Miniprosjekt volvo v40 1998 mod

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Miniprosjekt volvo v40 1998 mod

Hei, skal oppgradere lyden i v40 volvo 1998 modellen min litt.

Blir ikke noe store greier da pengene skal rekke over både nytt kjøkken og mye annet i løpet av høsten.

Så langt er planen:
    1. Oppgradere hovedenheten til en som takler iPod og har usb mulighet.
    2. Støydempe litt fremdørene når en først har av trekket
    3. Sette inn nytt komponentsett i dørene som passer i de originale størrelsene.
    4. Håpe at lyden blir bra nok slik at jeg overlever uten å sette i forsterker og annet.

5... kaaanskje kjøpe seg en liten forsterker og subb om lyden ikke blir fin nok.

Handla meg et dynabel 5,25" komponentsett når det var på tilbud og la inn også bestilling på en rull med litt dempemateriale fra samme sted.

I dag har jeg røska av dørtrekket på passasjersiden.
    Det var egentlig veldig lett. Løsne en ca 7-8 skruer her å der, dra ut forsiktig i bunn og så pushe den lett rett oppover.
    Bak trekket åpenbarte det seg litt revet gammel plast og mye støv.
    Rengjorde og fjerna den beskyttelsesplasten da den var hullete og var løsna fra flere steder.

Jeg la også noen biter bytulendemping spredd rundt om kring og kom egentlig til et punkt hvor jeg enten må legge på over alt eller finne tykkere materiale for å få mer demping. Uansett gikk lyden fra metallet fra "kling kling" og bølgeblekksyndrom, til mer "klonk klonk" og tyngre metall, så litt forskjell blir det kanskje.

Måtte nesten flire litt når jeg så at noe av dempingen fra volvo sin side var bølgepapp pakket inn i plast. B-b-billig ja.

For å få montert 5,25" elementet må jeg borre hull i metallet da festehullene såklart ikke passer de hulla som Volvo har originalt.

Det blir kanskje å gjøre i morgen.
    Mandag får jeg stikke innom Jernia for å få tak i litt klistermasse og finne noe plastikk så jeg får montert opp igjen sprutbeskyttelsen.
    Sikaflex eller lignende var tanken.

Skal ta noen bilder og putte inn neste gang jeg oppgraderer denne posten.

Tips til hvordan jeg lett får dratt ny høyttalerledning fra døren og opp mot midtkonsollen mottas med takk.
    Hvilke deler av midtkonsollen/dashbordet/hanskerommet må jeg løsne for å komme til?
    Ledningene som gikk ut til døren er på 0,75mm så ikke store greiene. Det er sikkert ingen forskjell å høre med å oppgradere til noe jeg har liggende med en tykkelse på 2-3, men greit å få det gjort. Lyden høres kanskje litt bedre ut når man veit at det er gjort.

Delefiltrene har jeg tenkt å bare montere under spilleren.
    Volvo har laget plass til 2 din spillere i denne bilen, så den ledige plassen kan jeg jo bruke til noe nyttig. Fordel med å ha delefiltrene her, er at det også senere er lett å koble via forsterker om det skulle bli aktuelt.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er alltid artig å oppgradere lyden i bilen. Har du et kamera så er det bare å poste bilder!

Er det ikke også høyttalere i dashbordet på v40?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få tatt noen bilder når jeg fikler med det neste gang. Må bare få tak i litt sikaflex eller lignende og noe plastikk

Bore hull og skruer til høyttalerne må også til.

Ja, v40 har høyttalere i dashbordet, men tenkte å sette diskanten der istedenfor.

Det er i hvert fall planen så får en se hva en ender opp med

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se det er flere som gidder å bruke forumet her til bilstereo også.
    Utrolig hvor mye bedre lyd man kan få i dag av en ny headunit, nytt frontsett og litt demping. Langt enklere og billigere enn "før i tiden".
    Selv er jeg imponert over hva den innebygde forsterkeren i min nye Pioneer får til, og er i tvil om et innkjøp av de billige jallaforsterkerne man ser hauger av på Finn o.l. faktisk ville være en oppgradering.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble ferdig med høgre dør i dag.

Planen var å skifte høyttalerledningene fra døra og til spilleren, men da jeg skal pusse opp kjøkkenet de neste 3-4 ukene må jeg bli ferdig med dette her.

Så i dag ble det gjort:

Renske bort den gamle fugemassen og våtbeskyttelsesplasten.

Skjøte på de originale kablene en 5 cm slik at det ble lettere å koble på nye høyttaleren.

Knekke en 3mm borr når jeg skulle bore hull til høytaleren. Med 2 skruer festa høyttaleren, sjekka jeg at vinduet kunne gå opp og ned, Det kunne det ikke.

Tilbakesteget ble fiksa ved at jeg brukte høytalerrammen til volvo høyttalerne, men måtte kutte bort om trent alt bak og bare ha ringen igjen. Heldigvis hadde skruene til Volvo digre skiver på, så nå henger høytaleren fast med de 4 originale skruene.

En haug med fugemasse rundt denne ringen så den sitter skikkelig.

Kutta til en plastbit fra standard grønn presenning jeg handla på maxbo og så var det å ta fugemasse rundt slik at evt vann ikke kommer seg inn i døra.

Sjekka at det ble lyd i høyttaleren så det ser ut som Volvo har farge på + og grå kabel på -

Fikk satt på dørdekselet og fant igjen alle skruene jeg har løsna døra med og hadde heller ingen til overs

Så nå ser denne døra rimelig hel igjen

I morgen eller på Tirsdag blir det kanskje å få koble opp tweeteren og delefilteret om det da ikke blir kjøkkenriving.

Kan i det minste lukke og åpne døra som normalt nå.

Når jeg skal til med førerdøra skal jeg ta bilder å legge ut

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke mer på dette prosjektet da vi måtte i grøfta for å unngå å kræsje i en tulling som skulle kjøre forbi noen trailere. Tok hele sida på bilen + fremhjul ble slått omtrent av bilen osv. Gikk heldigvis bra med alle.

nå får jeg se hva som står i neste bil jeg kjøper

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •