Seas (ca18rnx) i bilen?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Seas (ca18rnx) i bilen?

Har en Skoda Superb som kunne trengt en oppgradering av lyden, uten at det tar helt av verken økonomisk eller i arbeidsinnsats.

Spilleren er byttet ut med en Pioneer Avic F910 (dobbel din navigasjon)
    Og jeg ønsker ikke å gjøre noe større inngrep i interiøret, slik at bl.a. 3-veis frontsett er utelukket.

I sum betyr det at jeg antagelig ikke vil bli helt fornøyd med lyden uansett, idet jeg har vært "avhengig" av tidskomp og dedikerte mellomtoner de siste 10-12 årene for å trives.

Kikket litt på Seas Lotus Performance og en SW250 eller to. Kanskje parret med en Dynabel BF0756 (4x75w + 2x200w)?

Men så slo det meg at jeg har en haug med CA18RNX http://www.mamut.net/dynabel/SE%2044...0-%20H1215.PDF liggende, og at de kanskje kunne være brukandes?
    Har ikke forsøkt lav-Q elementer i dørene før, og ser at det er diverse erfaringer og meninger om dette på nettet.
    Som diskanter kunne kanskje http://www.mamut.net/dynabel/SE%2016...0-%20H1396.PDF eller http://www.mamut.net/dynabel/SE%2016...0-%20H1397.PDF være en ide?
    Eller er det like greit å bruke performance diskanten?

Å lage et par distanseringer og en subkasse eller to skal jeg nok kunne få til, men noe større prosjekt enn det har jeg ikke tid til. Selv om jeg ser for meg at mye tid vil gå med til delefilter tuning om jeg skal satse på DIY passive filtere.

Noen erfaringer eller meninger blant AV-folket?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som et bra prosjekt det der. Jeg ville gått for H1396 som diskant og montert den i A-stolpen på bilen. Det eneste jeg setter et minus med er forsterkeren. Ville gått for en noe mere "musikalsk" forsterker, Genesis Profile Five , er en bra forsterker som leverer masser av effekt, samtidig som den har høy lydkvalitet. Har selv en slik i arbeids bilen min

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Montering i A-stolpen blir det ikke men nesten. Det sitter diskanter originalt i trekanten innenfor speilene, så det blir en liten ombygging av de.
    A-stolpene inneholder airbager, så der har jeg ikke lyst til å rote for mye :-D

Forsterker tips er notert, selv om budsjettet allerede ble økt betraktelig (akkurat som det var noen overraskelse).

Og du mener H1396 er et bedre valg enn Lotus Performance diskanten, BEF?

Noen med erfaringer fra lav-Q elementer i dører her?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er framgangen med prosjektet, har selv et par av samme element som du har som jeg tenker på å sette inn i passaten, med noen diskanter som kan passe.
    Har du noen gode råd??

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, fremgangen består i at jeg tok den enkleste løsningen; kjøpte Seas Lotus Performance frontsett og monterte de! :grin:

Om det er tips til selve monteringen du tenker på kan jeg være behjelpelig, mens erfaring med CA18 osv uteble.

Min Superb har samme høyttaler og dørtrekkløsning som Passat B5(.5)
    Utfordringen er monteringsdybden.

Performance diskanten (som i prinsipp er den samme som H1396 / 27TFFNC/G) går akkurat med utenpåliggende montering og en modifisering av den medfølgende monteringsbøylen, eller evnt lime den fast.

Bass/mellomtonen har en monteringsdybde på 74mm (CA18 = 76mm) og der ble det så trangt at jeg valgte å lage en spacer som fyller ut hele dybden fra dørtrekket og inn til dørplaten, og montere elementet utenpå dørtrekket.
    Det er kanskje mulig å få plass til CA18 på innsiden, men de må du i tilfelle finmåle på selv. Performance bassen har en (idiotisk) design som gjør at man nesten må montere den med holderingen for frontdekselet og da ble det lovlig trangt.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan ble lyden med lotus settet??

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke gi deg noe fullgodt svar på det enda. Jeg har ikke fått inn noe forsterker enda, så de er koblet på HU foreløpig, og til alt overmål ble den ene diskanten ødelagt, så jeg venter på ny fra Dynabel de nærmeste dagene.
    Men forholdene tatt i betraktning er jeg fornøyd, og egentlig litt positivt overrasket :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •