Oppgradering av lydsystemet i Volvo 850

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Active Rocke-Rolf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppgradering av lydsystemet i Volvo 850

Gradvis oppgradering av originalt anlegg i Volvo 850 underveis, hittil har ny HU og fronthøyttalere og høyttalere i bakdørene funnet veien inn i bilen.
    I prosessen har mange bilforum og avforum vært brukt, og til sammen har jeg fått svar på alt jeg lurer på, men det tok mange timer og mange søk. Derfor tenker jeg å samle alle spørsmål jeg har lurt på så langt, og de svarene jeg har funnet. Bær over med meg om jeg refraserer de samme tingene, tenkte å gjøre innlegget mest mulig søkbart. Sikkert mye grunnleggende for dere som driver med dette, men for en nybegynner har dette vært mange av spørsmålene jeg har søkt svar på.

*Hvordan forbedre lyden i en Volvo 850?
    -850 var et prestisjeløft for Volvo, og det originale anlegget var slett ikke dårlig sammenlignet med andre bilmerker. Tror det fantes 3 stereopakker? "Det stora stereo paketet" inneholdt vel cd-veksler, 8 høyttalere og separat sluttsteg i sedanen om jeg ikke tar feil. Min bil har 6 høyttalere (dashbord, framdør og hattehylle) og ikke sluttsteg.
    - Mange påstår at å bytte spiller/radio/HU (head unit) gir mest løft, andre påstår å bytte fremhøyttalere er det første man bør gjøre. Jeg opplevde et stort løft i lyden på bytte av HU, men ikke i byttet av høyttalere (se forklaring lengre nede). I en bil som har et så godt originalt anlegg som 850 vil jeg anbefale å bytte HU eller kjøpe sluttsteg som første oppgradering.

*Hva er høyttalerstørrelsene i Volvo 850?
    -Dashbord 3,5" (8,5cm)
    -Framdører 5,25" (13cm)
    -Bakdører 6,5" (16,5cm)
    -Hattehylle 5" x 9"

*Artikkelnummer på de originale høyttalerne i Volvo 850 (tatt fra tilbehørskatalog. Dette er fra 1993-1998, 1992 har andre nummer.) I dashbord og fremdører er det forskjellig, antageligvis i forhold til størrelsen på stereopaketet.
    - Dashbord: 25W Coaxial: 3545 310
    30W Diskant: 9128 127
    - Fremdører: 30W Coaxial: 9128 140
    30W Bass: 9128 126
    - Bakdører: 30W Coaxial: 9128 125
    - Hattehylle: 40W Coaxial: 9128 124 (B)

*Noe spesiellt med originalhøyttalerne?
    -Fra 1993og nyere skriver Volvo i tilbehørskatalogen dette om høyttalerne i bakdørene:
    "Coaxialhögtalare försedd med rör för att kunna utnyttja bakdörrens hela volym så att en djup bas erhålls, diskanthögtalaren i mitten kompletterar basen så att
    högtalaren får ett mycket brett frekvensomfång."
    Det er altså en plasttut som sitter bak på elementet, som skal frakte lyden bakover og inn i døra.
    Oppgradering av lydsystemet i Volvo 850-130120111015forminsket3-jpg
    -Høyttalerne i dashbordet sitter i avlang støpt plast. Det skal være mulig å få klemt inn en 4", men man må da skjære vekk noe av dashbordet under høyttalergrillen, og det skal være mulig å få det pent.

*Er det vanskelig å skifte Head unit/spiller?
    -På siden av originalspilleren er det to fjærbelastede håndtak. Trykk disse inn med en penn e.l, håndtakene kommer ut av spilleren og man drar den ut. Den går på to plastskinner som er bygd inn i dashbordet. Disse måtte jeg sage av en cm av på hver side for å få inn den nye spilleren.
    -Ut med den orginale, koble til det nye kabelsettet som gjør om fra volvo-standard til Iso, Volvo ISO gammel type - Bass Brothers AS ,trekke mikrofonkabel under rattet, opp langs stammen og fram til bakspeilet, som er anbefalt plassering, mikrofonen trenger luft rundt seg. Det var bare å dytte mikrofonkabelen opp under trekket i taket.
    - GPS-antennen plasserte jeg på A-stammen. Monteringsanvisningen viste at den skulle monteres lengst frem på dashbordet ved frontruten. Men jeg har aldri problemer med signaler, og jeg foretrekker å gjemme den store svarte klumpen.
    -Jeg ønsket GPS, bluetooth, ipod-control og best mulig lyd for pengene, og kjøpte derfor en Kenwood 9240BT på salg som fjorårets modell hos bassbrothers.no. Det gav et kjempeløft i lydbildet, samt at det er en god spiller. Det er enkelte ting jeg synes er lite brukervennlige, men etter å ha hjulpet en venn montere en pioneer-spiller skjønte jeg at spilleren min er slett ikke dårlig, og at 850 er en enkel bil å skifte spiller i (hjalp til å montere i en Rav4.).
    -Kabler til iPod og usb la jeg ned i askebegeret. Skrudde ut askebegeret, dro kablene ut av hullet, tok vekk den lille grønne plastikkbiten på toppen av askebegeret og stakk kablene ned der. Nå ligger iPoden i askebegeret, og ingen kan se den. Kablene kan sikkert dras til hanskerommet, men da tror jeg at det må skjæres hull i hanskerommet.
    Oppgradering av lydsystemet i Volvo 850-170220111132-jpg
    -850 er en god bil å skifte anlegg i, siden alle paneler rundt dører og vinduer er festet på klips som enkelt lar seg dras av og festes på igjen. En volvo-entusiast jeg snakket med anbefalte å kjøpe ekstra klips siden de kan brekke, men jeg har aldri tatt knekken på noen, og nå har jeg dratt av og festet på igjen stort sett hele bilen

*Er det separate kabler/separate ledninger til alle høyttalerne, eller går det en kabel til delefilter, og separate til frontdør og dashbord derfra?
    -Hver høyttaler har separat kabel fra spiller, dashbord+framdør+bakdør+hattehylle. Det ligger kabler klare i bakdørene selv om det ikke er kjøpt originale høyttalere da bilen var ny. Kablene har i høyttalerendene vanlige kabelsko, men de er kledd inn i et futteral i hardplast. Fungerte fint å smette de på de nye høyttalerne, selv om størrelsene på kabelskoene ikke stemte helt. (Satt noe løst pga den forskjellige størrelsen).

*Hva sitter i dashbordet?
    -Høyttalerne i dashbordet sitter i avlang støpt plast. Det skal være mulig å få klemt inn en 4", men man må da skjære vekk noe av dashbordet under høyttalergrillen, og det skal være mulig å få det pent.
    Oppgradering av lydsystemet i Volvo 850-28122010952forminsket8-jpg
    - Jeg har ikke kjøpt komponent, så jeg har bare koblet de av, og latt de ligge.
    Oppgradering av lydsystemet i Volvo 850-28122010955forminsket9-jpg

*Er det vanskelig å bytte høyttalerne i fremdørene?
    -Bruk en flat skrutrekker eller noe annet som ikke skader interiøret og bend høyttalergrillen ut av klipsene. Skru ut skruene, tror det er torx 25 eller 27, ut med elementet og inn med det nye. Det er begrenset hvor dypt og stort det nye elementet kan bygge, siden det må igjennom et hull i stålet:
    Oppgradering av lydsystemet i Volvo 850-28122010946forminsket4-jpg
    Oppgradering av lydsystemet i Volvo 850-28122010949forminsket5-jpg
    Focalene gikk akkurat inn i hullet. Du kan lage nye hull i originalplasten, eller kjøpe erstatning dersom de blir for hullete, Volvo høyttaleradapter - Bass Brothers AS
    Oppgradering av lydsystemet i Volvo 850-28122010950forminsket6-jpg

-Skiftet frontsett til Focal 130cvx. Gikk for coaxialer for å slippe å klipp/dra nye kabler. Mulig jeg skifter til komponent senere.
    Oppgradering av lydsystemet i Volvo 850-28122010951forminsket7-jpg

-Ble ikke imponert etter å ha skiftet.. Det var mindre trøkk i focalene enn i originalhøyttalerne, og diskanten er mye skarpere. Har nå rattet eq, og de har kanskje fått spilt seg inn mer, så det låter bedre enn i begynnelsen, men jeg er ikke helt fornøyd.
    En selger jeg snakket med mente at focalene er tungdrevne (oppgitt til 91db), og at en ekstern forsterker er nødvendig for at de skal komme til sin rett.
    Moralen er vel at bare fordi det er originalt er det ikke dårlig. Volvo har mye bra originalt, og deres ingeniører har sikkert lagt ned endel timer i å få originalanlegget til å låte best mulig, og tunet det spesiellt for modellen. Utskiftningen av spilleren gav et kjempeløft i lyden, frontsett gav ikke noe løft. Såklart kunne et dyrere sett, komponentsett, gjort jobben bedre, men da spørs det hvor mye man vil legge i en liten forbedring.

*Er det vanskelig å bytte høyttalere i bakdørene?
    - Å sette inn uoriginale høyttalere kan by på et problem avhengig av hvor dypt de bygger, og man kan bli nødt til å kappe litt av stålet i døren, på samme måte som i framdøra.
    -Skal du av en eller annen grunn sette inn mindre høyttalere enn originalt må du bruke adapterringer.
    -I bilen min var det ikke elementer i bakdørene når bilen var ny, og dermed er det ikke høyttalergitter i bakdøra, men et deksel i hardplast i interiørets farge (beige i mitt tilfelle). Derfor er det ikke bare å sette inn et nytt element her, jeg må ha gitter også. Man kan fortsatt få tak i det originalt hos noen volvoforhandlere (det finnes på lager), men det er svindyrt! En forhandler mente det skulle koste 870,- per høyttaler, mens jeg mener å huske fra en ferietur i Sverige at der kostet det SEK 850,- for "høyttalersats", altså 2 elementer og gitter. I motsetning til andre bildeler er disse gitterene temmelig dyre å kjøpe hos svenske bilskroter, feks. bildelsbasen.se, og de er ofte sparket på, og er stygge. På finn.no legges det i ny og ne ut deler (det finnes jo ikke 850'er hos Norske huggerier), og jeg fikk tak i 2 elementer og 2 gitter for 200,- pluss frakt.
    - Hullene i døra som plasttuten på de originale høyttalerne går inn i var tett med tjærepapp. Denne var bare å dra av, så passet org. høyttalerne inn der.
    Oppgradering av lydsystemet i Volvo 850-120120111011forminsket1-jpg
    Oppgradering av lydsystemet i Volvo 850-130120111012forminsket2-jpg
    - Det ble en stor forskjell med disse! Det ble mer bass, dog ikke så stram og definert som jeg håpet, men merkbart mer. Og bassen ble flyttet lenger fram i kupeen. Tidligere var det plagsomt at det var kun fra hattehylla, det ble mye mer behagelig.

* Trenger jeg adapterringer?
    - I bakdørene har jeg satt inn originale, men utifra det jeg har lest trenger man adapterringer dersom man skal sette inn uoriginale, for å få det helt tett. Volvo høyttaleradapter - Bass Brothers AS
    - I framdørene er det ikke sirkelrunde hull i interiøret

slik at en vanlig adapterring vil ikke passe. Jeg valgte Focal Polyglass 130 CVX og skrudde disse fast i originalplasten. Dersom man må erstatte de, finnes det her Volvo høyttaleradapter - Bass Brothers AS

*Hvor kan jeg trekke strøm til sub?
    -Jeg har ingen foreløpige planer om sub, men da jeg la opp en sub i den gamle stasjonsvogna måtte jeg trekke strøm på passasjersiden, siden det kun var gjennomføring gjennom torpedoveggen der. Det er en gumminippel som stikker inn i motorrommet. Kutt i denne og før kabelen inn fra fotbrønnen på passasjersiden, bak hanskerommet.
    -Jordingen ble festet under det innerste gulvdekslet i stasjonsvognen, finn en skrue og skrap av evt. lakkering.
    Alle kablene kom da opp fra under gulvdekslet og opp til suben som lå bak baksetet, og havnet da litt i klem. Klippet da av en sykkelslange og tredde utenpå kablene som beskyttelse (ser mer ryddig ut også.)
    -Dersom det blir sub vurderer jeg å gjøre som denne karen (nick Laiton):
    Norsk MX-5 Miata Klubb • Se emne - Stereoanlegg i Mx5?
    Jeg ønsker ikke haugevis med romlebass, bare litt ekstra trøkk og dybde, og tror dette kan være en bra løsning. Det er mange negative syn på flate basskasser, og så klart er det ikke High-End, men det virker som mange har erfaringer med de billigste. Denne Pioneer-suben virker lovende, men jeg har ikke hørt den.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...............................

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra guide :-)
    Brukte den selv når jeg oppgraderte anlegget mitt i min 850 :-)
    Men lurer litt på hvordan du skal få plass til 6,5" i bakdørene?
    Og er den overgangen du linket til for 5,25 eller 6,5 =)
    Har bare noen 4" liggende å slenge bak i dørene i dag :_)

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei godt å høre du hadde bruk for den.

har målt at du ikke har plass til 6,5?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og god morgen.
    Prøvde å se om noen enkle 6,5" gikk inn i bakdørene uten hell. (noen jeg hadde ligende)
    Disse ble alt for store for plasten som var orginal. Det vil si det går å skru de inn, men blir da noen få cm lengre ut enn plasten og det vil ikke være mulig å få på gitrene etterpå

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, god morgen ja.

hvis du ser bildene i avsnittet om bakdørene, ser du en bit tjærepapp som dekker hullet i dørene. drar du av denne og magnetene på de elementene du har (uoriginale?) passer i hullet i døra får du de flukt med døra.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske treg til å svare, men nå er snøen børsta bort og på tide å begynne å more seg litt med bilstereo igjen :-)

Til meg er det ikke magneten som er for stor, men selve metallet på høytaleren på siden som gjør at de ikke går inn. Har prøvd med to typer 6,5" som jeg har liggende og det blir samme problem på begge.
    Har du ett bilde av en ferdig montert 6,5" i bakdøren?
    Evt hvilke hvilken type har du brukt som passer? =)

Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du ser på dette bildet
    http://avforum.no/forum/attachments/...orminsket2.jpg

er det et hull til den plasttuten som stikker ut bak på de originale elementene. Får du tak i noen originale elementer så passer de inn, og gjorde forskjell på lyden i bilen min. (mer bass, men mindre stram)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser nå at det står subwooferutgang: nei, så da er vel den utelukka, hvis jeg ikke får brukt den tl det jeg kjøper den for xD å få kobla til basskassa. Noen rimelige spillere jeg får kobla til subb på da?
    eller nå ser jeg at det står:
    1x RCA pre-utganger - Skulle du trenge mer kraft til anlegget ditt, kan du bruke RCA pre-utgangen for og styrke bilanlegget ditt med et sluttrinn.
    Vil det bare si at den ikke klarer å kjøre subben selv, men at du må ha eget sluttrinn? for det var jo logisk i fra før :P

Edit: feil tråd, kan noen slette? :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •