Basskasse tips/ port- beregning og passende forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Basskasse tips/ port- beregning og passende forsterker?

Heisann folken! Står til?

Jeg er rimelig fersk på å bygge anlegg, men driver å pusler litt innimellom.

Nå har jeg kommet til bassdelen. Har kjøpt to Lib 1212 og tenker meg en kasse på omtrent 95-100L. Spørsmålet mitt da blir som følger; hva vil dere anbefale: Lukket eller portet kasse (Evntuelt størrelse/lenge/volum på 2 porter til denne kassen)?

Siden jeg er nybegynner vil jeg egentlig prøve med på lukket kasse, samt at jeg er glad i litt pen bass og ikke bare har lyst til å fokusere kun på lydtrykk.

Spm nr2.
    Tror du/dere det vil være passe med denne forsterkeren til disse to elementene? dynaBel BF4501

Postet dette her fordi da kan folk som vil svare, svare. Så slipper jeg å bry folk med PM som kanskje ikke har veldig lyst til å bli plaget med nybegynner skit', hehe

*Sweet regards...(-og alle svar er hjertlig motatt!)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt valg av elementer, her får man valuta for pengene!

Vil du ha den beste lydkvaliteten og ikke nødvendigvis det høyeste lydtrykket velger du lukket kasse. Putter du disse i en bassrefleksløsning ender du lett opp med buldrebass hvor den nederste oktaven (20-40hz) blir dominerende, noe som er morsomt i en hjemmekino, men forferdelig slitsomt i lengden i bilen.

Disse elementene er enkle å bygge kasse til, du vil få en ganske så nøytal bass om du bygger alt fra 25-50L pr element. Vær dog klar over at det avhenger en del av hvor stor bil du har. Jo større bil, jo større kasse. Og da mener jeg størrelsen/volumet på kupeen, og ikke lengden på panseret! :-D
    Selv ville jeg enten bygget to separate kasser, eller en kasse med tett skillevegg (som samtidig fungerer som avstiving). 2 separate kasser er enklere å bygge / få helt tette, og langt enklere å få ut og inn av bilen.
    En annen fordel er at du kan bygge en kasse ferdig først og sjekke om du blir fornøyd med lyden. To vil gi høyere lydtrykk men samme lydsignatur.

Og byggebilder synes vi alltid er morsomt! :-D

Forsterkervalget høres fornuftig ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Tusen takk for et godt og raskt svar.
    Det var akkurat noe slik jeg ville høre, hehe.

Da blir det nok et innkjøp på den dynabel forsterkeren og bygging av en stor kasse med skille-vegg. Siden jeg har planer om å få bygget om litt i selve bagasjerommet (ikke egnet for basskasse i øyeblikket ;D)

- Bilder håper jeg på å få lagt ut etterhvert, eller når jeg er ferdig. Men det vil nok dessverre ta en stund , grunnet ny jobb og diverse.

Igjen, hjertlig takk for fint innspill

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •