Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)

HEADUNIT

Forsøker å avsette litt til å få inn bedre lyd i bil mellom alle de andre prosjektene.
    Bilen er en 2004 Skoda Superb 1,8T Elegance. Opprinnelig levert med SkodaAuto Symphony CD/Radio og hele 8 høyttalere(!).

Og det så i følge reklamen sånn ut:

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_01-jpg

Merkelig nok var det bare å dra ut spilleren og skuffen nedenfor og vips var det et standard 2-Din hull i dashbordet (Hvorfor i all verden har VAG gått bort fra standardmål på de nyere modellene?)
    Siden var det bare å fortsette å demontere til bilen så mest ut som en slagmark:

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_02-jpg

Spilleren som skal inn har både navigasjon og DVD avspiller og da må man koble til hhv ryggelys, håndbrems og "speedsignal" (legger ved bilder til hjelp for de som vil vite hvilke ledninger man skal lete etter):

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_03-jpg

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_04-jpg

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_05-jpg

I Skodaen var det beleilig nok to blindlokk ved siden av spilleren som ble modifisert til å huse mikrofonen til handsfri tlf funksjonen i spilleren, og USB inngangen. Med USB og minnekort tviler jeg sterkt på at det vil bli flere CDer å finne i bilen heretter...........
    Når alt så var skrudd sammen igjen ble resultatet slik:

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_06-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seas Frontsett

Med Pioneer spilleren på plass ble faktisk lyden fra de originale 2-veis settene i bilen langt på vei akseptabel, og en måling av frekvensresponsen var en positiv overraskelse. Men det helt store lydtrykket var det selvfølgelig ikke.
    Et Seas Lotus Performance sett ble derfor kjøpt inn, og håpet var at de på en eller måte skulle få plass i fordørene! :-D

Blaupunkt/VAG har jp valgt en noe merkelig løsning, ved å støpe høyttalerkurven (i plast) sammen med en form for distansering slik at de bygger ut fra dørbladet og ikke innover i døren. Mellom dørbladet og dørtrekket derimot er det masser av plass, og høyttalergrillen sitter i dørtrekket sammen med en ny form for distansering med en gummipakning som ligger rundt høyttalerelementet og tetter. I sum blir dette som et 7-8 cm langt rør som membranen sitter sånn ca midt inne i, og hvor den ene enden er festet med popnagler til dørbladet og den andre enden altså ender i høyttalergrillen. Kan sikkert fremskaffe et bilde om noen ønsker å se.

Uansett var det bare å starte med å borre ut popnaglene og fjerne det originale elementet.

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_10-jpg

I optimismens navn hadde jeg på forhånd laget en distansering i MDF, som jo selvfølgelig var langt fra tykk nok.
    For å gjøre en lang historie litt mindre lang; det endte med å fjerne alt det originale, inkludert høyttalergrillen, og i stedet lage en distansering som fyllte opp avstanden mellom dørtrekk og dørblad. I hullene etter popnaglene satte jeg inn pressmuttere, og avstandsringene ble skrudd fast med M5 bolter. Delefilteret valgte jeg å montere inne i døren.

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_11-jpg

Dørtrekket ble montert på igjen og hullet justert en smule for å stemme med distanseringen.

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_12-jpg

Høyttaleren ble deretter montert utenpåliggende med dørtrekket som "pakning" mellom element og avstandsring.
    Løsningen Seas har valgt ved ikke å ha hele hull i høyttalerkurven var jeg lite imponert over. Like lite imponert var jeg over at de sendte med 4 skruer til hvert element, når det faktisk er plass til 8. Ei heller var skruene særlig egnet til å skru i treverk med så jeg måtte på leting etter egnede skruer. Egnede skruer vil si at de også må ha et veldig lite hode for ikke å klemme ut plastringen som skal holde høyttalergrillen, noe som også må bety at man må borre/skru VELDIG rett og nøyaktig for at dette i det hele tatt skal fungere.
    Unødvendig irriterende!

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_13-jpg

Men det meste ordner seg for snille gutter, så slik ble resultatet til slutt:

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_14-jpg

Deretter var det bare å nappe ut den originale diskanten, fjerne høyttalergrillen til denne og kutte/frese/pusse opp hullet til det passet Seas diskanten. Festebøylene ble kappet til rett lengde og en skrue med hode som bygget minst mulig måtte til.
    (Hva i all verden mener Seas med å sende med en vingeskrue til dette formålet? Kan ikke være mange biler det er plass til en slik klump av en skrue på baksiden av diskanten?)

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_08-jpg

Det ble faktisk plass til VAG sin formstøpte pakningssak også:

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_09-jpg

Og på fremsiden ble det seende sånn ut:

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_07-jpg

Siden var det bare å repetere det hele på andre døren:

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_15-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dynabel Forsterker

Joda, jeg har kommet litt videre!
    Forsterkeren som ble valgt er altså en 6-kanals Dynabel BF0756. Billig, fleksibel og forhåpentligvis bra (nok).
    4x75w + 2x200w RMS @ 4 ohm, eller brokoblet slik jeg kommer til å benytte den; 2x240 + 600w.
    Resterende data finnes her: dynaBel BF0756 - 4x75 + 2x200 Watt RMS Bilforsterker - dynaBel AS

Nå er Superb en relativt stor sedan, men det var allikevel ikke ønsket at forsterker og sub skulle stjele hele bagasjerommet. Hjulbrønn ble vurdert men valget falt på å henge forsterkeren oppunder hattehyllen. Hattehyllen er laget i stål så det er enkelt å skru fast forsterkeren, i tillegg har denne stålplaten hauger av store hull som gir gode muligheter for å skjule kablingen. Det geniale er nemlig at det er 1-2cm plass mellom stålplaten og hattehyllen inne i bilen, noe jeg utnyttet til å trekke kablene i.
    Etter den sedvanlige kjedelige jobben med demontering av baksete, hattehylle, plastdeksler og nedre del av dashbordet, ble 21 kvmm Stinger strømkabel lagt på venstre side av bilen og opp igjennom elektronikkboksen som sitter helt inntil torpedoveggen på venstre side i mange VAG-biler. Borret hull i siden på plastboksen og satte inn en gummigjennomføring slik at vannlekkasje inn i bilen ikke burde bli noe problem.
    Jording var såre enkelt da det viste seg å være 4 solide jordingspunkter under hattehyllen helt inntil bakruten.
    Phonokabler, styrestrøm og kabel til fjernkontrollert bassnivå ble lagt på høyre side av bilen.

Resultatet ble rimelig ryddig og ikke minst tar forsterkeren lite bagasjeplass.

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_16-jpg

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_19-jpg

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_17-jpg

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-stereo_18-jpg

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub

Byggebilder og annen moro kan ses her:

http://avforum.no/forum/diy-do-yours...-vinnerne.html

Med ønske om en subkasse som tok opp minst mulig bagasjeplass, og ikke behøvde å lempes inn og ut av bilen, stod valgene mellom reservehjulsbrønn og tilgjengelig plass mellom hjulkassen og baklykten.
    Sistnevnte ble valgt og kassens volum anslått til å havne på 30-35 liter.
    For meg er det bare en subløsning for bil som gjelder - nemlig 2 stk 10" i lukket kasse.
    Så da var det gjenværende spørsmålet; hvilken 10"?

Med forkjærlighet for Seas ble første valget Seas Lotus også her. Men prisen er vel stiv og tilgjengelig volum vel lite, så den ble strøket av lista.
    Hva da med Seas L26ROY? Ikke en bilsub i utgangspunktet, men god slaglengde og lavere pris er et stort pluss. Simulering i liten lukket kasse så også ut til å kunne fungere.
    Når jeg satt og knotet med simuleringer dukket det opp en helt annen ide. Et element jeg ikke kan huske å ha sett at noen har benyttet i bilen, men som jeg har testet i små lukkede kasser i stuekinoen med greit resultat; nemlig Seas L26RFX/P. Mao deres vanlige alu 10" "hifibass" i Prestige serien.
    Det beste av alt ville være kostnaden, da 2 stk allerede fantes "på lager" i hobbyrommet :-)

Med to stk i paralell ville jeg få nominell 4 ohm, noe som passer ypperlig for å brokoble Dynabels subutganger.

En simulering av 2 stk i 30 liter ser sånn ut:

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-sub_frekvens-jpg

Ikke særlig imponerende nedover i frekvens kanskje?
    Vel hvis man legger til "roomgain" man får i en bil vil resultatet straks se ganske så annerledes ut.

Her med Bassbox sitt eksempel på roomgain i bil:

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-sub_roomgain-jpg

Det ser vel langt bedre ut eller? :-D

Og for å si det enkelt; etter foreløpige lyttetester er det ingenting som tyder på at de vil bli byttet ut!

Sånn ble det seende ut til slutt:

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-img_0296-jpg

Og her er Puss i gang med å sjekke resultatet:

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-img_0297-jpg

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent arbeid!
    Har sansen for slike diskrete oppgraderinger som ser originale ut. :-D

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den moroa ble jammen kortvarig! :cry:

Fikk endelig suber på plass sent på fredags kveld, og alt funket upåklagelig.
    Spillte et kvarters tid mens jeg kjørte hjem, og en halvtimes tid mens jeg var på tur på jobb på lørdag morgen - så ble det stille - HELT stille!

Forsterkeren var helt død, sikringen på strømkabelen var kaputt (60A).
    Skiftet sikring men forsterkeren går i protect. Sikringene på forsterkeren (2x40A) gikk ikke.
    Har koblet fra alt men fortsatt vil den ikke starte.
    Regnet med at når en 60A sikring smeller ville det være godt synlig hvor feilen var i forsterkeren, så jeg tok av lokket, men ser ikke noe brent noe sted i hvertfall. Ohm'et alle utgangstransistorene (uten å lodde de fra) og regnet med å finne en kortsluttet, men den gang ei.

Blir rep hos Dynabel antagelig, men hadde vært greit å vite hvorfor det skjedde.............

Tåler den ikke brokobling av frontkanalene til Seas frontsettet og brokobling av 2 stk 8ohms suber samtidig?
    Gikk den for varm? (Når den sitter helt åpent i et kaldt bagasjerom og 5gr C ute!)

Kan ikke skjønne at det burde være noe problem noe av det, og jeg har sjekket motstand til alle høyttalerne og det ser riktig ut også

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakket med Joakim hos Dynabel i dag, forøvrig en meget hyggelig fyr, og han hadde en stygg mistanke om at det var for dårlig jording som tok knekken på forsterkeren.
    Jeg trodde selvfølgelig at jordingen var god, men kommer til å flytte jordingspunktet ned til sikkerhetsbeltefeste bak baksetet for sikkerhets! skyld :roll:
    I stedet for:

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jording var såre enkelt da det viste seg å være 4 solide jordingspunkter under hattehyllen helt inntil bakruten.
    Forsterkeren vil bli sendt til Joakim for rep, en antatt kostnad på ca 1000.- NOK. Så får vi håpe den holder litt lenger neste gang!

1000.- pr times bruk blir litt drøye vedlikeholdskostnader i lengden......... :wink:

Active Toby91 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så leit da.
    men har du prøvd å koblet ut høyttaler kabler og phonokabler på forsterker(kun pluss, minus og remote som skal stå igjen) og prøvd å starte den da?
    husk å stille ned gain til minimum også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fin tråd! Stor fan av diskret montering av bilstereo. Monterte noe veldig lignende i brodern sin Golf IV.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Toby91
    så leit da.
    men har du prøvd å koblet ut høyttaler kabler og phonokabler på forsterker(kun pluss, minus og remote som skal stå igjen) og prøvd å starte den da?
    husk å stille ned gain til minimum også.
    Se forrige innlegg :-D

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Har koblet fra alt men fortsatt vil den ikke starte.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal ikke forsterkeren egentlig monteres andre veien?

sånn den er nå er den oppned å varmen inni forsterker blir ikke ledet bort?
    (bare på sidene)

har dynabel forsterker selv blir ganske varm på logo'n etter 15-20 min bruk (subb forsterker)

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne forsterkeren har vifte og "luftehull" i bunnplaten (som hos meg blir opp), så varmen skal ikke være noe problem. Faktisk tror jeg denne monteringen er bedre enn rett på gulvteppet. Da ville hullene bli noe tildekket og nå vil stålplaten under hattehyllen være med som kjøleflate, ihvertfall i teorien

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En oppdatering.

Forsterkeren ble levert Dynabel for rep.
    Jeg reiste til Spania et par uker.
    Joakim (reperatøren hos Dynabel) var opptatt EM i bilstereo og diverse bilmesser som gjorde at det drøyde før jeg traff han på tlf.

Men så ble overraskelsen desto mer positiv!
    Feilen i forsterkeren var flere kortsluttede transistorer i strømforsyningen, noe Joakim mente IKKE var forårsaket av dårlig jording i bilen, men av dårlige komponenter i forsterkeren. Dermed hadde han bestemt at dette var en reklamasjonssak og jeg fikk en flunkende ny forsterker i erstatning! :-D :-D :-D

Denne forsterkeren kjøpte jeg brukt og manglet kvittering, men SNR på forsterkeren var godt nok!

All ros til Dynabel og Joakim for god service!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget positivt!
    Har et godt inntrykk av dynaBel når det gjelder servicenivå.

Godt å se at løsningene dine da fungerer lydmessig også!
    Har du planer om noen form for beskyttelse foran bassene?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, kjøpte med et par finmaskede gittere fra Dynabel men de passet så absolutt ikke, så jeg får finne på noe annet etterhvert.
    Når det gjelder lyden så savner jeg fasejustering på frontsettet, men ellers godt fornøyd sålangt.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, da er et DIY gitter foran subene montert. Ikke verdens peneste men det gjør ihvertfall en praktisk nytte uten å ødelegge lyden! :-D
    Rimelig enkelt laget av finmasket stålgitter påsatt en kantlist, og 9 stk rørbiter a 20mm lengde som avstandshylser mot kassen, samt 9 stk treskruer. Enkelt og greit. :-D

Pioneer Avic, Dynabel og Seas i Skoda (VAG)-dsc00523-jpg

Newcomer jonrune sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    297
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser lekkert ut! Hvor får en tak i slikt materiale for å lage gitter selv?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk kjøpt en rest fra et firma i nabolaget som lager maskiner til industrien. Men se f.eks på kreppet trådgitter hos F Burmeister AS.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •