet som skal prioriteres, og når lyden kommer fra alle kanter kommer man aldri i mål.
    Har dere høyttalere bak dere i stua også når dere lytter til 2-kanals stereo?
    Liker du følelsen av å stå midt på scenen med musikerne rundt deg på alle kanter?
    NEI, lyden skal kommer forfra og gi et "bilde" av scenen. Trikset i bil er nettopp det å få lydbildet opp og frem - IKKE bakover!

Det er ingen som klarer å få et frontsett til å spille like bra i hele bilen.
    Men det er levelig for baksete-passasjerene med bare frontsett om man skrur ned nivået på subben ett hakk eller tre ved anledning.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil aldri få et lydbilde som illustrerer scenen i en bil uansett, med annet man leker med balance kontroll for å kompensere at man faktisk nærmest sitter på de venstre høyttalerene foran.

Skal dette gjøres riktig ender man opp med en ganske stor volumforskjell mellom høyre og venstre kanal som igjen gjenspeiler seg på hva man kan dra ut av spl i bilen.

Ja for en som kun bryr seg om å høre lyden korrekt gjengitt så er nok dette den beste løsningen. For andre er det ett fett og de vil ha høyest mulig lyd og mest mulig lyd. Derfor kjøres det også på med coax'er i hattehylla.

Man må ta til etterretning at det er stort sett unge gutter/menn i eldre biler som installerer et større anlegg i bilen og tørr påstå at flertallet ikke bryr seg stort om riktigheten av lydbildet.

Derimot en godt opp i alderen i en nyere og langt dyrere bil vil nok gjøre jobben ganske annerledes da man prioriterer annerledes.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil aldri få et lydbilde som illustrerer scenen i en bil uansett, med annet man leker med balance kontroll for å kompensere at man faktisk nærmest sitter på de venstre høyttalerene foran..
    Jeg vil aldri få det, men så kan jeg få det bare å vri på en balance kontroll?
    Vel, jeg kan få det, og har fått det med fhv billig anlegg. De gangen JEG har fått det bra har det innvolvert 3-veis frontsett med høytmontert diskant og mellomtone, samt DSP. Tidsforsinkelse av venstre kanal er viktigere enn demping her.

Skal dette gjøres riktig ender man opp med en ganske stor volumforskjell mellom høyre og venstre kanal som igjen gjenspeiler seg på hva man kan dra ut av spl i bilen.

Ja for en som kun bryr seg om å høre lyden korrekt gjengitt så er nok dette den beste løsningen. For andre er det ett fett og de vil ha høyest mulig lyd og mest mulig lyd. Derfor kjøres det også på med coax'er i hattehylla..
    Som nevnt, man behøver ikke ende opp med en ganske stor volumforskjell.
    Og det er langt enklere å dra SPL på hørselskadenivå i bilen enn i hjemmekinoen.

Man må ta til etterretning at det er stort sett unge gutter/menn i eldre biler som installerer et større anlegg i bilen og tørr påstå at flertallet ikke bryr seg stort om riktigheten av lydbildet..
    Ja og nei. Det er da mange unge gutter og menn her på AVF som er seriøst opptatt av lydkvalitet? Og da drar nok mange av dem med seg samme tankegangen inn i bilen. Men eldre biler er et problem. De har langt høyere støy i bilen, noe som ofte forsøkes kompensert med masse høyttalere og store forsterkere for maks SPL. Å dempe støynivået er ofte vel så lurt, ihvertfall for hørselen! :-D

Derimot en godt opp i alderen i en nyere og langt dyrere bil vil nok gjøre jobben ganske annerledes da man prioriterer annerledes.
    Prioritere kanskje litt annerledes, har kanskje litt mer erfaring, har kanskje en nyere/bedre bil med mindre støy, har kanskje bedre økonomi, har kanskje mer tålmodighet, men hva man virkelig ønsker tror jeg kanskje ikke er så forskjellig.

Ungdommen har riktignok en lei tendens til å se etter det største/tøffeste/høy blingfaktor og/eller det dyreste som betyr status og annerkjennelse. Dessverre blir mye dyrt utstyr vraket etter kort tid pga skuffende ytelse og lydkvalitet, når det var forståelsen for helheten og utålmodighet i monteringen som egentlig er problemet.
    Men det er også en del av lærekurven.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil aldri få et lydbilde som illustrerer scenen i en bil uansett, med annet man leker med balance kontroll for å kompensere at man faktisk nærmest sitter på de venstre høyttalerene foran.

Ja for en som kun bryr seg om å høre lyden korrekt gjengitt så er nok dette den beste løsningen. For andre er det ett fett og de vil ha høyest mulig lyd og mest mulig lyd. Derfor kjøres det også på med coax'er i hattehylla.

Man må ta til etterretning at det er stort sett unge gutter/menn i eldre biler som installerer et større anlegg i bilen og tørr påstå at flertallet ikke bryr seg stort om riktigheten av lydbildet.

Her var det mye rart gitt. Det du har gjort, er egentlig å beskrive et ganske dårlig anlegg? Tror poenget med tråden var å få et bra anlegg med frontsett, ikke et dårlig.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Her var det mye rart gitt. Det du har gjort, er egentlig å beskrive et ganske dårlig anlegg? Tror poenget med tråden var å få et bra anlegg med frontsett, ikke et dårlig.
    Jeg beskrev forskjellene i oppfatningene av et bilanlegg. Hvordan klarer du å tolke det annerledes?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg vil aldri få det, men så kan jeg få det bare å vri på en balance kontroll?
    Vel, jeg kan få det, og har fått det med fhv billig anlegg. De gangen JEG har fått det bra har det innvolvert 3-veis frontsett med høytmontert diskant og mellomtone, samt DSP. Tidsforsinkelse av venstre kanal er viktigere enn demping her.

Som nevnt, man behøver ikke ende opp med en ganske stor volumforskjell.
    Og det er langt enklere å dra SPL på hørselskadenivå i bilen enn i hjemmekinoen.

Ja og nei. Det er da mange unge gutter og menn her på AVF som er seriøst opptatt av lydkvalitet? Og da drar nok mange av dem med seg samme tankegangen inn i bilen. Men eldre biler er et problem. De har langt høyere støy i bilen, noe som ofte forsøkes kompensert med masse høyttalere og store forsterkere for maks SPL. Å dempe støynivået er ofte vel så lurt, ihvertfall for hørselen! :-D

Prioritere kanskje litt annerledes, har kanskje litt mer erfaring, har kanskje en nyere/bedre bil med mindre støy, har kanskje bedre økonomi, har kanskje mer tålmodighet, men hva man virkelig ønsker tror jeg kanskje ikke er så forskjellig.

Ungdommen har riktignok en lei tendens til å se etter det største/tøffeste/høy blingfaktor og/eller det dyreste som betyr status og annerkjennelse. Dessverre blir mye dyrt utstyr vraket etter kort tid pga skuffende ytelse og lydkvalitet, når det var forståelsen for helheten og utålmodighet i monteringen som egentlig er problemet.
    Men det er også en del av lærekurven.
    Man må jo begynne å lure egentlig. At alle verdens bilprodusenter gjør dette helt feil..

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg beskrev forskjellene i oppfatningene av et bilanlegg. Hvordan klarer du å tolke det annerledes?
    Virker som at du antyder at det ikke er mulig å få god lyd i bil.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Virker som at du antyder at det ikke er mulig å få god lyd i bil.
    Ikke helt riktig. Jeg sa det går på bekostning av hvordan høyttalerene er satt opp. Når man sitter 30cm unna den venstre kanalen er man nødt til å gjøre grep for å få et riktig stereobilde. Jeg har ikke eksperimentert med dette selv men kan ikke se helt hvordan avstandskorrigering alene kan utligne dette som norcad var inne på isted.

Derfor ble det også nevnt hva man er ute etter av lyd i en bil. Jeg er ute etter SPL og ikke et perfekt stereoperspektiv derfor ser jeg ikke et problem med å coaxialer bak i tillegg til frontsett.

Det blir hver sin smak og er ikke diskuterbart.

Og sist men ikke minst. Man kan nok få en tåelig grei lyd i en bil. Men et hifi nivå sammenlignet med et hjemmestereo system er bare å glemme ja. Biler generellt er for dårlig akustisk konstruert samt støyen de produserer sørger for det. Og står man stille med motoren av for å få perfekt lyd er poenget med bilstereo borte.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du ute etter max SPL så er jo saken grei; flest mulig høyttalere, størst mulig membranareal og effekt nok til å drive det. Men det er vel ingen som har påstått at man skal benytte kun frontsett om man ønsker MEST lyd?
    For det er vel hva denne tråden egentlig handler om...........

All verdens bilfabrikker gjør ikke feil, de prøver å selge en familiebil hvor alle i familien også skal være fornøyd med lyden.
    De fleste som bygger bilstereo selv bygger for best mulig lyd til seg selv og IKKE for hele familien.

Sitter man 30cm fra venstre høyttaler har man vært utrolig dum når man monterte den høyttaleren!

Og jeg er absolutt uenig i at man ikke kan oppnå hifi i bilen.
    Man må bare gå andre veier og benytte metoder og utstyr tilpasset det miljøet det skal benyttes i. Hvis man hardnakket mener at hifi kun er for rørforsterkere, hornhøyttalere og enkle passive filtere så sliter man for å si det slik.

Akustikken i bilen er ikke så verre å hanskes med enn i en moderne og minimalistisk stue spør du meg. Den er bedre dempet, har færre problemer med stående bølger og flutter effekt og det er langt enklere å få til jevn respons i bassen.

Så jo - det kan diskuteres!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Er du ute etter max SPL så er jo saken grei; flest mulig høyttalere, størst mulig membranareal og effekt nok til å drive det. Men det er vel ingen som har påstått at man skal benytte kun frontsett om man ønsker MEST lyd?
    For det er vel hva denne tråden egentlig handler om...........

All verdens bilfabrikker gjør ikke feil, de prøver å selge en familiebil hvor alle i familien også skal være fornøyd med lyden.
    De fleste som bygger bilstereo selv bygger for best mulig lyd til seg selv og IKKE for hele familien.

Sitter man 30cm fra venstre høyttaler har man vært utrolig dum når man monterte den høyttaleren!

Og jeg er absolutt uenig i at man ikke kan oppnå hifi i bilen.
    Man må bare gå andre veier og benytte metoder og utstyr tilpasset det miljøet det skal benyttes i. Hvis man hardnakket mener at hifi kun er for rørforsterkere, hornhøyttalere og enkle passive filtere så sliter man for å si det slik.

Akustikken i bilen er ikke så verre å hanskes med enn i en moderne og minimalistisk stue spør du meg. Den er bedre dempet, har færre problemer med stående bølger og flutter effekt og det er langt enklere å få til jevn respons i bassen.

Så jo - det kan diskuteres!
    Det som ikke er diskuterbart er mine synspunkter om hva jeg liker og ikke liker. Ikke hva som er mulig å få til.

En bil må modifiseres ganske bra for å være god akustisk. Ellers vil de skrangle og riste. Man har hjulstøy, motorstøy, vindstøy som også ødelegger. Er det jeg skulle frem til. Ja en normal stue er ikke perfekt den heller (normalt sett). Men man slipper bakgrunnstøy.

Ang 30cm fra høyttalerene så regner til og med jeg at du skjønte det var satt på spissen? Men den er innenfor rekkevidden til handa di. Det er ikke de på den andre siden. Poenget er at man sitter vesentlig nærmere den venstre kanalen enn man gjør den høyre. Og det blir akkurat det samme som om man skulle satt godstolen sin en meter foran sin venstre stuehøyttaler og har den andre stående 2 meter til høyre. Ja man kan justere på forsinkelsen men det vil ikke hindre at man hører den høyttaleren man sitter foran bedre enn den andre. Da må man justere lydnivået på de også. Det er null problem for en som ikke er ute etter å spille høyest mulig, men det er et problem for de med akkurat det som ønske.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •