Ny stereo til bilen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Ny stereo til bilen

Tja, har gått til innkjøp av en toyota carina 89 mod 5dørs kombi. Uheldigvis hadde den bare kassett spiller og 1 høytaler så da sier det seg selv at her må det gjøres noe.
    Har lite peiling på lyd så derfor spør jeg her. Har et budskjett på max 5000kr.
    1. Noen som kan mikse et greit oppsett til meg?
    2. Hvor bør jeg kjøpe fra?
    3. Hva trenger jeg av kabler?
    4. Hva er forskjellen på en biltema cd-spiller til 500kr og en annen dyrere cd-spiller til 2000kr. Trenger usb og aux.
    Også greit med tips om hvor jeg kan strekke strømkablene bakover.
    Har sett litt på JBL pakke 1, Pakke med 12" basskasse, 6x9" og 4 kanals forsterke - Tromsø Bilstereo . er det brukbart?
    Kom gjerne med noe jeg kan kjøpe i Tromsø eller Bodø.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før du handler inn noe som helst må du bestemme deg for hva du ønsker å oppnå, samt hvilke muligheter/begrensninger bil og økonomi gir.
    For å ta det litt enkelt: Ønsker du mye lyd eller god lyd? Hvordan er det med plasseringsmuligheter i bilen, og hvor store/dype ht er det evt plass til? Har du muligheter for å bygge litt selv, eller må alt være "ferdigvare"?
    Svarene påvirker valg av utstyr, særlig med et noe begrenset budsjett.

Så til dine spørsmål:
    (5). Angående den pakken så gir den klart mye lyd, men vil du ha best mulig lyd for pengene så er svaret NEI!
    God lyd oppnår du med ht plassert foran deg. I en bil betyr det som regel ht i dørene foran. Prioriter derfor et godt frontsett, fortrinnsvis et komponentsett. Dvs et sett med separat diskant og bass/mellomtone. I tillegg bør det dempes litt i døren bak ht.
    4. Forskjellen ligger i lyd- og byggekvalitet. Jeg vil anbefale å kjøpe et kjent merke.
    3. Behovet for kabler vil variere med valg av utstyr. Mange produkter = mye kabling.
    2. Mest for pengene får du på bruktmarkedet eller ved å shoppe tilbud på nettet. Det kan jo svare seg å handle samlet pga evt frakt.
    1. Skal prøve.

Med et begrenset budsjett bør du prioritere få, men gode produkter. Siden du så på nevnte pakke, antar jeg at du ønsker litt bass og volum.
    Jeg vil derfor foreslå: Spiller, forsterker, frontsett og sub. Sub kan droppes hvis du ikke ønsker mer bass, forsterker kan droppes hvis du ikke ønsker å spille høyt. Det gir i så fall mulighet for bedre kvalitet på resterende produkter.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar utgangspunkt i spiller, forsterker, frontsett og sub. Med 5000kr å fordele må det bli noen kompromisser. Her er noe jeg fant sånn i farten.

dynaBel AS
    Alpine CDE-112Ri + iPodkabel eller en av Kenwood'ene på tilbudstorget.
    DynaBel 5" komponentsett eller 6" hvis du har plass
    Dynabel DY9240 10"
    dynaBel BF0802
    Med nødvendige kabler bør du ende på ca 5k med pakkepris. Da må du bygge basskassen selv. Det er ikke så vanskelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativt fra samme sted:

Kenwood KDC-4051U spiller
    DynaBel 5" frontsett
    Alpine Type-R subwoofer 10"
    Genesis Profile Sub

Her får du mye/god bass for omtrent samme pris.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil helst ha ferdigvare slik at jeg slipper å bygge selv. Er ikke noe jeg har tenkt å ha så veldig lenge ettersom det er en bil til 6k. Som sakt så er det får å få noe bedre enn det som allerede var i bilen.
    Men når jeg allerede skal gå i innkjøp så tenker jeg det må være sub med.
    Angående plass osv, så blir det litt vanskelig å si ettersom jeg ikke har henta bilen enda
    Prioriterer god lyd framfor høy lyd. Men hadde vært bra med en mellomting om det går. Har jo lyst på litt høy lyd av og til også.
    Hvordan merke bør jeg gå for for god lyd? Hørtes ikke ut som JBL var et godt valg?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mellomting går veldig bra. Alle gode produkter tåler litt hardkjør innimellom. Men produkter beregnet for mye hardkjør gir ofte ikke samme godlyden når det er det man ønsker. Så da må man prioritere.

Når det gjelder merker er det et hav å velge blant. JBL har mye bra, men ville ikke havnet øverst på min liste med dette utgangspunktet/budsjettet. Pakken du linket til er ikke egnet i denne sammenhengen pga av 6x9", som er beregnet for montasje i hattehylla. Det er bortkastet å bruke penger på ht til hattehylla når du er på stramt budsjett. Med fokus på god lyd trenger du gode ht foran.

Ferdigsub med forsterker stjeler fort en for stor del av budsjettet. Derfor svarer det seg å bygge selv. Kjenner du noen som driver med snekring/strøm så utnytt dem på det groveste
    Er ikke det aktuelt, vil jeg anbefale en aktiv sub. Da blir det feks slik:

Kenwood KDC-BT40U - Bilradiospesialisten - SUPERSALG
    +
    Infinity Kappa® 52.9i - Bilradiospesialisten - Komponent høyttalere
    +
    Blaupunkt EMB-800A - Bilradiospesialisten - Aktiv subwoofer

Kabler er det greit å bestille sammen med de andre produktene, og få butikken til å finne ut hva du trenger. Kjøp billige kabler, men ikke spar på tykkelsen.

Spander gjerne noen kr på litt dempemateriale. Det er det verdt, feks
    Dynamat Xtreme Speaker Kit - Bilradiospesialisten - Støydemping / Dempematter

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar
    Satt faktisk å vurderte om jeg bare skulle peise på med et ordentlig anlegg med en gang så tar jeg det bare ut av carinaen når jeg selger den/går på skrapdungen.
    Hvordan er denne pakkeløsningen?
    JBL GT5 PowerPack 2 - Bilstereo.no - BILSTEREOPAKKER
    Clarion CZ-301E - Bilstereo.no - CD-radio
    Her følger jo med absolutt alt jeg trenger, kabler osv.
    Eventuelt andre billigere løsninger?
    Er det dumt og kjøpe et dyrt anlegg for å ha over lengre tid uten at jeg vet hvilken bil jeg kjøper meg neste gang?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En venn av meg anbefalte meg dette.
    Elutstyr.no | Nettbutikk for Hi-Fi og bilstereo
    Er det noe å satse på?
    Er så mange oppsett osv nå at jeg blir helt forvirret :P

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv med budsjett på max 5k mener jeg resultatet bør bli så bra at du ønsker å ta anlegget med videre til neste bil. Men 5k er et stramt budsjett når det skal dekke både spiller, forsterker, ht, sub og kabler. Ved å plusse på noen lapper blir utvalget større og resultatet bør bli tilsvarende.
    Så jeg synes ikke det er dumt. Men det er selvfølgelig ikke sikkert at alt dette vil passe rett inn i en annen bil. Nyere biler med integrert spiller gir feks ofte utfordringer når man ønsker god lyd, for da passer ikke standard DIN-spillere lengre. Diameter/dybde på frontsettet kan være annerledes på en annen bil, og en basskasse med 2x12" tar stor plass bak. Hvis du da bytter til feks en sedan er det ikke sikkert denne får plass. Så hvis dette er et korttidsprosjekt kan du jo satse på noe billig og heller legge mer i det neste gang. Da vet du også hva du ikke ble fornøyd med denne gangen og kan prioritere etter eget ønske. Det er alltid vanskelig å handle bare ut fra andres anbefalinger, da vi alle har forskjellige preferanser.
    Uansett bør du ikke kjøpe noe før du får sjekket hva som passer i bilen, særlig gjelder det frontsettet. Kjedelig å stå der med for lite plass

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en billig-variant som gir mye for pengene:

Denne har aux og usb, og dessuten kortleser. Ikke verst til den prisen!
    Denver CAU-415 Digital bilstereo med MP3/WMA-avspilling!
    +
    Disse spiller veldig bra til prisen.
    Hertz DCX130.1 5,25" koaxialhøytaler med bra trykk i bassen
    +
    Mye bass for pengene.
    Mutant MTSBP12 - DEMOVARE Mutant MTSBP12 12" basspakke

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så en kommentar til de forslagene du la frem:

1. Denne pakken kommer på 9,5k, og tilsvarer den i første posten, bare mer av alt. Den gir bra trøkk og mye bass, men er ikke så god på lydkvalitet. Til denne prisen mener jeg du bør få begge deler, så jeg ville ikke kjøpt denne.

2. Er litt rimeligere. Frontsettet ser ok ut, men jeg kjenner lite til Ground Zero. Sub'ene er gode og forsterkeren topp, men det er et lite minus.
    For at en sub skal fungere optimalt må kassen dimensjoneres nøyaktig etter parametrene på det aktuelle elementet. Derfor er det lite trolig at disse elementene spiller helt topp i denne kassen, fordi det er en standard ferdigkasse fra DynaBel. Dette er ikke fullt så kritisk på lukkede kasser. Jeg vil nok en gang anbefale å bygge kassen selv. Det blir billigere og bedre. Du finner ofte gode byggebeskrivelser på hjemmesidene til produsenten, se vedlegget Elutstyr.no | Nettbutikk for Hi-Fi og bilstereo

En annen ting du kan tenke på er hvorvidt du trenger 2 basselementer. En god 12" er mer enn nok for god musikk og trøkk i en bil. 2 stk gir jo enda mer trøkk, men da snakker vi ikke om normal musikk, da er vi over på naboplager-nivå. 2 stk krever selvfølgelig også kraftigere/dyrere forsterker og mer plass. Jeg ville uten tvil nøyd meg med 1 sub og heller brukt penger på bedre spiller og forsterker til frontsettet. Skal du spille høyt kneler frontsettet først hvis det kjøres rett på spilleren.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis budsjettet dobles får du feks dette oppsettet:

Spiller
    CDE-114BTi - Bilradiospesialisten - CD-radio
    eller denne
    Kenwood KDC-BT61U - Bilradiospesialisten - CD-radio

Frontsett: Genesis Audiophile, str etter plass.
    Gjør et kupp på bass, forsterkere, Coax og komponentsett - Vi rydder lageret!! - €€ BILSTEREOFORUMET €€

Samme sted har også god forsterker til frontsettet;
    Genesis Profile 2, og subforsterker; Genesis Profile SUB. Gode kjøp.

Så sub'en. Denne er et kupp til prisen. Bygg eller få bygget BR-kassen som står beskrevet i manualen. Spiller dypt og tar liten plass.
    DLS Iridium 10 - Tilbud! Veil: 4990,- - Bass Brothers AS

Er ferdigvare fremdeles eneste løsning er denne et alternativ:
    Digital Designs DDLE308 12' subwoofer i kasse - JUDYS BILSTEREO

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor tar du deg ikke en tur på Lyd PÃ¥ Hjul AS ? (Bodø)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbudene du ga link til så jo interessant ut. Men er det virkelig nødvendig med så dyr spiller? Og trenger jeg forsterker til komponentsettet?
    Har bestemt meg for å handle inn bare spiller, komponentsett og eventuelt forsterker (hvis det er nødvendig) i denne omgang. Venter litt med sub og forsterker.
    Og en annen ting, hvordan bestiller jeg de tilbudene du ga link til?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg dessverre en dårlig nyhet å komme med.

FINN.no - Mulighetenes marked

Såvidt jeg kan se har Carinaen ikke ht i dørene, men et par ht i dash'en. Antagelig 4", men 3,5" er heller ikke uvanlig. Dette er ikke så bra med tanke på god lyd. Jeg tror faktisk jeg rett og slett vil fraråde deg å bruke særlig med penger på dette. Du kan selvfølgelig bygge inn ht i dørene, men det blir fort mye mer arbeid enn å bygge en basskasse, så du får vurdere hva du vil gjøre.

Ut fra dette vil jeg foreslå en enklere løsning hvor du kjøper nye ht som passer der de originale sitter, og så prøver å dempe de (antagelig) små rommene som ht står i, slik at ikke lyden forsvinner bakover i dasjbordet. Du trenger all lyden inn i cupèen. Kjør dem rett på spilleren, uten forsterker.
    Hvis du synes lyden blir for mager kan du supplere med ht bak etterhvert.

Elutstyr.no | Nettbutikk for Hi-Fi og bilstereo er gode til denne prisen. Her er en omtale av 6,5" i samme serie.
    Hertz DCX 165 - €€ BILSTEREOFORUMET €€
    Men sjekk hva det er plass til før du kjøper noe.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den toyotaen har like surt orginalopplegg for høyttalere som Mazda fra samme tidsrom vil jeg heller annbefale t.s og kjøpe seg skikkelige høyttalere bak og supplere med sub. Med mindre det er en bil han/du har planer om å legge mye penger i. Har en 626' fra ca samme tidsrom og der sitter det desverre noen sure 4" montert på samme plass som i toyotaen til t.s.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey men da får jeg vente til påsken å se hva jeg har plass til.
    Takk for svarene

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har erfaringer med denne spilleren?
    Sony CDX-GT740UI - Tromsø Bilstereo

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •