Kun frontsett i bilen? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Det er null problem for en som ikke er ute etter å spille høyest mulig, men det er et problem for de med akkurat det som ønske.
    Men trådstarter spør jo om å få anlegget til å spille bra, ikke høyt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Men trådstarter spør jo om å få anlegget til å spille bra, ikke høyt.
    Ja det har sklidd ut og det beklager jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må jo begynne å lure egentlig. At alle verdens bilprodusenter gjør dette helt feil..
    Er vel ikke så langt fra sannheten dette. Derfor ser vi jo at når man kommer opp i segmenter av markedet hvor kundene faktisk stiller krav til lydkvaliteten så setter bilprodusentene bort denne jobben til hifiprodusenter som faktisk har god kompetanse på feltet.

Active bruker123 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke helt riktig. Jeg sa det går på bekostning av hvordan høyttalerene er satt opp. Når man sitter 30cm unna den venstre kanalen er man nødt til å gjøre grep for å få et riktig stereobilde. Jeg har ikke eksperimentert med dette selv men kan ikke se helt hvordan avstandskorrigering alene kan utligne dette som norcad var inne på isted.

Og sist men ikke minst. Man kan nok få en tåelig grei lyd i en bil. Men et hifi nivå sammenlignet med et hjemmestereo system er bare å glemme ja. Biler generellt er for dårlig akustisk konstruert samt støyen de produserer sørger for det. Og står man stille med motoren av for å få perfekt lyd er poenget med bilstereo borte.
    Du farer med mye rart. Tror ikke du skal uttale deg så bastant på noe du åpenbart ikke har veldig mye erfaring eller kunnskaper om. Kom deg på et EMMA-treff og hør på bilen til Joakim Skovlund, skal love deg at du får så bakoversveis og forandrede meninger.

Ei heller har du peiling på hvilke inngrep man kan gjøre for å få bedre lyd, og ikke vet du noe som helst om effekten av disse inngrepene.

En bil må modifiseres ganske bra for å være god akustisk. Ellers vil de skrangle og riste. Man har hjulstøy, motorstøy, vindstøy som også ødelegger. Er det jeg skulle frem til.
    Her ser jeg ikke helt poenget ditt. Ja dette er problemer i en bil, derfor gjør man også noe med det. Effekten av de tiltakene har du åpenbart ikke mye erfaring med.

Du minner mye om en tastatur-rytter som farer med mye rart, men har svært lite grunnlag for uttalelsene du kommer med. Kom deg på et bilstereotreff med lydkvalitet i fokus, og lytt på noen biler, ja du kan få demo fra alle bilene som stiller. Alle er hjertelig velkommen, særlig om man er interessert i lyd. Håper du griper sjangsen og lar bilstereo få en sjangse, for det kan faktisk bli rimelig bra lyd i bil.

Velkommen til EMMA! - EMMA - European Mobile Media Association - Bilstereokonkurranser i Norge - Bli norgesmester i bilstereo - EMMA Norway - Lydkvalitet - sikkerhet - utseende

Innlegget var ment som kritikk mot dine poster, men ikke ta det for brutalt. Spiller du feil, får du boomrangen rett tilbake

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bruker123
    Du farer med mye rart. Tror ikke du skal uttale deg så bastant på noe du åpenbart ikke har veldig mye erfaring eller kunnskaper om. Kom deg på et EMMA-treff og hør på bilen til Joakim Skovlund, skal love deg at du får så bakoversveis og forandrede meninger.

Ei heller har du peiling på hvilke inngrep man kan gjøre for å få bedre lyd, og ikke vet du noe som helst om effekten av disse inngrepene.

Her ser jeg ikke helt poenget ditt. Ja dette er problemer i en bil, derfor gjør man også noe med det. Effekten av de tiltakene har du åpenbart ikke mye erfaring med.

Du minner mye om en tastatur-rytter som farer med mye rart, men har svært lite grunnlag for uttalelsene du kommer med. Kom deg på et bilstereotreff med lydkvalitet i fokus, og lytt på noen biler, ja du kan få demo fra alle bilene som stiller. Alle er hjertelig velkommen, særlig om man er interessert i lyd. Håper du griper sjangsen og lar bilstereo få en sjangse, for det kan faktisk bli rimelig bra lyd i bil.

Velkommen til EMMA! - EMMA - European Mobile Media Association - Bilstereokonkurranser i Norge - Bli norgesmester i bilstereo - EMMA Norway - Lydkvalitet - sikkerhet - utseende

Innlegget var ment som kritikk mot dine poster, men ikke ta det for brutalt. Spiller du feil, får du boomrangen rett tilbake
    Jeesus. Ja jeg skal veldig gjerne like å høre en bil slå ut det verste av High End hjemmestereo anlegg. I et rom ombygget for hundrevis av tusen kroner for å være 100% optimalt for det anlegget som står der. Det ville garantert fått meg på andre tanker om temaet. Mulig en tur på et EMMA show kan endre det. Så sant testen blir gjort under de forutsetningene som er grunnleggene i mine tanker om det. Dvs, kan jeg få en høretest i 100KM/t på en trafikkert motorvei på disse EMMA showene? Hvis ikke blir det en meningsløs test.

Det er vel ganske obvious hva min interesse for bilstereo er? Jeg er ikke interessert i å legge sjela og pensjonen min i en bil for å få best mulig lyd. Selvfølgelig kan man få en bil til å låte supert om man bruker 200000,- på den før anlegget er tatt med i regnestykket. Og sikkert hvem som helst vil få bakoversveis av å få sitte inni der å høre.

Ikke uttaler jeg meg bastant på noen måte heller. Jeg safer meg inn flere ganger i innleggene mine ved å si at jeg ikke har erfaring med tidsforsinkelser, at man kan modifisere en bil for å gjøre noe med de akustiske egenskapene, at det er mine synspunkter og hva JEG liker i en bil.
    Er det noe som er betenkelig er det enkelte personers trang til å fortsette å diskutere dette i forsøk på å enten overbevise meg eller få meg til å tenke som de gjør. Det skjer ikke da jeg som nevnt før ikke er interessert i å bruke så mye penger på et prosjekt som ikke vil være verdt det for min del.

Som også nevnt tidligere. Hver sin smak!

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, var da fælt til forsvarsposisjon da
    Er da ikke vits å ta seg nær.

Blir litt vanskelig om man skal låne ut bilen sin til hver enkelt som vil lytte, man må jo tross alt sitte bak rattet for å oppleve lyden.
    Hva slags bil man har er veldig forskjellig fra person til person, man vet jo at en 90-talls toyota ikke er skuddsikker eller lydtett men derimot er saken litt annerledes med en ny Merce (ikke skyt meg for bruken av bilmerker nå, eier ingen av de ;D)

Veistøy som du snakker om kan helt fint løses, har man en eldre bil er bare utfordringene litt større.

Man trenger absolutt ikke investere mye penger i bilen for å få bra lyd, men man bør legge mer tid og penger i planleggingen og monteringen av dette. Det er her gevinsten sitter.

Med en god spiller/DSP som kan tidkompensere hvert enkelt element, EQ i bøtter og spann samt ett hundre prosent fritt valg av delefrekvenser, brattheter og nivå er det fult mulig å få god lyd i førersetet.

Ser du står oppført med Drammen som by, da er mulighetene store for å lytte på flere av bilene på EMMA - helt gratis.

Tror dessverre ikke så mange av de lar deg kjøre bilen sin på E6 som du ønsket

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeesus. Ja jeg skal veldig gjerne like å høre en bil slå ut det verste av High End hjemmestereo anlegg. I et rom ombygget for hundrevis av tusen kroner for å være 100% optimalt for det anlegget som står der. Det ville garantert fått meg på andre tanker om temaet. Mulig en tur på et EMMA show kan endre det. Så sant testen blir gjort under de forutsetningene som er grunnleggene i mine tanker om det. Dvs, kan jeg få en høretest i 100KM/t på en trafikkert motorvei på disse EMMA showene? Hvis ikke blir det en meningsløs test.
    Synes du diskuterer epler og bananer her. På den ene siden sier du at du ikke er så opptatt av god lyd, du vil bare ha høy lyd, i neste øyeblikk må bilene spille bedre enn et highend hjemmeanlegg til mange hundre tusen kroner for at det skal være noe å ha?

En nyere tyskerbrakke har ikke store støyproblemer på motorvei. Du ønsker jo uansett å spille høyt, så et litt høyt støygulv er ikke noe stort problem - det er bare å skru opp lyden litt.

Som andre her nevner kan du få svært god lyd i bil, og det uten å kaste hundretusenvis av kroner på det. Hvis man monterer alt selv, bygger subber selv og isolerer bilen selv så er ikke nødvendigvis deleprisen så høy.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Synes du diskuterer epler og bananer her. På den ene siden sier du at du ikke er så opptatt av god lyd, du vil bare ha høy lyd, i neste øyeblikk må bilene spille bedre enn et highend hjemmeanlegg til mange hundre tusen kroner for at det skal være noe å ha?

En nyere tyskerbrakke har ikke store støyproblemer på motorvei. Du ønsker jo uansett å spille høyt, så et litt høyt støygulv er ikke noe stort problem - det er bare å skru opp lyden litt.

Som andre her nevner kan du få svært god lyd i bil, og det uten å kaste hundretusenvis av kroner på det. Hvis man monterer alt selv, bygger subber selv og isolerer bilen selv så er ikke nødvendigvis deleprisen så høy.
    Spille bedre enn et high end anlegg for å være verdt å ha? Tydeligvis mange måter å tolke det jeg skriver på. Jeg skal aldri ha et sånt anlegg om jeg hadde fått det. Må jo ha bilen i et velv og aldri forlate den ute av syne når den ikke er i velvet. Jeg skal ha en bil som kan brukes og ikke hemmes av anlegget som står i den. Det gjelder også det praktiske da jeg har barn.

Det var bare et litt krast motsvar mot bruker123. Dere tar alt veldig bokstavelig. Ironi og sarkasme kommer veldig dårlig frem her virker det som.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Med en god spiller/DSP som kan tidkompensere hvert enkelt element, EQ i bøtter og spann samt ett hundre prosent fritt valg av delefrekvenser, brattheter og nivå er det fult mulig å få god lyd i førersetet.
    God lyd er jo et definisjonsspørsmål med subjektive svar, og derfor er det vanskelig å sette spesifikke krav til utstyr for å nå dette målet. Men jeg mener man oftest ikke trenger hverken DSP eller EQ for å oppnå god lyd i bilen. Jeg snakker da om å oppgradere et heller skralt originalanlegg til en ok standard. Spiller, forsterker, frontsett og sub av anstendig kvalitet vil som regel gi en mer enn akseptabel lytteopplevelse i de fleste biler. Selvfølgelig ikke på EMMA-nivå, men nok til at man kan kjøre bil med et smil om munnen
    Skal man hevde seg i konkurranser blir selvfølgelig kravene helt andre.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Skal man hevde seg i konkurranser blir selvfølgelig kravene helt andre.
    Er du sikker? Han som fikk høyest lydscore i Drammenstreffet i augsut 2010 brukte frontsett til 1450kr, og spiller til 1900kr.

edit: justerte prisene, så at jeg hadde satt prisen på frontsett omtrent 400kr for høyt.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker? Han som fikk høyest lydscore i Drammenstreffet i augsut 2010 brukte frontsett til 1900kr, og spiller til 1800kr.
    Vet du hva han hadde av utstyr og om han hadde gjort noen større endringer med bilen? Innenfor en slik prisklasse er det meget interessant å få med seg tips!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spille bedre enn et high end anlegg for å være verdt å ha? Tydeligvis mange måter å tolke det jeg skriver på. Jeg skal aldri ha et sånt anlegg om jeg hadde fått det. Må jo ha bilen i et velv og aldri forlate den ute av syne når den ikke er i velvet. Jeg skal ha en bil som kan brukes og ikke hemmes av anlegget som står i den. Det gjelder også det praktiske da jeg har barn.
    Den bilen jeg har hatt best lyd i bygget jeg helt selv, med en total delepris på kanskje 15,000-20,000 kroner (husker ikke nøyaktig). Alle elementer + forsterkere var bestilt fra USA for å spare litt.

Jeg hadde da byttet samtlige originalhøyttalere i bilen (separat diskant og mellomtone/mellombass framme, kombinert mellombass+diskant i hattehyllen bak), byttet spiller, etterisolert bilen, og bygget to små subber bak med kraftige 8" elementer. I tillegg hadde jeg en fire kanals forsterker til høyttalerne og en monoforsterker til subbene. Begge forsterkerne + delefilterne til høyttalerne var montert under bagasjeromsgulvet. Subbene var bygget med skrå front og montert på hver sin side av bagasjen så de reduserte lastekapasiteten til bagasjerommet minst mulig. Jeg hadde ikke EQ/DSP utover det spilleren kunne tilby (5 bånds EQ + styring av delefrekvens for både sub og høyttalere)

Jeg hadde da investert i relativt gode og dyre elementer, og en bra frontspiller (tror det var en av spillerne fra pioneer som var kjent for best lyd på den tiden, kostet rundt 5,000 tror jeg) og strømsterke forsterkere. Og en svær kondensator.

Ingen av disse inngrepene var synlige hverken utenfor eller inni bilen, bortsett fra subbene som man naturligvis så hvis man tittet ned i bagasjerommet.

Dette kan jeg med hånden på hjertet si at låt uforskammet godt, selv om jeg hadde et potent anlegg hjemme i stua til sammenligning.

Det var bare et litt krast motsvar mot bruker123. Dere tar alt veldig bokstavelig. Ironi og sarkasme kommer veldig dårlig frem her virker det som.
    Overrasker det deg at ironi og sarkasme kommer dårlig frem på et internettforum? Leser jeg innleggene dine på nytt er mitt generelle inntrykk at du stort sett skriver det du mener relativt rett frem.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker? Han som fikk høyest lydscore i Drammenstreffet i augsut 2010 brukte frontsett til 1900kr, og spiller til 1800kr.
    Er du sikker? Tipper det er snakk om tang band BMW`n til Joakim??
    Pris på spiller og frontsett kan i allefall stemme + at den bilen dro høye lydscore i alle konuransene den var med. Men bør vel nevnes at i den bilen ble det benyttet ekstern dsp (aktivedelefilter, eq og tidskomp) samt genesis eller mosconi forsterkere. Har vært testa en del utstyr i den bilen så er nesten umulig å huske hva som satt i den under den aktuelle konkuransen som det refereres til.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shammers
    Er du sikker? Tipper det er snakk om tang band BMW`n til Joakim??
    Pris på spiller og frontsett kan i allefall stemme + at den bilen dro høye lydscore i alle konuransene den var med. Men bør vel nevnes at i den bilen ble det benyttet ekstern dsp (aktivedelefilter, eq og tidskomp) samt genesis eller mosconi forsterkere. Har vært testa en del utstyr i den bilen så er nesten umulig å huske hva som satt i den under den aktuelle konkuransen som det refereres til.
    Spiller - Pioneer 5200SD
    Frontsett - Tang band
    Sub(var ikke helt nødvendig i bilen, etter min mening! midbassen ga veldig mye nedover) - Tang Band W6-1139SI 6" Basser - dynaBel AS
    Forsterker - Mosconi GLADEN AS 100.4 forsterker - dynaBel AS
    DSP - Elutstyr.no | Nettbutikk for Hi-Fi og bilstereo

Poenget er at høyttalerne er til gi-bort-pris. Man trenger ikke det dyreste av det dyreste for å hevde seg.

Revox: Jeg er ganske sikker på at det ikke ble gjort store inngrep i den bilen for å få inn dette anlegget. Når det gjelder demping og modifikasjon i bilen, så tror jeg den var ganske original slik jeg forstod det. Men bilstereoprosjektet hans, ODR-BMWen, så ble det gjort store inngrep i konstruksjon, men ikke så mye lyddemping.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker123 det kan nok stemme, poenget mitt var bare å understreke at det var dsp i den bilen også. Om man leser "er du sikker" inlegget ditt sammen med innlegget som står rett over er det veldig lett å tolke det som at det ikke gjorde det... skal man dra det enda lenger så kan det, satt litt på spissen tolkes som at det var et rimlig frontsett koblet rett på en rimlig spiller.

At det er et frontsett til 1450kr er en halvsannhet, for du trenger i dette tilfellet ett aktivtdelefilter til 6000kr... og 2 ekstra kanaler kontra ett normalt passivt delt komp sett. alternativt å benytte en spiller med innebygd dsp (koster fra ca.3000kr og oppover)
    Det bør vel også nevnes at dette sette ikke lar seg bygge inn i alle biler uten å måtte bygge om en del, mens i Joakim sin E34 smeller det nesten rett inn...

Til slutt vil jeg si at ja, det er mulig å få god lyd i en bil uten dyre komponenter, selv uten dsp... men dsp åpner for vanvittig med muligheter både når det kommer til komponent valg og i forhold til de utfordringer en bilkupé byr på.

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør vel også nevnes at dette sette ikke lar seg bygge inn i alle biler uten å måtte bygge om en del, mens i Joakim sin E34 smeller det nesten rett inn...
    3" fulltone og 6'5" midbass passer rett inn i de fleste bilene jeg har vært borti.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3" fulltone og 6'5" midbass passer rett inn i de fleste bilene jeg har vært borti.
    Det er ikke meningen å være negativ eller ta fra noen motet her, men plasering og montering er to viktige stikkord her. De fleste biler har ikke dashbord monterte høytallere orginalt og 3" fulltone må opp i dashbord høyde on-axis eller reflektert via frontruta om ikke tror jeg diskant gjengivelsen vil bli ett trist kapitel. Og den er ikke spessielt plaserings vennlig da den krever litt monterings dybde. Men de låter knall når alt er i boks
    Og den 6,5" MÅ monteres ordentlig, det nytter ikke skru den i plasten orginal høytallerene satt i eller halv-slappt i dør trekket. Her er det nemlig mye krefter ute å går, med en xmax p-p på 26mm(!) Så her må det jobbes litt med døra i tillegg til solid montering om det ikke skal bli ett skrangle monster. kickpanel montering er nok å foretrekke med så livlige elementer

Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke meningen å være negativ eller ta fra noen motet her, men plasering og montering er to viktige stikkord her. De fleste biler har ikke dashbord monterte høytallere orginalt og 3" fulltone må opp i dashbord høyde on-axis eller reflektert via frontruta om ikke tror jeg diskant gjengivelsen vil bli ett trist kapitel.
    Golf, passat, bmw 3-serie, bmw 5-serie osv osv osv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Golf, passat, bmw 3-serie, bmw 5-serie osv osv osv
    Stortsett kun på eldre modeller eller de allernyeste med den største stereopakka.
    Har ikke sett det på 5 serie nyere enn 97 og på 3 serie tror jeg ikke jeg har sett noen gang.
    seff finnes det biler som har det, det har jeg aldri nekta for, du finner det på feks en del saab og noen franske også, men de fleste har det ikke. og om de har, så har de ikke i døra eller god nok plass i kickpanel.
    Uansett er det ikke værre enn å lage plass, men igjen er ikke de fleste gale nok til å kutte hull i dashbord for å montere 3" og det er nødvendigvis ikke plass under der ell...den krever en monteringsdybde på over 6 cm i en diameter på 7 cm

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde da høyttalere oppe på dashen i min 3-serie (E90), og har det nå i en Peugeot 307 2004modell, som vel ikke akkurat er noen high end bil. Så det er nok relativt mange modeller som har dette nå. Selv Kia og slikt skvip kommer jo med 6 høyttalere nåtildags.
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •