basskasse prosjekt!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

basskasse prosjekt!

hei, jeg har ett basskasse prosjekt på gang, men jeg begynner ikke før jeg vet hvordan jeg kan bygge kassen maximalt efektiv.

kassen skal bestå av 2*12" sub'elementer, og kassen skal være i vannfast gulvspon.

element:
    JBL POWER P1222 - Bilradiospesialisten - 12" Subwoofer

men det jeg lurer på er om kassen skal være delt i to, altså et rom til vært av elementene. eller blir det dypere og kraftigre bass om elementene er i samme rom?

og har egentlig formen på kassen mye og si? det jeg har planer om er en vanlig firekantet kasse, uten noen skråvinkler andre forslag til kasse som gir bedre efekt?

og den siste ting, jeg har planer om og dekke inderveggene med ull/skumgummi. vil det gi dorligre trøkk? eller hva blir rett og slett forsjellen med og uten ull/skumgummi?

målet med kassen er og ha så høyt og dyp bass som mulig, men samtidig så ren og fin bass som jeg kan oppnå med en portet kasse.

kassen skal forøvrig være i bil)

på forhånd takk!: )

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ops feil element!

sorry linket in feil element, dette er riktig:

JBL GTO-1214 - Bilradiospesialisten - 12" Subwoofer

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett at et rom til hvert av elementene er anbefalt.

Skråvinklet bakside på kasse skal gi mindre resonans, ull noe lignende om jeg husker rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei takk for svar.:grin:

men på subwooferene mine så er det to inganger for lydkabel, har ikke det noe med at om du kobler til begge to så halveres OHM en?
    helst svar om du er helt sikker på hva du snakker om: ))) og gjerne forklar hvordan jeg skal koble fra terminalen på utersiden til kassen og opp til elementet, på forhånd takk. :-D :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk, den var til stor hjelp
    men, hva mener der eom type bassrefleks?
    hva fungerer best av runne bassrefleks røy, eller selvlagde, virekantete refleksporter som på dette bilde:

http://www.thebassbin.co.uk/images/p...-GTO1204BR.jpg

noen formening?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En firekantet refleksport er en del mer arbeid om den skal avrundes - som er anbefalt å gjøre.

Min mening er at runde bassrefleksrør gjør kassen lettere å lage med mindre risiko for feil.

Newcomer JørgenP sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slotport er kjempeartig om man får det til, men aeroporter med skikkelig avrunding er heller ikke feil.

Portet kasse er å anbefale om du vil ha mest lyd per Watt.

Hvis du ikke vet mye om hvordan man bygger kasser, så bygg kassen så stor som mulig og kjør på med en eller to store lange porter.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på en Slot Port kasse er veldig mye av kassen "røret" som på bildetne her: Dual Slot Port Box

det jeg lurer på er om jeg skal regne volumet av kassen sammen med røret?
    elementene mine trenger 50liter vær, skal jeg da lage en kasse som er 50L + loum av refleksporten, eller 50 liter der refleksporten er inkludert i de 50 literene noen som er helt sikkre på dette?

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sub spiller sjelden/aldri frekvenser over 100hz, og dermed vil ikke verken skråstillte vegger eller dempevatt ha noen praktisk betydning.
    I en lukket kasse kan man fylle med dempevatt for å "lure" elementet til å tro at kassen er større. I en bassrefleks er det vanlig å bare dekke veggene med dempevatt for å fjerne "ploing-lyden".
    Langt viktigere er det å bygge kassen stiv og solid nok. En skillevegg er fordelaktig om du ikke skal koble elementene til samme forsterker/kanal/delefilter, samtidig som den er med å stiver av kassen. Sett inn avstivere i tillegg!
    Volumet (Vb) er på kassen UTEN port om annet ikke er angitt.

PS! Skal du bygge kassen mest mulig effektiv er det IKKE noe poeng i å bygge størst mulig kasse med noen lange porter i ! (Sånn vranglære trenger vi ikke).
    Enten bygger man en korrekt bassrefleks, eller så bygger man lukket kasse og satser på lydkvalitet i stedet

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    PS! Skal du bygge kassen mest mulig effektiv er det IKKE noe poeng i å bygge størst mulig kasse med noen lange porter i ! (Sånn vranglære trenger vi ikke).
    Enten bygger man en korrekt bassrefleks, eller så bygger man lukket kasse og satser på lydkvalitet i stedet
    Det der synes jeg du skal utdype. Jo større volum, jo dypere bass, og det er BASS man vil ha. Ser ikke poeng i å bygge en kasse som spiller 40Hz greit også bare faller det bratt fra 40 og ned, kansje du ikke hører 30Hz engang..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om man bygger en for stor kasse vil basstrykket "BOOMEN" dø bort under kraftslagene, matt bass..

men sjekk linken:
    Dual Slot Port Box
    dette er altså en dum måte og bygge en bassreflekt på?

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener sikkert basskasseprosjekt;-) Kjekt når vi skal søke.

Lykke til!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JørgenP
    Det der synes jeg du skal utdype. Jo større volum, jo dypere bass, og det er BASS man vil ha. Ser ikke poeng i å bygge en kasse som spiller 40Hz greit også bare faller det bratt fra 40 og ned, kansje du ikke hører 30Hz engang..
    Det burde vært unødvendig å utdype, dette er det mest elementære ved basskassebygging, og noe du vil finne info om på de aller fleste nettsteder som omhandler emnet.
    Det er ikke så enkelt å bygge en bassrefleks som bare å lage en størst mulig kasse og slenge inne et langt rør eller to.

I en bil får du en økning nedover i frekvens (roomgain), som riktignok varierer med størrelsen på bilen, men som et utgangspunkt kan man regne med 12-14dB/okt fra 50hz. Så selv om du bygger en bassreflekskasse som ruller av ved 40hz som du sier, vil 30hz fortsatt være -6dB og så absolutt hørbar. (kassen ruller av med 24dB/okt og roomgain øker med 12dB/okt)

En veldig enkel indikasjon på om man har en for stor kasse i bilen som er avstemt for lavt er å åpne døren mens du spiller, ofte vil du da høre en vesentlig forbedring av lyden, og det er jo kjedelig å kjøre med døren åpen :-D

Ønsker man mest mulig lydtrykk bygger man en basskasse med Fb 35-45hz. (litt avhengig av bilstørrelse og musikksmak). Ønsker man best mulig lydkvalitet bygger man lukket. Det er kun i store biler en bassreflekskasse kan måle seg med lukket mtp lydkvalitet.
    Man vil aldri få god lyd ved å avstemme lavere enn 30hz i bil (IMO).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for kunskapsrikt svar men greier ikke helt forstå hvordan jeg skal tilpasse disse målingene dine når jeg lagen kassen.

jeg skal ha 2*12" koblet til en forsterker på 2*110 watt (2ohm) forslag tol mål av kassen?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såfremt du ikke har en veldig liten eller veldig stor bil, så er det enkleste ofte det beste her også: Bygg hva fabrikanten anbefaler!

Ønsker du maks lydtrykk bygger du bassrefleks, ønsker du maks lydkvalitet bygger du lukket.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ettersom du skriver at bassene har to tilkoblinger er det vel denne du har: GTO1214D http://www.jbl.com/EN-US/Products/Pa...=1&tsT=0&ovT=1

Her er produsenten sine forslag (se under fanen med "Support":
    Lukket på ca 28 liter (pr element)
    Bassrefleks på ca 50 liter med en 4" port som er 25 cm lang (pr element).

http://www.jbl.com/resources/Brands/...GTO1214DTD.pdf

I bruksanvisningen som ligger samme sted, er også dette med kobling av spolene forklart.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har dere noen formening og hvilket woofer mærke som er best? element til under 1400 kr: )) ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og da svarer alle i kor: Det er det JEG har som er best!

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kassebygging så hadde jeg sendt PM til Hifonic her på forumet.

Han hadde kasse tnet til 33Hz(?) i en volvo, spilte meget bra. Men det er vel de her i tråden som mener at det er alt for lav tuning?

Det der med å tune til 45Hz, som nevnt over, er bare tull. Alle de kassene jeg har hørt til 42-45Hz har vært helt ubrukelige til musikk.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •