Nytt anlegg i 2011 modell Ford SMax

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt anlegg i 2011 modell Ford SMax

Jeg planlegger nå anlegg i en ny SMax, skal skrive kontrakt på bilen i dag, så jeg har litt tid til planleggingen :-)

Jeg har fått 2 forskjellige tilbud på anlegg, ett fra BassBrothers.no og et fra Bilradiospesialisten i Sandnes. Bassbrothers holder til i Fosnavåg, så det er umulig å få hørt på komponentene, derfor henvender jeg meg til dere, kjære Forum-lesere, for å få gode råd :-)

Her er tilbudene (uten priser selvfølgelig), så håper jeg det kommer kommentarer, spesielt på Focal-løsningen fra Bassbrothers siden jeg ikke får hørt på denne, men også på valg av spiller (Alpine vs. Kenwood).

Bassbrothers:

DNX9240BT Kenwood DNX-9240BT
    FOCAL FP5.500 - Limited Edition
    FOCAL 165KRX2 (front)
    Focal 165KR2 (bak)
    HelixP12v HELIX P12V Precision basskasse
    Speakon kontakt for innfelling 1,00 Stk
    Speakon kontakt vinkelplugg 1,00 Stk
    Stinger SPP680
    Div Dempingsmaterialer

Bilradiospesialisten:

INES900R Alpine all-in-one multimedia
    JLAudio 4 kanaler til front og bak høyt. (Slash)
    JLAudio monoblokk til basskasse (Slash V2 500W)
    JLAudio C5 komponent front
    JLAduio 6.5 coax bak
    JLAudio W6 basskasse med 10"
    Div Dempingsmaterialer

Anyone?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glemte Pioneer sin "Ford modell" av 920-modellen...den er høyst aktuell!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Sted
    Skedsmokorset
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 920BT i VW Caravelle 2009 (skulle kjøpe S-MAX selv men trengte mer plass, lang historie..). God navigasjon, bra med iPhone4 bluetooth og kablet / 16GB micro SD-kort er billig osv.
    Eneste jeg har å klage på er at skjermen dimmes med kjørelys på (og bruker jo alltid kjørelys i Norge, for å bl.a. få lys i instrumentpaneler også på dagtid).
    Ikke funnet en fiks for dette. Skjermen se utrolig mye bedre og lyssterk ut med bilens lys slått av (som jo gir kjørelys med norske biler, men ikke lys i dashboard).

Lyden ble minst 10 ganger bedre med kun utskifting av original VW-headunit (jeg overdriver IKKE), så slo fra meg planene om bytte av høyttalere. Kjører i tillegg 12" JBL sub kabinett med monoblokk JBL-forsterker. Kan være nødvendig pga. ekstremt stor kupè ut fra hvordan lyd man er vant til og hva man ønsker i dypbassområdet.

Er vel som hjemme-AV. Blir aldri perfekt, med mindre man adresserer akustikk/lydisolasjon-problemene.
    Bildører er vel ikke det optimale høyttalerkabinett, men personlig ville jeg ikke bruke en formue på dette og er fornøyd etter å ha brukt ca. 17.500,-.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset! Jeg skal sjekke med Bilradiospesialisten ang. Dette med lys i skjermen, virker ikke optimalt!

Ellers er det helt bestemt at jeg skal bytte ut alle høytalerne samtidig at det skal inn en 5-kanaler eller mest sannsynlig en 4-kanaler pluss ei monoblokk til basskassen.

Jeg tar det litt i etapper: først ny head unit, trolig denne Pioneer 920 med ford-ramme levert originalt. Får installert med alt av kabling i hht. Slik jeg vil ha forsterkerne, dvs i rommet under gulvet bak 3.seterad. Fra dagens bil tar jeg ut min Alpine PDX-5 forsterker og begynner med den. Jeg tar også med min basskasse så da blir det kun head unit og høytalere kjøpt i første omgang...

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonrune
    Glemte Pioneer sin "Ford modell" av 920-modellen...den er høyst aktuell!
    Skulle jeg byttet ut den orginale navien i min Mondeo (samme som s-max) så ville jeg gått for AVIC-F9220BT men det er kanskje den du mener med Ford modell av 920?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det var akkurat denne jeg mente :-D

Den ser veldig bra ut, jeg har også testet den og skjermen er glimrende, en kan bla i mapper og sanger ved å stryke fingeren over skjermen slik som iPod touch og iPhone. Den microSD slot'en foran er genial, selv om sjeg ikke hadde med et slikt kort. Det jeg heller ikke fikk tid til å teste var audio streaming fra iPod touch via bluetooth og iPod classic tilkoblet med kabel. I tillegg var ikke radio antenne tilkoblet hos Bilradiospesialisten i Sandnes, så det må jeg prøve å få testet. Det ble mest med test av grensesnittet uten lyd

Men hva er nå alternativene?

Ja, Alpine sin mye INES-900 modell er fancy, men den har veldig få innstillingsmuligheter og skjermen så ikke like oppløst ut som Pioneer sin. De var ca. Like kjappe i bruk, likte split-skjermen på Alpine og iflg selgeren var lyden fra Alpine på CD spesielt bedre enn alt annet.

Kenwood sine modeller kjenner jeg, har nå en 5220BT i min Sharan. Den fungerer fint, men grensensnittet er ikke like enkelt som på Pioneer. Den mye 5260BT kunne vårt et alternativene, kanskje. Ble ikke anbefalt hos Bassbrothers å kjøpe toppmodellen 9260BT da grensesnittet er veldig tregt.

Så foreløpig er Pioneer et hakk foran på min liste...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skriving på iPad - ble mye feil :-) Nuvel, PC funker bedre når man skal skrive kjapt...

Så til høytalere: som dere ser over er det snakk om Focal og JLAudio. Focal får jeg ikke testet da Bilradiospesialisten fører dem, men ikke har mer enn et par billige modeller inne og ingen i lytterommet. Må si det er litt rart, Focal får mye skryt bla. a. i tyske bilstereo-blader. Og Bassbrothers bedyrer at de selger seg selv i Ålesund området.

Når det gjelder JLAudio har jeg fått lytte til disse hos Bilradiospesialisten så de kan jeg garantere har veldig behagelig lyd. De er fristende.

Vet ikke om andre har synspunkter på høytalere i bakdør, men ref selger hos Bilradiospesialisten så burde jeg ikke sette inn komponentsett bak og, fordi diskanten sitter da så nærme øret til sjåføren (som oftest meg :-)) at det ved 50/50 lyd foran/bak (når f.eks. ungene og voksne skal høre samme musikk samtidig) høres ut som om lyden kommer bakfra istedetfor foran - og det er jo ikke ønskelig.

Så da havnet jeg på Focal 165KRX2 komponent foran og Focal 165 KRC coaxial i bakdører. Alternativt JLAudio C5-650 komponent foran og C5-650x coaxial i bakdører.

Alpine har en serie som heter SPX-17PRO som skal være bra, men det fører Bilradiospesialisten også, så når de anbefaler JLAudio, så må vel de være bedre?

Og hva med dette: Audio-System HX165 PHASE MK2, tysk high-end sies det...

Har også fått tips om at Dynabel har høytalere som jeg burde sjekke ut, men så var det muligheten for å lytte...i Oslo?:
    Seas Lotus Performance (http://caraudiomag.com/articles/seas-lotus-performance-set-ps1651-world-class-sound)

Ja, ja, en får bare fortsette å lese...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er tiden snart inne:-) Bilen skal leveres i morgen eller tidlig neste uke. Installasjon av anlegg er bestilt hos Bilradiospesialisten på Sandnes, distriktets kompetansesenter på bilstereo!

Anlegget kommer da til å bestå av følgende:

Head unit:
    AVIC-F9220BT

Høytalere foran:
    FOCAL 165KRX2

Høytalere bak:
    FOCAL 165KRC (coaxial)

Forsterker foran/bak
    JL Audio 300/4v2

Basskasse-element:
    JL Audio 10W6v2

Selve kassen blir en av 2 mulige, enten lukket eller portet og for å være sikkert bygger jeg begge og tester ut:
    http://mobile.jlaudio.com/pdfs/7954.pdf

Forsterker basskasse
    JL Audio 500/1v2

Dempematerialer:
    Dynamat bulk pack

All kabling vil gjøres med Stinger kvalitetskabler - dette tar Bilradiospesialisten seg av:-)

Forsterkerne vil legges skjult i hulrom i gulvet bakerst i bilen, så eneste synlige i forhold til originalt anlegg blir basskassen. Denne vil ha en hurtigkobling for å kunne tas ut når det skal transporteres 6-7 personer i bilen - dette var også litt av grunnen til at jeg gikk for Focal høytalere da disse skal ha litt mer dybde i bassen i forhold til JL Audio sine høytalere (som forøvrig låter nyyyydelig). Siden ingen har kunnet demonstrere Focal sine høytalere, er dette litt upløyd mark, men jeg stoler på anbefalinger og krysser fingerene...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så til det som er enda mer morsomt: Gadgets...

Planen foreløpig er som følger:

- iPhone 4 med iOS 4.3
    - Mac mini
    - CarNetix P1900 strømforsyning for Mac mini med spesialkabler
    - 2 stk. iPad (riktignok versjon 1 trolig)

iPad installeres på nakkestøttene vha. helt nye fester fra NextBase. Disse tillater meg å bruke mine eksisterende hodetelefoner fra NextBase til lyden, så dette blir helt trådløst og ungene kan velge hvilken av de 2 iPad'ene de vil lytte til (dual-channel IR). Videre vil Mac mini være koblet til bilens stereanlegg og bli fjernstyrt fra iPad eller iPhone. iPad'ene vil kunne streame video fra Mac Mini vha. AirVideo app'en. iPad'ene (og ungenes iPod touch'er) kan streame musikk til bilens stereoanlegg via Bluetooth. iPhone kan streame musikk til bilens stereoanlegg enten fra lagret musikk eller via streaming via Wimp. Mac mini skal trolig kjøre Plex mediasenter, også for å kunne plukkes ut av bilen og brukes i hjemmekinoen...fjernstyring kan da også gjøres fra en Apple Remote...kommer tilbake med mer detaljer etter hvert.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da endelig var anlegget på plass! Of gud hjelpe for en lyd! Selv uten innspilling låter det steinbra:-) Focal 165KRX2 spiller nydelig, med en diskant en bare kan drømme om. Focal 165KRC i bakdørene fyller ut, men når selvfølgelig ikke opp mot KRX2-settet - men det var aldri meningen heller.

Basskassen spiller også veldig bra. Foreløpig en noe uferdig versjon som ble limt sammen etter midnatt dagen før installering. 10-tommer elementet 10W6v2 fra JL Audio imponerer i en 17,7 liters lukket kasse. Nå skal jeg bygge også en portet kasse ut fra spesifikasjonene til JL Audio og vurdere hvilken som blir permanent brukt i bilen:-)

JL Audio forsterkerne virker å passe veldig godt sammen med Focal. Nok krefter, nøytral klang, detaljert...angrer ikke et sekund

Så må jeg også berømme Bilradiospesialisten for en flott montering! De har bygget hylle til forsterkerne, dempet dørene, dempet og kledd rommet der forsterkerne står og til og med diskanthøytalerne passet som hånd i hanske i hullene etter original-diskantene! Det ble steintøft! Tusen takk til en faglig dyktig gjeng som har gått langt ut over forventning på denne installasjonen!

Gleder meg bare til kjøretur i morgen...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette virker som et veldig bra anlegg! Har selv S-Max. Jeg bestilte med premium anlegg, men ble veldig skuffet over lydet. Så jeg har oppgradert. Du kan lese om dette i tråden "lydkvalitet med AUX"

Kan jeg spørre hva herligheten kostet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Stereo I S-max

Er det noen som kan ta bilder skiftet stereo i S-max. skal bestille meg en snart og lurer på hvordan det blir med uorginalt stereo.
    Takker.:wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •