15" basselement, hvor mange liter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

15" basselement, hvor mange liter?

Hei, har ett 15" element fra Cerwin Vega som jeg har lyst til å bruke i bilen min.
    elementet får 250w rms, og jeg har tenkt til å bygge basskasse selv, men da trenger jeg noen mål for å bygge ca. korrekt.

Bruker MDF plater. Hva slags lim burde jeg bruke? skal jeg skru sammen veggene?

Har en liten bil, Toyota corolla 1.6 combi, og er litt usikker på hvordan kassa skal være, men har tenkt litt på helt firkanta porta kasse med skråvegg bak, slik at elementet peker bakover i bilen. Andre tips?

Så jeg lurer egentlig på hvor mange liter kassa skal være på, så elementet spiller "riktig", vil ha mer dyp bass, enn stram bass, hvis noen skjønner..
    Noen fortalte meg at jeg trengte ca. 67 liter, kan det stemme?

Har prøvd meg på et program som heter WinISD, men skjønte lite av det.
    Kan noen være så snill å lage en kasse med mål for meg med et sånt program?

Setter veldig stor pris på hjelp!

Mvh
    Marius Jørgensen.

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hallo,
    skal vi kunne hjelpe trenger vi litt mer info om elementet en at det er Cerwin vega 15" på 250w.

men hadde jeg vært deg hadde jeg bygget en lukket kasse, da det ofte er letter å få til å spille pent. (i alle fall min erfaring spes når det kommer til bil) og da bygge den ca så stor som praktisk mulig (men over 80l trenger du helt sikkert ikke gå) 60 - 70l er sikker passe.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heidu
    okei, skal prøve å finne info, hva mer trengs?

Elementet er nokså tungdrevet, og jeg har hørt at da er det best med portet kasse, men jeg kan jo først bare lage lukket, for så å porte om lukket kasse ikke blir noe bra.

Kunne tenkt å lage en kasse som dette, bare 15": XtremeCar.no - Bilstereo, Bilrekvisita, Effektanlegg, Senkesett, Verktøy - MOMO, Simons, Eibach, V-Maxx, Recaro, Alpine, Kicker, Stinger, Dynamat, Magnat, Sony, JVC, Kenwood, Pioneer Kicker Comp VR 12 - 2 ohm (KUN 1 STK) - Bilstereo - SALGSVARER

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finn ut typebetegnelsen på det, står helt sikkert bakpå. Har alle de gamle hifi-klubben bilstereo-avisene der det står kasseforslag til de forskjellige seriene, så kan poste hva som står der når du finner ut hvilket element du har.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det står bak:
    FR15J
    WOFH15207
    IMP8 Ohm

Men jeg kan vel fint bruke en forsterker med 250W rms @ 4 ohm?

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette er vell en bass tatt ut fra en inne høytaler eller innesub?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, slenger meg på tipset om lukket kasse. Det er vanskelig å få til en duganes portet sub uten så mye erfaring. Har også best erfaring med lukkede kasser i bil, helt andre forhold enn hjemme i stua de opererer i så programer vil nok ikke gi deg så mye.

Over til et mer personlig spm hvis du syntes det er greit, du bor ikke tilfeldigvis i Asker/Slemmestad området? Var for mange gode matcher ute og gikk her8)
    (Unskyld meg hvis noen fant det upassende..:-? )

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reimers: Jepp, dette er en sub tatt ut fra Cerwin Vega Cls 215, broren min trodde elementet var ødelagt, men det var noe annet.

trulsr: okei som sagt, så prøver jeg lukket kasse først, siden det er så mange som sier det er best
    Hehe, bor nok i et mer gudsforlatt sted enn det! Bor i Brumunddal i Hedmark ;p

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, høres smart ut.

Både navn, alder og interesser passet inn med en jeg kjenner, fant fort ut at det var mange jørgensen'er da...8)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akkurat felles interesser ;]

Er det noen som kunne ha ordnet noen mål på kassa? i evt. et program. Er sikkert ikke mye som skal til for å få det til, men trenger litt "starthjelp" til prosjektet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei...eg har testet cerwin vega clsc15s(med element fra en cls215 høyttaler) subben i bilen,det spillte ganske bra.. om du ikke blir fornøyd med lukket kunne du jo eventuelt prøvd med samme volum på kassen som den subben har,er jo samme element

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjell-erik
    hei...eg har testet cerwin vega clsc15s(med element fra en cls215 høyttaler) subben i bilen,det spillte ganske bra.. om du ikke blir fornøyd med lukket kunne du jo eventuelt prøvd med samme volum på kassen som den subben har,er jo samme element
    heidu! åja
    Lagd egen kasse eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sprengte den eg hadde i bilen så tok ut subben(clsc15s orginal kasse med cls215 bass element) eg hadde inne å lå den i bagasjerommet bare for å slippe å kjøre rundt uten bass ,trykke var bra selv om eg har en sedan..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei

tar fortsatt gjerne i mot mål på 15" kasse

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BS Bildeler Enklere og billigere blir det ikke...

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve å bygge en kasse etter Digital Designs sine kasseforslag, det er nok et greit utgangspunkt iallfall. Nederste kasseforslag her er til 15":

DDAudio.com | Digital Designs : Speakers Made in the USA

Her har du mål på alle platene du bruker for å sette den sammen (står i tommer, du må gange målene med 2,54 for å få de i centimeter):

DDAudio.com | Digital Designs : Speakers Made in the USA

Målene stemmer ved bruk av 3/4" MDF, altså 19MM. Fås i de fleste byggevareforretninger.

Porten kan eventuelt blokkeres med skumgummi for å teste ut hva som funker best av lukket og portet i ditt tilfelle. Du kan også f.eks dele porten i to med å sette en avstiver midtveis i portens lengde, og så prøve deg fram med å blokkere den ene delen for å endre tuningen, omtrent på samme vis som SVS bruker på sine inne-subber.

Lagde nettopp en slik kasse selv, til en Digital Designs 10 tommer jeg har, fort gjort å slå i sammen en testkasse

Fine 90 graders vinkeltvinger fra biltema:

Avrundet porten og alle sidene:

(Det var kun bilstereoelementene hifiklubben hadde kasseforslag til, så fant ikke noe kasseforslag til denne subben fra en hjemmehøyttaler)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser helt grei ut den kassa der! men målene ser ut til å være for små til elementet. Plata som elementet skal sitte i blir for liten til elementet mitt hvertfall. Har hørt at den typen porting som er på kassa som du har laget skal være helt super? bedre enn rund port?

Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve plata som elementet står på er 15" i høyden, hvor stor er den 15" CV bassen din da? Hullet du lager for å montere et 15" element er som regel rundt 14"..

Det som er viktigst med en port er at den har rett/stort nok areal til at det ikke blir blåselyder/kompresjon. Om den er rund eller firkantet spiller ingen rolle forsåvidt

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når jeg tenker meg om, så kanskje det går akkurat..
    Tusen takk for tips til kasser! bare å smekke inn fler, for da har jeg noe å velge mellom

Noen formeninger om denne: BASSKASSE 15", 71L, T.KAMMER - Tomme basskasser - BEMA AS

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk linken i min forrige post.