Prosjekt Audi 80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer Laffebaffen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Prosjekt Audi 80

Hei.

Har lenge hatt planer om å forbedre lyden i Audien, og ser nå at det blir en del ledig tid framover. Tenkte derfor å starte på dette som et fint sommerprosjekt.

Anlegget bør koste minst mulig, da studentbudsjettet ikke er på topp. Bilen kommer dessuten til å skiftes etter hvert, jeg vil derfor ikke legge i for mye penger anlegget. Kvalitetsmessig bør lyden være grei, jeg har ikke behov for noen "godlyd" da godlyden befinner seg inne i stua. Likevel ønsker jeg litt trøkk i lyden, uten at det skal behøve å skurre av den grunn. Jeg ønsker rett og slett litt dunk-dunk!

Spilleren skal byttes ut, og erstattes med en ny i ei grei prisklasse. Ser for meg at fulltone elementene i fronten må skiftes ut, og jeg ønsker her å gå for nye fulltone elementer, da jeg ikke kan begynne å ødelegge dekselet i bildørene. Jeg har dessuten planer om å bygge ei basskasse til bagasjerommet. Har bygget høyttalere før, og tror derfor det skal gå greit å bygge kassa. Forsterker må også til, derfor er jeg også på utkikk etter en forsterker av grei kvalitet. Har kikket litt på Rockford Fosgate Punch P1 12" element, da jeg har kommet over noen til en grei pris. Virker elementet ålreit, og vil det holde med et element for å få litt trøkk i lyden i en Audi 80?

Nominal Impedance: 4ohms
    Voice Coil Diameter-inch: 1.5 (38.1 mm)
    FS(HZ): 25
    QTS: 0,594
    VAS-cu.ft.(liter): 3.779(107)
    Xmax-inch (mm): 0.303 (7.7)
    SPL (db@lw/lm): 86.0
    Power Handling (RMS): 150
    Power Handling (Max): 300

Utstyrslista blir derfor seende slik ut:

Strøm- og signalkabler
    Effektforsterker
    Basselement
    Edit: Fulltoneelementer på 4" (10 cm)

Noen ålreite forslag til komponenter?

Har i tillegg til sub'elementet kikket litt på dette fulltoneelementet:
    Rockford Fosgate P142 - Bilradiospesialisten - Fulltone-høyttalere

Noen som har erfaringer med dette, eventuelt forslag til andre?

Kan nok fort hende dette blir en worklog m/ bilder etter hvert som jeg får begynt på prosjektet!

Newcomer Laffebaffen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det uansett en 12" sub til bagasjerommet. Har egentlig tatt et valg, da jeg vil komme i gang med prosjektet. Blir antakelig en pakkeløsning fra Bilstereospesialisten, der dette elementet følger med:

# 12" Subwoofer Soundstorm FS12
    # Single 4 Ohm Voice Coil
    # Maks effekt 500W
    # Følsomhet (1 Watt/1 Meter) 94dB
    # Impedanse 4 ohm
    # Frekvensområde 25Hz-2khz

Har dessverre ikke programmer for å regne ut volumet av kassa, men håper at noen andre her inne kunne sitte på et program/kunnskap om dette elementet. Er dessuten usikker på utformingen av kassa, om den burde være flat eller skrått vendt oppover. Tror ei porta kasse vil gi mest trøkk, og lurer derfor på om noen kan komme med forslag på kassevolum, utforming og porter på dette elementet?

EDIT: Har nå googlet litt på elementet, og funnet denne

I følge disse dataene skal kassen ha en port på 10x25cm, men jeg er usikker på om jeg ønsker rør eller port! Kassa skal altså romme 42,5 liter. Da er det bare formen på kassa som gjenstår. Hvilken kasseform sparker mest i en stasjonsvogn av denne typen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Jeg driver å bygger anlegg i min audi 80 for tiden. Jeg har riktignok en sedan.. Jeg er også preget av "studentbudsjett"

Jeg har en JVC hovedenhet til ca 700kr...Jeg byttet ut de orginale høyttalerne fremme og bak. Puttet i Pioneer TS-G1012i foran(4"). litt fikling å bytte de høyttalerne da det er trangt å skru. Så satte jeg tilsvarende 6" bak(Pioneer TS1712i). Disse kostet henholdsvis 400 og 600 kr. FOR EN FORSKJELL! de orginale høyttalerne var riktignok lite å skryte av... Bakhøyttalerne er drevet av forsterker og fremhøytalerne er drevet av spilleren.

Forsterkeren min er av merket TINYL. Den er på 4*350W. Vet lite om hva den kostet da jeg egentlig låner den av en kompis på ubegrenset tid :P

Jeg har også en 12" sub i en portet kasse av ukjent merke som jeg også låner av samme kompis. Eneste han kunne si om elementet var at der var billig.. det er trøkk nok i massevis, men den dypeste bassen er preget av "ullteppelyd".

DERFOR var jeg på bilstereospesialisten i dag å gikk til inkjøp av 2 stk
    TS-W259S4 Pioneer 10" subber som jeg skal bygge kasse til i løpet av sommeren.

Hehe her ble det mye på en gang men kan konkludere med:
    Jeg anbefaler pioneerhøyttalerne, og tror du får trøkk nok i massevis med en 12" sub.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •